Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 22.5.
Emil
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Stereotyp
Autor: Pierre Bosquet (Občasný) - publikováno 8.7.2003 (00:02:45), v časopise 20.7.2003

 

Den O, Okamžik O -123 min.

 

Pouliční lampa popleteně blikne do tmy a zhasne. Z dálky sem doléhá hluk dopravy. Pak už jen vítr probírá listí v korunách kaštanů v malém parčíku přes ulici. Panty omlácených dveří malé špeluňky zaúpí hostům na dobrou noc. Vzápětí dýchne ven těžká vůně přepáleného oleje, kouře a zpocených těl a rozprchne se do tmy, než obtloustlý chlapík v propocené košili vpluje na chodník. Námahou zachrochtá, když těžce zdvihne paži, aby mu pod ni mohla vklouznout drobná dívka. V květnu takové horko! Otře si čelo do hřbetu ruky.

„Krám jeden, zase nesvítí!“

Tlumené zaklení se utopí v kaluži na kraji silnice. Jen hladké vlnky to pošeptají chodníku, když chlapík vykročí s dívkou dolů ulicí.

„Těšíš se?“

„Mhm,“ pípne dívka.

„Je obrovskej, nemáš strach?“

„Ne, nemám.“

Roh oprýskaného činžáku je vzápětí vystřihne ze scény.

 

Den O, Okamžik O -61 min.

 

U malého zaprášeného přístavku přilepeného ke zdi staré uhelné teplárny zastaví rzí okousaná fordka. Obrovitý chlapík v propocené košili se vysouká ven. Noc je tichá, jen lehce rozskřípaná nočním hmyzem. A vítr jemně pročesává hlavy několika topolů trčících na kraji zapleveleného políčka. Tlouštík práskne dveřmi, až se fordka odevzdaně zakymácí. Pak vystoupí drobná dívka. Vlasy má upnuté do dřevěného skřipce. Stáhne si sukni a strčí neposlušný pramínek vlasů za ucho.

„Můžem?“

Chlápek si s mlsným pohledem upřeným na dívčinu pohublou hruď otře pot z horního rtu.

„Mhm,“ pípne ona.

„Jestli máš strach, nemusíš to...“

„Nemám strach. Tak jdeme?“

„Dobře.“

 

Den O, Okamžik O -59 min.

 

Klíč zarachotí v zámku, dveře se rozlétnou a čísi ruka zašmátrá po hrubě omítnuté stěně po vypínači. Zápach plesnivých brambor a vlhkých zdí malinko couvne k rozklíženému schodišti kostrbatícího se kamsi do tmy před závanem čerstvého nočního vzduchu zvenčí. Žárovka zamrká do tmy a tlustá můra se malátně odlepí od stropu. S nekonečnou trpělivostí a zatvrzelostí doráží na sklo žárovky.

„Tak jsme doma...“

Masitý hlas se pomalu prokousá štiplavým zápachem. Nakonec někdo šeptem potvrdí ta slova odkudsi z tmavých útrob sklepení a je ticho. Těžké a studené ticho. Můra s plesknutím dopadne na zem. Vrní křídly a stále dokola opisuje dokonalé kruhy.

Když těžká bota dopadne na křehké tělíčko můry, jako když sešlápnete dozlatova opečený kousek listového těsta. Žarovka sykne a zhasne.

„Do prdele!“

 

Den O, Okamžik O -16 min.

 

„Do prdele!“

„Chceš to tam?“

„Aaaarrgh...dělej!“

„Ták...líbí?“

„Je obrovskej...píchej!“

 

Den O, Okamžik O -5 min.

 

„Musim čůrat.“

„Udělej to na mě, zlato...“

„Ty dobytku! “ Smích. „Kde máš záchod?“

„Dolu po schodech, první dveře vlevo. Pospěš si!“

 

Den O, Okamžik O -2 min.

 

Na několika matracích poskládaných v rohu tmavé místnosti leží rozvalený tlouštík. Místnost osvětluje jen jedna stojací lampa se zaprášeným stínidlem. Tlouštík zíra do stropu a škrábe se na obrovitém chlupatém břichu. Pak se natáhne a zvedne sluchátko telefonu ležícího vedle postele. Vytočí číslo a chvíli vyčkává...

"Nazdar. Úplně jsem zapomněl. Omluv mě u ostatních."

"Co blázníš, je středa."

"Středa?"

"No středa. Poker hrajeme každý úterý."

"Včera sme hráli?"

"Ty si úplně mimo. Volal sem ti včera, že to padá."

"Včera si mi...volal...?"

"No jas..."

 

Den O -1, Okamžik O -1593 min.

 

V rozlehlé prádelně je chladno. Jediná zářivka matně osvětluje vykachličkovanou místnost. Vzduch je prosycen těžce nasládlým zápachem. Obrovitý muž stojí široce rozkročen nad vanou přilepenou ve vzdáleném rohu. Přes okraj vany trčí do prázdna lidská noha. Sinalá pokožka potřísněná kapičkami krve. Na sobě má jen pogumovanou zástěru a chirurgické rukavice. Rytmickými pohyby pumpuje pravou rukou zanořenou do vody. Noha trčící přes okraj vany tančí pod taktovkou jeho prudkých pohybů. Po chvíli ustrne. Odkudsi zhora sem doléhá řinčení telefonu. Vytáhne ruku z vody a na kraj vany položí velký řeznický nůž. Svlékne zástěru a rukavice odhodí do plechového odpadkového koše pod umyvadlo. Dveře za ním zaklapnou a je ticho. Jen zářivka spokojeně vrní dál.

 

Den O –1, Okamžik O –1591 min.

 

„Nazdar. Tak dneska pokr padá. Olda nemůže. Práce.“

„Počkej, hrajeme preci každý úterý.“

„No a co myslíš, že je za den...he ?“

„Nekecej...jsem si to nejak splet...nojo, dyť já vra...ehm...makám v dílně každý pondělí,

někdy čtvrtek...včera mi do toho něco vlezlo...sakra...“

„No nic, tak hlavně že už si doma...jo hele, potřeboval bych s něčim helfnout, sedni do káry,

potřebuju odtáhnout jeden vrak...“

„Jasně, za dvacet minut sem tam...“

 

Den O, Okamžik O -15 sek.

 

"Nojo, máš pravdu, já úplně...nějak se mi to celý zmotalo, když jsi mi včera volal...do prdele!"

"Co...?"

"Do pr-de-le !!"

"Ty ses snad úplně..."

Výkřik! Táhlý úpěnlivý výkřik se roztříští chodbami. Pak chvíli klid. Tlouštík sebou trhne, když chodbou chvatně zapleskají bosá chodidla a prásknou dveře. Vytřeští oči a...

"Musím končit! Zavolám..."

"Co se to tam ksakru..."

 

Den O, Okamžik O +1 min 13 sek.

 

Venku je klid. Jen vítr dál češe ospalé topoly. V osvíceném rámu dveří někdo zapomněl stín. Chvíli tam nehybně stojí a zírá do teplé květnové noci. Pak se otočí a zmizí.

 

Den O, Okamžik O +10 min

 

V tmavé místnosti osvícené jedinou stojací lampou sedí u stolu mohutný chlapík. Nohy má natažené daleko před sebe. Tupě zírá do stěny a soustředěně upíjí z lahve pivo. Když se ozvou sirény, dlouhým hltem ho dopije, vstane a oblékne se.



Poznámky k tomuto příspěvku
mefisto (Občasný) - 8.7.2003 > začátek mi přijde trochu zbytečně popisnej, pak se to rozjíždí......huuuuuuuuu,nebudu chodit ven po setmění, husí kůže :-)
Body: 4
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 8.7.2003 >

Mně to popisné napřijde, spíš naopak - perfektní zachycení atmosféry na malé ploše. Stejně tak - ve zkratce - nastínění charakteru hlavního "hrdiny"  

Časové střihy zvyšujou spád děje... podle mě moc dobře napsané!

nojo, dyť já vra...ehm...makám v dílně každý pondělí


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
markus aurelius (Občasný) - 8.7.2003 > Zajímavě napsané a hodně dobré, ale nejsem si jistý, jestli přílišná ozdobnost není až trochu nadbytečná. Taky konstrukce typu "k rozklíženému schodišti kostrbatícího se kamsi do tmy před závanem čerstvého nočního vzduchu zvenčí" mi přijde trochu náročná. Musel jsem to číst třikrát a přetrhlo mi to nic vyprávění.
Body: 4
<reagovat 
Rawen (Občasný) - 8.7.2003 > Markus Aurelius má trochu pravdu, ty kudrlinky mi tam zas tak moc nesedí... Jinak fajn atmosféra, ten chlápek je skvěle popsanej, líbí se mi i ty hrátky s časem...
Body: 4
<reagovat 
Cum-ley (Občasný) - 8.7.2003 >

Je to pěkně morbidní :)))! Ale ten chlap je fakt jako živej, i ta dívenka. U mě je to za plný počet bobků ;-) Jo a ty kudrlinky jsou tam právě originální, jinak si člověk může číst Ed Mc Baina.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Cum-ley (Občasný) - 8.7.2003 >
<reagovat 
kraken (Občasný) - 9.7.2003 >

Líbí se mi a moc.Co se týče kudrlinek,pokud budou všichni psát stejně,nikdo to nebude číst.Neměnila bych styl, je to originalní.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
like.woodoo (Občasný) - 9.7.2003 > jestli by se vyhlašovala cena za nej lit.dílo na Totemu budeš stát na nejvyšším stupni....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 9.7.2003 > like.woodoo> 

tyyyjo, já zírám, like.woodoo ČTE... a dohonce HODNOTÍ !!!  

PT, to je sakra pocta!!!


<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 9.7.2003 >

dik vsem za kritiky i slova chvaly...na tu kudrnatost si musim dat majzla, je fakt, ze na zacatku mi to asi malinko ujelo

 

>like.woodoo> tak to je mi opravdu cti :)

 

>Kelly> si toho taky nalezite vazim


<reagovat 
Vivaldina (Občasný) - 10.7.2003 > Bojim, bojim :-) Skvěle vybarvená atmosféra brrrrrr, vraždící chlápek s velkym p...., běžim zamknout na tři západy :)))
Kudrlinky líběj ...jen hladké vlnky to pošeptají ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 10.7.2003 > KV
<reagovat 
Dommi (Občasný) - 10.7.2003 > to je fakt supr  dostalo mě to
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
noa (Občasný) - 11.7.2003 > to je hnusnyyyy! nejlepsí jsou telefonáty "ty ses uplne mimo, vole" ...ta rozhoupana noha pres vanu me rozesmala, nevim jestli to byl ucel. Celkove: delikateska
Body: 4
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 14.7.2003 > noa> 

no ucel ani tak ne...teda ja sem se docela bavil, hlavne pri vymysleni...to jsme si takhle sedli k pivku na zahradce s kamaradem a ja povidam "hele, vymysli nakou pitomost, kerou bych moh zpracovat jako povidku" a on mi povida "hele, di s tim uz do prdele", tak sem se nastval a nemluvil s nim a vymyslel tohle :)

.

dik !


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 15.7.2003 > Líbí se mi. :-))
Body: 5
<reagovat 
rabako (Občasný) - 15.7.2003 > jůůůůůůůůůůůůů!!!!!!!!!!!!!!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kapucín (Občasný) - 16.7.2003 > Silný kafe. :o) Proti kudrlinkám nemám námitek, naopak, líbí se mi jejich kontrast vůči obsahu. A ty hrátky s časem... fajn věcička.
Body: 4
<reagovat 
MZF (Občasný) - 21.7.2003 > Popisnost mi obvykle vadí, ale tady je bravůrně ukočírovaná.
Hodně dobré dílo.
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
alggiz (Občasný) - 22.7.2003 > ..pěkná hnusárna!!! ale z osobních sympatií libí velmi
Body: 5
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 22.7.2003 >

Super!!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 25.7.2003 > zajimava pozasteveni, libilo se
Body: 5
<reagovat 
orbil (Občasný) - 7.8.2003 > jako nápad je to dobré, ale řekl bych, že je to krátké. respektive, rozuzlení přišlo náhle a brzy. byla by z toho dobrá dedektivka.
Body: 4
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 7.8.2003 > orbil> nojo, mohl bych se rozepsat...jen jsem se drzel nepsanych pravidel internetoveho publikovani...nopak si myslim, ze uz jsem "povolenou" delku dost prekrocil a muzu byt rad, ze vubec nekdo docetl
<reagovat 
delikt (Občasný) - 21.8.2003 > Pribeh dooost dobry!! Ale volba sloves a privlastku je na me dost... nemuzu prijit na to prave slovo.. Prijde mi, ze skodi spadu. No, je to nazor :-)
Body: 4
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 28.9.2003 > Výborná technika vyprávění - jak jednoduché, ale účinné. S povolenou délkou si nedělej starosti, ne velikosti nezáleží, tak se neboj.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter