Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Pohádky a dnešek
Autor: MZF (Občasný) - publikováno 2.3.2004 (18:27:37)

     Dnes už pohádky nemají takovou tradici jako tomu bývalo za dob našich dědů a babiček. V té době se lidé scházeli u ohně či ve světnici a vyprávěli si příhody, příběhy a pohádky. Dnes se děti sejdou tak maximálně na závěrečné fotografování třídy, a to s má s pohádkou pramálo společného.

     Děti raději než pohádkovými knížkami listují časopisy. Je to bezpečnější, protože z časopisu na ně nemůže vyskočit zlý drak, ale mnohdy si neuvědomují, že účinek takového King-Konga by byl naprosto stejný, ne-li ještě horší.

     Dnešní děti jsou daleko zvídavější, než tomu bylo dříve. Když trpělivá maminka začne pohádku: „Žil byl jeden…“ dítě se hned ohradí, že to není možné. Že žil a byl je dohromady dvakrát bytí na světě, a tak je to hloupost.

     Pokud se dostaneme k létacímu koštěti nebo koberci, naskýtá se další zádrhel. Dítě okamžitě argumentuje, že si baba ježibaba musela koupit nové trysky, aby stihla takhle rychle odstartovat, anebo že sultán nelétá na koberci nýbrž soukromým letadlem.

     Stejně tak sladké konce pohádek děti iritují. Když se nakonec na trůn dostane hloupý Honza a obdrží půl království, děti jen nevěřícně kroutí hlavou. Hloupý Honza na trůně se jim nabízí jako první paralela s českou politickou scénou.

     Ale i v říši pohádek se najdou světlé výjimky. Dokladem toho je slavný čaroděj Harry Potter, který si získal srdce mnoha dětí, a co je zajímavé, i mnohých dospěláků. Díky němu se znovu začíná stmelovat rodina. Celé osazenstvo čte a čte a nevnímá, co se děje okolo něj.

     Jde však o jediného čaroděje, kterého si děti pustily do života. Ostatní byli zavrženi jako nezpůsobilé a značně opozdilé osoby, které se snaží vynalézt či dokázat něco, co už dnešní doba vůbec nepotřebuje.

     Jediné co si děti z pohádek osvojili jsou kouzelné věci. Každý by chtěl mít měšec, z kterého neubývá dukátů, klobouk, který vykouzlí jakoukoli věc, nebo harfičku, díky níž si povoláte na pomoc vymahače dluhů, když vám rodiče nechtějí dát kapesné.

     Bezpochyby nejoblíbenější by byl měšec. Akorát by si děti nechtěly tahat dukáty, ale rovnou celé ruličky s tisícovkami.



Poznámky k tomuto příspěvku
Max Bubakoff (Občasný) - 2.3.2004 > děti se schází jen na závěrečné fotografování se třídou?? King Kong a dnešní děti?? Víš co dětí a nejen jich si pustilo do života třeba Gandalfa?? harfička na vymahače dluhů...že ty na nás, filuto, chceš poslat vymahače smíchu??.........měl jsi to v podtitulu. Dejte se do toho. Dal jsem se a vypíchl věci, které nejsou vtipné či trefné, ale jsou opět a zase toporné...říkám si, jestli bych neměl přestat tvé kousky hodnotit, protože si určitě budeš myslet, že jsem zaujatý. Že tě nemám rád. Není to pravda. Snažím se, hledám, ale poslední světlé chvilky jsem u tebe našel u dílka Penál....tady zase jen hrubý podprůměr..:o(
Body: 2
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 2.3.2004 > quentinbubakoff> 

Nejprvě bych tě poprosil, abys moje příspěvky dál hodnotil. Mám za to, že kritika pomáhá se zlepšovat, takže s tím nepřestávej. Alespoň časem uvidím, jestli se vyvíjím (nebo taky ne).

S tou toporností zkusím něco udělat, ale je to sakra těžký. Uvidíme u příštího kousku.

Díky


<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 3.3.2004 > Jo Petrax, a sorry, Křesťana mám taky moc ráda, ale toho jsem snad tenkrát zmiňovala:-) A Kraus má taky dobré postřehy,i Jan, ale především Ivan.
<reagovat 
 Petrax (Občasný) - 3.3.2004 > BlueSky> Jo, jo Krausové-na ty jsem zapomněla. Ty nemáš ráda Vaculíka a Klímu? Ti jsou moji nejoblíbenější...
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 3.3.2004 >

MZF, já bych řekla, že aby bylo možné tvoje povídání dostat na úroveň fejetonu, je nutné pracovat s ověřenými pravdivými nebo aspoň uvěřitelnými fakty a nadsázkou. Bohužel, ani jedno ani druhé tu nějak neregistruji. S celou řadou tvých tvrzení se nedá souhlasit, tudíž i jakoby vtipné závěry na jejich základě se míjejí účinkem. Chybí mi jasná gradace a úderná..závěrečná pointa. Proč si te fejeton psal, na co jsi chtěl upozornit humornou formou.

Možná, že bys měl postupovat takto: Sepsat, co tě napadlo.

Pak si v klidu sednout a vzít větu po větě a zamyslet se nad každou z nich.

Příklad:

Dnes už pohádky nemají takovou tradici jako tomu bývalo za dob našich dědů a babiček. V té době se lidé scházeli u ohně či ve světnici a vyprávěli si příhody, příběhy a pohádky. Dnes se děti sejdou tak maximálně na závěrečné fotografování třídy, a to s má s pohádkou pramálo společného.

*I dnes se lidé scházejí u ohně či ve světnici (moderněji dejme tomu řekněme v obýváku či v hospodě či na chalupě:-))) a prakticky se nebaví odlišněji než předci...baví se historkami ze života, příběhy jiných.  Děti rovněž. Rodiče pořád vyprávějí dětem pohádky nebo jim aspoň pouštějí pohádky z kazety, když už chceš jít do extrému. To se nedá nic dělat, žijeme v trochu odlišné době než předci, ale zase bych to tak neidealizovala.

Hele, abych se v tom tak nepatlala, prostě to chce mrknout na již známé, dobré autory (ty jsem ti už doporučovala), a popřemýšlet nad tím, proč tě jejich fejetony pobavily, jakou stavbu autor volí, jak končí, jak pracuje s nadsázkou. Ale taky bych chtěla říct, že psát humor je opravdu dost nevděčná práce, takže ti přeju dost inspirace a síly. I na ty kritiky:-))

A na druhé straně oceňuji, že nacházíš dobrá témata, teď jen (jen?:-))) to zpracování.

 


<reagovat 
 Petrax (Občasný) - 3.3.2004 > BlueSky> Tak jsem si pracně dohledala, který autory jsi mu dopuručila:) Já mám zase ráda Vaculíka, Klímu, Dědečka, Tomáše Baldýnskýho, Romana Lipčíka, když se chci naštvat... A Komárka a Křesťana, že:)
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 3.3.2004 > BlueSky> 

Díky za přečtení a kritiku.

 

Máš pravdu, že to přeháním s tím absurdnem a nereálnem. Je to na škodu a vytýkalo mi to už více lidí, takže se na tom snažím zapracovat.

 

Ten návod na sepsání si několika indícií už používám a je to dobrá volba. Tohle je starší fejeton, jeden z prvních, který jsem napsal a hodlám tady publikovat jaksi chronoligicky. Nejprve přijdou na řadu ty starší kousky a pak až ty novější, o kterým si myslím, že už jsou na lepší úrovni. Rád bych totiž znal jakékoli názory, poznámky, kritiky, které by mi mohly být k dobru.

 

Ještě by mě zajímalo, kde by se daly sehnat texty těch fejetonistů, který jste jmenovaly. Komárek je MF Dnes, Kraus v Týdnu, ale jinak nevim. Please help!

 

Ještě jednou moc díky za vyčerpávající poznámky a těším se příště nashledanou!


<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 3.3.2004 > Petrax> 

Jo, taky si vzpomínám, že jsem mu jich tehdy moc nedoporučila, takže díky za MZF, že jsi mu rozšířila obzory:-)

Komárek měl super (a má , ale už mě tolik nebavěj) fejetony, Lipčík zraje a je lepší a lepší, přiznávám, že ostatní Tebou zmiňovaní, co jsem aspoň měla možnost od nich vidět, mě příliš nezaujali..i když vlastně omluva Baldýnskému, ten je ostrej:-))ale o tom to je, každý má jiný smysl pro humor a každý si najde svůj patník  (copyright Džules )-jak ve tvorbě, tak v autorech


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter