Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí Cáry a klišé z kolekce Úvahy
Autor: Naty (Občasný,Redaktor) - publikováno 13.4.2005 (00:01:14)

 

Cáry a klišé

 

Občas si zpívám. Doma i venku, někdy nahlas, někdy jen tak v duchu, pro sebe. Tuhle jsem se přistihla, jak si v kuchyni pobrukuju „cáry vlajky hvězdnatý po kopcích vítr svál“, a opět, jako mnohokrát, jsem pocítila takové zvláštní chvění uvnitř, jako když někdo brnkne na neviditelnou strunu.

Prostě se mi to stává. Nechám se snadno dojmout. Dokážu se rozbrečet nad scénou ve filmu, stejně jako nad stránkou v knize. Můžu si stokrát říkat, že je to záměrně vypočítané na efekt, stejně můj první impuls je podlehnout.

A tak jsem se tentokrát nad těmi cáry vlajky trochu zamyslela.

Kdybych podobné spojení četla někde v básni, pravděpodobně bych autorovi vytkla, že používá oběhaná klišé. Že se známým stereotypem snaží zasáhnou nějaký dávný archetyp v nás čtenářích.

Najednou jsem znejistěla. Proč vlastně ne?

Dovedu si docela dobře představit, jak i dnes pro cáry nějaké vlajky dokáží lidé jednat impulzivně, na základě citu, a v rozporu se soudností a pudem sebezáchovy vykonat činy, které v závislosti na okolnostech bývají často označovány za hrdinské. Nic na tom nemění ani fakt, že pokud podobný impuls přežijí, říkají si dodatečně: co mě to napadlo a kam jsem dal rozum.

Nechci tím obhajovat klišé v poesii. Jen až se s ním příště potkám, nejspíš se zamyslím nad tím, kam až se ve mně posunula ona hranice mezi citovým dojetím a netečností.


Poznámky k tomuto příspěvku
Skafloc (Občasný) - 13.4.2005 > Mluvíš mě z duše.... dnešní doba jakoby se snažila (a nejen v poesii) prosazovat stále originálnější obraty a trendy a slovíčka. Nejvíce hodnocení jsou autoři jejichž blábolení už nedává ani hlavu, ani patu. Nejdražší obrazy sestávají ze tří barevných čar a obdélníčku. Když básník řekne "Cáry vlajky po kopcích vál" je to pablb který by se měl zahrabat, zatímco za "rybí nohy ve střevech ujíždějící" je obrat geniální, všeříkající, a tak invektivní! Ach jo.
<reagovat 
Rambonaut (Občasný) - 13.4.2005 >

Souhlas.... 

"cáry vlajky hvězdnatý po kopcích svál" mi nepříjde jako klišé. Možná jen neznám celou píseň.   


<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 15.4.2005 > miniúvaha.. ale docela zajímavá, byť poněkud odfláknutá co do stylistiky
<reagovat 
Adina (Občasný) - 13.4.2005 > No, možná to není jenom ve slovech. Vezmi si třeba Hutku. Krásný je svět, krásnější je moře...V poezii bych si asi řekla ne e e, ale ono je to i melodií, důvodem, proč píseň vznikla... No, nějak nevidím dnes důvod bodovat :o)
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 15.4.2005 > Adina> no.. já když tenhle song slyším, tak se mi chce blejt, melodie nemelodie .-)

a on Hutka přitom není hloupý textař, to ani náhodou, jen občas podlehne sám sobě u udělá "cukrovou vatu"
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 15.4.2005 > Každý máme svoje struny. Kýč a klišé dělá až "druhá slza" (Kundera) - jsem dojat, že jsem dojat = jsem (správný) člověk. Úvaha je to opravdu trochu odfláknutá. Je to dobrá myšlenka, ale nedotažená a nedopracovaná.
<reagovat 
ariel (Občasný) - 15.4.2005 > já to podruhé číst nebudu, páč vím, co tam stojí, ale stylisticky se mi to zdálo jako  splňující svůj účel ;-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
 
 
1 2 3 4 5 (6)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter