Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí Cyklus z kolekce Zápisky
Autor: stanislav (Občasný) - publikováno 18.12.2003 (00:38:45)
další>

Dnes vycházím z devatenáctého hexagramu LIN, sblížení nebo taky dohlížení. S druhou silnou jangovou čarou. Ta popisuje nárůst energie, která spojena s proměnlivostí naznačuje, že se dá jednat uvolněně, přesto však účinně. Pokračování by mělo být bez zvratů. Tento hexagram doplňuje tedy dvacátý čtvrtý, FU, návrat. Což mi připadá jako jedna z dokonalých ukázek jakéhosi cyklu. Koloběhu. Jen si ho všimnout a zjistit, co znamená.

*

Téměř každodenní nahlížení do Knihy proměn, luštění poznámek k tomu kterému hexagramu, nejvíce pak v souvislosti s taoistickými náhledy Mistra Liu I-Minga, navozuje docela příjemný stav. Ale nejde jen o toto uvolnění a jakýsi docela bdělý odpočinek. Výroky o obezřetnosti se střídají s nabádáním k akci, k ústupu, zvýšené vnímavosti, otevřenosti, nutnosti se sem tam uzavřít a podobně. Vše však v jakémsi koloběhu, který dává smysl.

*

Každé přirovnání pokulhává, ale nejspíš bych přirovnal podobně jako McKenna tenhle cyklus k životu rostlin a ne zvířat. Z jednoho prostého důvodu, rostlina je stále na jednom místě, stejně jako člověk, tedy jeho vědomí, je v jednom těle od narození do smrti. Rostlina je velmi závislá na svém okolí, protože nemůže jako zvíře svůj prostor vyčerpat, spást, popřípadě vyvraždit, a pak si najít nový. Vzájemnou provázanost celého malého světa, kde právě jsme, by bylo asi lepší vnímat ne způsobem, že je jedno, co uděláme, protože můžeme kdykoliv odejít, kdykoliv na cokoliv zapomenout, ale spíš si po způsobu rostlin zajistit co největší síť kořenů, podhoubí, propojit se s jinými, a tím si zajistit co největší zakotvení, aby i mimořádná krize člověka  nesmetla. Ne se před ní schovávat, utíkat před ní. Ne za každou cenu chtít předejít zákonitým propadům, které v žádném cyklu nikdy nescházejí, ale připravit se na ně. Nemít z nich strach, protože povědomí o cyklu dodává sílu zlou dobu přečkat, člověk totiž tuší, že není bez konce.

*

Způsoby válečníků, kolonizátorů, dnes nejlépe charakterizované sebevražedným moderním paradigmatem nekonečného osvícenství a volného, shora řízeného nebo jakého trhu, který nebýt vlivu ekologů, feministek a jiných brzd by zeměkouli vycucal co nevidět, nejsou asi těmi nejsprávnějšími modely chování. Víra v to, že se člověk bude moci nějakým nadpřirozeným způsobem mít stále jen a jen dobře, nebo dokonce líp a líp, je zhoubná. A ke všemu čím dál víc toho potřebovat, aby náhodou nepoznal, co je to vlastní stín.

*

Musí se spíš počítat s tím, že léto střídá podzim, stejně tak příjemné okamžiky jsou v zápětí jakoby pryč a může být zle. Po relativně zdravém období přichází nemoc. Když člověk nahlédne nezbytnost této pravidelnosti, téměř zákonitosti, může se sám se sebou i světem smířit. Nehledá pořád jen nějaké vzruchy, podněty, únikové cesty, aby období propadů nenastala. Přijímá víc věci takové, jaké jsou. Nechce je za každou cenu nějak vylepšovat, spíš se pokusí přizpůsobit sebe i těm nejhorším podmínkám.

*

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
HáDé! (Občasný) - 18.12.2003 > Celé skvěle a moudře, guru!Na svůj mladý věk!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.12.2003 > HáDé!> ano, jsem zcela mlád, zatím nemnoho jar jsem zde, pobytuji si tu vesele, však guruem jsem se nestal, ba ani nestanu, pro svou vrtkavou povahu a malátnou mysl. ba ani ambicí takových nemám, něčím se stát.  
<reagovat 
KupkaK (Občasný) - 18.12.2003 > Záleží na úhlu pohledu.ty co hledáš pravdu.A hledáš snad konečné vysvoboení z každodenních útrap lidství.Věz, že stačí se doopravdy zastavit a postavit se přítomnosti.A jak jsi myslím podotkl. Na světě se není čeho bát.Toto tělo jen jen prosředník, který ti dodává všechny falešné informace. Chce tě zmást.Uvolníš-li se od této zanedbatelné zátěže.Může se stát cokoliv.Člověk je v samém přostředku, kde má možnost výběru,kam jít. Ke zlu či k dobru. A jak tuším někdo pravit.Cesta do nebes je nesmírně úzká plná zátočin,střepů a trní.A cesta do pekel je dlážděná zlatem. Možná kecám bláboli, ale ono je těžké něco říct.Těmito slovy,Pocity se špatně vyjadřují.A těžko nědko vyjádří nekonečno.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.12.2003 > KupkaK> 

taky jsem ještě nezaznamenal vyjádření nekonečna, ale prstů ukazujících naň jest mnoho. gott sei dank.

dík za tvou poznámku.

 


<reagovat 
Monty (Občasný) - 18.12.2003 >

Víra v to, že se člověk bude moci nějakým nadpřirozeným způsobem mít stále jen a jen dobře, nebo dokonce líp a líp, je zhoubná.

 

Tak dík, žes mi otevřel oči... pokusím se vyrovnat s tím, že se nikdy líp mít nebudu a třeba mi bude líp.


Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.12.2003 > Monty> je docela možné, že se budeš mít líp, jelikož jsem člověk pracovitý a činorodý, jen zatím to není moc vidět.
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 18.12.2003 >

Výborně napsané!!


Body: 5
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 18.12.2003 >

Je možné přirovnávat člověka, resp. jeho vědomí k rostlině, protože je v jednom těle? Zvířata tedy žádné vědomí nemají? Člověk se ale přece také může přestěhovat jinam. .......jsem z toho zmatená.

Možná jsem to špatně pochopila, nebo-li nepochopila, ale celé je to vlastně o smíření se ...se vším? Nenabádá to trochu k rezignaci? Znamená to útrpně přijímat rány, nebránit se, nepředcházet úderu? a věřit, že bude zákonitě líp? Já nevím, ale jsou lidé, kteří prošli životem bez větších ran a jiní, kteří se z nich nevyhrabali celý život. Na ten cyklus bych moc nevěřila.

 

Je to moc pěkně napsané a rozhodně je to k zamyšlení, asi si z toho každý něco vezme.


Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.12.2003 > BlueSky> zvířata vědomí mají, stejně tak jako rostliny, si myslim, asi jsem se vyjádřil nezcela přesně. k rezignaci nenabádám, ani k nebránění se, spíš k učení se nesložit se před zlem a nepohodou, neutíkat před nimi.
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 19.12.2003 > stanislav> 

Nesložit se před zlem.Neutíkat před ním. Asi jak před kterým a jak kdo. Jde to vůbec naučit?:-(

Ale díky za vysvětlení.


<reagovat 
nnnnnn (Občasný) - 23.4.2004 > Stando, tohle bych taky tuze rád dal do Tématu... mohu?

B.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 26.4.2004 > BorisCvek> z mých věcí uveřejni kdykoliv cokoliv, co se ti hodí, bude mi ctí...
hezkej den!
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 0 1 5 35 37 45 47 72 (79) 80 90 91 93 96 97 100 101 102 103 104 105 106 108 109 110 111 113 114 118 119 120 128 133 146 148 149 150 151 152 154 155 158 159 161 182 185 194 197 202 205 206 212 214 215 216 217 218 219
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter