Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce z vězení z kolekce Čína za sklem
Autor: noa (Občasný) - publikováno 23.1.2004 (00:19:27)
další ve sbírce>

 

Liao I-wu (nar. 1958, S´-čchuan ČLR)

 

Matce

 

Vždycky ti vadily

Mé příliš dlouhé verše

A vidíš, teď mě osud

Sevřel do jediné holé věty

A pak seškrtal

Na kost a kůži

Na jedno k nepoznání překroucené slovo

 

Snad to ani není jméno

Jen složitý znak

O příliš mnoha tazích,

Který vždycky napíšou špatně

 

Zestárl jsem

Vypadám starší než Ty

Jestli se někdy vrátím domů

Nevím, jestli se Ti

Takhle s oholenou hlavou

Odvážím před lidmi říkat „mami“

Nevím, jestli najdu sílu

Unést lásku, jestli dokážu nastavit tvář

Příliš jemnému vánku

 

(1991, z vězení)

 

Autor byl téměř čtyři roky vězněn za "šíření podvratných materiálů", konkrétně video nahrávky se čtením své básně inspirované tchien-an-menským incidentem/masakrem(nazývejte, jak je libo) v červnu 1989.

 

undefined



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 23.1.2004 >  
Body: 5
<reagovat 
 noa (Občasný) - 23.1.2004 > stanislav> dík... a pardón za to foto... třeba ho někdo v redakci nastaví správně, mně to nejde :-)... ale s konkrétním obličejem je to celé hned o něčem jiném
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 23.1.2004 > noa> ta fotka je skvělá, domyslet si, jak má bejt, neni problém...
<reagovat 
zjihu (Občasný) - 23.1.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 23.1.2004 > zajímavej exkurs!
Body: 5
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 23.1.2004 > Já nikdy přesně nevím, jak se postavit k dílům s takovouhle legendou... jakože jo, ta legenda je jímavá, ale já se snažím vidět ten text... jako text... výrazové prostředky, formu, obsah...

Líbí se mi to až do chvíle, kde se objevuje to: Jestli se někdy vrátím domů...
Pak už mi to začíná být takové moc patetické...
asi za to může ta legenda...

Rozhodně se mi líbí ta první strofa....

-------------------------------
Vždycky ti vadily

Mé příliš dlouhé verše

A vidíš, teď mě osud

Sevřel do jediné holé věty

A pak seškrtal

Na kost a kůži

Na jedno k nepoznání překroucené slovo

--------------to je úžasný...

A jak pak říká: Snad to ani není jméno... to je síla...

---------------------------

Ten konec mi trochu vadí... ale vím proč to tam je takhle....

Body: 5
<reagovat 
 noa (Občasný) - 23.1.2004 > drfaust> dík za zamyšlení!

...jasně, taky jak je to přeložený, takže, marná sláva, leccos poetickýho vezme za svý

a je to vydíračka... s tou legendou... ale on psal rafinované básně, než ho zavřeli, ve vězení to nabralo takovýhle přímočarý spád, a co ho pustili, už jenom hraje na flétnu...

a já tenhle příspěvek asi taky myslela spíš agitačně než umělecky

měj se krásně


<reagovat 
Kelly (Občasný) - 23.1.2004 > dík za agitku, myslím, že je na místě...
a líbí se mi to dost i literárně, první dvě sloky jsou moc dobrý!
Body: 5
<reagovat 
mifii (Občasný) - 23.1.2004 > má tak vyhaslý oči
rozumím tý flétně
Body: 5
<reagovat 
 noa (Občasný) - 23.1.2004 > mifii> ... no tahle fotka je před vězením :-) cca 89, ale už tehdy byly důvody k vyhaslosti
<reagovat 
probably (Občasný) - 25.1.2004 > líbí
Body: 5
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 25.1.2004 > Výborný počin, dobrý text a správné připomenutí.
Body: 5
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 23.1.2004 > myslím, že tady ta trocha patetičnosti vůbec nevadí....ten krim asi nebyl pionýrskej tábor s videem a posilovnou, jako v našich luzích a hájích.....tydle týpky musí mít člověk rád.......a ta báseň, soráč, sem jen vidlák přes poézii, je myslim hodně silná.....cejtim z ní smrad samotky........shnilej komisárek.......tunu miligramovejch dávek ponížení......ale nezlomenost a naději......sakra......tendle chlápek si zaslouží na totemu déčko ne???
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 zjihu (Občasný) - 26.1.2004 > quentinbubakoff> no samo, dééé!
<reagovat 
Lei (Občasný) - 23.1.2004 > Jjo, dobrá agitka:-) Má něco do sebe, souhlasím, že ten začátek je povedenější. Stejně si myslím, že to k tej diskuzi nemá nic moc co říct, ale což.
Body: 5
<reagovat 
 zjihu (Občasný) - 23.1.2004 > Lei> já to vidím naopak - máto k diskusi co říct a ne že ne. Je to přece story ze života, ne jenom všeobjímající plk.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 23.1.2004 > zjihu> Story ze života to je rozhodně. Má to jen jistou souvislost s tou konkrétní diskuzí. Ale je to jeden střípek vytřenej z kontextu. Prostě a jasně: nikdo samozřejmě nebude popírat, že pocity vězně zavřenýho za nějaký video jistě nejsou moc veselý a že to neni správný. Jenže tak komplikovaný problém, jako je vývoz hodnot, je tím těžko zachytit.
<reagovat 
 noa (Občasný) - 23.1.2004 > Lei> jasně, je to jen ilustrace... obvykle se v těhle debatách dřív či později začne řešit, že "oni to v těch totalitkách možná takhle chtěj... oni ti Asiati jsou na to stavěný... a co my jim budeme vnucovat svoje světonázory..."
...že ten "univerzální základ" je komplikovaná a velmi těžko definovatelná záležitost je jasný.... ale střípky někdy fungujou docela dobře, poskládá-li se jich dost... věřím, že většinou líp než neprůstřelně zabetonované všeobjímající vysvětlování... ale můžou bejt na věc různý názory, to je jasná věc...
<reagovat 
 noa (Občasný) - 23.1.2004 > noa> a ještě něco, a tím už, na mou duši, s agitkou končím.
tenhle chlápek si trochu reklamy zaslouží, neb je fakt statečnej a dodneška v číně žije a rediguje internetovej server s rozhovorama se všemožnýma "obyčejnýma" lidma
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 26.1.2004 > noa> Jo právě, to jsou diskuze, který se mezi sinologama protáhnou i na deset piv, a stejně musej řešit každej den znova:-) Máš pravdu, u toho, cos psala, to vždycky skončí - logicky, neboť to je ten zásadní problém. Tyhle lidi mi imponujou a jistě si to zaslouží, ale jistě sama dobře víš, kolik promile Číňanů by se chtělo uchýlit do disentu nebo něco měnit na tej příšernosti (myslím společenskou, ne politickou), co tam teď maj. Ani si nevzpomínám, jestli jsem v Číně s nějakým takovým mluvil. Je to v každým případě problém.
<reagovat 
 noa (Občasný) - 26.1.2004 > Lei> ... a když mluvíš, nikdy si nejseš jistej, o co mu doopravdy jde... je to problém...
<reagovat 
hajka (Občasný) - 28.1.2004 > Myslím, že spousta věcí tady byla už řečena, je to fakt síla
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Andulka (Občasný) - 24.2.2004 >
Body: 5
<reagovat 
Newton (Občasný) - 29.2.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 (3) 4 5 6 7 8
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter