Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 3.5.
Alexej
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
DAVID
Autor: Stef (Občasný) - publikováno 19.5.2003 (18:11:42), v časopise 23.5.2003

 

 

…….Definitivně odcházel z domu, kde se narodil a kde vyrůstal……..stěhoval se do garsonky někde na Žižkově a měl pocit, že po tom, co před lety zemřela jeho matka, se všechno řítí do jakési bezedné  černé díry.

David byl od dětství téměř slepý a teď si nedovedl představit, jak přežije někde sám v bytě, mezi cizími lidmi, které neznal a které se bude bát o cokoli požádat. Tady  ho sousedé znají a všichni ví o jeho handicapu……“proč mě odsud můj vlastní bratr vyhání? Proč nemůžeme žít  jako dřív?“ Honilo se mu hlavou.

U chodníku zastavil nablýskaný černý Mercedes a vystoupil chlapík v černých brýlích. Prohlížel si vilu v tiché zahradě a zdál se být spokojen…..přijel, aby si prohledl byt k pronajmutí…..byt, ze kterého nyní odcházel David.

David za sebou zamkl dveře a podal klíče svému bratrovi. Díval se do jeho lhostejného a nic nechápajícího obličeje. Chtělo se mu zařvat: „kdo jsi, že mě odsud stěhuješ?“

Nakonec ale promluvil jeho bratr Mirek „Jeď už, v novém bytě na Tebe čeká super překvapení! A  já tu mám prvního zájemce o byt. A  zavolej, když budeš něco potřebovat

Znělo to spíš jako: „Padej a nezdržuj, už jsem se staral dost dlouho

A tak se David otočil a odcházel…..v brance se minul s mužem v tmavých brýlích. V očích Davida to byla tak potupná situace, že nemohl ani dýchat.

 

David byl odmalička opatrované dítě a pro jeho fatální zrakovou vadu ho matka vždy chránila před světem a hýčkala ho v této tiché vile se zahradou, kde byl šťastný a kde nepotřeboval oči k tomu, aby se v noci dostal do koupelny.  Tak ho časem utvrdila v názoru, že všichni kolem, by se o něho měli navždy starat. Z tohoto omylu ho nevyvedla ani docházka do učiliště pro slabozraké, kde se měl vyučit „kartáčníkem“ a kde se o něho rozhodně nikdo nestaral. V jeho  překrouceném způsobu myšlení byl nyní jeho bratr vším vinen. On Davida připravil o všechno co měl a na čem mu záleželo…… Teď ho David nenáviděl a všechno bylo beznadějně černé…….. děsil se každé další minuty……

 

 

Po chvíli váhání vstoupil David do žižkovského činžáku, kde měl svůj nový byt. Chodba a schodiště páchlo psí močí a cigaretovým kouřem, bylo tu studené šero. Zastavil se u poštovních schránek nacpaných letáky a marně mžoural na štítky se jmény……neměl tušení, která je ta jeho. Z přízemního bytu bylo slyšet hučení vysavače a rádio……

Vyšel do prvního patra, odemkl dveře bytu a opatrně, jakoby ho uvnitř čekala nějaká příšera, vešel a zabouchl za sebou. Stál tam, ruce svěšené. Rozhlížel se po garsonce, na kterou se scvrkl jeho dosavadní svět.

Zazvonil mobil…… podle melodie poznal, že volá Mirek…

no ahoj, tady Mirek, už jsi dorazil domů?“

„Domů???………jo aha, no…… už jsem tady“zamumlal otráveně David

„za chvíli přijde to překvapení“ hlaholil Mirek „budeš zírat!!“

„Tak dík, ahoj“ odpověděl  a zavěsil.

„Tvoje přiblblý překvapení mě vůbec nezajímá“ myslel si David „kdyby tu byla se mnou Veronika, ještě bychom se tomu všemu smáli“

Jenže před týdnem Veronika Davidovi u večeře oznámila, že prý se jejich vztah dostal na mrtvý bod a ona že potřebuje být chvíli sama a věci si rozmyslet. „Jinými slovy, ona má někoho jiného“ blesklo Davidovi hlavou nad porcí lososa na víně……a jídlo najednou ztratilo svou chuť.

Pak už jí neviděl…..Ta představa, že ona je někde s někým jiným, ho strašlivě bolela. Mockrát já volal……marně. Pokoušel se jí napsat SMSku, ale ani s lupou na ta titěrná písmenka neviděl.

Nenáviděl se……. „Uvízl jsem mezi světem slepců a těch, kteří vidí“ pomyslel si. Pořád ještě stál u dveří a nemohl se pohnout.

Místnost byla světlá a příjemně zařízená, ale jeho téměř slepé oči mu ukazovaly jen pokoj v šedavé mlze, ze které vystupovaly neznámé kusy nábytku s neznámým obsahem. Prohlížel si kuchyňskou linku a zjistil, že bratr se postaral i o nádobí a že v lednici je spousta jídla. „Tak tímhle si mě chceš usmířit? Vezmeš mi všechno a v téhle díře mi naplníš lednici jídlem, jako by šlo o  nějakou odpustku, či co??“  Zabouchl lednici a apatickým pohledem přelétl svůj nový domov. „Než se v noci dostanu na záchod, tak se tu umlátím o vlastní nábytek“ušklíbl se a šel ke dveřím, kde tušil koupelnu. Cestou o něco zakopl. „A je to tady a to je prosím denní světlo!!!“

Byla to krabice se sbírkou „Angličáku“, spoustu jich dostal ještě jako malý kluk od Mirka. Sám nikdy auto řídit nemohl a tak sníval nad těmito miniaturními kopiemi limuzín a sportovních vozů.

Rozsvítil v koupelně, naklonil se nad vanu a otočil kohoutkem horké vody. V zrcadle nad umyvadlem uviděl svou rozmazanou tvář…… „ani pořádně nevidíš, jak vypadáš“ hleslo jeho ublížené srdce.

„Už nechci nic vidět“ pomyslel si. Svlékl se, lehl si do vany a pohledem klouzal po vzorku dlaždiček na stěnách, po šampónech a pěnách do koupele….vedle stála pěna na holení a žiletky……..

 

…….jeho paže začaly barvit horkou vodu do růžova a po chvíli do ruda.

Davidova mysl se uvolnila, stres zmizel………a on vzlétl.

Z dálky zaslechl hlas Veroniky „ Davide, překvapení!!! Přišla jsem na návštěvu, uvařím nám večeři…“ Najednou zaječela velmi blízko „Davide!!!!!! Cos to udělal?!?!?!?“

Pak už neslyšel nic…….čísi ruce ho tahaly kamsi nahoru a někdo mu bolestivě tiskl zápěstí. Obtěžovalo ho to a nechtěl, aby s ním někdo hýbal……tma…..ticho………teplo…..klid.

 

Mirek stál v koupelně nad tělem Davida, které bylo zakryté prostěradlem a pozoroval, jak se do látky vpíjí voda obarvená krví. Za ním se v hysterickém šoku třásla Veronika. To ona zavolala sanitku a potom Mirka.

Lékař před minutou vzdal oživovací pokusy a konstatoval mladíkovu smrt.

Tvrdé rysy Mirkova obličeje se ztratily……..plakal.

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
fungus2 (Občasný) - 19.5.2003 > Hm. Tak to mě dostalo.
Body: 5
<reagovat 
 Stef (Občasný) - 19.5.2003 > fungus2> Dostalo?......ještě jsem nic takhle veřejně nepublikovala.
Názory mě zajímají....
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 20.5.2003 >

... tak mne to zas tak moc nedostalo.

Myslím, že se to naopak dalo čekat...

Nápad je to pěkný, ale prostě mám pocit, že bys ho mohla využít trochu víc

 


Body: 3
<reagovat 
Lian (Občasný) - 20.5.2003 > Je to hodně dobrý, na místní poměry. Vážně líbilo. Nápad i zpracování. Máš tam dvě chybky..mockrát já volal...místo jí....a děsil SE každé minuty. Jináč líbilo.
Body: 5
<reagovat 
 Stef (Občasný) - 20.5.2003 > Lian> Moc díky za slova chvály. Vlastně je tohle první věc, kterou jsem dala ke čtení jiným lidem. Jsem potěšena, že se to líbilo :-)
<reagovat 
čtenář Hany - 20.5.2003 > Co jineho by se dalo cekat od andela nez to nej :o).
Doufam, ze budu mit moznost si od tebe jeste neco precist ....
Body: 5
<reagovat 
 Stef (Občasný) - 20.5.2003 > čtenář> Děkuju za hodnocení, za označení mé osoby za anděla.
Budu se i nadále snažit :-)
<reagovat 
P.i.k.o (Občasný) - 22.5.2003 > Ze začátku mi to pripominalu jednu zfilmovanou povidku...abych byl uprimny, tak jsem chtel sjet dolu a sazet koule :o) , ale...docetl jsem to. Nicmene ... to slo az moc raz na raz...beznadej tak rychle? No ale bylo to na efekt. Skoncilo to smrti, takze se mi to libi.:oD ( taky rad pisu o smrti ) Budiz jednicka.
Body: 5
<reagovat 
Stef (Občasný) - 22.5.2003 > Víš asi nebyl David jediný, kdo si vzal život a tak mohl někdo stokrát něco podobného natočit jako film.
Díky za jedničku.
P.S. Beznaděj je plíživá, ale takováto řešení bývají výsledkem náhlého zkratu.
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 26.5.2003 >

... no centaure, řekls to pěkně tvrdě, nicméně v zásadě máš pravdu, zajímavěji a nápaditěji pojaté to být určitě mohlo. Na druhou stranu si myslím, že 4 je trochu moc, protože určitá "technická" kvalita v tom textu je. Samozřejmě, záleží na osobních měřítkách a "není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem"... takže asi tak. HOWG  


<reagovat 
centaur (Občasný) - 25.5.2003 >

Nechápu ty jedničky, je to přece hrozné, sentimentální, vykonstruované, nepřirozené, teatrální a kdovícoještě! Za všechno mluví ten druhý odstavec,kde popisuješ Davidovo smýšlení; nic víc než jednoduchý popis, místo abys jeho osobnost vykreslil zajímavějším a nápaditějším způosbem - ale říct to polopatě je jednodušší (jenže pro čtenáře nic moc). O fabuli ani nemá cenu mluvit, prostě je mizerná, bez záplaetky atd. Závěr v jednom odstavci hrozný, sentimentálně-patetická variace na téma sebevražda handicapovaného jedince - kolik už Totem zažil fiktivních sebevražd? Mně osobně by bylo stydno vůči slepcům, kdybych něco takového napsal.

Mimoto bych chtěl vidět člověka, který zvládne spáchat sebevraždu žiletkou, musel by je mít asi z titanu, podřezat si zápěstí neni žádná sranda, natož žiletkou.

Nicméně chápu, že to na někoho může zapůsobit, ale ten dojem je přece tak laciný! Avšak řemeslné kvality brakových kýčů to ještě nedosahuje. (5 nedávám jen díky malé zrručnosti při gradaci děje, ale to je tak všechno...)

Každopádně mě zajímá názor všech, kteří toto dílo hodnotili, na mou kritiku.


<reagovat 
 čtenář Hany - 26.5.2003 > centaur> Centaure, patent na rozum si ziskal behem zivota nebo ses s tim uz narodil????Kdysi jsem se ptal na otazku, zda se clovek blbcem rodi nebo se jim stava, prisel jsem na to, ze se jim stava, ale urcite vrozene predpoklady jsou nutne.......

<reagovat 
 čtenář Sevin - 27.5.2003 > centaur> centaure, povídka se mi líbí, moc; tvá kritika ne, vůbec. Tvá kritika. Je bezbřehá, nicneříkající, smyslupozbývající, prostě děsná. Už jen ta bezmyšlenkovitá skladba slov, vytržených ze slovníku a pospojovaných bez jakékoliv invence. Snad bylo možné si alespoň zkontrolovat a opravit překlepy: "způosbem"? A slovo "záplaetka" je snad podle vzoru Paegas? Ve slově "není" se píše dlouhé "í" a za čárkou ve větě se důsledně dělá mezera.

Je dobře, žes nenapsal žádný článek, vyprávění nebo příběh. Určitě by bylo utrpení ho číst. Ale neboj se, všichni jsme pochopili, že ti nešlo o seriozní kritiku původní povídky. Šlo ti pouze o zjištění REAKCE na TVOU tzv. kritiku! Tak tu máš! A už nepiš! Ani pro slepce! Možná s jedinou výjimkou. Spáchej nefiktivní sebevraždu a zkus ji popsat v Totemu!

<reagovat 
 yossarian (Občasný) - 12.6.2003 > centaur> Pravda, tvoje kritika mně zaujala víc. Celkem to beru(hovno celkem - ze vším všudy),ale já to tak nedělám.Jelikož taky nepravidelně publikuji ,vím jak to někdy píchne a než bych někoho takhle odrovnal, tak to radši nehodnotím ( četl jsem daleko horší věci )
Ještě mně překvapilo hodnocení Lian - to myslíš vážně?
<reagovat 
centaur (Občasný) - 12.6.2003 > to Sevin a Hany: nebojte, už nic psát nebudu, nefiktivní sebevraždu nespáchám, pouze fiktivní - Totemáckou... chcete dopis na rozloučenou?
<reagovat 
centaur (Občasný) - 12.6.2003 > Já bych to taky nehodnotil, kdyby to nebylo v časopisu...
<reagovat 
 yossarian (Občasný) - 12.6.2003 > centaur> To jsem si nevšim,tak že beru.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter