Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Hudba
 > Hudba
 > Profily
 > Recenze
 > Zajímavosti
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Radiohead - Hail to the thief
Autor: Rawen (Občasný) - publikováno 24.5.2003 (13:09:23), v časopise 16.6.2003
Cover

RADIOHEAD - HAIL TO THE THIEF


"Hail to the thief" - tak to je nakonec název nového, dlouho očekávaného alba legendární britské pětice Radiohead. Už podle titulu je patrné, jaký postoj zaujal Thom Yorke a jeho kolegové k irácké válce a politice Bushe a Blaira. V promo-kampani pro nové album v tomto duchu pokračují (viz.foto Thomova trička s nápisy "NEIN, NO, NON"), vůbec celá kampaň je trošku odlišná od těch ostatních, ale o tom tady psát nechci... Album "Hail to the thief" ještě oficiálně nevyšlo, mluví se o polovině června, na internetu se však již delší dobu jedna jeho (pre-?)verze válí, slyšel jsem mnoho polemik o tom, jestli je to verze konečná, nevím, po jejím poslechu mi připadá, že už není moc co vylepšovat, uvidíme... Třeba nakonec budou verze dvě - to by se asi rovnalo ideálnímu stavu.
Nové CD je v pořadí šestým studiovým1 a obsahuje 14 skladeb - to je zatím nejvíc. Všechny (?-určitě většina) skladby už zazněly během minulého roku na koncertech v Portugalsku a Španělsku, jde tedy o výběr těch nejlepších, předělaných do studiových verzí. Album sice navazuje na "novátorsky" pojaté albumy "Kid A" a "Amnesiac", ve kterých se Radiohead "utrhli" od své původní britpop/rock/alternativní linie, přesto mi připadá, že se právě na tomto albumu Radiohead tak trochu vrací k zašlé slávě "OK Computer". Objevuje se více rockovějších prvků - znát je to např. ve skladbách "2+2=5", "There there" nebo "When I end and you begin". Myslím, že je to docela rozumný kompromis. Samozřejmě se opět objevují čistě elektronické kousky - "The gloaming" je toho zářným příkladem - opět překvapí rozsah (podobně jako na Amnesiacu) - od ponurých, pomalých houpavých balad ("I will"), přes rychlé vypalovačky typu "Paranoid android" ("2+2=5"), elektronické fantasmagorie ("Myxomatosis") po rock typu REM ("Go to sleep"). Zvuk je podobný tomu, který jsme slyšeli na albu Amnesiac, jen trochu chybí dechové nástroje - opět převažuje kytara, basovka a klavír, vše umně zabaleného do počítačového kabátku a nádherně dobarveno Yorkovým DOKONALÝM vokálem. Tady bych se chtěl zastavit. I když na jeho hlas už jsem si za předchozí léta zvyknul - dokázal mě opět překvapit. Neuvěřitelný rozsah, Yorke jako by dokonalost svého hlasu dovedl ve vhodné chvíli "rozpustit" a ztrhat do malých chybek, které přesně dotváří atmosféru některých písní. Někde zní jeho zpěv drsně a chraplavě, někde medově a klidně, jinde nevyrovnaně a nevyzrále, či naprosto čistě. V některých skladbách zpívý Yorke až čtyři hlasy naráz... Album má podobný průběh (pokud se na oficiální verzi pořadí skladeb nezmění) - jako starší alba "OK Computer" či "The bends". Rychlý a dynamický rozjezd (ala Paranoid Android), pak klidnější středová pasáž s několika perlami uprostřed (jako třeba Karma police), na závěr opět perly (Street spirit za všechny). Opět zřejmý posun zpátky - do starých "dobrých" časů.


Radiohead


Co říci víc? Bude asi lepší jít od začátku, přes prostředek až ke konci. Vím, že tímto porušuji základní stavbu tvaru recenze, ale pokusím se raději napsat něco ke každé skladbě na albu, je totiž hodně obtížné hodnotit toto album jako jeden celek, i když dohromady působí vyrovnaně a celistvě. (znalci Radiohead mi tento paradox možná potvrdí)
1. 2+2=5 - typický rozjezd, opět je použito více poloh, jako při "Paranoid android", přičemž charakteristické je střídání tempa, ze začátku ukňouraný Yorkův hlas, pomalý, uprostřed skladby zlom, a rychlý rockový nářez, ke konci podivné hrátky s Thomovým hlasem, rytmus nespadne...
2. Sit down, stand up - atmosféra trochu jako u Depeche mode, opět úvodní pomalá klavírová poloha jako ze starších alb, postupně nájezd na rychlejší rytmus - podobný Idiotéce z Kid A, krásná syntéza dvou různých stylů
3. Sail to the moon - skoro až jazzová pomalá ukolébavka, zřejmá návaznost na Amnesiac (Life in a glasshouse), nádherně plyne, je to jako vyjížďka na loďce
4. Backdrifts - jakoby vypadla z alba Kid A
5. Go to sleep - rock jako od REM, o tom už jsem se zmiňoval, zajímavá poloha, několik podobných kousků už Radiohead nahráli, nebyly však vydány na "známých" albech, bohužel si už nevzpomínám na názvy
6. Where I end and you begin - jedna z mých oblíbených, kytarová linie v pozadí, chytlavá hlavní melodie, moc se mi líbí práce s Thomovým hlasem, snadno se dostane do hlavy, stejně jako
7. We suck young blood - má nejoblíbenější, když jsem se díval po webových stránkách fanclubů, tahle píseň patří k nejméně oblíbeným, přitom se mi zdá naprosto dokonalá (v tom je taky krása Radiohead), těžká a disharmonickomelodická balada si trošku bere z jazzu a blues, nádherný procítěný vokál s jedním rychlým úletem uprostřed (ala National Anthem), podivný rytmus (Pyramid song) s tleskáním, jakoby si dělali legraci, bohužel jsem úplně neporozuměl textu, nevím, jestli nejde o nějakou parodii na něco, depresivní, jako celek to působí velice silně
8. The gloaming - čistě elektronická, skorotaneční, krásná atmosféra
9. There there - k této skladbě je už hotový videoklip a bude prvním singlem nového alba, nepřišla mi zvlášť extra, je kytarovější a má sound ala I might be wrong
10. I will - krátká, pomalá balada, sametový hlas Thoma Yorka, nádhera, trošku mi připomíná You and whose army, ale je lepší, krásný text k tomu - paráda
11. A punch up-at a wedding - hodně mi splývá, je podle mě asi nejslabší na albu (jestli takto můžu nějakou skladbu označit)
12. Myxomatosis - rychlá skladba ala National Anthem, už podle názvu nemohla být klidná, na jazyk se mi dere slovo "fantasmagorie", neposlouchat před spaním
13. Scatterbrain - tak trochu pokračovatel těch "tišších" písní typu Karma police, zpěvákův kňouravý hlas vás dostane z nejhorší deprese (nebo vás tam zpátky hodí)
14. A wolf at the door - na první poslech nevýrazná, na další poslechy mě zaujala - Yorke začíná zpívat hodně pomalu a postupem času zrychluje a "hrne" hudbu před sebou - muselo být strašně těžké něco takového nahrát

A shrnutí? Jako už po několikáté se mi stává, že svírám v rukou nejlepší album Radiohead, je to však (opět) možná tím, že je tak čerstvé. Jsou vyzrálejší než kdy předtím, to je jisté, je to opět něco jiného (i když to, co se už se nedalo vylepšit, zůstalo), jímavé, drtící, působivé, nádherné album, které klidně vydrží na víc než 100 poslechů. :-))) Tahle hudba vás dokáže pohltit, je tak vnitřní a hluboká, že je těžké se s ní neztotožňit. Působivé a netradiční melodie (z jiného světa) vám otevřou nový prostor, hloubka Thomova hlasu vše tak nádherně podbarvuje, že když zavřete oči, jste jednoduše úplně jinde, a je jen na vás kde... Jste prostě v Thom. :-)))
Ještě se nechám překvapit, jestli jde o konečnou verzi, pokud bude ta oficiální lepší, asi budu hodně dlouho nevěřícně vrtět hlavou... Zuřivě doporučuju.

Thom1 Thom2


Poznámky k tomuto příspěvku
Rawen (Občasný) - 24.5.2003 > Snad mě nikdo nebude podezřívat, že tahle recenze je zaplacená, fakticky nemám moc co kritizovat. Snad ten článek bude srozumitelný i těm, kteří o Radiohead nikdy neslyšeli...
<reagovat 
AdaMM (Občasný) - 24.5.2003 > slyšel jsem také hodně chvály... budu shánět :)
<reagovat 
Tina (Občasný) - 24.5.2003 > Jsem ráda, že někdo tu recenzi na Radiohead napsal. Já vůbec nestíhám..
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 25.5.2003 > No, já jsem na to celkem zvědav, Radiohead jsem zhltl hned při debutovém Pablo Honey, to ještě nebyli ani moc profláklí, následné The Bends mě nadchlo!!! O.K. Computer, obvykle uváděné za nejlepší, je super, ale má srdcovka je Bends. I z toho důvodu následná tři alba (Kid A, Amnesiac a živák I Might...) kolem mě jen tak prosvištěla, jsou skvělá, jako všechno od Radiohead, ale na mě to už bylo moc hnuté, experimenty mám rád, ale od Radiohead jsem chtěl něco jiného, takže nějaký takový alespoň malinký obrat zpět by mě potěšil!
<reagovat 
Dusan (Občasný,Správce) - 25.5.2003 > Rawen> Recenze se zobrazovala bez barevneho podkladu a prvniho obrazku. Nasel jsem proc tomu tak bylo a opravil ti to...
<reagovat 
 Rawen (Občasný) - 25.5.2003 > Dusan> Dík moc, bohužel mi chcíplo PC a tak jsem to musel publikovat na Amize, takže se mi dlouho nedařilo fláknout tam ty fotky, musel jsem si napsat svoje html s odkazama přímo na net...
<reagovat 
čtenář Comodus - 4.6.2003 > Myslím, že nemám co dodat. Už jsem se bál, že jsem sám, kdo u Thomova zpěvu prožívá podobné pocity. There There je potřeba si víc naposlouchat, na popáté jsem konečně pochopil. Nevím ale, jestli někdy překonají Exit Music, což je pro mě vůbec nejlepší zasnívací kousek od nich, možná to ale bude i atmosférou filmu (hlavně konce), za nímž při titulcích následuje (Romeo + Juliet).
Body: 5
<reagovat 
 Rawen (Občasný) - 6.6.2003 > čtenář> jj, Exit music je skvělá a k tomu filmu se fakt hodila...
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 14.6.2003 > Slyšel jsem zatím asi jen dva tracky, ale ty byly opravdu dobré - ve smyslu posun k starým, dobrým Radiohead .
<reagovat 
alggiz (Občasný) - 19.6.2003 >

Zatim stejně jako Kajman - jen dva tracky...ale mám strach, že "jsem v Thom"...  

Recenze pochopitelná... v Yorkově hlase je to bez konkurence


Body: 5
<reagovat 
Rickenharp (Občasný) - 20.6.2003 > taky mám všechno, co kdy vydali, a tohle album mě skutečně dostalo. Napadla mě i kacířská myšlenka, že se mi tohle líbí víc než OK Computer, je fakt super, už ho mám doma a hustím ho do hlavy pod tlakem :)
Body: 5
<reagovat 
čtenář Cestmir - 25.6.2003 > ja sam radiohead miluju nade vse a proto chapu.i kdyz nesouhlasim se vsim co tady autor napsal(napr. popisy pisnicek,i kdyz to je prave to krasny,kazdy v tom vidi to co sam citi),a mam k radiohead trochu jiny postoj,respektuji autoruv nazor.prestoze podle me tezko neco prekona how to dissappear completely a pyramid song(a celkove experimentalni "dvojalbum"),je to rozhodne dobre investovanych 600.kam se hrabou drogy.
Body: 5
<reagovat 
Matěj (Občasný) - 19.9.2003 > je bezva, ale z těch všech alb se mi snad líbí nejmíň..nějak k němu nemůžu najít vztah :) na kid a nic nemá :)
Body: 5
<reagovat 
assage (Občasný) - 9.8.2005 > ..
Body: 5
<reagovat 
čtenář lily - 23.4.2006 > haloo, nejedete ted nahodou nekdo na radiohead do Kodane ? .....
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter