Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Penál
Autor: MZF (Občasný) - publikováno 28.11.2003 (00:53:35)

     Při vzpomínkách na základní školu se mi vždy vybaví přísná drezůra. Všichni žáci museli mít po prvním zvonění připravené komínky s potřebnými věcmi na hodinu na lavici. Učebnic mi tehdy projelo pod rukama mnoho, ale penál jen jediný.

     Ale byl to on, jehož absence znamenala katastrofu. Když jste neměli knížku, hrozila vám maximálně poznámka. Poté jste mohli nahlížet do učebnice souseda, při čemž byla mnohdy daleko větší legrace, než osamělé předčítání.

     V penálu jste měli všechno.

     „Tak děti, a dnes si zapíšeme do žákovských knížek datum třídních schůzek,“ řekla učitelka.

     A vy, bez penálu, a tím pádem bez pisátka, jste nemohli dělat nic. Museli jste potupně počkat, až vám některý ze spolužáků půjčí svou propisku.

     „A teď si zapíšeme známky z počtů,“ řekla učitelka na matematiku.

     A vy jste slzeli, protože vám nikdo nechtěl propisku půjčit. Váš penál ležel zapomenut na domácím pracovním stole. Jednotku vám tak nakonec musela zapsat až sama učitelka (s poznámkou, že nemáte školní pomůcky, samozřejmě).

     Podle penálu se také určovalo postavení ve třídě. Pokud jste měli penál obyčejný, zapadli jste mezi početnou většinu nijak nedůležitých lidí. Pokud jste však měli penál dvoupatrový, kam se vám vešli všechny barvičky včetně ořezávátka a gumy, ostatní okolo vašeho stolku chodili s respektem.

     Když jednou po vánocích přišel můj soused v lavici do třídy a vytáhl svůj nový penál, málem jsem oněměl. Jeho třípatrový koráb byl naprosto neuvěřitelný. Dohromady jsme měli pater pět a vytvořili jsme tak vůdčí osobnosti třídy.

     Samo sebou že záleželo také na vhodně zvolené barvě. Nejoblíbenější byla modrá a u dívek červená. Nesměla to být však barva jednotná. Vždy byla proložena několika obrázky princezen a draků nebo automobilů a svalovců. Jeden ráznější spolužák si na penál nalepil velkou lebku. Z jeho penálu tak šel strach na sto honů. Ale jen do té doby, než ho otevřel. Pak se nám mohl naskytnout zbědovaný pohled na jedinou propisku a tužku se zlomenou tuhou.

     A tak se dostávám k výbavě penálů. Čím pestřejší, tím lepší. Již zmíněné barvičky byly samozřejmostí. Paradoxem bylo, že mnoho z nich se z útrob penálu na svět ani nepodívalo. Třeba taková bílá toho byla zářným příkladem.

     Ořezávátko, náplně do pera, guma, zmizík, všechny typy tužek, štětec a mnoho dalších tolik potřebných věcí. A také taháky. Ty se v penálech nejčastěji objevovali v době testů a písemek. Penál se vždy nenápadně pootevřel a v tu chvíli vás nalezla múza a od pera se jen kouřilo.

     Postupem času však člověk ztratil zájem o patrová barevná výbavou přetékající monstra a uspokojil se mnohdy s jedinou propiskou a tužkou.

     Můj penál dnes leží někde na chalupě v bedně. Je v tuto chvíli nepotřebný, dosloužil. Jeho patra jsou notně nestabilní, zipy nefungují a kolaudaci bych mu musel pravděpodobně podplatit.

     Dnes by se však školním dítkům hodil minimálně desetipatrový penál. A ještě extra široký a tlustý. Proč? Je to jednoduché. V hodině by vás učitel neviděl, a tak by vás nevyvolával k tabuli. A o přestávce by váš penál fungoval jako neporazitelný štít při bitkách s mokrou houbou.



Poznámky k tomuto příspěvku
BlueSky (Občasný) - 28.11.2003 >

Je to čtivé, veselé, udeří to téměř na strunu sentimentu, ale konec je trochu šitej horkou jehlou..proč zrovna DNEŠNÍM dětem by se hodil takový penál? a učitelé přece nevyvolávají podle toho, koho zahlédnou nebo ne:-) A krýt se desetipatrovým penálem při školní bitvě ?!-ta představa  mě nepobavila.

 

P.S.: Možná jsem chodila do nějaké vzorné třídy, ale u nás se vždycky našlo pár spolužáků, kteří měli pera či propisky dvě a podobným "nešťastníkům" je půjčili.


Body: 4
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 28.11.2003 > BlueSky> 

Díky za přečtení a zhodnocení. Musím uznat, že máš pravdu. Konec je tady opravdu nedotažený, odfláklý. Zkusím na tom do příštího fejetonu zapracovat.


<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 28.11.2003 > úvod a střední část napsána vcelku svižně(i já se slzou v oku zavzpomínal na školní léta), ale konec mi přijde trošku nedotažený, až odfláknutý
Body: 3
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 28.11.2003 > quentinbubakoff> Máš pravdu. Nejsi také jediný, kdo mi to vytýká. Do příštího fejetonu to vylepším. Díky za přečtení a ohlas.
<reagovat 
Sáša (Občasný) - 28.11.2003 > Hezky se to čte, do určité chvíle, poslední dva odstavce jsou už takové dost kostrbaté, ta koladuace mi tam nějak nesedí. Kdyby se ten konec povedl, vyšperkoval, vypointoval, bylo by to krásné pohlazení, ale kdyby... Přesto se mi líbí, že se to nesnaží být za každou cenu vtipné a bránicedrásající jako tvé předchozí "absurdní" fejetony.
Body: 3
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 28.11.2003 > Sáša> 

Díky za rady! Musím přiznat, že si v tuhle chvíli začínám uvědomovat (respektive jsem si nedávno uvědomil), že ty mé přechodzí fejetony nebyly až zas tak vtipné, jak mi připadaly. Dík tomu jedné osobě, která mojí práci právě na fejetnoch dala jiný, doufám že lepší, směr. Mám v zásobě ještě několik fejetonů obdobného rázu jako je tenhle, takže se tu pravděpodobně časem objeví.

Jen pak můžeš zhodnotit, jak se má tvorba vyvíjí (či ne).

Ještě jednou dík za přečtení a ohlas.


<reagovat 
 Sáša (Občasný) - 29.11.2003 > MZF> Tak už se na něj těším!
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 29.11.2003 > Sáša> Už je tu. Budu rád, když se mi k němu vyjádříš.
<reagovat 
brouk (Občasný) - 1.12.2003 > Líbí se moc, jen jak už zde bylo řečeno, trochu možná dotáhnout ten konec.
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
Kapucín (Občasný) - 4.12.2003 > Souhlas se Sášou, oproti předcházejícím fejetonům je tenhle kousek o poznání lehčí, míň křečovitej, ale... já nevím, pořád mi tomu něco chybí, nějaký vykřičník, cinknutí do ucha, prostě něco... I´ll be watching you. :o)))
<reagovat 
barlach (Občasný) - 18.1.2004 > Já neřeknu nic nového. Četlo se to skvěle od samého úvodu, bylo to vtipné a vyvolávalo to pocit (příjemný, nepatetický a nikoliv přehnaně sentimentální) jisté nostalgie. Očekával jsem pointu,. trefnou, přesnou a vzhledem k vývoji textu i vrcholně humornou. Bohužel se mi tohoto konce nedostalo a to mě mrzí...
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter