Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Pražský festival spisovatelů
Autor: Tina (Občasný) - publikováno 16.4.2003 (12:14:03)

                   ,,Nepodáváme zprávy, my je píšeme”

Toto motto citované z úst amerického autora W. S. Burroughse provázelo letošní

festival spisovatelů jako rudá niť na bílé látce. Není se čemu divit. V souvislosti s tím, jaký mediální humbuk kolem války v Iráku nám zprostředkovávají v těchto dnech zejména televizní média, je toto heslo přinejmenším hodné zamyšlení.

Letos se festival spisovatelů představil v  nadčasových prostorech Divadla Minor, kde se v diskusích, tiskových konferencích a autorských čteních představilo mnoho kvalitních autorů. Mezi jinými na festival zavítal skotský autor I. Welsh, Kanaďan Yann Martel, Josef Nesvatba či Arundhati Royová(Indie). Nejúspěšnějším hostem byl bezpochyby Jeffrey Eugenides, kterého v Praze zastihla zpráva, že obdržel za svůj román Middlesex Pulitzerovu cenu. Silné zastoupení měli řečtí autoři s kterými seznamoval publikum Spiros Vegos. Indka Arundthati Royová kromě představování své knihy kritizovala také neblahý stav indické společnosti a útlak žen. Nejoriginálnějším hostem se bezesporu stal Irvine Welsh, který okořenil svou účast dlouhým a velice živým čtením z románu Trainspotting.

Nejočekávanější diskuse nad odkazem Williama S. Burroughse se konala poslední den festivalu v odpoledních hodinách a zúčastnili se jí překladatelé Josef Jařab a Josef Rauvolf, ředitel festivalu M. March a Irvine Welsh. W. Burroughs, který nás opustil před několika lety ve vysokém věku, se proslavil zejména v padesátých letech v Americe svým románem Nahý oběd. Jeho kritika zneužívání moci a soudobé společnosti je však aktuální i dnes. Jak k tomu podotkl I. Welsh:,,Mnoho lidí si myslí, že Nahý oběd je obscénní. Není to pravda. Je třeba se ale podívat víc pod povrch, kde jsou ukryty věci mnohem důležitější.”Josef Rauvolf, který přeložil Nahý oběd českému publiku, při diskusi zavzpomínal na osobní návštěvu autora a vyzdvihl také jeho vliv na hudební avantgardu( Lou Reed, Sonic Youth) a výtvarné umění, který sahá až do našich dnů.

Festival byl zakončen autentickým čtením Nahého oběda vybranými autory(March, Welsh, Rauvolf, Spiros Vegos..)za působivého hudebního doprovodu doprovázeného černobílými fotkami New Yorku. Všechno co začne, také musí skončit. Stejně jako i letošní festival, který ale ještě k tomu stačil zanechat ojedinělou stopu na půdě tuzemské kulturní scény.



Poznámky k tomuto příspěvku
Tina (Občasný) - 16.4.2003 > S dalšími články týkajícími se Pražského festivalu spisovatelů se můžete seznámit na mých webbových stránkách www.webpark.cz/tina
<reagovat 
Archiw (Občasný) - 30.5.2003 > Chtěl sem tenhle festiválek nějak celkově obíhat, ale omylem sem odjel do Itálie. Těšil jsem se na Ferlighetiho (teda teď zrovna nevim, jak se jeho jméno píše, prostě na autora knihy Láska ve dnech vášní...), o kterym si myslim, že je zcela vynikající, ale v tvé "recenzy" o něm nepadlo ani slovo...Byla jsi na něm?
<reagovat 
Tina (Občasný) - 31.5.2003 > Laurence Ferlinghetti se letos festivalu bohužel nezúčastil. Zúčastnil se Pražského festivalu spisovatelů v roce 1998, který se konal v Kafkově centru v Praze. Tento festival se koná každý rok na jiném místě, letos právě v divadle Minor. V roce 1998 L.Ferlinghetti přednášel naživo své básně a hrál také na kytaru. Na tomto představení jsem byla dokonce v přední řadě, tam si neměl chybět, stálo to za to!!!
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter