Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Pán velryb
Autor: Dusan (Občasný,Správce) - publikováno 10.2.2004 (00:42:00), v časopise 29.3.2004

Intersonic uvádí 19.2.2004

PÁN VELRYB

www.panvelryb.cz

http://www.whaleriderthemovie.com/start.html

Od producenta Pána prstenů

Mladé děvče, které se nebojí postavit minulosti, aby změnilo současnost a rozhodlo o budoucnosti.

Stará maurská legenda říká, že velryba je duchem, který stráži lidi na moři

Film je fascinujícím příběhem velké touhy po lásce, přátelství a uznání.

Touhy tak velké, jaká se může zrodit pouze v srdci dítěte.

 

O FILMU:

Je to přímo neuvěřitelné a mnozí mluví o malém filmovém zázraku. Magický filmový příběh se skromným rozpočtem se pevně usadil v první desítce doposud navštěvovaných filmů tohoto roku a přesto, že od jeho premiéry uplynulo již několik týdnů, distributoři neustále zvyšují počet jeho kopií v amerických kinech.

Dojímavý příběh o přátelství 10-ti letého děvčátka a hejna velryb mnozí považují za největší filmové překvapení letošního roku. Ale ti, kteří sledovali vznik tohoto filmu tvrdí, že o jeho úspěchu byli přesvědčeni již od počátku.

Za dobrodružným příběhem, který renomovaný časopis Variety nazval „magickým příběhem, který dojme každého diváka bez rozdílu věku“, stojí totiž Tim Sanders, zkušený producent fantasy trilogie Pán prstenů.

 

KDE SE NATÁČELO?

WHANGARA je rodné místo autora románu Pán velryb Witi Ihimeru. Nachází se severně od Gisborne, na východním pobřeží Nového Zélandu. Producenti filmu vybírali mezi několika lokalitami v Kanadě a USA, ale po návštěvě novozélandské vesničky zjistili, že nikde jinde by její typickou atmosféru, která je velmi důležitou součástí příběhu, nevytvořili. 50-ti členný štáb se tedy na 6 týdnů přestěhoval do Whangary a další dva týdny strávil dotáčením v Auklandu.

„Bylo v našem zájmu, aby film byl co nejreálnější, protože i samotný román je zasazený do tohoto prostředí,“ vzpomíná kameraman filmu Leon Narbey. „Vzdali jsme se luxusu velkoměsta, abychom podpořili sílu příběhu,“ dodal.

 

ZAJÍMAVOSTI:

V průběhu dvouměsíčního natáčení štáb filmu zkonzumoval takřka 3 tuny potravin a vypil 11 600 litrů tekutin.

O pohodlí štábu se staralo 15 zaměstnanců cateringové společnosti, která v natáčecích lokalitách postavila 3 bufety a 29 maringotek.

Přesto rozpočet filmu nepřesáhl 10 miliónů USD.

Hlavní představitelku filmu /10-ti letou Pai/ hledali skoro 11 měsíců. Vybírali z více než tisíce dětí na 22 konkurzech po celé krajině. Nakonec je ztělesnila 12-letá Keisha Castle-Hughes. „ Nechtěla jsem dětskou herečku, chtěla jsem skutečné dítě,“ objasňuje svou volbu režisérka Niki Caro, „Věděla jsem, že hledám děvče, které by to dokázalo zahrát, ale hledala jsem TO „děvče“.“ Na jednom z konkurzů Keisha jednoduše zazářila. „Byla úchvatná. Dětská a zároveň dospěle moudrá. Přirozeně krásna. Prohodili jsme pár slov a já jsem věděla, že je to „ONA“. Nemýlila jsem se. Stala se duší celého filmu. Neumím si představit vhodnější představitelku pro tento film,“ tvrdí režisérka.

 

OBSAH:

V malé přímořské vesnici obývané Maury odpradávna přežívá tradice volby Pána velryb. Každá generace si volí svého vůdce, kterým se může stát pouze muž. Nejstarší syn současné hlavy malé komunity se stane otcem dvojčat - chlapce a děvčete. Matka a chlapec však během porodu umírají, děvčátko, které přežije dostane jméno Pai a otec ji svěří do výchovy dědečka a babičky. Koro, zklamaný úmrtím vnuka, si k děvčátku hledá cestu jen velmi těžko a stále sní o návratu syna.

Po 12-ti letech se vrací domu Paiin otec, který se stal úspěšným umělcem, v Evropě si založil vlastní rodinu a nemá v úmyslu usadit se ve své rodné vísce a stát se jejím vůdce.

Koro stárne a zodpovědnost mu velí hledat svého nástupce mezi cizími lidmi, protože vlastní krev ho zradila. Věří, že neštěstí, která provázejí jeho kmen, souvisí s narozením malé Pai a vyzývá obyvatele komunity, aby mu poslali 12-ti leté hochy, z kterých se jeden stane Pánem velryb. Učí je šamanské a bojové umění a trpělivě čeká na svého nástupce. Když na pláži uváznou velryby, je Koro přesvědčený, že to znamená konec existence jeho kmene. Pouze do doby, než se jeden člověk rozhodne obětovat, aby zachránil ostatní…

 

O NATÁČENÍ ŘEKLI:

John Barnett /producent/: „Největší dilema, které jsme řešili začátkem filmování, se týkala místa, kde se bude točit. Do úvahy připadalo několik možností - pár míst v Kanadě, USA a na Novém Zélandě. Když jsme ale navštívili vesničku Whangara, kde se román odehrává, zjistili jsme, že nemůžeme hledat náhradu. Točit někde jinde se nám zdalo jako hřích!“

Tim Sanders /producent/: „Bylo to nejlepší řešení, které jsme mohli udělat! Přestali jsme se trápit nad tím, jak příběhu vdechnout atmosféru. Ta tam jednoduše byla! Bylo tam vše - ostrov v tvaru velryby, dokonce i původní Korův dům a skuteční domorodci, kteří si ve filmu také zahráli. Když jsem potom film viděl, žasl jsem, že všichni ti snědí muži a ženy jsou neherci!“

Lisa Gerrard /skladateľka/: „Whangara je nádherné místo, ráj surfařů. Právě ti nám však způsobili největší problémy. Vydávají totiž tolik hluku, že místy jsme záběry museli opakovat až 20-krát. Když jsme se spřátelili s domorodci, vše bylo lehčí a v mnohém nám pomohli.“

 

O TVŮRCÍCH:

Witi Ihimaera /autor románu/:

Bývalý diplomat /několik let strávil v Kanadě a USA/ a jeden z nejznámějších a nejvíce oceňovaných novozélandských spisovatelů. Román Pán velryb /Whale Rider/ napsal za 3 týdny po dobu svého pobytu v New Yorku a Cape Code, když z okna svého hotelového pokoje uviděl hejno plavajících velryb. „Vzpomněl jsem si na legendu mého dětství a tak silně jsem zatoužil po domově, že jsem musel dát své myšlenky a touhy na papír,“ řekl.

Niki Caro /scenáristka a režisérka/:

Scenáristka a režisérka je jedna z nejlepších a nejorginálněších režisérek posledních let.

Její první film „ Memory and Desire“ byl oceněn jako nejlepší novozélandský film v roce 1999 a její krátké filmy „Sure to Rise /1994/“ a „Footage /1996/“ byly oceněné na filmových festivalech v Cannes /1994/ a na Bentáském filmovém festivale v 1996. časopis Variety ji zařadil mezi 10 nejslibnějších mladých režisérských talentů planety.

Lisa Gerrard /skladatelka/:

Známá je zejména jako autorka hudby pro film Insider /Muž, který věděl příliš mnoho/ režiséra Michaela Manna a jako spoluautorka hudby k velkofilmu Gladiátor /v hlavní roli s Russelem Crowem/, za který získala Zlatý glóbus a nominaci na Grammy a cenu BAFTA. Další nominaci na Zlatý glóbus jí vynesl film Ali, který mapoval život světoznámého boxera Muhammeda Aliho.

Tim Sanders /producent/:

Byl nominovaný na Oscara v kategorii „nejlepší výprava“ za film Pán prstenů : Společenstvo prstenu.

Keisha Castle- Hughes /představitelka malej Pai/

Vybrali ji z tisícovky uchazeček z celého Nového Zélandu. Bylo jí 11 a je to její první filmová role.

Cliff Curtis /představitel Porourangi/

Hvězdička akčních filmů. Spolupracoval s mnohými hvězdami a zahrál si v takových trhácích jako Training day s Denzelem Wahingtonem a Ethanem Hawkem ale i se svým krajanem Russelem Crowem ve filmu Insider. Přelom v jeho kariéře znamenal film režisérky Jane Campion.

 

Malý kurz maurštiny sestavený ze slov použitých ve filmu:

- Te Reo - maorský jazyk

- Kaumatua- starší generace

- Rangatira - vůdce

- Tikanga - zvyky

- Whakapapa - rodokmen

- Tapu - posvátný

- Waka - kanoe

- Haka - tanec

- Karanga - volaní

- Karakia - modlící se

- Taiaha - bojová palice

- Mau rakau - boj s palicemi

- Moko/Mokopuna -vnuk /vnuč- ka

- Marae - místo shledání

O FILMU NAPSALI:

Nestává se často, aby se na kvalitách filmu shodli diváci i kritika. O diváckém úspěchu svědčí nejen vysoká návštěvnost, ale i vzorek 523 hlasujících uživatelů internetového serveru AOL, kteří filmu udělili souhrnnou známku „A+“ .

Internetový filmový server IMDB přisoudil filmu:8.1/10

 

Ohlasy kritiků Celkové hodnocení: A-

Zdroj

O filme napsali…

Hodnocení

Atlanta Journal-Constitution Eleanor Ringel Gillespie

"Úžasný příběh…“

A-

Chicago Sun-Times Roger Ebert

„O teenagerech se točí tolik filmů, které končí jako stupidní a vulgární hlouposti. Tento film v porovnaní s ostatními působí jako zjevení…“

A

Chicago Tribune Mark Caro

„Mytologie a mystika proměněné na skutečnost…“

A-

Cincinnati Enquirer Margaret A. McGurk

„Kdokoliv a kdekoliv na světě. Každý podlehne kouzlu tohoto filmu …“

A-

E! Online

„Tento film se určitě stane jedním z nejlepších filmů roka 2003!“

A

Hollywood Reporter Sheri Linden

„Úžasná kamera, úžasné místo, úžasný příběh…“

A

Los Angeles Times Kenneth Turan

„Silný příběh, který oživil stejně silnou legendu…“

A

New York Post Lou Lumenick

„Nádherně zahrané, nádherně zrežírované…“

B

New York Times Elvis Mitchell

„Jednoduše šarmantní…“

A

ReelViews James Berardinelli

„Každý divák bude odcházet z kina dojatý k slzám…“

B

Rolling Stone Peter Travers

„Tento film je malý zázrak…“

A-

Seattle Post-Intelligencer Paula Nechak

„Fantastický a silný film.“

B+

USA Today Claudia Puig

„Úžasné herecké výkony!“

A-

 

 

Zdroj: www.whaleriderthemovie.com



Poznámky k tomuto příspěvku
Simonka (Občasný) - 10.2.2004 > hm.. no nevim, svému 12ti letému bráškovy film rozhodně doporučím :o) 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 10.2.2004 > 12ti letého brášku nemám, takže na to asi půjdu sama a Tys to viděl, Daši?
Body: 5
<reagovat 
 Dusan (Občasný,Správce) - 10.2.2004 > Lian> Nevidel, doslo to emailem, zdalo se mi to zajimave, tak jsem to sem hodil...
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 10.2.2004 > Tak to je vrchol!!! NEVIDĚL jsem to, dovolte, abych Vám doporučil.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 13.2.2004 > Bravo! Tohle se Ti, Dušane, opravdu povedlo! Až na pár detailů - "do úvahy připadalo" - je to špičkové. Dala bych šest bodů, kdyby to šlo.
A jenom jeden dotaz - jaký film Jane Campionové že to proslavil Cliffa Curtise?
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 13.2.2004 >
Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 14.2.2004 >

VOW, tomu říkám vyčerpávající sprška, skoro až přečerpávající , víc informací už snad ani nebylo možno dodat. O filmu slyším prvně, ale jak se zdá, někoho asi VELMI zaujal, dobře mu tak!

(ovšem pokud by ke každému filmu byla tak vyčerpávající "recenze", zničil bych si u monitoru oči, hihi.


Body: 5
<reagovat 
Dusan (Občasný,Správce) - 17.2.2004 > Tak radeji to jeste jednou zduraznim, aby nedoslo k mylce:
----------
Film jsem nevidel (jen ukazky), recenze mi dosla emailem, zdala se mi zajimava, tak jsem to sem hodil...
----------

<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 18.2.2004 > Hm, Dušane, tak tos mohl uvést rovnou v úvodě, je trošku nefér to tady publikovat bez upozornění pod Tvým jménem, pak samozřejmě předpokládám, že to je Tvoje dílo...
<reagovat 
adammo (Občasný) - 2.3.2004 > ja to videl, je to slusny, trochu az moc sentimentalni a neverohodny, ale jasnej nadprumer - o neco lepsi nez zachrante willyho
<reagovat 
adammo (Občasný) - 2.3.2004 > ale super sranda je nazev, v originale whale rider, ale je to od producenta pana prstenu, tomu rikam reklamni strategie
<reagovat 
čtenář wikka - 1.8.2004 > Ahoj, ja ten film videla a jsem rada ze ses tomu venoval az takhle. Byl to fakt uzasny film, jen co me trochu zarazilo, byl konec. To ovsem pochopi jen lide, co film shledli. Jinak ale nemam slov..proste parada :)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Správce)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter