Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Úl zní krásně
Autor: Claw (Občasný) - publikováno 30.5.2005 (09:01:54), v časopise 31.5.2005

 

Úl zní krásně

zní životem

prací

kterou vytváří jediné zlato, které znám i zevnitř

(hned vedle opálení od slunce)

 

většinu úlů už vystěhoval mor

na kolemjdoucí mlčí spáleninou

 

marně vzpomínám jak zní

a závidím ti

 

snad se přestěhovala ta touha po životě do tvé hlavy

snad slyšíš jen její slabou ozvěnu

 

Jak chutná? Jako med?



Poznámky k tomuto příspěvku
step (Občasný) - 30.5.2005 > no zaver rozpacity (spracovanim) inac skvele
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 30.5.2005 > krásne
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 30.5.2005 >

výborná

*

časopis


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
coin (Občasný) - 30.5.2005 >
Doporučil 
<reagovat 
běhařovská_lhářka (Občasný) - 30.5.2005 > je mi blbý se sem podepsat
Body: 2
<reagovat 
 běhařovská_lhářka (Občasný) - 30.5.2005 > swedish_nigg> ale je mi dobře
<reagovat 
fff (Občasný) - 30.5.2005 > narozdíl od fausta si myslim, že jediný, co je tady výborný je: zlato, které znám i zevnitř.
Body: 2
<reagovat 
zirael (Občasný) - 30.5.2005 > taky mi ta práce a zlato lehce zavání frézistickou poetry...
Body: 3
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 30.5.2005 > vrátím se, až spustím řešení úlohy...
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 30.5.2005 > aj, pan redaktorskej zrovna řeší nějkou - pěkně hnusnou - soustavu rovnic... což je primár... takže na hlubší pročtění debaty v tuto chvíli není moc čas... ale vrátím se... zatím byl jen čas skouknout ot fóruma připsat dvě věty...
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.5.2005 > drfaust> klíd, oni zavítají další redaktoři, možná i jiní čtenáři... třeba to někdo rozsekne. i když spíš ne. třeba bychom  si o tom mohli povídat na fóru...
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 30.5.2005 >

ostantí budou mít třeba jinej názor než já... hele, já si to takhle nezkonkrtňoval... jakože bych to četl s odkazama na historii v zádech... na nějaký angažovanosti ap.

 

med mi byl produktem včelstva... ksrze jejich produkci medu přece vnímáme život včel, ne? k tomu nám jsou...

 

to místo, jak ho zmiňuje g, se mi taky líbilo...

 

že mor... a mlčet spáleninou... taky se mi líbí (tady mě napadá, jestli to pan morr nevzal osobně:-))))

 

a že se mi to celý s medem zdálo alegorií, kterou jsem nepotřeboval vysvětlit...

 

------------

pro ouvej a g morra


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.5.2005 > drfaust> 

k tomu mám několik poznámek:

1. literatura ve vzduchoprázdnu viset nemůže. nebo prostě nevisí, to je dost zjednodušující abstrakce. užitečná možná v úvodních hodinách teorie literatury.

2. text může mít x plánů, ale ten první... je holt první.

3. že skrze med poznám včelu, skrze chléb rozpraskané ruce sekáče i mlatce... to může být. ale o to jaksi nejde. a pomíjím to, že ji poznáváme též po žihadle neboli pigáru, stejně jako po cepu poznáme mlatce, když nás s ním vezme po palici.

4. pan morr si to samozřejmě vzal osobně.

5. a potřebuje vysvětlovat všechny alegorie... jako v mládí chtěl vysvětlení každé jedné postavy na alegorickém voze v májovém průvodě


<reagovat 
drfaust (Občasný) - 30.5.2005 >

já ti nevím, jen aby z tvého sklapelu nestal nůž pitevní... no i když, to taky nemusí bejt k zahození... a vlastně by to byl ten tvůj akord...

 

zajímavej mi příjde bod dvě (ve spolupráci s jedna)... na tebe to snad působí tak, že ten odkaz k historii, kterej by se dal z toho při jistém způsobu čtení vybrat, se ti zdá jako prvotní plán?


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.5.2005 > drfaust> 

ne. první plán je, že to čtu, jak to leží, odkazy si samozřejmě na cestu beru sebou, a nejsou to násilné asociace. kdyby to byla povídka, sleduju v prvním plánu děj. pak až (no, jasně že se to děje simultánně, ale pro jednoduchost jako dva následný procesy) koukám, co je pod ním. a samozřejmě ani to není univerzální, někdy si jako první vynutí pozornost jazyková složka, třeba je ten text výrazně rytmizovanej... atd.

tedy jo: smybolika pilných včelek je pro mne už první plán, je to natolik soft, že... atd.

každopádně: ty odkazy jsem si tam doplnil sám, snad už jsem to i napsal, že nemyslím, že by tam měli podle autorky bejt. a doplnil jsem je tam na základě prvního čtení. nabízely se, okatě. a nic jného jsem tam dosadit nedokázal. a když si k tomu vezmu, že pan werich ladně tančící jako paní kurva je můj oblíbený výjev...

 


<reagovat 
drfaust (Občasný) - 30.5.2005 > OK, ináč já su klidný... s čím nejsem klidný je, zda dnes platí schůzka s L.K.... zda četl maily...
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 30.5.2005 > Hlava úlem ? Budiž.
Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 30.5.2005 >
Doporučil 
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 31.5.2005 >

jede to nějak po povrchu, či co. ta symbolika. ale já do včel nedělám.

 

začátek je takový agitační a konec jak z pouti. a prostředek? přidáme-li něco ohýnku do básně, někdy to chytne, jindy to jenom čoudí, jako v tomhle případě.


<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 31.5.2005 >

to sú problémy s teóriami  - mne sa to spodobilo na .. to si nechám pre seba, taký malý úlet  žeby som bola trochu konkrétnejšia - pismak verzus totem... to sú dva úle... mne fantázia ide aj keď nechcem  

 

 


<reagovat 
Barča (Občasný) - 31.5.2005 > Tu báseň chápu jako otázku, jak chutná obyčejná touha po životě - rozhodně v tom není nic tendečního. A ta oslava práce ( užitečné )jakožto jedné z mála lidských radostí - to je podle mne zároveň i částečná odpověď na tu otázku ..... (?)
Body: 5
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 31.5.2005 > většinu úlů už vystěhoval gémorr:-)
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 31.5.2005 >

je fakt, že si taky docela lámu hlavu - osobně se mi moc líbí "úl zní krásně"

 

na první pohled zní některé obraty nešikovně a člověk bádá, jestli jde o odvážný záměr nebo co vlastně... netroufám si hodnotit - hodnotný příspěvek do diskuse :))


<reagovat 
ariel (Občasný) - 31.5.2005 >

otázkou je, jestli chce Claw diskutovat

 

protože mi není jasné jak zlato vytváří práci... čtvrtý a pátý řádek mi připadají nejslabší... jinak ani patosu přímo budovatelského se nesmíme po mém soudu bát


Body: 4
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 30.5.2005 >

no vida, teď budu vypadat, jakože se bojím přiznat názor, a jdu jenom s davem, protože jsem tu už byla a zkoprněle zírala na nadšené ohlasy, a říkala si, že už ničemu nerozumím

 

ale ty budovatelský hesla, to mravokárství a mudrlanství mě taky trochu ohromilo

 

je to tendenční a není to příliš skvělé, mi se líbí snad jen:

 

většinu úlů už vystěhoval mor

na kolemjdoucí mlčí spáleninou

 


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.5.2005 > ouvej> 

počkej, já to sice ironizoval, ale myslím si, že tohle tam snad tak není. snad ani frézismus, snad ani mravokáry...

 

možná jo, ale já vlastně nevím, co tam je. totiž -- hledal jsem možnost přečíst to jinak, myslím, že autor(ka) tam i vkládal(a) něco pro jiné, druhé a hlubší čtení (a dost možná při tom nepomyslel na to první, to mám úplně nejradši :)))) -- já to ale nenašel. buď to bylo schováno příliš dobře nebo to prostě bylo špatně napsané... ale mně zkrátka nezbylo než to přečíst po povrchu.

 

co si do toho ale dosadili chválící kluci, to by mne zajímalo. protože se snadno může ukázat, že jsem slepý jak patrola.

 

a ty taky ;))


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.5.2005 > ouvej> btw: Claw je prostě šifrátor, díval jsem se zpět. A beru to tak, že je možné, že prostě tohle není pro mne. Možná je tam tajenka... a já jen nejsem křížovkář, možná jsem pohodlný. Atd. Ale je to podle mého blbost :)))
<reagovat 
 Čtenář - 31.5.2005 > ouvej>  ty budovatelský hesla, to mravokárství a mudrlanství mě taky trochu ohromilo-------ty sama jsi mudrlant a mravokárce!!! U jiných ti to vadí?
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 30.5.2005 > g morr> 

no jo, jenomže moji slepotě by se nikdo nedivil, já jsem tu za lehce nablblou

 

já když čtu něco, co je hodně chváleno, tak se to tam snažím najít, ale je fakt, že ta oslava práce mě zarazila, Zirael to pojmenovala, mravokárné bych vypustila, ale tendenčnost bych nechala. Bože, to bude zase mazání, zase mi to cvaká o sto péro.


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 30.5.2005 > g morr> pokud šifrátor, a pokud nemluví o chudinkách zamořených včelách, a je to celé jeden velký METAFÓR, tím hůř pro mě. Protože tohle mám ráda ještě méně.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.5.2005 > ouvej> 

nu, jak jsem zjistil, už jsem pod claw jednou líný byl. tedy prý, snad. takže to je nějaká nekompatibilnost trvalejšího rázu.

 

každopádně se mně líbí, že se tu debatuje... i když zatím maličko, neměli bychom přizvat napoznovu pana redaktorského? :)))))


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 30.5.2005 > g morr> já ho zvala, protože to považuji za slušnost, ale třeba tu nejsou, nebo se nechtějí dohadovat
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 31.5.2005 > Pro mě to taky není super. Líbí se mi to od marného vzpomínání.
<reagovat 
 fff (Občasný) - 1.6.2005 > Naty> marně vzpomínáš odkud se ti to líbí?:o)
<reagovat 
Lei (Občasný) - 1.6.2005 > Připadá mi to celkem průměrný, ale pozastavuju se nad tou haldou zkřivených hub (od huba, ne houba) nad budovatelskou poezií. Pokud to tak někdo cítí (a nejedná se přitom o žádnej "závadnej" pocit, tj. nikdo tady nepropaguje skinhedy), proč by o tom napsat slušnou básničku. Zpracování je jedna věc. Dobrá. Ale dost mě taky nebaví číst pořád plichty o milostných vztazích nebo depkách. Z některých reakcí čpí odpor k práci:-)

3-4
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.6.2005 > Lei> 

ufff, tohle myslíš jako srandu, viď, určitě, a já ti sedla na lep, že snad vážně

 

tady spousta lidí projevuje odpor nad něčím, co trochu zavání tendenční poezií padesátých let (i když - to bych tomuto dílku hodně ublížila, tak zlé to opravdu není).  


<reagovat 
Lei (Občasný) - 1.6.2005 > Ne, srandu si rozhodně nedělám. Mluvím o principu. Osobně se ptám - co je špatnýho obecně na angažovaný poezii? Pokud je poezie vyjádření niterných pocitů a autor se o něco niterně zasazuje, proč by o tom nemoh psát, aniž by nad tím lidi ohrnovali nos? Nejvíc mě vytáčí fakt, že jsou dneska témata, který se jako nenosej, a očekává se, že se jim budou lidi vyhejbat. To nepovažuju za dobrý.
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 1.6.2005 > Lei> 

aha, tak vážně.

Nejsou témata, který se nenosí, snad jen, že tahle témata se musí umět zpracovat, nic proti nim nemám, proti protiválečným, ekologickým, jenom je tak strašně těžké tohle v poezii předat tak, aby tam ten oumysl netrčel, aby to nemontorovalo, netrčelo jako příliš dlouhej nos.

 

Osobně jsem četla velice málo takových básní, které bych byla schopna přijmout. Jednu? Dvě? S odřenýma ušima. No a ta padesátá léta, to byl vskutku odstrašující příklad účelové poezie, tam už snad ani nešlo o tendenčnost.

 

Podotýkám, že teď nemluvím o téhle básni, která se tomu neblíží ani náhodou, stojí neskonale výše.

 

 


<reagovat 
Kelly (Občasný) - 1.6.2005 > no koukám, že správně kontroverzní dílko - a taková mám vlastně ráda :o)))
<reagovat 
Lei (Občasný) - 1.6.2005 > No, to je jasný, že právě na zpracování záleží. Já mám ale skutečně pocit (a teď nemluvím o tobě), že averze k některým tématům je prostě zažraná.

O poezii 50. let vůbec jsem vůbec nemluvil, nijak se to v zásadě netýká problému, na kterej jsem se snažil upozornit.

Například některý věci z ranýho Nezvala jsou povedený angažovaný básně. Ale vůbec je jich hodně z doby 1. republiky.

Ono je vlastně trochu zvrácený, očekávat od autora, že bude věci schválně zakrejvat, aby "netrčely", když ej vlastně chce číct jasně - formulovat a někoho případně přesvědčit. Ale uznávám, že se to často nepovede. Nicméně, hodně básní, o kterých dneska někdo řekne, že "trčej" a buhvíco, mělo ve svý době ohlas a působilo na čtenáře tak, jak mělo.
<reagovat 
 step (Občasný) - 2.6.2005 > Lei> vobec spomen angazovanost (zazrana predstava pisalkov oslavujicich Stalina, SNP a a tak dalej...ale co tak 50-te a 60-te roky v Amerike?) a kazdy skace, ze to predsa nemoze byt poezia
ale ak niekto pise o tom ake ma mokre gatky a nikto mu neosusi slzy...tak okamzite sa vyroji horda presviedcajuca okolie ze to je ta prava poezia...fakticky je mi smiesne kolko ludi je presvedcenych, ze tak je to spravne...ale vobec sa nedivim, ked si spomeniem co sa mi snazili vtlkat do hlavy v skole, vraj aku uzasnu poeziu, vraj plnu citov, pisali rozny tupci bez nazoru (ktori potom vykrikovali evidentne rovnako precitene, kto a co je hmyz, ktory treba vyhubit)...ja sa jednoducho vobec nedivim, len smejem az az

angazovany sme len tak mimochodom snad vsetci do istej miery, ci nie?
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 30.5.2005 >

Líbí!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 30.5.2005 > egil> džízis, to je jak Píseň práce - egiiil, fakt se ti to líbilo? :-O
jsou tam pěkný místečka, to ano, viz pan gmorr...
Body: 3
<reagovat 
 kink (Občasný) - 2.6.2005 > egil> 

egile!

30. 5. jsi taky ráno zvracel? že jsi "takovej oblblej" :-)

dyk je to za 0


<reagovat 
Mishka (Občasný) - 4.6.2005 > viděla jsem těch doporučenek... klikla jsem, přečetla a myslela si, že jsem vážně divná, když se mi to nijak extra nelíbí.. naštěstí koukám, že rozpačitá nejsem sama 3-
Body: 3
<reagovat 
tkadlec (Občasný) - 4.6.2005 > nic moc teda
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 30.5.2005 >

však... ti rozumím... jen jsme každej četli jinak... ale asi je pravda, že já je víc upozadil

 

tak nějak si ale myslím, že moje čtení, z kterýho pramení příznivý ohodnocení, je stejně oprávněný jako tvoje...


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.5.2005 > drfaust> hele, myslím si, že nemáš pravdu, ale pojďme to nechat bejt, takhle je to docela pěkně nahozený, třeba ještě někdo přijde a podívá se na to ještě nějak jinak (nebo nějak stejně), tak ať nemá pocit, že jsme vyblemcali už všechno. nebo třeba něco poví Claw... a tak. Konečně detaily už můžem někdy dořešit v klindu jinde.
<reagovat 
 antikval (Občasný) - 4.6.2005 > drfaust> 

Tak jsem teda přišel.

Samozřejmě, že to je nezdařilá básnička. Samozřejmě, že se lepí, odkazuje na tu základní včelsko-úlovskou symboliku a dál už nic. Morr trefně poznamenal, že jsou různé plány, ale první plán je holt PRVNÍ.

Zaujalo mě něco jiného. Doktorskej tady říká: moje hodnocení je stejně oprávněný jako tvoje. To je to, co mě na Totemu zajímá. Sakrapes, todle kdybychom rozštípli...

Zdá se zatím, že hodnocení jsou si rovnocenná jaksi obecně, stejně jako se lidé rodí sobě rovni. Sotva se však narodí, začne to být s tou rovností trochu hnutý.


<reagovat 
nic (Občasný) - 30.5.2005 > zlato zevnitř
zlátne na skotských pláních
a medoví v sudech
a má jméno Honza
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter