Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Oči
Autor: František Vyrut (Stálý) - publikováno 30.3.2020 (16:48:36)
Pomalu oči vykvétá
jen pomalounku jen
ku krásám blíže jen
oči třpyt plaše vykvétá.

Krásami oči rozkvetly
bolestí láska jen
nadějí láska jen
vším krásným oči rozkvetly.

Bolestí oči zavřeny
osudem bouří jen
vzbuzením ve tmu jen
návratem oči zavřeny.

Láskou oči otevřeny
shlížejí vůkol jen
na světy na svět jen
tisícem krás otevřeny.


Poznámky k tomuto příspěvku
FrantišekL (Občasný) - 30.3.2020 > Pozoruhodná báseň. Nic nesděluje, nic nemaluje, pracuje s obecnými pojmy. Je to tedy hudba? Při vší bezobsažnosti nabízí jednu zvláštnost. Zatímco 2-4 strofa mají běžnou gramatickou skladbu, první se vymyká. je postavena na 4. verši, jehož jádrem je sdělení, že " třpyt oči vykvétá. To je velmi neobvyklá vazba. Člověk by spíše použil "Oči rozkvétají třpytem" nebo "v očích rozkvétá (vykvétá) třpyt. Nebo je tu ono "vykvétá" použito ve smyslu vyžírá, vybydluje nebo dokonce žene k smrti? To ale neodpovídá předchozímu verši. jedná-li se o hudbu, ať posoudí každý sám. Autor by ale přece jen měl alespoň naznačit, proč použil právě tito vazbu.
Doporučil 
<reagovat 
 j.f.julian (Stálý) - 30.3.2020 > zkouška> Tobě by to musel autor natlouct do mozku, abys pochopil!
Je to ok, jen bych uvítal po delší době např. klasický verš, ale to je samozřejmě můj problém.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 31.3.2020 > zkouška> Ano, vystihla jsi správně, taky jsem měl s první nejvíc práce, pořád jsem přepisoval, až mě napadla personifikace plus identický rým. Co se týká hudby, nevím. K čemu mám výhrady, je hodnocení typu "vyžírá,...". Měj se a zdravím. Franta.
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 31.3.2020 > j.f.julian> Ahoj, možná něco zkusím, v minulosti jsem zkoušel řadu věcí, teď převládá epiforický rým. Děkuji a zdravím. Franta.
<reagovat 
FrantišekL (Občasný) - 31.3.2020 > "vyžírá" jsem použila pro plastičnost, protože jazyk nás zrazuje a já si nebyla jista, jak jsi to myslel.
Já bych tam dala ne "oči vykvétá", ale "v očích vykvétá". Zdá se mi to bližší následnému textu. Ale jsou tu i jiné zajímavosti, např. přesahy. Samozřejmě si nemohu být jista, ale... Text bez interpunkce sceluje verš, ale větná logika říká, že jen na konci druhého a třetího (i dalších) verše náleží následujícímu verši. Jak ale tento rozpor zarecitovat? napadá mě udělat pauzu jak před jen, tak za ním (otázkou je jejich délka). Zkusila jsem si to a báječně to funguje. Práce se strukturou je mi velmi blízká. Díky ní se ti podařilo dostat do básně to, co se ti jinak nedaří. Zachytit vnitřní chvění. Protože se tak neděje jinými prostředky, pomyslela jsem na hudbu. Ale pravda je, že když dojdu při recitaci k polovině třetí strofy, trochu zapochybuji. Ale ať je to, jak chce, podařila se ti velmi pěkná báseň.

Body: 5
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 1.4.2020 > zkouška> Ahoj, především děkuji, co se týká první sloky prvního verše, tvůj návrh není přesný, mění personifikací vše v souvislosti se čtvrtým veršem, celkově by to oslabovalo. Návrh na řešení recitací je fajn. Jestli bych mohl otázku, ty se zabýváš strukturou verše /textologií/? Zdravím. Franta.
<reagovat 
FrantišekL (Občasný) - 1.4.2020 > Jakýsi smysl bych nakonec v první strofě našel. Ale spíše rétorický než poetický a jen s velmi volným vztahem k pokračování. Ale to je celkem jedno.
<reagovat 
FrantišekL (Občasný) - 1.4.2020 > Franto, ničím takovým se nezabývám. Mé postřehy jsou poznatky z praxe, vztahují se jen k poezii. Ať čtu první verš jak chci, personifikaci tam nevidím
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 1.4.2020 > zkouška> 1. a 4.verš spolu souvisejí, 4.odpovídá prvnímu. Jak jsem napsal, furt jsem vymýšlel, měnil a nakonec to "dopadlo" takhle. Zkus na to jít takhle, tedy odtrhnout oba a spojit je. Měj se, zdraví Franta.
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 1.4.2020 > zkouška> Ještě, jestli mohu, v poznámkách píšeš jednou jako muž, jindy žena. Děkuji a zdravím. Franta.
<reagovat 
anae (Občasný) - 7.4.2020 > :-) muži jsou takový tací romantici!!!
Body: 5
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 7.4.2020 > anae> Ahoj anae, nejlepší je racionální romantik vs.romantický racionalista. Měj se fajn. Franta.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter