Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Žít či nežít?A pokud ano,tak jak?
Autor: Sia (Občasný) - publikováno 23.4.2003 (14:34:50)

Sedí a žerou. Nic jiného nedělají. Nic jiného je nespojuje. Jen to žrádlo. Oba jsou to takoví mí golemci. V ničem jiném smysl jejich soužití nevidím. Možná ještě v sexu, i když s jejich rozměry a sportovními vlohami mi přijde i ochrnutý jako hotový Cassannova. Jejich plytký život naplní občas nějaká ta příhoda typu nákup žrádla v Tesku a nebo večerní posed u televize. Dva červi. Dva velcí přerostlí červi. 

Říkám si, kolik takových červů tady mezi náma je. Jedu metrem a koukám do prázdných, nic neříkajících obličejů. Kamenné masky. Jsou všude kolem nás, kam se jen podíváš, uvidíš, jak lhostejná jsi ostatním. LHOSTEJNOST je synonymem dnešní doby. Lhostejnost a možná ještě nezájem, anonymita, odstup … Nebo se mi to jen zdá? Nebo to je jen můj pocit z velkoměsta a po překročení hranic mezi statisíci a tisíci, někde na konci „světa“, v nějaké malé vísce, kde žije sotva stovka obyvatel, vše padá?

Jenže jsem tu, mezi masou. Lidé mi kolikrát přijdou jako hmota, jak dobře se dají tvarovat, jak lehce se dají přesvědčit o něčem absolutně nepravdivém. Stačí jen vhodně volená slova.  Myslím, že takovým nejznámějším a nejvíc do očí bijícím příkladem je sám Hitler.Natěrač. Za první světové války nicka, i když s řádem za statečnost. Jenže má to v sobě. Umí ovládat slova. A neuplynulo dlouho a tuto svou skrytou vlastnost objevil.  Stačí se podívat na jeden z jeho záznamů, jak hovoří k masám. A ty nehnutě stojí a hltají vše, co vypustí z pusy. A nejen to! Oni tomu i věří… a stačí málo a o jednom z největších 6 let trvajícím nesmyslu se učí všichni školáci na světě a věnuje se mu na tisíce knih, časopisů, dokumentárních filmů. Takovou moc mají slova. Takovou moc mají zhmotněné myšlenky.

A není potom lepší být oním červem? Ten, kterému ke spokojenosti stačí jen balíček chipsů a dobrej myšlenkově nenáročnej filmáč? Odprdět si svůj život a nic nového lidstvu nepřinést nebo se aspoň o to nesnažit? Tak jak to je?

To většinou puosuzujeme podle života, jaký člověk vedl. Ex post. A postupně zjišťujeme, že někdo se měl radši zavrtat hodně hluboko a nevylézat ze svého doupěte ani v noci. U někoho jedině jeho vlastní smrt je tím dobrem, které společnosti přinesl.

Jenže co já? A co vy? Máme se o něco pokoušet? Tvořit, vymýšlet, zkoumat? Proč každý nedostane k sobě při narození kvalitativní popis se zařazením? Jujda, to by byla paráda … ale jak tak nad tím přemýšlím, tak zrovinka u nás v Čechách by se zase našel nějaký koumák, který by si z toho udělal zlatou žílu. Tak snad radši ani ne.

A já jdu zkoumat, jak jsem na tom, co já můžu nabídnout lidstvu jiného, než hladový žaludek a prázdné ruce…



Poznámky k tomuto příspěvku
fungus2 (Občasný) - 23.4.2003 > Hm. Co dodat. Jsme, existujeme a snažíme se žít, jak jen to jde.
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 23.4.2003 >

Rukama makej, abys naplnila zaludek svuj i tech ostatnich - tot slova FILOZOFA (Francois Maria Arouet, schvalne, jak mu rikame?)

A kdyz udelas neco malyho, poradnyho, potrebnyho - treba upeces babovku, nebudou te uz ty existencialni otazky tolik trapit. :-)))


<reagovat 
 Čtenář - 23.4.2003 > Filip Sklenar> Taky odpověď, ale co když chce člověk víc? Buchta je sice fajn věc, ale už jsme zase u těch červů ... je jen jídlo a přinese jen plný žaludek tomu, kdo ji sní. Ale co dá těm ostatním? ...
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 23.4.2003 >

"U někoho jedině jeho vlastní smrt je tím dobrem, které společnosti přinesl." Pozoruhodná myšlenka. Pravdou zůstává, že její síla nastupuje opět až ex post, až po smrti. Nemluvě o tom, že zjednodušuje. Nic není černé, nic není bílé. I ti nejčernější měli své bílé stránky, i ti nejbělejší ty nejčernější - a mnohdy je jejich vnitřní podstata skryta pod nánosem pověr, fám, legend a všeho toho, čemu se říká historie.

 

Zrovna dnes v hluboké noci jsem viděl v televizi adaptaci divadelní hry F. Peroutky Šťastlivec Sulla. Nebo stačí připomenout některé Čapkovi apokryfy (například můj oblíbený apokryf Marie a Marta).


<reagovat 
 Čtenář - 23.4.2003 > Okino> Jo jo ... nic není tak černé,aby nemohlo být bílé:) Kdo ví, koho budou uctívat další generace a ten, kdo je dnes odsuzován, bude v budoucnu oslavován.
Napoleon, symbol Francie, v podstatě jen vedl války a ničil a přesto je dnes posuzován spíš kladně. Nic nevymyslel, ničím objevným život neusnadnil, a přesto je opěvován. A takových příkladů by asi mohlo být více.
Kolikrát mi přide líto, že spíše vzdáváme hold a úctu těm, jejich řečí bylo násilí, než vědce nebo ty, co se snaží zlepšit svět.
<reagovat 
marjanka (Občasný) - 23.4.2003 > tentokrat uplny souhlas s filipem... a tomu panovi rikame voltaire;-)
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 23.4.2003 >

Marjanka - .


<reagovat 
Selma (Občasný) - 23.4.2003 > já nevim, příde mi to dost lítostivý a beznadějný...A pro to se dneska nechodí daleko...i když je snaha zachovat si nadhled celkem patrná, nezvládá to.



<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 23.4.2003 >

P.S. Bojím se zeptat, kdo jsou ti dva z úvodu úvahy...

 

A ještě jeden, ale podstatný dodatek: Všichni nemůžeme být vědci, všichni nemůžeme být umělci. Kdyby všichni posouvali náš svět kupředu, nebylo by co jíst, protože by nikdo neupekl chleba. A dost možná by nebyly ani děti...


<reagovat 
 Sia (Občasný) - 23.4.2003 > Okino> ... nepsala jsem o sobe, svůj volny čas trávim aktivně .... a navíc se snažím byt užitecna, nebo aspoň se tak cítit ... :)

ale s tím dovětkem máš pravdu, nemužou být všichni ti hybatelé ...
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 23.4.2003 > Je spousta lidí takových, o jakých píšeš, a spousta lidí je jiná, o "něco" se snaží. Je na tobě, jaká budeš ty. My ti s tím nepomůžeme...
<reagovat 
 Sia (Občasný) - 23.4.2003 > Kelly> Jen na nás záleží jací budeme a co(koho) ze sebe uděláme ... to jo,ale spíš jsem se snažila popíchnou tu lidskou lenivost a pohodlnost.
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 23.4.2003 >

Nene, clovek, ktery naplni zaludek sobe a pak jinym, tu a tamhle nekomu s necim pomuze, to neni zadny cerv, jak rikas. To je proste CLOVEK. Mozna i dobry clovek. Co muze maly clovek dat lidstvu? Asi nic. Ale muze kamaradum upict babovku a k tomu uvarit dobre kafe... Myslim, ze o tom to asi tak je.

Tentokrat si asi s Okinem celkem rozumime, vidte pane?


<reagovat 
 Sia (Občasný) - 23.4.2003 > Filip Sklenar> Já netvrdím, že mám absolutní pravdu,jen jsem se zamýšlela nad pohodlností lidstva a nad jeho špatnými stránkami, kterých je asi jěště o hodně víc ...
Jsem asi hodně pesimistická.
Navíc kdyby byli všichni lidé jen "malí", jak píšeš, asi ještě skáčem po stromech:) (otázkou je, jestli by nám nebylo líp) ...
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 24.4.2003 > Tak utíkej popichovat do Tesca... :-))))
<reagovat 
amba (Občasný) - 27.4.2003 >

"Je lepší rozsvítit jen malou svíčku, než proklínat temnotu" Konfucius
"Mudrc hledá všechno v sobě, nerozumný člověk všechno v druhém" Konfucius

 

Neznamená to, že by existencionální otázky byly smyšlenkou, ale nihilismus ni totalitární metoda shora nařízeného "dobra" není řešením....kolik že to tyranů napáchalo zlo ve jménu dobra a lepší společnosti (a bylo bytostně přesvědčeno, že budují lepší společnost plnou společnosti prospěšných jedinců?).....:-))))... .btw...hodně bych brzdila s tím posuzováním přínosnosti pro lidstvo...... copak je možné opravdu posoudit, zda je přínosnější upéct bábovku, hrdinsky se obětovat, üdělat vědecký objev nebo nedělat vůbec nic?............:-)))) (Lze vubec dosáhnout takoveho nadhledu, odpoutání se a znalosti souislostí, abychom mohli o ostatních vyslovit něco, co by se - aspon v doméně určitého rozlišení - dalo pokládat za objektivní?)..


<reagovat 
P.i.k.o (Občasný) - 19.5.2003 >

Co je spatneho na tom, odpocivat byd u bedny s hromadou zradla? Podivej se kolem sebe - na zvirata. Jejich smyslem je nakrmit se, zrodit dalsi generaci. To jen clovek se obklopuje hromadou nesmyslu. Pripada mi, ze clovek vubec nepatri na tento svet. Kazdy ma volbu. Proc mu ji brat a odsuzovat ho na zaklade, tak prirozene veci. Pracovat, zrat, odpocivat. Pokud ho to

uspokojuje - prej mu to.

 

Metro - me to v metru bavi. Jejich obliceje jsou jak velke knihy, a bavi me si v nich cist a predstavovat si jaky meli den, na co  mysli.:o))) Hadat. A treba opravdu nejsou takovy jak vypadaji a naopak.

 

- clovek je rozumny tvor, vsak lide jsou tupci


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter