Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
ŘEKA
Autor: Zviřátko (Občasný) - publikováno 8.10.2004 (14:25:57)

Pramínky řeky se splétají v úsvitu

jazýčky hledají cestu svou z úkrytu

hrají si potichu proudící symfonii

krajina naslouchá klidně té melodii

jež život probouzí v lístečcích na břehu

v níž mnohý poustevník nachází úlevu.

 

Čistotou jiskřivou k sobě pak lákají

jezírka z dlaní tvých nesou je potají

k ústům, jež okusit chtějí tu nádheru

když další horký den kloní se k večeru.

 

Kam plynou vlny tvé kam cestu hledají?

Zurčení vody zní daleko po kraji

Proud řeky hraje si s oblázky nevinně

jako když paprsky na tváři dívčině

slunce si pohrává s každičkým stínem.

 

Nejprve pozvolna, pak kvapem poletí

v peřejích zelené nížině v ústrety.

Vláhu svou nadělí vrbě i jabloni

jež poté větve své k vodě blíž nakloní

laskat se nechají tím třpytným mámením

které i poušť pustou v úrodnou promění.



Poznámky k tomuto příspěvku
ouvej (Občasný) - 8.10.2004 > A co ty jseš vůbec za zvířátko. veverka?
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 8.10.2004 > ouvej> Občas si nejsem jisté svou identitou, ale asi ano.
<reagovat 
Lei (Občasný) - 8.10.2004 >

Musím říct, že podobnou formou se dá psát i moderně, takže bych si z toho nic nedělal. Konstruktivní kritika: 1) říkankovitost 2) triviálnost rýmů: bylo by záhodno najít nějaké neotřelé rýmy, např. na jiných slovních druzích, nějaká slova, která čtenář neočekává; nádheru-večeru přece může napadnou každého atd. 3) zdá se mi příliš konvenční: i do konvenčního témat lze vnést mnoho čerstvých, originálních prvků. 4- pro povzbuzení:-)


Body: 4
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 8.10.2004 > Lei> Děkuju. Ještě jsem mělo napsat, že ta básnička vznikla chvilku předtím, než jsem začala dávat básničky na Totem, takže výtku triviality veršů jsem už po těch pár zkušenostech tušilo...ale mám k té básničce zvláštní vztah a nechci ji už přepracovávat:-)
<reagovat 
Rawen (Občasný) - 8.10.2004 > moc ordinérní, i když formálně celkem bez chyby
Body: 3
<reagovat 
GabrielRonay (Občasný) - 8.10.2004 > Jasná průzračná
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Cobain (Občasný) - 8.10.2004 > :-)) Jo to je pak teprve mazec:-)) Ale jak rikam jen na uklidneni...mam zitra velmi sikovne od 9 hodin rano prednasku ve skole, takze jdu jen tak decentne a jdu praaaaave TED:-))
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 8.10.2004 > za formální bezradnost
Body: 3
<reagovat 
Lerit (Občasný) - 8.10.2004 > Pramínky, jazýčky, lístečcích, jezírka.... Trochu infantilní
<reagovat 
BELA1 (Občasný) - 9.10.2004 > Moc hezká.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
agovirin (Občasný) - 9.10.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Leatherface (Občasný) - 9.10.2004 >
Body: 2
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 10.10.2004 >

Nevím, jestli to bude konstruktivní kritika, ale vpodstatě platí to, co jsem napsala pod

http://www.totem.cz/enda1.php?a=74213, t.j. On a ona po dvaceti letech.


<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 10.10.2004 > Naty> todle bych spíš nazval jakýmsi honěním redachtorskýho trika....
<reagovat 
 Naty (Stálý,Redaktor) - 10.10.2004 > Max Bubakoff> 

Ale no tak, to snad nemůžeš myslet vážně.

Leda bys moje poznámky sledoval až od té doby, co jsem to triko oblékla?


<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 10.10.2004 > Naty> sleduju tě pozorně...ale je to přirozený, čék blbne a s toudle funkcí se z něj stává velekokot, i já tim prošel, je to bolestivý, ale posiluje to
<reagovat 
 Naty (Stálý,Redaktor) - 10.10.2004 > Max Bubakoff> Pokud to myslíš vážně, mohla bych tě požádat, abys mi řekl, co konkrétně považuješ za honění trika, a pokusit se ti to vyvrátit na základě starších odkazů. Ale pochybuji, že bys o to stál, a mě to zas tak netrápí. 
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 10.10.2004 > Naty> 

lajf je velmi šort na takovýdle exkurz...bejby:)))


<reagovat 
 Naty (Stálý,Redaktor) - 10.10.2004 > Max Bubakoff> Vřele souhlasím.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 10.10.2004 > Naty> nicméně to dál myslim smrtelně vážně.......:))))
<reagovat 
 Naty (Stálý,Redaktor) - 10.10.2004 > Max Bubakoff> 

Ti to neberu, když nechceš.


<reagovat 
Cobain (Občasný) - 8.10.2004 > Kurnik...poezie se posunula...to me dokaze docela "nasrat"...smer kterym se posunula...jako vsechno za poslednich 100 let - posunuje se to vsechno dopr...vsechno se zjednodusuje...a pripada mi ze i poezie...proc se mucit s rymy, kdyz bez nich se pise rychleji, jednoduse a clovek tam muze naflakat cokoli mu prave bezi hlavou...tohle je posun jak ho vnimam ja a vubec mi nepripada ze by to byl posun k necemu lepsimu/modernejsimu...

Ohledne trivialnosti - alespon se to da cist a clovek vi o cem to je...ne jako ty basne co tu clovek cte a napada ho 1000 ruznych vyznamu a autor mel na mysli zrovna ten 1001...

A navic tahle basen mi prijde precizni po vsech strankach takze 5bodu+D+Ulozit+zajit do hospody a rychle si dat neco na zklidneni...
Body: 5
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 8.10.2004 > Cobain> ta hospa nejni špátnej nápad, čéče....ale chlastat na diazepam...to je na hovno....:))
<reagovat 
 no-next (Občasný) - 8.10.2004 > Cobain> když precizní po všech stránkách, tak... proč je tam ten solitér končící stínem?

a formální bezradnost je podle mýho jasně viditelná....
<reagovat 
 timbulum (Občasný) - 8.10.2004 > Cobain> O posunuti poezie.. souhlasim, souhlasim, ale zaroven i na "modernejsi" poezii neco je.. nic cloveka nevaze.. Kdezto jen opravdu hodne dobry basnik dokaze napsat zajimavou rymovanou basen a nepodstrkovat pri tom ctenari dojem, ze se snazil versovat a tak tam proste nastrkal slova, ktera se rymuji a treba mu borti cely puvodni smysl jeho dila, ale hlavne!, ze se to rymuje.. Takove dostrkovani slov do rymu nakonec stejne vetsinou vyzni jako sileny kyc.. A tak je snad nekdy lepsi napsat nerymovanou, lec kvalitni basen..
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 8.10.2004 > Max Bubakoff> Drahý, buď té lásky, a přečti si příště úvodník. Připadá Ti to, co jsi napsal, jako konstruktivní kritika? Mně tedy ne...
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 8.10.2004 > Zviřátko> drahý můj, jak se ti stydím psát, jak ti říct, že mě zbytečně máš rád.....
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 8.10.2004 > Zviřátko> by me zajimalo, co je konstruktivniho treba na "Jasná průzračná"...jdi a protestuj...
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 8.10.2004 > Pierre Bosquet> takový konstruktivky sou v pořádku.....))
<reagovat 
 cirrat (Občasný) - 8.10.2004 > Pierre Bosquet> 

Covece, ty jsi konstruktivni jak ten prislovecnej kozel, co se stal zahradnikem...;-))) Podivej se nekdy na moje vzorovy pitvy, par lidi ti je muze poskytnout... Pripada mi, ze i kritika by mohla byt aspon trochu originalni - napriklad v cem konkretne autor udelal chybu, dle vlastniho mineni a netvarit se jako nazor vsehomira, resp. jeho usta, neuvest jenom jeden priklad verse, kde to skripe, ale kdyz uz se chystas neco strhat, aspon to udelej poradne. nemam rada kritiky-diletanty :-)

 

Zviratko je to pekny, ale prijdemi to jako nic proti nicemu. Trochu se ti to rozmazlo. Ale to chce jen vypsat - nikdo od tebe neceka, ze budes Mistr Pásník a top ten hned na zacatku :-)


Body: 4
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 8.10.2004 > Max Bubakoff> Když napíšeš NELÍBÍ, očekávám, že řekneš proč, můžu se "posunout dál".
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 8.10.2004 > cirrat> 

takze:

1/ nechtel sem bejt konstruktivni, to ze si to autor preje je mi uplne u kadaku, uz sem nekomu psal: budu reagovat kdy a jak se mi bude chtit (myslim, ze na to ma kazdej pravo)...kapis ;)

2/ vubec sem se nesnazil kritizovat dilo, reagoval sem jen na to, jak autorka selektivne napada reakce ctenaru...a hlavne me potesil ten absolutne zcestnej argument :)

3/ tvy vzorovy pitvy budou dozajista zajimavy a konstruktivni, ale dekuju, nepotrebuju mustr

4/ vubec placas z cesty, reagujes na poznamku, ktera ani naznakem neni kritika nebo kriticka smerem k dilku a na zaklade toho me pasujes na kritika-diletanta...to mi nak hlava nebere...dost chabej atak, damo...

5/ ukaz mi jedinou konstruktivni kritiku pod timhle prispevkem

6/ zdar


<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 8.10.2004 > Zviřátko> já psal nelíbí?------ech, to je nějakej paranoidní konstrukt.....
<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 9.10.2004 > Pierre Bosquet> 

Ukáži ti ji z dovolením já. Ta od Lei, mi přijde konstruktivní asi nejvíce:))))))


<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 10.10.2004 > Pierre Bosquet> Omlouvám se, uznávám svou chybu...večer jsem nějak přemýšlela nad Tvou poznámkou, a teprve tehdy jsem si to spojila dohromady s cobainovou poznámkou...tož opravdu vážně - omlouvám se...
<reagovat 
 no-next (Občasný) - 8.10.2004 > Max Bubakoff> vole, všickni víme, co k tomudle dílku cejtíš:o)))
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 11.10.2004 > Zviřátko> eee...proc se omlouvas mne? ja sem v poho...zkus maxe ;)
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 11.10.2004 > Jannis> to je nakej dzouk, ci co?
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 8.10.2004 > no-next> modrá je rozhodně dobrá....
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 18.10.2004 > Pierre Bosquet> Byla to reakce na to, co jsi napsal...měl jsi pravdu...
<reagovat 
 no-next (Občasný) - 8.10.2004 > Max Bubakoff> dobrá je za tři? já bych dal jen dva....
<reagovat 
Jannis (Občasný) - 9.10.2004 >

Řemeslně dobře provedené, až na 5. verš 3. strofy. Ten tam tak trochu přebývá, co se týče pravidelnosti, kterou zde cítím jako jeden z pilířů této básně. (na druhou stranu je ten verš docela zajímavý a člověk se může zamýšlet nad tím, proč právě tento vybočuje ze schématu- i koncovým trochejem), Ale přeci jen, jedna chybička stran rytmu se sem vloudila- 3. a 4. verš první strofy má závěr ve dvou trochejích, zatímco jinak je celá báseň v čistém (až na již zmiňovaný 5. verš) daktylu. Tolik k rytmu, víc nemám co dodat.

Některé rýmy by si opravdu zasloužily trochu čtenáře "překvapit" a omezil bych používání gramatických rýmů(i když byly doby, kdy právě ty byly nejvíce ceněny:)))

Nevím proč, ale evokuje to ve mně Smetanovu Vltavu- je to hravé, je to pěkné a protože mi to zrovna káplo do nálady, dostaneš pětku:))


Body: 5
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 10.10.2004 > Jannis> Skoro se mi nechce věřit:-). Když jsem dostala téma Řeka, a psala, začala mi v hlavě znít přesně Vltava! Tak jsem ráda, že je to poznat:-). Děkuji.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 10.11.2004 > Jannis> že se gramatické rýmy používaly, ok, o tom bych něco věděla – ale že byly ceněny?
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 8.10.2004 >

Je to perfektní a čtivé - rovnou do čítánky mezi autory z přelomu 19. - 20. století.

 

Poezie se mezitím někam posunula. Ale práce je to skutečně špičková.


Body: 5
<reagovat 
 Zviřátko (Občasný) - 8.10.2004 > ouvej> Děkuji, asi jsem se mělo narodit dřív:-)
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 8.10.2004 > ouvej> Ale ouvej, prrr, všichni děláte, jako kdyby všechna poezie kolém 1900 vypadala takhle. To je zásadním způsobem nespravedlivé!
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 10.11.2004 > Lei> neee... to jenom ta část, která se zapomněla v letech cca 1780 - 1850:-))))))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter