Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<Zpátky Dopisy papeži z kolekce Prózy
Autor: Maria (Občasný) - publikováno 2.4.2005 (20:31:24)
Pokračování>
 

Moje babička byla zvláštní žena. Často psávala dopisy papeži. Měli jsme elektřinu, ale ona odmítala psát jinak než u svíčky. Když mi bylo asi osm, zeptala jsem se jí, proč ty dopisy papeži píše. Nechtěla mi to říct. Ptala jsem se mámy. S úsměvem mi odpověděla, že babička je do papeže zamilovaná. „Ale je to přece papež!“ vykřikla jsem. „To je!“ řekla máma. Pak jsme mlčely. Žádná z nás už neměla k tomuto tématu nic, co by řekla.

   Vyrostla jsem. Babička pořád psala dopisy s prostou adresou papež Jan Pavel II., Vatikán a ty dopisy byly čím dál delší. Nikdo se nikdy neodvážil zeptat, co do nich píše. Jenže zvědavost byla vždycky silnější než já a tak jsem se jednu sobotu zeptala.

   Vzpomínám si, že pršelo. Omítka protějšího domu byla celá promáčená a někomu nahoře zmoklo prádlo. Babička seděla u svíčky a psala dopis. „Babičko?“ zeptala jsem se. „Copak, Frido?“ zeptala se, aniž by zvedla hlavu od psaní. „Babičko, co vlastně celé ty roky píšeš papeži?“ Babička odložila pero tím zvláštním pohybem, který uměla jen ona. Bylo to, jako by král pokládal symbol svého majestátu. „Maminka ti asi řekla, že jsem do papeže zamilovaná, že?“ usmála se. „Říkala to, před pár lety…“ odpověděla jsem. „Nevěř tomu, Frido! Nejsem zamilovaná do papeže. Ne víc, než může člověk být. Tohle není láska, jak ji znají lidé. Chápeš mě?“ Dívala jsem se jí do tmavých očí. „Je to láska k víře, babičko?“ Přikývla. Chtěla jsem ji obejmout, ale bála jsem se. Byla to příliš drobná a křehká stařenka.

   Za pár let umřela a když jsme vyklízeli její pokoj, našla jsem obrovský koš plný dopisů. Všechny měly adresu Jan Pavel II., Vatikán. Jeden jsem otevřela. Papír byl prázdný. Otevírala jsem jeden po druhém a dívala se na ty listy popsané perem bez inkoustu. Pak jsem je spálila. Babička dokázala říct všechno beze slov. A bez dopisů.


Poznámky k tomuto příspěvku
Emmet_RAY (Občasný) - 2.4.2005 > slabší než předchozí

myšlenka celkem jasná, myslím že je docela chybou ten závěr ještě "dovysvětlovat"

ke konci bych škrtal

3-4
Body: 4
<reagovat 
vrtusík (Občasný) - 2.4.2005 >

To nějak nepobírám. Několikrát píšeš, že je PSALA, ale na konci jsou papíry prázdné. To jako používala neviditelný inkoust?

Celé vyznění mi navíc přijde takové... no... jako z křesťanské čítanky.


Body: 3
<reagovat 
protěž (Občasný) - 3.4.2005 > Hmm.. taky mi přijde, že to má mezery.. (a logické také).. ale nápad je dobrý.. jen si s tím víc pohrát..
<reagovat 
Maria (Občasný) - 3.4.2005 > Díky. Taky se mi zdá nejslabší.

Vrtusík: No ano, ale všichni jenom viděli, jak je píše, jenže ona v tom peru neměla inkoust.
<reagovat 
Lei (Občasný) - 3.4.2005 > Zdá se mi dost nedotažené, místy naivní. Možná by se hodilo jako odlehčující vložka do katechizmu:-)
<reagovat 
zuu (Občasný) - 3.4.2005 >
Body: 5
<reagovat 
čaro (Občasný) - 5.7.2005 > Tak mi se ten konec zdál překvapivý a dal tomu nějaký další rozměr. Jinak někde je to trochu nejasné či kostrbaté. V každém případě to bylo příjemné počteníčko.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
Zpátky   
0 1 2 (3) 4
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter