Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
SPOLEČNÝ SVĚT
Autor: redakce (Občasný,Redaktor) - publikováno 27.11.2003 (00:06:31), v časopise 27.11.2003

Společný svět - literární soutěž osob se zdravotním postižením

Jak vnímá náš společný svět člověk z invalidního vozíku, člověk pomáhající si při pohybu holí, jak ho vnímá člověk oťukávající si prostor kolem sebe bílou holí nebo krátkozrace mžourající na svět silnými skly brýlí a co třeba člověk dorozumívající se odezíráním a pomocí sluchadla nebo ten, koho v životě nedobrovolně provází roztroušená skleróza? Odpovědí na tuto otázku je na čtyřicet prozaických a básnických příspěvků zaslaných do literární soutěže "Společný svět" vyhlášené sdružením Okamžik pod záštitou Obce spisovatelů u příležitosti Evropského roku osob se zdravotním postižením, kterou grantem podpořilo Ministerstvo kultury ČR.
Odpověď je to pestrá zachycující autentickou zkušenost se zdravotním postižením, leckdy výslovně literárně zpracovanou, jindy lze zkušenost s postižením zjistit jen z údajů o autorovi. Způsoby vnímání společného světa v sobě mají i možnosti, výzvy a omezení dané handicapem. Jedním ze způsobů sdílení společného světa je právě literární zpracování autentické zkušenosti zdravého a postiženého člověka.

Krásně to vystihla devítiletá Terezka ve svém příspěvku "Kamínek v
botě":
"Milý čtenáři, když jdeme s maminkou na vycházku, tak se čas od času dostane mamince kamínek do boty. Maminka se zlobí a hledá lavičku, kam by si sedla a kamínek vytřepala. Ten pocit jsem já neznala, takže jsem se jí smála, že tak vyvádí. Vezla jsem se totiž na kočárku nebo na vozíku a nohy jsem měla jako ve vatičce ve vysokých botkách. Letos v botě jsem začala chodit s chodítkem. Nejdřív jen pár kroků po pokoji, pak na ulici po chodníku a dnes jsem se vydala do terénu mimo ulici. Na nohou jsem měla sandálky.
Cesta vedla kousek po trávě, kousek po dláždění, kousek po panelech a kousek po štěrku. Chůze s chodítkem pro mne není žádný med. Dřu se jako velbloud na poušti a místo vody pro velblouda mi maminka dává palivo ve formě krekrů nebo čokolády.
Najednou jsem v pravé botě ucítila nezvyklé škrábání, šimrání a píchání. Nebylo to vůbec příjemné. Jít se s tím naštěstí dalo, ale jen pár kroků. Vtom jsem pochopila, co se mi stalo. Vy to také zkuste uhodnout."


Některé ze soutěžních prací budou otištěny v literárním sborníku, na jehož přípravě se ve sdružení Okamžik v těchto dnech usilovně pracuje. Zatím přijměte pozvání na vyhlášení výsledků této soutěže.
 
 
Sdružení Okamžik
si Vás dovoluje pozvat
na slavnostní vyhlášení výsledků
literární soutěže
zdravotně postižených

"SPOLEČNÝ SVĚT"

v pondělí 1. prosince 2003 od 16.00 hodin
v malém sále Městské knihovny
(Mariánské náměstí 1, Praha 1)

V programu zazní ukázky z oceněných prací v podání herečky Markéty Potužákové, slovem doprovodí moderátor rozhlasové stanice Vltava Stanislav Zeman, hudbou a zpěvem básnířka Pavla Šuranská.

OKAMŽIK
sdružení pro podporu nejen nevidomých
Umělecká 5, 170 00 Praha 7
tel.: 233 379 196
okamzik.os@volny.cz
www.okamzik.ecn.cz

Prostory jsou bezbariérové, vstup pro vozíčkáře z ulice Valentinská.

Akce je součástí projektu podpořeného grantem Ministerstva kultury ČR.
 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter