Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 27.5.
Valdemar
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Diagnóza
Autor: Lada Niola (Občasný) - publikováno 16.9.2004 (10:20:00)

Tenhle zajíček ve mně vzbuzoval mnohem složitější pnutí než ostatní. Už když jsem držela jeho papíry v rukou a všimla jsem si, že se na jejich hřbetech třpytí několik stařeckých skvrn… Měl maturitu, což je u nás na baráku velká vzácnost. Jeho diagnóza zněla: kuplířství. Do toho slova se vejde spousta věcí, které mě enormně zajímají. A nejen proto, že jsem psychiatr.

Když ho přivezli na příjem, vypadal přesně tak, jak jsem si představovala. Tak přesně, až mi z toho bylo špatně. Asi sto osmdesát, postava jako z fresek v Sixtinské kapli, až na to, že ho obtáčela nezapomenutelná kobra tetování. I tu kobru jsem odhadla předem.

 

Říkám, že mi bylo špatně a před naším prvním pohovorem jsem se třásla. Mimochodem bachaři mi vykonávají obrovskou službu tím, že sedávají až za dveřmi a nechávají mě s mukly o samotě. S nezvykle živým výrazem mi podal obvyklou verzi. Pomáhal kamarádkám, občas je vozil za zákazníky, a když to prasklo, svedly to na něj. Z jeho papírů jsem věděla, že ve skutečnosti se tam toho dělo mnohem víc.… Nemohla jsem odtrhnout oči od hlavy kobry na jeho pravé paži. To se mi ostatně při rozhovorech s mukly stávalo často, celé minuty jsem pozorovala jejich živočišnost. Přitom jsem jim chtěla opravdu pomoct, a nejen proto, že byli zhruba ve věku mého syna. …Prohlížel si mě a já jsem si po dlouhé době uvědomila svoje kostěné obroučky a károvanou halenku.

 

Chvíli poté jsem s předstíranou dobromyslností nabídla mladičké právničce, se kterou jsem sdílela kancelář, že převezmu čtení mohutné Lebrmanovy korespondence. Druhý den mi donesla bonboniéru, kterou jsem triumfálně pozřela spolu s písmeny jeho prvních dopisů. Pečlivě si udržuju dvacetikilovou nadváhu. Kdybych se snažila, mohla bych ji srazit na patnáct kilo, ale já radši směruju svou energii jinam.

Zpočátku si psal asi s pěti ženami, což je na zdejší poměry dost vysoké číslo (většina muklů dříve či později stejně končí na nule). Ty dopisy, to byla literární díla. Šíře jeho slovní zásoby a jeho neomalenost mě dostávaly. Na baráku se rychle zabydlel. Bachaři brzy začali dávat k dobrému, jak v noci nahý slézá z Druzkovy palandy. Tyhle zvířata se okamžitě zkřiví, jakmile je odseknete od druhého pohlaví, nejsou jako my…

 

Po pár měsících jeho korespondence zeslábla a začínaly se v ní opakovat stále stejné obraty.Lebrman povykoval po chodbě, urážel mě drobnými žertíky tak jako ostatní. Známky, peníze, cigarety…Neustále si ode mě něco půjčoval a nebyl schopen to vracet. Dozvěděla jsem se, že dětinsky přemlouvá ostatní kluky z cimry, aby mu říkali Baron Kobra. Asi nejvíc jsem do něj pronikla při návštěvě rodičů. Rozpačitě tam seděli a dlouho s Lebrmanem mluvili o luxování, které předtím pravidelně vykonával on.. Ještě teď vidím jeho matku, jak si z návštěvní místnosti starostlivě odnáší chlebíčky. Od těch chlebíčků vedla spojnice k masivním řetězům, které měl Lebrman na krku, když přišel. Inteligence jeho otce mi vysvětlila lexikální úlety v jeho dopisech. Přistihla jsem se, že v Lebrmanovi začínám vidět jen jedno z těch dětí, které se slepě ženou proti vězeňským zdem.

 

“Paní Charvátová, já vás mam celkem rád,” řekl jednou na konci našeho rozhovoru vesele, on říkal vždycky všechno vesele a výsměšně. “Trvalo mi dlouho, než jsem si vzpomněl,” dodal o něco tišeji. A já věděla, že je zle. Měla jsem jednat hned, když tehdy přišel na příjem. Mohla jsem se dát přeložit, nebo spíš jsem mohla požádat o jeho přeložení a ne se jen v noci převalovat v posteli a myslet si, že se na to prostě nemůže přijít. Právě tenhle způsob uvažování sem přivedl většinu muklů, až teď mě to praštilo mezi oči.

 

Lebrman jel dál. “Tehdy sedmadvacátýho září před třema rokama ste byla celkem hustá, pani Charvátová. A tahdle informejšn se všema výživnejma detailama vo mý bejvalý zákaznici by tu mohla leckoho zajímat.” Nesnáším, když tyhle chlápci vyslovujou moje příjmení. Vždycky se samozřejmě představuju smyšleným křestním jménem. A stejně mi sluchátko těžkne v rukou, když tam volám a jasně se snažim vysvětlit koho a proč mi mají poslat...

“Co chceš?” vyrazila jsem ze sebe. “Mobily, piko, vycházky navíc, v ničem z toho já nejedu, to neni můj styl.” Mám mukly naposlouchaný víc, než dávám najevo.

“Pro začátek bych chtěl to, co mi dlužíte ze září před třema rokama. A to jen vzhledem k tomu, že jak dobře víte z mejch dopisů, jsem v tomhle ohledu už dost vyprahlej.” Měla jsem ho vlastně tam, kde jsem mukly vždycky chtěla mít. Návrh, trocha nátlaku, dohoda ke vzájemný spokojenosti… Jenže tentokrát jsem měla být dole já.

 

“Drž hubu, ty hovado,” chtěla jsem zařvat, i když před druhýma mluvim zásadně spisovně. Ale pak jsem si uvědomila, že takhle se na cimrách ječí, když jde o založený ponožky a že větší sílu prokážu, když si nenechám vnutit cizí jazykovej kód. Takže zpět.

“Mlčte Lebrmane,” zasykla jsem ledovým tónem, který používám jen výjimečně, “lhal jste mi během sezení, vymýšlel jste si v dopisech, bojíte se i zvuku svého vlastního jména….” A moje levá ruka (další nahnědlá skvrnka na jejím hřbetě!) psala konečnou diagnózu Karla Lebrmana: bájná lhavost.



Poznámky k tomuto příspěvku
Leatherface (Občasný) - 16.9.2004 > chm chm, zaujalo :-)
Body: 5
<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 16.9.2004 > ty jo, teda...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 16.9.2004 > zajímavé
Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 16.9.2004 > tahle povídka mi udělala radost
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 16.9.2004 > Nevím, čekala jsem něco víc.....i tak líbilo Jen mě zarazilo "Ze jeho papírů"..to e bych klíďo vyškrtla...
Body: 5
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 16.9.2004 > Lian> Díkas, Lian, šlo o překlep :)
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 16.9.2004 > Líbilo.
Body: 5
<reagovat 
zirael (Občasný) - 16.9.2004 > nářez..
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
agovirin (Občasný) - 16.9.2004 > Tohle mě dostalo, kamarádka je psycholožka na Pankráci a občas říká podobný příběhy, někdy úplně neuvěřitelný.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 16.9.2004 > modráci sou všichni nevinný...to je známá věc...možná by byl zajímavější rozbor nějaký černý vdovy, co kosila důchodce hůř než malárie průsvitný somálce...
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 16.9.2004 > max bubakoff> tak to by rozhodně mohlo bejt zajímavější ;-)
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 16.9.2004 > max bubakoff> by stačila stará Kukačková ;-) se divím, že už ses toho dávno nechopil.. kam se na ni hrabou dokonce i ty tvé ďábelské postavy z tvých ďábelských příběhů..
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 16.9.2004 > Emmet_RAY> Kukačková...to je velmi dobrá postavička...sem si zaslzel.....u toho dokumentu vo ní....smíchy....jo, měla zůstat v Čechách, tady by dostala za sejmutí dědka důtku s výstrahou...v rajchu dostala hnedle doživoťák....
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 16.9.2004 > dyž mě nebaví číst na netu prózu:((
<reagovat 
rohe (Občasný) - 16.9.2004 > ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Pit (Občasný) - 16.9.2004 > HMmmm
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 17.9.2004 > hmmm nejak si myslim, ze tomu neco chybi... mozna je to tim, ze sice pises obecnou cestinou (hovorouvou nebo jak se to jmenuje) a zaroven tvrdis, ze pred ostatnimi mluvis slusne...(ja to vidim jako "formalni nedostatek")
Body: 4
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 20.9.2004 > Quotidiana> myšlence, že tomu něco chybí, se vůbec nebránim :)

co se týče jazyka, svý opodstatnění má. pozor, já jako autorka tam v tý povídečce rozhodně nic netvrdim! :) tvrdí to jedna z postav, která je zároveň vypravěčkou. když se přetvařuje, mluví spisovně a snaží se působit jako solidní dáma. jenže když se dostane do průšvihu, její spisovnost jde do háje...

<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 20.9.2004 >

OK ja to beru

proste jsem uz takova, navzdory tomu ze jsem stredoceska a moje mluvena cestina ma k te spisovne rozhodne daleko, co se tyce psaneho textu davam prednost spisovnym vyrazum... asi jsem se mela stat ucitelkou cestiny


<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 20.9.2004 >

Zaujalo mě, že je to tam popsáno jako by docházelo k trvalému a častému setkávání psychiatričky a muklů (viz. pokřikoval na mě s ost.v., neustále si ode mě něco půjčoval a nevracel,... Nemohu sice posoudit, ve vězení jsem nebyla a neznám ani nikoho, kdo tam byl, ale přece jen, že by se až tak pečovalo o duševní zdraví vězňů? Budu ráda, když se o tom dozvím víc, ale tomu se mi věřit nechce. Navíc bych měla za to, že psychologický obraz,  profil psychiky vězně (a tady byl proč nutný? to nebyla žádná strašlivá kriminální činnost)bývá hotový ještě před jeho odsouzením, právě aby byl vzat v potaz u soudu. 

Rozpor v chování té ženy je poměrně zvláštní, při pohledu na živočišné, mladě, svalnaté muže si uvědomuje svoje nedostatky na těle i oblečení(přitom není důvod nosit kostěné obroučky, když mi neslušej, apod.:-) a přitom, na druhé straně si údajně pěstuje nadváhu, to se mi zdá zbytečné toto vyzdvihovat, jakože nemá potřebu o sebe pečovat neboť to "mladé maso" dostane tak jako tak? Nějak mi to nesedělo.

Tohle není přesvědčivé, uvěřitelné: ho obtáčela nezapomenutelná kobra tetování. I tu kobru jsem odhadla předem.

Ale jinak, velmi čtivé.


Body: 5
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 20.9.2004 > BlueSky> Díky moc za zajímavý poznámky, Blue Sky.

V řadě věcí s tebou souhlasim. Při psaní tohohle textu mi šlo hlavně o to se pobavit, ohledat si určitej tvar, vyzkoušet další možnosti... Beru to spíš jako stylistický cvičení, než věc, za kterou si stojim celou duší.

Určitou (naštstí jen povrchní :)) znalost toho prostředí sice mám, ale bez mučení přiznávám, že zbytek jsem si dofabulovala... Nestálo mi to za to na tom kraťoučkým textu zase tolik makat, abych si dozjišťovala další věci z vězení.

Jen takové drobnosti:
S tou kobrou to bylo myšleno tak, že ji uhodla proto, že už se s ním setkala. Na začátku to má působit pateticky, ale pak se vlastně ukáže, že ji skutečně už jednou viděla. Chápeš to z pozice čtenáře takto nebo jinak?

To s tou nadváhou určitě diskutabilní je. Já měla při tom psaní na mysli, že se podvědomě snaží působit ještě nepřitažlivější, než je, mimo jiný i proto, že je to její mimikri, že ji takhle nikdo z ničeho nepodezřívá. Ale těch důvodů má víc a otázka je, co tam výslovně přizná a co ne. Ona totiž ta psychiatrička občas pěkně kecá :)
Myslím, že lidí, co o sebe nepečujou z různých důvodů, je hodně, a možná by to bylo zajímavý téma samo o sobě :)




<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 20.9.2004 > Lada Niola> 

Vysvětlení od tebe je zajímavé, díky.

Nicméně stále se mi zdá trochu těžko stravitelné, že by žena volila podobné mimikry, jaké tu naznačuješ, zvlášť pokud má ještě nějaké touhy, nevěřím, že by záměrně tloustla a ošklivěla a ještě to podtrhovala doplňky a oblečením.  A z důvodu, aby ji nikdo nepodezříval, to mi taky nesedí. I když co já vím, třeba v takovém prostředí trpí každý stihomamem?:-)) Ok, psychiatričky (i ženy v jiných povoláních :-)) kecají, souhlasím, ale tady je to pojaté v ich-formě a přece si "nekecá  sama sobě:-) v takových věcech. Ale souhlas potud, že téma nepečování o sebe  (důvody) je zajímavé samo o sobě:-)

 S tou kobrou tetování-víš, to mě zaujalo proto, že jsem si zpočátku myslela, že tím míníš prostě nějak vzletně, že se mu tetování vinulo kolem ruky jako had (i když vlastně kobra není škrtič a asi se jen tak kolem někoho neobtáčí) a po několika větách jsem zjistila, že to  bylo tetování - obrázek kobry a proto mně to nepřipadlo uvěřitelné, ok-patetické, ale zbytečně, přepříliš.

A taky jsem přemýšlela nad tím, jak by jí mohl ublížit? Co na ni tak strašného mohl vědět a jaké důkazy mohl mít, aby se ho musela bát. Možná jsem to ne zcela pochopila, něco přehlédla, ale dělalo to na mě dojem, že kdysi došlo k nějakému kontaktu mezi ním a tou ženskou, asi ne zcela čistému, leč přesto nevidím důvod, proč by se ho měla ze své pozice bát. Ale třeba je to o těch náznacích, které si neumím domyslet.

Nicméně a to víš, napsané je to dobře


<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 20.9.2004 > BlueSky> je hezký, jak nad těma textama tak důkladně přemýšlíš, je vidět, že jsi v redakci na správným místě :)

já si myslím (bohužel), že člověk naopak velmi často lže sám sobě a určitý věci si nechce přiznat.

ona je samozřejmě nijak zvlášť atraktivní (že je nějaká hnusná tam řečeno není) už díky svýmu věku a přírodě, a tak už to teda dotahuje do maxima, než aby s tím nějak bojovala. představuju si ji jako takovou učitelku ze základky :) tak nějak jsem to myslela, ale asi jsem to podala nějak neobratně.
člověk holt balancuje mezi tím, aby ten text nebyl úplně polopatickej a zároveň, aby tam ty informace, co čtenář potřebuje, byly, a ono se to ne vždy daří.

jo a k tomu "nečistýmu kontaktu" tam určitě došlo. uškodit by jí to mohlo už v tom, že by s ní lidi opovrhovali.



<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 21.9.2004 > BlueSky> někerý tydle žencký ve službách státní správy sou dost zhulený, vem si tu státní zástupkyni v tom Brně...zlemtala se jako pytel...sedla do žihadla a přežehlila pět zaparkovanejch aut...třeba to byla taky jenom nějaká mimikra...:) lado, tendle hnůj je většinou tetovanej špinavym špendlikem spoluvězňů z cimry, kerý neuměj ani celou abecedu...tam se nějaká extrasuper kérka nedá čekat...věčinou tam maj miluju zlatici....nebo něco podobnýho....
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 21.9.2004 > max bubakoff> 

A hele, expert na vězeňství Ty se nějak vyznáš

 

Ono - nejen ženský a nejen ve službách státní správy jsou dost zhulený To že někdo dělá na podobném místě , neznamená automaticky, že má vyšší úroveň morálky apod. Snad jen - měl by mít, ale teorie a praxe se většinou rozcházejí  Jen se mi líbí, jak jsou všichni po podobných extempore překvapení.


<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 21.9.2004 > Lada Niola> 

Ale jo, to víš, že si většina z nás někdy lžeme, když nechceme vidět z nějakého důvodu "pravdu" Pravda někdy bolí a proč bychom si sami sobě ubližovali?

Také nechci, aby texty byly polopatické, ale pak se v tom šťourám, nejím , nespím:-)) a kombinuju a výsledek je ..viz výše moje poznámky

V pohodě


<reagovat 
 Pralev (Občasný) - 21.9.2004 > Lada Niola> Proč to bohužel? :) To je zrovna jeden z nejužitečnějších obranných mechanismů člověka, jakej si jde vůbec představit. Copak bys chtěla vždycky přemýšlet a žít jen v surový pravdě? Osobně myslím, že třeba i trocha toho zdravýho sebevědomí je povětšinou možná jen určitým lhaním si sám sobě, jinak by se člověk asi změnil v zakomplexovanou trosku. Nevím, nejsem psycholog ani psychiatr, takže mluvím jen o svých pocitech a teoriích, ale podle mě na lhaní sama sobě není nic až tak špatnýho, když to má (jako vše ostatní) určitou míru, nic se nemá přehánět, že ;) Potom vznikají odporně namyšlení lidi :) Ale to už jdu hodně od tématu.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 21.9.2004 > BlueSky> náhodou jeden můj kámoš se jednou vopivnil fest a dal se do řeči s jednim modrákem v knajpě a tak došlo na to, že prej umí skvěle kérovat...mno, naštěstí nebyl kámoš tak zchlemtanej a tak mu řek, ať se předvede, ten týpek vytáh ze štrozoku špinavou jehlu a náplň do propisky...no a přímo v knajpě si na předloktí vytetoval...MILUJU IVANU-----akorát, orávě, že mu dělala problém abeceda..tak na to tak koukal a měl tam MILUJU IVNU....ale neďál si s tim hlavu....seknul nad to vložítko s A....no tak kámoš dopil a zase šel...jen viděl jak se týpek přesunul k dalšímu stolu a sálem se nes jeho hlas..."čéče..umim dobře kérovat, nechceš něco za pivko udělat...."..:))
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 21.9.2004 > max bubakoff> 

Hm, hezká povídka.

Takže jestli jsem dobře pochopila - kámoš nebyl zchlemtanej a přitom si tam nechal vytetovat (pomiňme veselou hříčku s chybějícím písmenkem) tak mystický text? Ehm........, to se od toho modráka zase až tak nelišil, tím jednoduchým pohledem na svět Mimochodem, právě ta IVNA by to bývala ozvláštnila.-))


<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 21.9.2004 > max bubakoff> A taky, co by jeden chtěl za umění - za pivko
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 21.9.2004 > BlueSky> kámoš si tam nenechal vytetovat...modrák  kéroval sám sebe....čti pořádně, čéče...:))
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 21.9.2004 > max bubakoff> 

A jo

Omluva , čéče....:-))


<reagovat 
Jarmila Svobodová (Občasný) - 26.9.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 29.9.2004 > pjekný, takový rychlý živý, jojojojo
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
medii (Občasný) - 17.3.2005 > kvalitka :)
Body: 5
<reagovat 
nečekaná (Občasný) - 17.7.2005 > Dobré. I když jsem zabržděná, poněvadž jsem asi úplně nepochopila pointu. Ale mám ráda tuhle zkratkovitost, nebo jak to říct, v textech. Výstižnost. A kobra mi přijde dobrá a že psychiatrička záměrně nehezkne logické (viz poznámky Blue Sky, dál jsem už nečetla).
Body: 4
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 9.10.2006 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter