Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Nádraží
Autor: Montrealer (Občasný) - publikováno 20.1.2004 (00:31:52)

 

Nádraží

 

Znáte Hořesedly ? Pokud jste v mládí jezdili na chmel, tak asi ano. Hořesedly jsou totiž centrem chmelařství na rakovnicku. A pokud někdy jezdíte autobusem do Karlových Varů, jistě znáte Hořesedly také. Je to totiž "odpočinková zastávka" jak pro řidiče autobusů, tak i pro cestující.

Málokdo však ví, že Hořesedly mají také nádraží. Nejspíš to vědí bývalí česáči chmele, které na tohle nádražíčko dovezl vlak. Je to věru podivné nádraží. Od obce Hořesedly je vzdálené přes 3 kilometry, takže je v podstatě k ničemu. Aspoň pro cestující, kteří se mnohem snadněji dostanou do obce autobusem. Jenže železnice má své prapodivné zákonitosti. Například na každé jednokolejné trati musejí být stanice umístěny "nepříliš daleko od sebe, aby ty které protijedoucí vlaky v těchto stanicích svůj směr vzájemně křižovati mohly". To je zřejmě důvod, proč bylo nádraží Hořesedly postaveno, příliš daleko od obce, ale zato těsně u karlovarské silnice, takže se z něho do stejnojmenné obce při dobré vůli pěšky dojít dalo. To byl právě náš případ. Chodili jsme tam na nákupy a na mináž (přes den) a na pivo (k večeru). Jinak existovala jediná možnost, jak nezemřít hlady: nasednout v Hořesedlích na nějaký vlak, dojet do Rakovníka, sehnat tam vše potřebné a počkat si navíc pár hodin a ještě mnohem víc piv, než pojede ten zatracený vlak zpátky.

 

Nádraží Hořesedly bylo tenkrát nádražím veskrze chmelařským. Brigádníky z různých škol tam obrovskými oklikami dovezl vlak tažený parní mašinou. A ten vlak tam většinou zůstal trčet celou dobu, než chmelová brigáda skončila. Pouze lokomotiva odjela do Rakovníka plnit své čmoudivé povinnosti. Tehdy obvyklé osobní vozy - takzvané dřeváky - byly v Hořesedlích odstaveny na vedlejší kolej a trčely tam nikým nehlídány dobré dva týdny. O tomhle zvyku jsme naštěstí věděli předem a za pomoci různých dek a složených spacáků jsme na sedadlech a podlahách opuštěných vagónů přespávali. Nebylo to až zase tak nesnesitelné - vždyť na nádraží byl záchod a kohoutek se studenou vodou - v té době obojí zcela zdarma. Jenže v době, kdy jezdily dělnické vlaky, pobývali na nádraží také výpravčí s výhybkářem, jejichž pozornosti bylo nanejvýš žádoucí se vyhnout. Naštěstí byl záchod také v každém vagónu. Sice jsem jej používali ve stanici, ale nic nám nebránilo se po dvou, třech dnech přestěhovat o vagón dál...  a hygieně občas pomohl i čerstvý severozápadní vítr.

Pro jídlo a na pivo jsme chodívali zmíněné tři kilometry do Hořesedel - (pokud nepršelo). Za holkami, tedy za dobře vyvinutými brigádnicemi, zas na blízké chmelnice - rovněž pokud-li nepršelo. Předstíraje ruční česání chmele, seznámil jsem se tam s Radkou z třetího ročníku ekonomky. Pochlubil jsem se jí, kde a jak tady bydlíme:

„Máme príma teplý spacáky. I pro tebe by se určitě jeden našel. Lézt po sobě můžeme na podlaze vagónu nebo v čekárně. Místa je dost, ale noci jsou chladné. Vezmi si raději teplé prádlo.

„Kdepak, přes noc to nejde. Můžu s tebou jít na to vaše slavný nádraží, ale na véču musim bejt zpátky. Na cimrách dělaj' večer kantorky prezenci. A vůbec - kdy ses naposled koupal ?“

„Jó, to už je dávno. Na tom blbým nádraží totiž nějak chybějí sprchy s teplou vodou.“ pokusil jsem se o chabou výmluvu.

„K nám na umývárku tě pustit nemůžu. Byl bys tam tak trochu nápadnej.“ meditovala Radka, předstírajíc úporné zamyšlení - jako ve škole, jsouc znenadání vyvolaná.

„Vy máte na ubikacích sprchy ?“ podivil jsem se.

„Zlatý voči a né sprchy. Jenom žlaby se studenou Wasser. Je libo skotskej střik ? Hadici máme a my holky jsme parádně votužilý. Teda - některý z nás. Já jsem čirou náhodou děsně otužilá, jenom mi trochu drkotají zubiska a občas vykviknu.“ zasmála se Radka.

„Kde se mejou kantorky, když dostanou ty svý - emh - krámy ?“ zkoušel jsem vyzvídat.

„Vozej je na valníku za traktorem sprchovat se do hotelu v Hořesedlích. To je prča, co ?“

Nakonec jsme spolu - ruka v ruce - došli až na "naše" nádraží, kde jsme se téměř oblečeni dlouho laskali na lavici. Bylo to asi tři roky před natočením filmu Ostře sledované vlaky...  scénárista od nás drze opisoval ! Pak jsem si ještě udělali na lihovém vařiči pravou trampskou večeři. Rozdělávat táborový oheň jaksi nebylo radno. Ani ve vagóně ani v čekárně...  nikdo z nás přece nesloužil u hasičů. Takže i skomírající hořící lihový vařič jsme raději "jistili" kbelíkem vody stojícím vedle...  při jednom delším vaření totiž známý a spolehlivý Vařík náhle vzplanul jako Vatra (nášho Jánošíka, bratra) a museli jsme mu kbelíkem studené vody trochu domluvit. Byl to Pepan, kdo dostal onen vynikající nápad - přilévat líh z láhve do hořícího vařiče.

 

S Radkou jsem se scházel téměř denně, jenže při skončení chmelové brigády mi dala elegantní kopačky. Měla totiž v Praze jiného, ale záskok jí proti srsti nebyl. Mně vlastně taky ne...

 

Jednou jsme se takhle vrátili z Hořesedel pozdě v noci, navíc notně nacucáni tekutým skupenstvím chmele. Po široké silnici se totiž dalo jít i za svitu hvězd a občas nám posvítilo i nějaké auto. Zalehli jsme do svých vagónů, zabalili se do dek a během deseti minut jsme usnuli spánkem nespravdelivých. Probuzení však bylo hrozné...

Bylo asi pět hodin ráno. Venku ještě skoro tma, jak už to v září bývá. Pouze Venda se všemi spáči cloumal a nepříčetně přitom řval:

„Je to všechno v prdeli, vy blbouni ! V noci s náma ten pitomej vlak vodjel !“

„Hrome ! A kde teda jsme ?“ ozývaly se ospalé hlasy.

„Jsme ve Veľkých Kapušanech, vy vospalý volové !“ křičel Venda.

Byli jsme zdrceni. Na zpáteční cestu rychlíkem přes celou republiku ani na jídlo v jídelním voze jsme prachy prostě neměli. Tak jsme koukali z oken vlaku na to cizí nádraží a čekali s hrůzou, až se docela rozední. Ona ta osamělá, opuštěná nádraží vypadají skoro všechna stejně. Aby však na dvou různých nádražích byly podobně umístěné sloupy lamp, to se však nestává. Zdálo se nám to podezřelé. Jenže se nám chtělo děsně spát a nikdo nás nebudil - kromě Vendy. Ten přece vyvolal celý poplach...

 

Najednou zapískala mašina, zaskřípěly brzdy a na první koleji zastavil vlak. Vyběhli jsme ze "svých vagónů" ven, jenže nebylo nutné se na nic ptát. Na jednom voze totiž visela cedule: Louny - Rakovník - Beroun. Podobným vlakem jsme přece z Rakovníka přijeli. Byli jsme tedy stále na nádraží v Hořesedlích. Venda se ze všech ospalců probudil první a spáchal nám prvotřídní kanadský žertík. Spoutali jsme ho a trest měl v zápětí následovat. Svolali jsme radu starších, takže jsme se vlastně sešli všichni.

„Kluci, až vodjede vlak v osm, je tohle blbý nádraží až do vodpoledne úplně opuštěný. Výpravčí bude v čudu.“ prohlásil Pavel.

„Co tím chceš ksakru říct ?“ zeptal se vystrašený Venda.

„Nic zvláštního, mujéres y messieurs. Jen konstatuji, že tvá muka pekelná potrvají od osmi do dvou. Pak sem zase přijede výpravčí a výhybkář, takže ve dvě vodpoledne s potupou tvé mrzké duše musíme bohužel skončit, ale to už budeš dávno ve Věčných lovištích a tvým kámošem bude Velký Manitou. É pericoloso sporgersi ! Ne pas se pencher au dehors !“ slavnostně prohlásil jazykem kmene Siouxů Pavel, stojící u okna. Pak ještě vážným hlasem dodal: „Fintanto il treno nelle stazione, non permesso adoperare de la ritirata.“

„Nicht hinauslehnen !“ potvrdil jsem rozsudek nářečím Apačů.

 

Mučednických kůlů bylo na nádraží až moc - v podstatě se dala použít každá lampa a každý sloup. Když v osm odjel výpravčí "žákovským" vlakem do Rakovníka, přivázali jsme Vendu ke sloupu a navršili kolem něj suchou trávu a jiné životu nebezpečné hořlaviny.

„Kluci neblbněte ! Všude kolem roste taky suchá tráva a celý tohle podělaný nádraží je dřevěný. Radši nezkoušejte žádnej voheň. Nechci skončit jako Jan Hus v Pakostnici !“ úpěnlivě žadonil Venda. Žadonil a měl přitom pravdu. Rozhodli jsme se tudíž mučit ho raději mokrou cestou. Humorálně, jak by řekl fyziolog. Humorálně, nikoli však morálně. Na nádraží však byl jenom jeden kohoutek s vodou a hadici, pokud vůbec nějaká existovala, tak tu měl výpravčí někde zamčenou, snad aby mohlo nádraží snadněji vyhořet...

 

S Vendou to přesto nedopadlo dobře. Trest byl krutý. Nádraží Hořesedly jsme pak na Vendovu počest přejmenovali na "Stazione urinale". Potupený Venda si pak pral své potupené svršky u kohoutku se studenou vodou...

 

Konec.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
BlueSky (Občasný) - 20.1.2004 >

Ještě mě napadá, možná, že mináž je z vojny, jakože mináž, miny, nálož..nálož do žaludku...no, ale to už se hodně snažím:-)) A vážně jsem tohle slovíčko nikdy neslyšela ani nečetla...ale možné je všechno:-)

 


<reagovat 
Lian (Občasný) - 20.1.2004 > Jojo, BlueSky to řekla za mě. Je to dlouhý a o ničem. Po pravdě jsem četla každej druhej odstavec a vůbec to nevadilo. Pointa žádná. Chtělo by to proškrtat, a to hodně.
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 20.1.2004 > ...v podstate taky souhlas s BlueSky...ten zacatek, nez se zaclo neco dit, byl fajn...dobre sepsano...je to proste jen takovy slohovkoidni :)
Body: 3
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 20.1.2004 > škrtat, škrtat, škrtat...........co jiného k tomu člověk může napsat, moji předřečníci, teda především bluesky řekla všechno za mě.....trošku dynamiky, spád.......tohle je vážně cesta od ničeho k ničemu.....dnešní problém.....tvoje dílo - strašně dlouhý, promiň bez nápadu, vever - kraťounká věc(až mě rozběsnila co dělá v próze) ale s úžasným nápadem........dejte to dohromady a.......bude to špička.........jo, taky mi to připomíná moje seminárky......spousta vaty na doplnění potřebného počtu normostran......to ale tady nemusíš.....:o))...prosím, neber mě jako sekerníka, jsou to dobře myšlené rady.....
Body: 3
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 20.1.2004 >

*Nadpis nekoresponduje s obsahem. Anebo by tam měla být sem tam nějaká pasáž vynechaná.

*Zdá se mi to moc upovídané. Řada "situací" by se dala popsat jednou větou.

*Neznám Hořesedly, a přitom jsem jezdila na chmel, ale do Hořešoviček (a nenapsala bych do povídky, jestli jste jezdili na chmel, tak znáte Hořešovičky). Některé Tvoje závěry jsou  unáhlené.

např.:Rozdělávat táborový oheň jaksi nebylo radno. Ani ve vagóně ani v čekárně...  nikdo z nás přece nesloužil u hasičů. ?!

Copak oheň si můžou rozdělávat jen ti co sloužej u hasičů? atd.

*Toto je také narychlo napsané, smysl mi uniká:

To je zřejmě důvod, proč bylo nádraží Hořesedly postaveno, příliš daleko od obce, ale zato těsně u karlovarské silnice, takže se z něho do stejnojmenné obce při dobré vůli pěšky dojít dalo. To byl právě náš případ. Chodili jsme tam na nákupy a na mináž (přes den) a na pivo (k večeru

*Neříká se náhodou , když už, menáž? Od "meny"? Mináž jsem nikdy v hovoru neslyšela..ani z historek z vojny

*To s tím mytím...ani to není moc k pobavení, jde o nadsázku? Jestli jo, tak se stejně minula účinkem. Aspoň u mě:-) *

Je tam toho víc...myslím, že bys měl změnit postup při psaní. Stanovit si o čem chceš psát, co tím chceš sdělit, název, do kterého tak nějak obsah koncentruješ, napíšeš to a pak několikrát přečteš a zkrátíš. Máš slovní zásobu, je vidět, že máš i načteno, ale hodit své myšlenky nebo v tomto případě vzpomínky na papír je něco jiného než učinit je stravitelným pro řadu (neříkám že všech, není člověk ten , by zavděčil se všem:-)) čtenářů, je pro většinu píšících většinou nelehká práce..práce na textu a hodně zamýšlení se nad ním.

Tedy potud můj názor.

 


<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 21.1.2004 > BlueSky> 

Díky. Jinak mám obavu, že ty tvoje Hořešovičky se ve skutečnosti jmenují Hořovičky. Také jsem tam byl na chmelu.

Jednu pomůcku při psaní jsem přece jenom měl - podrobnou mapu Rakovnicka.

Co se týče názvu mináž - menáž ...  jsem sám na rozpacích. Můj elektronický česko-anglický slovník nezná ani jedno z obou slov a na vojně jsem nebyl, jsouce při odvodu superarbitován.

 

A vůbec - má smysl takto zkritizované dílo ještě opravovat ? Jedině že bych ho pak publikoval jinde, například v Písmákovi. Jenže přes všechny výhrady a chyby Totemu je jeho obsluha příjemnější než obsluha Písmáka...


<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 21.1.2004 >

Co se Hořoviček či Hořešoviček týká, je to možné, nechci se přít, pro zajímavost se mrknu do starých fotek, mám nějaké foto  přímo u cedule obce:-)

Menáž určitě nebude spadat do slov "spisovných"..spíše slangových:-) A čas od času ho zaslechnu a je odvozeno od menue-"meny"-menáž:-))

Když mrkneš na internet, najdeš tam vedle Písmáka ještě pár jiných stránek, zaměřených na publikaci písemné tvorby, jen tu nechci dělat neplacenou reklamu:-) Mně se na Totemu taky přes pár chybiček líbí:-)

Opravovat bys měl a zkusit to dát přečíst zase jiným a zjistit tak, jestli se dopouštíš stejných nebo třeba dalších chyb. V podstatě bych řekla, že v té povídce toho máš prostě moc a to se málokomu podaří ukočírovat, stačí zaměřit se na jednu dvě stěžejní věci a podat je pokud možno ve zkratce ale výstižně:-) Přeu hodně štěstí.


<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 21.1.2004 > BlueSky>


1.Díky, že se mému [ne]povedenému příspěvku tak obsáhle věnuješ. Jakoby to bylo samozřejmé, jenže takhle to v dnešní době není, alespoň já to tak cítím...

2.Najdeš tam vedle Písmáka ještě pár jiných stránek...  milá BlueSky, nedělej anebo třeba dělej neplacenou reklamu a sděl mi ta WWW-čka například soukromě. Sice na Internetu hledat umím, ale jsou věci, které nenajde ani Google ani Morfeo. Takže pokud něco znáš, tam mi to napiš - když už sis se mnou dala takovou práci. Vzpomeň si třeba na moje bajky...  pak se přestaly dařit, protože jsem to nezvádal.

3. ...a zkusit to dát přečíst jiným...  neznáš situaci. Já vlastně nemám komu. Ani přátelé či řpíbuzní na telefonu moc nepomůžou - jednak bydlí všichni až za Ostravou, ale, a to nejzejména, jim chybějí literární ambice. Jedna z mých bývalých děvuch by si snad pero v kamaláři smočila, jenže nemá počítač. Přes telefon lze snad "posílat" básně, ale prózu ne.

(Takže jsou na tom podobně jako já, jenže nepíšou). Za jakéhokoliv schopného spoluautora nebo aspoň "soukromého kritika" bych platil zlatem - vždyť mně zvýšili od ledna důchod o plných 136 Kč.


<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 21.1.2004 >

Pokud jednou nějaký příspěvek doporučíte a pak svůj vlastní komentář k příspěvku začnete opravovat klávesou Změnit, doporučení se neznámo proč vymaže !!! Musíte pak příspěvek doporučit ještě jednou - tohle funguje !


<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 21.1.2004 > ty montrealere, nebereš snad naše poznámky jako nepřátelský akt vůči tvé osobě??tvé zmínky o odchodu a tak...snažili jsme se ti poradit.....pokud nechceš abychom to hodnotili, stačí říct
<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 21.1.2004 > quentinbubakoff> To jste mě špatně pochopili. Hodnoťte, pokud zase něco splichtím. Případné zmínky o odchodu se vztahují k mému značně rozháranému zdravotnímu stavu - jsem už 13 let na invalidním důchodu.
<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 22.1.2004 > quentinbubakoff> 

Tady zjevně došlo k nějakému fatálnímu nedorozumění či k chybnému vysvětlení některé předchozí poznámky. Může se jednat o následující poznámky:

1.Špatně jsi pochopil moje stížnosti na veškerestvo světové, nedostatek kamarádů (zejména těch literárně zdatných), zdravotní stav, malý důchod atd. Prostě pocit zmarnění, jakže mě tenhle svět nemá rád. Podobné pocity veřejně odvolávám v době, kdy se cítím líp, takže už asi 4 hodiny jsou odvolány...  do zítřejšího probuzení přinejmenším.

2. Špatně jsi pochopil mou poznámku o ztrácení již udělených doporučení. Tohle je chyba TOTEM-u, mnozí ji už znají a já jsem zrovna trénoval svůj soukromý tahák sekvencí přílazů HTML-jazyka. TOTEM sice uživatelsky příjemný je, ale chyby v něm jsou a proto hodlám napsat další příspěvek typu Rovnost - Nevolnost - Bratrství kde na některé chyby upozorním. Například na ztrácení komentářů k cizím příspěvkům, k čemuž za určitých okolností dochází...


<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 22.1.2004 > quentinbubakoff> 

Tady zjevně došlo k nějakému fatálnímu nedorozumění či k chybnému vysvětlení některé předchozí poznámky. Může se jednat o následující poznámky:

1.Špatně jsi pochopil moje stížnosti na veškerenstvo světové, nedostatek kamarádů (zejména těch literárně zdatných), zdravotní stav, malý důchod atd. Prostě pocit zmarnění, jakže mě tenhle svět vůbec nemá rád. Podobné pocity veřejně odvolávám v době, kdy se cítím líp, takže už asi 4 hodiny jsou odvolány...  do zítřejšího probuzení přinejmenším.

2. Špatně jsi pochopil mou poznámku o ztrácení již udělených doporučení. Tohle je chyba TOTEM-u, mnozí ji už znají a já jsem zrovna trénoval svůj soukromý tahák sekvencí přílazů HTML-jazyka. TOTEM sice uživatelsky příjemný je, ale chyby v něm jsou a proto hodlám napsat další příspěvek typu Rovnost - Nevolnost - Bratrství kde na některé chyby upozorním. Například na ztrácení komentářů k cizím příspěvkům, k čemuž za určitých okolností dochází...  stačí v Internet Exploreru kliknout na šipku s nápisem Zpět a pracně napsaný komentář zmizí - právě jsem si to odzkoušel. Jenže já o téhle chybě vím a tak jsem si tenhle textík předem hodil jednak do schránky a jednak do souboru. Čili, pokud někomu hodnotím příspěvek, šipka Zpět jakoby neexistovala !!!



Mimochodem - žluté podbarvení textu a zdvojení tohoto komentáře taky dělá TOTEm, ale to tom určitě ví skoro každý - zdvojení textu se stává i jiným a to dost často. Oranžové podbarvení textu se stává jenom mně, jelikož mám jako pozadí okna navolenou oranžovou barvu, kterou TOTEM někdy sejme a nekdy ne.
<reagovat 
Bobísek (Občasný) - 23.1.2004 > Mně to zase tak špatný nepřipadá. Proškrtání by tomu ale hodně pomohlo. Fakt se mi to docela líbí.
Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter