Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
POD POVRCHEM
Autor: Emmet_RAY (Občasný) - publikováno 29.6.2005 (14:46:35)

 

 

Béžový favorit se zmítal v asfaltových vlnách. Svítání na palubě opilého korábu.

Ale tma se ještě nechtěla zvednout, nadále tlumila výhled na sobotní premiéru jako těžká flaušová opona.

 

"Podívej jak ten čurák v tom renoltu provokuje těma brzdovýma světlama!"

"No ty vole! Však já ho naučím, zmrda!!"

 

Málokdo prý bývá po trávě agresivní, ale v kombinaci s velkým množstím alkoholu toho není zas tak těžké dosáhnout, což pohled na řidiče i spolujezdce potvrzoval.

Vzadu zahřívalo vzduch pět vmáčknutých stopařů. Část styl jízdy halasně schvalovala, část ještě halasněji volala: "Nech toho, píčo, nebo nás všecky zabiješ!"

 

 

 

Vedle spodního parketu umístili plátno, nad ním byla kamerka, která snímala pohyb lidí a po určité prodlevě je na plátno promítala. Člověk tak mohl nahlédnout do své minulosti, byť sotva s minutovým odstupem. A to všechno zrychlené, hodně zrychlené, tempa stroboskopů, křečkující lidé. Vběhnout před kameru, odběhnout a uvidět se na plátně běžet ještě rychleji.

Václav se nespokojil s běžným mravenčením, postavil se na úroveň středu plátna a velmi pomalu zvedal ruce nahoru a pak zpátky k tělu. Opsání  tohoto oblouku zabralo několik minut. Už s rukama vzhůru uviděl na plátně vysokou postavu. Když pak poodstoupil, byl mu odměnou pohled na sebe samého, jak pomalu zvedá ruce nad hlavu a kolem něj zrychleně, hodně zrychleně ubíhá čas.

Připadal si jako kazatel, prorok..     a Robin spal pod stromem s kelímkem piva na klíně.

"Robine.."

"Deme si lehnout," řekl Robin, když se přestal šklebit, protahovat, čistit si oči a následně se tvářit, že vlastně vůbec nespal.

 

 

 

Původně bylo v plánu popít, zařádit, zahulit a zatancovat a nakonec přespat v autě. Po příjezdu na sabat se Robin trochu cukal, uvažoval, že nebude pít a k ránu střízlivě odřídí až domů, jenže Václav k pití potřeboval společníka, takže hned úvodem mazaně koupil čtyři kelímky piva a bylo vymalováno. Lépe řečeno - byla naředěná barva, a malování už nic nebránilo. I ta lahev Jelcina, kterou si Robin původně šetřil jako vstupenku na jakousi zítřejší oslavu, nakonec padla v poctu umění.

 

 

 

"Černá kočka! Dělej, přejeď ji!!"

Robin strhnul volant doleva a malé zvířátko se jen o devátý fous zachránilo skokem do příkopu.

"Kurva.. teď budeme mít smůlu," povzdechl si Václav.

 

Na zadním sedadle se povalovaly papírky, rozsypaný tabák, pár flašek a spacák.

Robin s Václavem už měli na kontě jednu notně vyděšenou posádku renaultu, jehož řidič byl pravděpodobně střízlivý, a tak byl za do očí bijící opatrnou jízdu řádně ztrestán, skupinu vyděšených stopařů, pravda vyděšených  mnohem méně,  a partu neosvětlených cyklistů náhle se vynořivších do Robinova zorného pole zpoza zatáčky, ale ta kočka.. to byla poslední kapka. Oba kluci si náhle uvědomili únavu z několika hodin tančení, chlastání, hulení trávy, neúspěšného oslovování osamělých dívek a následného shánění hulení dalšího, a Robin zvolnil tempo jízdy aspoň na povolenou rychlost.

 

 

 

„Víš ty co,“ řekl Robin, když došli k parkovišti, „pojedem se projet.“

A když po všech těch šílenostech, šílenostech, které zadělávají na morální kocovinu druhého dne, dorazili k odbočce na Napajedla, dostavila se druhá míza. Tomu stavu by se také dalo říkat třeba poslední pivo, byl to totiž přesně ten stav, kdy po mnoha hodinách sezení v hospodě pocítíte po ohlášení zavíračky nepřekonatelnou touhu zajít to všechno ještě spláchnout někam do nonstopu. Oba kluci ožili, Robin znovu přidal plyn, a nechali zpětné zrcátko, ať odbočce domů nenuceně zamává.

 

 

 

Ještě stále tma. Tma, už tma modrá, tma prohrávající.

 

„Týjo.. jak se to tady jmenuje?“ zeptal se Václav

„Pahrbek, je to letní rekreační středisko.“

„No to je nářez..“

 

Jakási restaurace i s prosklenou vyhlídkou, prázdná pochopitelně, a jezero, velké jezero a oblázková pláž. A na tu pláž se posadili a pozorovali tmavou vodu, protože to byla voda nutící člověka k zamyšlení. Takhle nějak vypadal bazének z filmu Piraně a vlastně jakákoli vodní plocha v libovolném béčkovém hororu.

Tma už prohrála a trhala se, ale neprosvítaly žádné hloupé červánky, to jen šedá  míchala tmavěmodrou a ředila ji na bílý den. Byl to okamžik, kdy člověk střízliví, ale pořád v něm zůstává opilecká přecitlivělost. Okamžik, kdy máte chuť obejmout svého otce, dokud si neuvědomíte, že jste to vlastně nikdy v životě neudělali. Okamžik, kdy máte chuť kohokoli držet za ruku a sdílet. Václav přesně tohle pocítil, ale seděl vedle něj kluk, a tak raději řekl: „Tady by to bylo fajn, vyvézt sem nějakou kundičku na výlet, takhle v noci.“

 

 

 

„Kousek od nás je dobré šukací místo“ řekl Robin, když jeli zpátky.

„Počkej, v okolí Zlína jsou nějaké šukací místa, které neznám?“

„Pokud vím tak jsou čtyři.“

„Čtyři? Však na Svazích pod Delvitou, na Mlacové a kousek od Malenovickýho hradu – to je všechno, ne?“

Zlín je město obklopené kopci, město v nížině, a právě pohled z výšky na osvětlený Zlín je něco tak krásného, že se mužům rozepínají poklopce a ženám lepí kalhotky k tělu. Šukací místo je odlehlý plácek právě na některém z kopců, právě se zmíněným výhledem.

„Ještě je jedno tady za zatáčkou,“ odpověděl Robin a náhle se rozesmál a začal zběsile troubit, protože uviděli zapomenuté odpočívadlo a malé suzuki, kterak se rytmicky pohupuje.

 

 

 

Bylo skoro poledne. Václav kouřil na balkóně, Robin ležel na posteli, byl ve spodním prádle a velmi sošný. A povídal si s mámou. Taková typická máma, kdysi velká kráska, dnes už jen velká.

Nějaký běžný rodinný dialog, tak Václav pozoroval děti dole na pískovišti a byl rád, že ho chrání sklo balkónových dveří, protože ve slipech a s kocovinou neměl chuť být přátelský a zdvořilý.  

Když se za ní konečně zavřely dveře od pokoje, típnul cigáro a vrátil se k Robinovi na dvojlůžko.

"No ty vole, se tu vykecáváš s rodinkou a z trenek ti čouhá pytel!"

 

Zasmáli se a začali se opět věnovat spánku

 

(za touto větou je otazník v podobě zvednutého obočí Robinovy matky) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
nečekaná (Občasný) - 29.6.2005 > Psal jsi to na několikrát, nebo najednou? Tipuji, že text byl mnohem delší a pokrátil jsi ho. Nevykoukl na mě žádný příběh, ale třeba jen nejsem dost bystrá. Trochu mi tam nesedí dvě dlouhá souvětí. Mám k nim sama sklony, ale líbí se mi víc kratší věty. A místy mi v četbě drhnou používané výrazy. Nemyslím rozdíl mezi stylem mluvy v přímé řeči a ostatním. Když popisuješ místa, prostředí, je to úplně jiný styl, než činnost. Ta mi přijde buď odfláknutá, nebo jestli je to záměr, tak nesouladí ani s přímou řečí, ani s těmi romantickými výlevy. :-) No, chtěls hodnocení, tak tu je.
Body: 3
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.6.2005 > ..
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.6.2005 > ..
<reagovat 
harosek (Občasný) - 29.6.2005 > Abych se přiznal, tak sem ten motiv taky úplně nerozlousknul...jedině se mi to celý rozhodilo momentem, a ten považuju za skvělej, kdy přirovnáváš (nebo ono to tak vážně je) snímání kamer na plátno se spožděním jako pohled do minulosti...ve výsledku mi to,ale přijde právě jako sonda...ale je to fajn napsaný a je tam spousta fakt chytlavejch momentů...tak se omlouvám,že sem to neprohlíd, ale i tak mě to oslovilo, páč s dost fragmentama se ztotožňuju..
Body: 4
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.6.2005 > ..
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 29.6.2005 > Vše už bylo napsáno.
Body: 5
<reagovat 
anae (Občasný) - 29.6.2005 > prostředí Zlína a okolí se mi zdá být jedním z nejerotičnějších míst naší drahé vlasti ... nějakÉ šukací místa ... nepatrný, leč typický rys místní mluvy! dík, je to radost číst (asi se tam odstěhuju )
Body: 5
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.6.2005 > ..
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 29.6.2005 > Emmet_RAY> jen abys to vydržel
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.6.2005 > ..
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 29.6.2005 > Emmet_RAY> 

no jo ale štyrykrát nastartovat - to už neni prdel...

 

hele a to "nějaké šukací místa" je fakt místní výrazivo?


<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 29.6.2005 >

Tak, přečteno, mě to připadá mladistvý, ale zas to neni špatně napsaný. Romantickej popis mi k tobě nesedne, ale asi patří k příběhu. Já jsem všeobecně pomalá v chápání, přebrala jsem jsem si ten skrytý příběh tak, že se vlastně jedná o sondu do duše dnešního mladého člověka. Přijde mi to uvěřitelný, já takových lidí opravdu pár znam. Je to o zbrklosti, bezohlednosti a sebestřednosti, ale možná se pletu.

Závěr mi připoměl film Prcičky,hihi.

Vcelku ze života, ale občas mi to tam někde vrzalo, to čtení.


Body: 4
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.6.2005 > ..
<reagovat 
 Rony Rubinek (Občasný) - 29.6.2005 > Emmet_RAY> Tim to neni, že by to bylo nesrozumitelné, já jsem spíš pomalá. Jinak poměrně souhlasim s Lukem, spisovná mluva mi nesedla, pokud se opravdu jedná o příběh z ulice, kterej jste si všichni prožili, pokládam to zároveň i za tu sondu, což je lichotka, dvě mouchy jednou ranou! Mladistvý neni výtka, je to prostě tak, pokud tedy úmysl, tak zdařený. Co mi tam drhlo byla nějaká věta a..a...a já už nevim, musim se podívat.
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 29.6.2005 > Václav se ....postavu - to bys uměl líp popsat. Tu větu s a beru zpět, nenašla jsem ji. To byla ode mě křivda! Omluva. Ke stylu zcela jistě patří to opakování se slov ve větě šílenostech, šílennostech a pod. možná na to nejsem zvyklá, možná proto mi to drhlo, ne že by to bylo špatně, mě tam toho přišlo moc, ale to je jen můj názor a s tim si hlavu nelámej, protože já vim houby.
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 29.6.2005 > jsme to nedočetli...nějak jsme se zasekli u prvního odstavce...béžovou fakt nemáme rádi...a těžká flaušová opona...brr...jestli něco nesnášíme, tak to jsou tyhle trapný kecy kolem...
výrazně zkrátit, hlavně proškrtat všechny zbytečný přívlastky a pak nám dej vědět...:o)
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.6.2005 > ..
<reagovat 
born to be child (Občasný) - 30.6.2005 > tak s tímhle k nám do Rokycan nejezděte..
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 30.6.2005 >
Body: 2
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 30.6.2005 > ... no všechno už asi bylo napsáno
Body: 4
<reagovat 
Claw (Občasný) - 30.6.2005 >

Líbí se mi obzvlášť odstavce:

 

Vedle spodního parketu umístili...

Víš ty co,“ řekl Robin...

Jakási restaurace i s prosklenou vyhlídkou...

 

Otázka na závěr: v okolí Zlína jsou nějaké šukací místa, které neznám? (a je to Mladcová ne Mlacová, teda pokud to neříkáš jako že "nespis").

Na začátku máš množstvím alkoholu bez jednoho písmenka.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 30.6.2005 > ..
<reagovat 
 Claw (Občasný) - 30.6.2005 > Emmet_RAY> tys ze Zlína a okolí. Jak se mi kdy chce být.
<reagovat 
veršoun (Stálý) - 30.6.2005 >

Obecně mě už k nepopsání nudí klipovitost, tohle by třeba klidně mohl zařadit do kterýhokoli filmu Zelenka (není to zrovna pochvala :o). Už mi to nic neříká, stalo se z toho útržkování a skládání klišé. Je mnohem těžší napsat to sevřeně jako Čapek nebo Čechov a přitom nějak aktualizovat. Únik o devátý fous - to je dost dobrý :o).


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 30.6.2005 > ..
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 30.6.2005 > taky bych měla asi největší výhrady k jazyku, kterej mi připadá šedivej
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 30.6.2005 >

a příběh tam jakýsi je, ale nemá pro mne gradaci, kompozice povídky podle mýho nefunguje


<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 29.6.2005 >

Ale je tam příběh - chlast on the road - že by ňákej zázrak, ale hezky se to čte, každej to zažil, ty pocity sou dost přesný (i když mi tam trochu chybí úleva z přežití druhej den po probuzení  - jestli jeli tímhle stylem, čímž nemyslím, to, že řidič zpomalil). Ty úvahy - obejmutí otce, minulost, okolí Zlína - otevřený poklopec jo

Trochu mi vadí styl, viz: "oba kluci si náhle uvědomili únavu z několika hodin tančení", tohle je suchý, volil bych něco, aby z toho kapala ta vypitá únava. Mluvíte tam spisovně, pokud nepočítám:

„Počkej, v okolí Zlína jsou nějaké šukací místa, které neznám?“ buď nějaká a která a nebo místo, ale spíš by řekli: "Počke vole, u Zlína sou ňáký šukací míst, kerý neznam?"

Ale přečet sem si to rád.


Body: 5
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 30.6.2005 > ..
<reagovat 
 Lumiik (Občasný) - 1.7.2005 > Emmet_RAY> no bez toho/i ostatnich vysvetleni/ jsem porad vahal/to pro vysvetleni...
Body: 5
<reagovat 
celej on (Občasný) - 29.6.2005 > Jůů Napajedla...jůů Malenovický zameček! Tam jezdím na kole, mám rodinu poblíž zámečku tzv. "Pod majákem". Je fajn číst něco z tohohle kraje. I u toho jezera jsem myslím byl(jestli tam je minigolf...)

Hele ale co se týče výhledu na Zlín tak to od toho zámečku nebude asi nej nee(zdvojené e!)? Je přece natočený směrem na Otrokovice...

K povídce: Líbilo. Ovšem jestli to mělo nějaký hlubší motiv než kamarádské delírické splynutí, tak asi moc nevyzněl.
Taky škoda tamního slangu...moc jsi ho nevyužil. Sprostá slova jsou takový univerzál.

Joo a ještě mě tam kousaly ty zdvojeniny....

Celkově příjemně svěží
Body: 5
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 30.6.2005 > ..
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 1.7.2005 > Emmet_RAY> Cestičku k z hradu dobře znám....tož jsu cyklista!

Právěže na konci té cestičky pokud odbočíš na odpočívadle do leva jsou domky...tzv." pod majákem " a tady mám rodinu. Nebydlím tam přímo... ale mě lze najít celkem všude...Olomoucko...Střední Čechy...Jeseníky...Krkonoše...Šumava...Praha...Zlínsko...Posázaví..
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 1.7.2005 > no. změnil jsem názor. začalo se mi to líbit. tahle tvá story alkoholová, i když opakuji: alkohol je démon... obzvlášť to pikantní finále.
Body: 5
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 1.7.2005 > ..
<reagovat 
Lada Niola (Občasný) - 30.6.2005 > próza na příběhu nutně stát nemusí, ale co mi fakt vadí, je nevystihnutej jazyk, jak už na to poukázal Luk Malér, vousatý vtipy typu "byla to velká krasavice, dnes už jen velká", místy klišovitost až sladkobolná - "Okamžik, kdy máte chuť obejmout svého otce, dokud si neuvědomíte, že jste to vlastně nikdy v životě neudělali."

a v první řadě mi vadí to, že to je slepenec různých nekoherentních částí, který se mi prostě do nějakýho smysluplnýho celku neslívají.
Body: 2
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 30.6.2005 > ..
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 1.7.2005 > Emmet_RAY> trvám na tom, že to je klišé textu. ten okamžik šel popsat mnohem konkrétněji, a to by tomu ubralo na ohranosti... jazyk dává spoustu možností.
<reagovat 
zirael (Občasný) - 1.7.2005 >
Body: 2
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 1.7.2005 > vůbec se mi to teďka nechce číst, protože mi vrtá hlavou, proč má v létě svátek Jaroslava. a jestli je to o Zlíně, jak jsem od předřečníků pochytil, tak odtud znám nějaký holky, eště to byl tehdá Gottwaldov, se kterejma jsme provozovali nevázanosti na chmelu, byly děsně rozjetý a víc sexuchtivý než holky z Prahy, skoro jako ty věčně nadržený Němky. ale asi si to přečtu, když už jsem tady. 
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 1.7.2005 > ..
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 1.7.2005 > stanislav> 

máš to v dnešních Lidovkách - že jarý je vznětlivý nebo silný


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 1.7.2005 > ariel> máme doma takovou bichli o nomenologii, co je za kterým jménem a podobně, ale nechtělo se mi v tom listovat, asi že tahle věc nebyla tak bytostně k nevydržení. asi bych se tam dočet něco podobnýho... ale stejně dík za informaci.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 1.7.2005 > ..
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 1.7.2005 > stanislav> nedivím se, že si potřebuješ zvyšovat sebevědomí siláckými řečmi...
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 1.7.2005 > Emmet_RAY> poslední cigán je pro mě hodnotnější než ty
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 1.7.2005 > ..
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 1.7.2005 > ariel> kdo je ten poslední cigán? já znám akorát posledního mohykána a po pravdě Emmet s ním moc srovnávat nejde, protože ten uměl věcí! ten mohykán.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 1.7.2005 > stanislav> cha
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 1.7.2005 > no. moc mě to nedojalo. docela nuda. tyhle dva vožralý týnejdžři asi nebudou mí oblíbení literární hrdinové. hihi 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter