Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Etruské náboženství z kolekce Náboženství ve starověku
Autor: Mišpule (Občasný) - publikováno 10.12.2000 (02:17:47), v časopise 13.12.2000
další>


Mišpule (Občasný) - 16.12.2000 > Martin: Původ Etrusků
O existenci tohoto etnika se zachovaly písemné údaje v dílech různých historiků, přímé doklady o existenci toho etnika na území Itálie nejsou - nejasné archeologické nálezy. Ale píší o nich různí římští historikové.
Písemné prameny nepřímé - jsou důležité, i když jazyk Etrusků jako takový rozluštěn není. Přesto je možné tyto prameny číst, ale většinou není až na výjimky znám jejich význam. Etruskové totiž převzali písmo z řecké abecedy (existují např. nápisy na náboženských kamenech)

Jméno Etruskové pochází z latinského označení Etrusci, Římané používali jako synonymum také výrazu Tusci
O původu etruské civilizace existují už od starověku celkem 3 teorie:
1) teorie východní - v dějinách je stoupencem této historie Hérodotos. Podle něj se Etruskové dostali do Itálie z Asie, z asijského pobřeží (a podle této teze považuje za předky Etrusků uprchlíky ze zničené Tróje). Z teorie Hérodota dále později vycházeli např. Lívius, Tacitus, Vergilius.

2) Podle další teorie, jejíž tvůrcem byl Dyonísios z Halikarnasu (1. st. př.n.l.) "Etruskové žili na území Itálie odedávna". S dalším vysvětlováním se moc nepáral, že ?
Tato teorie se označuje na "autochtonní".

3) Podle třetí teorie (autorem je Livius) se Etruskové dostali do Itálie ze S Evropy.

Současní historiké se dnes přiklánějí k prvním dvěma teoriím.

Existuje celá řada tzv. důkazů pro podporu těchto teorií, pokud bys měl zájem, ráda je sem zase napíšu.

Vznik náboženství s více božstvy je asi starý jako lidstvo samo. Cokoliv si lidé už od počátku existence nemohli vysvětlit, bylo přikládáno Bohům (proto se uctíval Bůh ohně atd...)

Cid:
Vznik republiky s Etrusky skutečně úzce souvisel. Státní zřízení Říma bylo velmi ovlivněno existencí etruských měst. Definitivně se stal Řím státem až v době etruské nadvlády. Etruskové odvodnili původní bažiny (etruský drenážní systém), vytvořili velký kanál (cloaka maxima), postavili zde 1. chrám a dali Římu i jeho první ústavu. Původně bylo římské království, posléze se stal Řím republikou, jejíž doklady jsou i u Etrusků (ti měli také původně království, později republiku republiku ovládanou městskou aristokracií). Etruskové dali Římanům i četné odznaky ústřední moci, ze kterých jsou zejména prosnulé fascés (svazky prutů s vetknutými sekerami), kteří nesli před řeckými i etruskými úředníky tzv. liktoři. A dalším bylo tzv. kurulské křeslo, což byl znak vyšších římských úředníků.

Nathalie:

Antropomorfní božstva - to byla změna v představách, jak takový Bůh může vypadat. Předtím se božstva hledala v přírodě, nadpřirozené síly se připisovaly neživým předmětům (animismus). A najednou nastal zlom. Bohové v lidských představách získávali lidskou pobobu a božské vlastnosti.

Pyrgi bylo pobřežní město, které leželo v Itálii (Tyrhénské moře), kousek SZ od Říma. Kampánie bylo území kolem dnešní Neapole.

Všem moc děkuji za poznámky k příspěvku.

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Mišpule
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 (3) 4 5 6
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter