Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Velikonoce, jak vznikly a jak jsou slaveny
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 12.4.2001 (07:56:35), v časopise 13.4.2001

Velikonoce, jak vznikly a jak jsou slaveny

Historické události
Několik set let před naším letopočtem žili Židé v Egyptě jako sluhové. Bible říká: Hospodin se rozhodl Židy z tohoto zajetí vysvobodit, Faraón přirozeně nechtěl o takové dobré služebníky přijít a dělal vše, jen aby je z Egypta nemusel propustit. Proto Hospodin učinil celou řadu zázraků, posledním z nich vymřelo v Egyptě vše prvorozené. Jen ten dům, který se
postavil pod Boží ochranu a uposlechl rozkazu natřít veřeje svých dveří krví z beránka, byl od této pohromy uchráněn (odtud židovský název Velikonoc “pesach”, což znamená uchránění, ušetření). Po tomto skutku povolil Faraón Židům z Egypta odejít a vydat se tak na cestu do země zaslíbené.
Od té doby uplynula spousta let a těsně po období Velikonoc došlo k ukřižování Ježíše Krista. Křesťané v jeho prolité krvi, nevinné oběti, spatřují obětního beránka za vinu lidí. Po své smrti byl tento vzkříšen, čímž došl
o “k jeho odchodu” z tohoto světa zotročení do spravedlivého světa Božího.


Průběh oslav dnešních Velikonoc

Květná neděle
Květnovou nedělí začíná pro křesťany Svatý týden. Pořádají se průvody, které symbolizují následování Krista člověkem.

Zelený čtvrte
k
Oslava Ježíšovy poslední večeře, vzpomínka, jak myl apoštolům nohy, modlil se v Getsemanské zahradě…

Velký pátek
Velký pátek je pro křesťanský svět dnem postu. Tento den je vzpomínkou na proces s Ježíšem, kdy byl odsouzen, ukřižován a pohřben. Výzdoba kostela se o Velkém pátku nechává chudá, bez květin, svící, písně se zpívají jen za doprovodu varhan bez doprovodu zvonů.

Bílá sobota
Mše svatá a další svátosti se neslaví, dochází k pomazání nemocných a rozjímání o smrti, smyslu života, kdyby byl Kristus nepřišel…

Velikonoční neděle
Podle biblického kalendáře je neděle prvním dnem v týdnu. Kristus prý vstal z mrtvých prvního dne v týdnu za svítání, tedy právě v neděli. Velikonoční neděle je
oslavou této události.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář GannJah - 26.3.2002 > Křesťani jsou vymrdaný buzeranti, co si přivlastnili původně pohanskej svátek.
<reagovat 
čtenář Jurajda - 26.3.2002 > křesťani všech zemí, vyližte si prdel, vy bukvice.
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 26.3.2002 > Nebezpečím náboženství i ateismu je podle mne fanatismus pro to či ono formou přemýšlení, které vyvolává nenávist, které ponižuje druhé. Tento článek o Velikonocích byl jen o tom, jak svátek slaví křesťané, nikoli o tom, co bylo před tím, než jej začali slavit. Nicméně dost pochybuji, že o těch dobách, které byly před Starým zákonem, je dochován dostatek materiálů...navíc nikdo z těch dob už nežije, můžem se sice domnívat, ale proč se o tom hádat?:-)
<reagovat 
Čtenář - 31.3.2002 > Yizhii:Velikonoce slaví především křestané- pohanské svátky sice byly-ale křestanské je "nahradily". Když se řadíš k pohanům- tak Velikonoční svátky popiš lépe:) Ale nemyslím si,že barvení vajec nebo pečení beránků k nim doslova patří:)))-to jsou spíš tradice.
<reagovat 
Čtenář - 31.3.2002 > romann: Proč bys měl viset na kříži? Myslím si,že bys tam byl málo platný:)).Co nám Kristus chtěl říci? NIc". Přišel nám ukázat pravou lásku a teď záleží jen na nás, zda to vezmem v potaz. Zda uvěříme. To je znovuzrorení.
<reagovat 
čtenář čůrák - 30.3.2004 > zdar vy začůrákovaný čůráci, ste fakt děsný čůráci vy čůráci !!!!
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 30.3.2004 > To je život, že se někdo občas zakoktá:-)
<reagovat 
čtenář Kršo - 6.3.2005 > Velikonoce? To je stejna tradice jako kdyz si utru prdel na zachode! Za 20 let se budou slavit Velikonoce i ve rvandě, "globalizace"...přemýšlejte...a že to bylo kdysi v jedný vesnici a za 5000 let to je na druhý straně planety... Položte si otázku a máte na ní tolik odpovědí, že je to na knížku... Lidi jsou chytrý a blbý a VĚŘÍCÍ....Já věřim=ve svýho boha...vstát, jít do práce a doufat, že mě jinej kretén nepřejede svým tereňákem.... Lidi žijete jenom jednou, tak si to tu užívejte...Kdo se bojí věří...Za všechno může STRACH...Když mi dá někdo bouchačku k hlavě tak budu věřit v co ten idiot chce... UŽ CHÁPETE!!!
<reagovat 
čtenář Kršo - 6.3.2005 > Nejspíš ten výše uvedený příspěvek nepatří k tématu, ale na některé odezvy... Tak nic proti... Asi rád píšu...ikdyž zmateně
<reagovat 
 Martin (Stálý,Redaktor) - 6.3.2005 > čtenář> ...ale jo, dík za reakci, akorát neber život tak vážně...se mi aspoň zdá...:-)
<reagovat 
čtenář Whide - 16.4.2006 > Hale asi takle sem nevěřící ale nevim o co te tem dementům co je urážej, každej má brát svuj život takovej jakej ho má a ne ho brát ostatnim. Jo ale velikonoce taky nemam rád.......
<reagovat 
čtenář saška - 29.3.2007 > Jsem křesťanka a tenhle příspěvek se mi moc líbí :o)
<reagovat 
Čtenář - 12.4.2001 >
Body: 3
<reagovat 
romann (Občasný) - 13.4.2001 > Autor absolutně nechápe jejich symboliku. Velikonoce jsou daleko starsim svatkem, uctivaly je snad vsechny narody, i pohanské. I vyznam byl podobny...
<reagovat 
kaulik (Občasný) - 13.4.2001 > romanne no a co natom? ... křesťani to chápou takhle, takaže z pohledu křesťanský tradice autor chápe symboliku dobře ... sdílím tvůj názor o starším původu těchto svátku, ale to neznamená, žeby mě muselo iritovat co je v tomhle příspěvku
Body: 5
<reagovat 
romann (Občasný) - 13.4.2001 > ...mě to neirituje, jen konstatuji situaci. Můj hlavní Učitel je Kristus, na Velikonoce s Nim hovořím. Vím co mě vytkne, já měl viset na kříži, ale často jsem blbnul, no jo. Mozná od něj dostanu nějaké nové dary Ducha, cítit Ho víc v sobě. Pohovořím i s Duchem, je zdrojem ezoteriky. Ptávám se jehovistů, co je obsahem Kristova poselství. Tvrdí, že Desatero, ale to nechápou Nový zákon, ten je koncem Starého. Podstata křestanství je zemřít egu a zrodit se jako Kristus, ale to se nedá tak jednoduše popsat... jen zažít... Kdo prosí, dostane...
<reagovat 
Čtenář - 14.4.2001 > romanne:patláš "páté přes deváté" a nemá to smysl...Desatero se jen v NOvém zákoně naplnilo a podstata zůstává stejná-jen je tu navíc ukázána láska...
<reagovat 
Čtenář - 14.4.2001 > a Jehovistů se příšte raději neptej....
<reagovat 
Yizhii (Občasný) - 17.4.2001 > Velikonoce naštěstí opravdu nejsou jen svátkem křesťanů. Velikonoční zvyky mají "pohanský" původ. Čekal jsem, že je vysvětlíš, a ne, že budeš kázat o Kristovi.
Body: 1
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 17.4.2001 > Snažil jsem se jen stručně napsat, jak Velikonoce vznikly a jak se u nás slaví, nic podrobného, přeci jen jsme na Internetu, o tom, jak je slavili pohanské národy, pravda moc nevím, klidně sem Yizhii něco napiš, rád si sám počtu. Nicméně nevím, zda se tu spíše časem nemísily dvě slavnosti - Slunovratu a Velikonoc, neb přeci jen ty židovské vznikly několik století před Kristem...
<reagovat 
Cid (Občasný) - 23.4.2001 > Slovo pesach znamená vyjití, vykročení.
K ukřižování Ježíše Krista došlo den před Velikonocemi.
Květná neděle nesymbolizuje následování Krista člověkem, ale jeho triumfální vjezd do Jeruzaléma.
Mše svatá se neslaví na Velký pátek. Na bílou soboru naopak ano.
Tedy na pár chybiček dobré.
Body: 3
<reagovat 
romann (Občasný) - 23.4.2001 > vidím, že skutečně není jasné, co ten Kristus vlastně přišel říci. napovím slovy Pavla - nejsem to živ už já, živ jest ve mě Kristus. A Kristus řekl Nikodémovi - musíte se znovu narodit. Nic vás nenapadá?
<reagovat 
farářskej (Občasný) - 12.5.2001 > Pánajána, ten romann, to je ale veselá kopa. Se divím, že se při takovejch známostech baví s náma... nejspíš bysme si toho měli vážit, žejo.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter