Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Erebos - Život mezi mrakodrapy a kentaury
Autor: vikinga (Občasný) - publikováno 7.6.2006 (18:04:51), v časopise 7.7.2006


 vikinga (Občasný) - 10.6.2006 > Lyryk> No.. Asi bych měla k této povídce napsat pár okolností jejího vzniku, ale to by bylo trochu kontraproduktivní, protože je dost zajímavé pozorovat a číst, jak na čtenáře působí, aniž by ti okolnosti znali.

Pár faktů, kteří lidé, co nikdy nepřišli do styku s autismem a znají jej jen zprostředkovaně třeba z Rainmana (což je sice pěkný film, ale se skutečnými projevy autismu docela extrémní blbina):
Autismus je velmi špatně diagnostikovatelná záležitost, protože se jedná o velmi širokou škálu projevů, z nichž postižený autismem nikdy nemá všechny a jednoznačně. Dnes se diagnostika charakterizuje spíše slovy "porucha autistického spektra" nebo "autistické rysy", protože většina postižených má ještě další přidružené potíže s autismem moc nesouvisející.

Teď k těm širokým znalostem - jedním z autistických rysů je nadměrné shromažďování informací o jednom konkrétním tématu. Aniž by daný člověk nutně musel umět číst. No, stejně se asi okolnostem vzniku povídky nevyhnu... Takže: povídka je napsaná po dlouhodobých trablech s mým synem, kterému byly diagnostikované autistické rysy. Znalosti z egyptské a řecké mytologie má skutečně takové, jaké jsou zde popsané; dokonce už v době, než uměl číst, protože on sám si žádnou knihu o těchto věcech nikdy nepřečetl. A dokonce ve zhruba stejném věku, tj. hodně mladší školní věk. Odkud znalosti získal, je jednoduché - nikdy ho nezajímala taková Šípková Růženka či Perníková chaloupka, zato když narazil na mytologii... A o prostupování světů skutečně jde, protože děcko v povídce stejně jako můj syn nedokáže tak zřejmě jako normální lidé odlišovat časové souvislosti. Když se vám podaří mu vysvětlit, jak je možné, že Ježíš Kristus zemřel a přitom nosí dárky, tak to bude na Nobelovku:-)) a tím spíš pak pochopí, že Olymp a Zeus ve skutečnosti neexistují, i když se o nich píše, i když jsou v pc hrách a v televizi.

No a co se týče nepochopení společnosti... Když je někdo, tím spíš dítě, tzv. vysokofunkční autista, pak pro běžné lidi jsou veškeré autistické projevy jen "divným chováním". Vidí třeba v tramvaji, že se dítě chová nenormálně, přitom normálně vypadá, ne-li mírně vědecky a intelektuálně, a kroutí hlavou; starší generace si pak mezi sebou šušká, co že to je za blázna a že to rodiče asi nějak nezvládli s výchovou. No a ve finále vám speciální pedagog (!) ve škole třeba řekne, že dítě je zralé na psychiatra:-) Kdo není odborník na autismus, tak autismus nemusí poznat. Což platí kupodivu i o psycholozích (v Praze je jediné centrum, které jako jediné provádí kompletní a podrobnou diagnostiku autismu, ovšem je to placená záležitost...).

Navíc povídka je napsaná v tzv. agd stylu; čili nejde prvotně o líčení příčin a o přesné pojmenování či vysvětlení problému (i když nakonec k přesnému pojmenování dojde); jde o nazírání na jedno téma (autismus) z různých úhlů pohledů - pohled matky, pohled psycholožky, atd... ale hlavně pohled samotného autistického dítěte.
Proto je dobře, že povídka vyznívá do jisté míry jako fantasmagorie, ale na konci by se čtenář měl zarazit a přemýšlet přesně tak, jak jste to udělal vy ve své kritice...


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli vikinga
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter