Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 7.5.
Stanislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Vězení v ZOO aneb dění za oponou
Autor: MZF (Občasný) - publikováno 12.5.2003 (14:19:58)

Z pohledu lenochoda: Mám mnoho času. Jelikož se však v našem ústavu dějí nezvířecí věci, rozhodl jsem se, že vám povím pravdu. 

    

     Rozradostněné a rozjitřené dětičky, chápající a vysvětlující maminky, ztrápení a znudění otcové. Každodenní pohled zaměstnance ZOO, ale především jejich obyvatelů, na které se tak horlivě (ne tedy všichni – viz otec) ženou lidé podívat.

     Ve všední dny se dá strohá návštěvnost ještě zkousnout, ale počínaje sobotním dopolednem začíná pro zvířátka pravé peklo. Jen když přijede časně zrána první autobus, všichni obyvatelé pavilónů, výběhů a všeho jiného se snaží schovat. Ošetřovatelé jsou však rafinovanější, než by jakékoli zvířátko předpokládalo. Jistě, pro slona či žirafu asi těžko uděláte obligátní přístřeší (i když by se z vytunelovaných lidských peněz pod střechou schovali sloni z celé Afriky), ale ani pro jiné němé tváře není dostatku místa. Zlí lidé v ZOO myslí na ještě zlejší lidi, kteří se chodí dívat na hodná zvířátka, a proto ve výběhu pro tři gazely udělají přístřešek jen pro jednu. Nastává posléze boj mezi zvířectvem o výsluní (spíše o stín) pod střechou a mezi námi koluje špatná nálada. Ti inteligentnější se snaží domluvit, střídají se, pomáhají si, ale vysvětlete něco takového orangutanovi, který neustále cumlá banán a bije vás při tom do hlavy smějíce se od ucha k uchu (poslední slova berte vážně, nejširší úsměv orangutana byl změřen na 36,47 centimetrů – úctyhodné – až na ty zkažené zuby a oder nezralých banánů).

      Ještě štěstí, že člověk je tvor velmi hloupý a nechce vidět z jeho pohledu „ošklivé zvířectvo“. Hadi, pavouci a jiní „mudrcové“ národa zvířecího mají tudíž klid. Když už se objeví nějaký odvážlivec, který se je snaží pozorovat, schovají se do jiné kůže (hadi) nebo začnou rozleptávat mouchy (pavouci). Člověku je z těchto počinů lehce nevolno, a proto se vždy v pavilónech vyskytuje muž s koštětem a KÝBLEM kryjíce se za umývání oken.

     Mohli bychom však, jako všude, najít i v ZOO několik vyvrhelů, kteří se rozhodli s lidmi spolupracovat. Jedním z nich je právě již výše zmiňovaný slon. Je totiž velmi eroticky zaměřen. Vysune chobot a nechá si ho hladit od nejlépe vyvinuté lidské samice. Lascivně při tom odfukuje – slon, samozřejmě, ne samice. Odborníci stále tápou, kde se ukrývají slonovy erotogení zóny, ale já jsem to již zjistil. Slon se po krátkém drbání vytrhne ze vzrušení (které stejnak již překypělo jeho mez) a sprintem (všichni přítomní žasnou a tleskají) se zdviženým chobotem peláší někam za roh. Několikrát se mi jej podařilo sledovat (na hřbetu koně – sám bych byl blázen, vysilovat se), ale co spatřily mé oči – nepopsatelné. Nemravné. Cítil jsem se velmi méněcenně.

      Všude v ZOO také vidíte, že nás nemáte krmit, ale nedbejte těchto pokynů. Dávají nám jen oves, trávu a brambory. Skrblíci. Není nad pořádnou tatranku, která vám dodá toliko energie, že při následném krmení můžete chovatele pořádně pocuchat – zvláště, když jste krokodýl.

      Bohužel, někteří kamarádi byli zdegenerováni. Operacemi jim vzali paměť či snad zapomněli na svobodu a teď panáčkují a chovají se přesně tak, jak chtějí oni – zlí lidé.

       Přesto neztrácíme naději. Kujeme plány a na společných schůzích, které jsou vždy přísně tajné, se schází jednotliví zástupci všech rodů. Projednáváme plán útěku. Tedy měl by se projednávat. Místo jeho konání bylo nedopatřením umístěno na druhý konec, než bydlí jeden exemplář.

Jak bych vám tuto choulostivou situaci osvětlil…

Na  želvu čekáme již deset let a stále nedorazila.

     Ale odstartovali jsme bez ní. Krtci začali hloubit dlouhý tunel, který nás dostane všechny ven. Měl být dokončen již před šesti lety, ale nyní prochází rekonstrukcí. Rozšiřuje se. Zjistil se menší problém. Zase slon…



Poznámky k tomuto příspěvku
Lian (Občasný) - 12.5.2003 > Mno, myšlenka tam je........ale to zpracování........je takový divný......:-)
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 12.5.2003 > Lian> V čem divný. Poraď, pomož...
<reagovat 
čtenář Pavel Šavel - 12.5.2003 > užs někdy viděl v zoo krtka? celý je to takový rozcuchaný...
Body: 3
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 12.5.2003 > čtenář> To je pravda. Ani mne to nenapadlo - s tím krtkem. Jak je to rozcuchaný?
<reagovat 
Pavel Šavel (Občasný) - 12.5.2003 > celý je to rozcuchaný = neplyne to. skáčeš z nápadu na nápad. chceš aby se to líbilo, aby to mělo vtip, je tam moc vidět, že tě zrovna napadlo psát o zvířecí schůzi, a proto o ní píšeš, stejně tak je tam vidět, že tě právě napadlo psát o útěku ze zoo, proto ti krtci, proto ta "nesmyslnost" krtka v zoo. podle mě to neni dodělaný. ještě bych si s tim pohrál...
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 12.5.2003 > Pavel Šavel> Chceš říct, že na sebe jednotlivé odstavce nenavazují. V tom máš možná pravdu, ale co na tom. Vždyť je to fejeton...?
<reagovat 
Pavel Šavel (Občasný) - 12.5.2003 > ale pozor! fejeton je jen o jednom, teče řekou slov, nepřeskakuje potokem... aspoň jsem se to tak učil ve škole. a navíc, hned na začátku začínáš vyprávět, lenochod vypráví, to neni fejeton... nejde mi ale ani tak o zařazení do rubriky, jako o to, že mě to prostě nechytlo. nechci to rozebírat. prostě za dva.
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 12.5.2003 > Pavel Šavel> Hodnocení je mi vedlejší. Já jsem se ve škole učil, že fejeton může docela i rázně přeskakovat. Samo sebou, že se ale pořád musí držet tématu, ale to se mi tady snad nestalo, že bych ulít. Je pravda, že lenochod vypráví, ale jestli jsi to četl pozorněji, tak je text koncipován tak, aby v něm nikdo vyprávění najít nemohl. Právě proto by dle mě měly být fejetony takto "z břehu na břeh potoka skoč", protože jinak jednoduše spadnou do vypravování. A toho jsem se chtěl hlavně vyvarovat.
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 13.5.2003 >

Domnívám se, že ve fejetonu se může velmi dobře i vyprávět, zvláště při pohledu na výběr zdejších rubrik (pak už zbyde jen povídka nebo životní příběh nebo ubohé próza)... Například Nepilovy texty (odborně zvané "causerie") bych tady také spíš zařadil do fejetonu, možná do životních příběhů - a sloupky Arta Buchwalda, které jsou celé vyprávěné "jako" životní příběhy patří mnohem víc do fejetonu.

 

Spíš mi vadí, že někdy to vyprávění připomíná a někdy právě naopak (viz hned protiklad "uvozovacího" a následujícího odstavce).

 

Přeskakování z tématu na téma je horší. Nemuselo by vadit, kdyby sledovalo jednu základní myšlenku. Fejeton je dost krátký útvar na to, aby umožnil autorovi projít všechno od zlých návštěvníků zoo až po zdegenerovaná panáčkující zvířata. A pokud se autor vydá touto cestou neustálého uhybání od jedné myšlenky, musí se k ní neustále vracet a připomínat ji. Pak stupňuje napětí až k pointě, která je ve fejetonu tohoto typu nezbytná. A tato pointa musí vycházet z hlavního motivu, ne z motivu, který je pouze zmíněn.

 

V tomto případě jsou ale některá témata jen tak nahozena, neváží se na předcházející text - a nepokračují v textu následujícím, opuštěna třeba už po dvou větách. ("Bohužel ... zlí lidé.")

 

P.S. Oba přechodníky máš špatně.


<reagovat 
 MZF (Občasný) - 13.5.2003 > Okino> Díky moc. Konečně teď, když se někdo rozepsal, to vidím taky. Máš pravdu. Zkusím na tom do příště zapracovat.
<reagovat 
barlach (Občasný) - 18.5.2003 > Ještě bych k Okino přidal třeba Podpovídky Karla Čapka. Téměř všechny jsou fejetonem a přesto jsou to povídky. Jinak si myslím, že Pavel má dost pravdu v jakési nerourodosti textu. Nápady tam jsou výborné, ale opouštíš je v momentě, kdy z nich uděláš vtip. Je sice chvályhodné, že se nezdržuješ dlouho u jednoho nápadu a neprodlužuješ tak celý text do neúnosna, ale přesto si myslím, že bys měl trochu propracovat přechody mezi myšlenkami. Hledal jsem v tom jakýsi směr prhlídky, ale ani to tam není. Takže nevím, co si o tom všem myslet. Je to jakoby nedopracované. Podle mě.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter