Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Noc
Autor: cit-i-zen (Občasný) - vloženo 2.8.2005
 

Noc

hrne ven z hrdla

netopýra.

Blanité křídlo jí je

jediným jazykem.

 

A nemám ponětí o poloze těla.

 

A smolný bůh vpisuje do mozku

snovým pahýlem.

 

Hlava mi klesne k výloze.

Dnes budu  spát na peřině

ze skla.

 

Vyhasne všechno

co patří bílé lebce dne.

 

 

variace č. 2

 

Noc

hrne ven z hrdla

netopýra.

Blanité křídlo jí je

jediným jazykem.

 

A nemám ponětí o poloze těla.

 

Hlava mi klesne k výloze.

Budu  spát na peřině

ze skla.

 

Smolný bůh vpisuje do mozku

snovým pahýlem.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
drfaust (Občasný) - 2.8.2005 > zajímavé
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
kidal (Občasný) - 2.8.2005 > líbí a pahýl taky líbí :o)
Body: 5
<reagovat 
honza_bordovicky (Občasný) - 2.8.2005 > Po snový pahýl je to boží, od té chvíle pro mě o ničem...škoda, mělo u mě našlápnuto k 5 + d
Body: 4
<reagovat 
Barča (Občasný) - 2.8.2005 > Pro mne celé zajímavé, nevšední ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
coin (Občasný) - 2.8.2005 > jo, začátek velice, po pahýlu mi to odskočilo... ale jo, líbí
Doporučil 
<reagovat 
Zuzi eNKa (Občasný) - 3.8.2005 > mně to dáva smysl i po tom božským pahýlu
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Aquarius (Občasný) - 3.8.2005 > Už na to asi špatně vidim..................
<reagovat 
zadek (Občasný) - 3.8.2005 >
Body: 4
<reagovat 
Aquarius (Občasný) - 3.8.2005 >

Je ráno, teď už na to vidim líp.

 

To, že dokážeš zpřeházet celé sloky a pořád to dává ten stejný (ne)smysl je známka jedině špatné básně - textu nijak neprovázaného a umělého, popisovaného jako klišé.

 

Nevim, co k tomu ještě říct. Kdyžtak se ptej.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.8.2005 > Aquarius> Dovolila bych si nesouhlasit. Kdyby byly zpřeházené celé sloky a smysl by se nezměnil, bylo by jistě s básní něco velmi v nepořádku. V tomhle případě se ale jedná o přesun a vypuštění několika veršů, a to ještě takových, které v podstatě krouží kolem jednoho shodného motivu.
Občas, když píšu, dělám to samé - více různými obrazy se snažím vyjádřit podobný pocit nebo popsat stejnou věc. Který z nich je lepší? A který kam patří? na začátek? doprostřed? nakonec? Takhle si přece můžeš hrát s gradací básně, se sevřeností textu...
Doporučil 
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 3.8.2005 > Aquarius> Aquarie, díky za návštěvu, špatná báseň to je vždycky nadějě, znamená to totiž že je na cestě k básni dobré. S básničkami je to jako s dětmi, člověk je má rád protože jsou kus jeho samotného, snaží se tedy aby byly poctivé, ale některé věci prostě ovlivnit nejdou. Zda je někdo druhý přijme, pak to autora velmi těší, pokud ne, pak ho to velmi mrzí, ale s tím se nedá nic dělat. Je-li v tvých očích ta báseň špatná, tak to respektuji.
s pozdravem citizen

<reagovat 
 Aquarius (Občasný) - 3.8.2005 > Kelly> 

Ahoj Kell, sám autor tu druhou část popsal jako variaci, tzn. jen obměnu textu, ale žádný významový nebo obsahový posun tam prostě nevidim a jelikož použil prakticky ta samá slova, sám na tu chybu upozorňuje. Na chybu o které píšeš na konci, tenhle text prostě nemá žádnou provázanost, není sevřený. Jsou to kousky skládačky, kterou si můžeš poskládat dle libosti, ale obsahově se zdá být báseň stejná.

 

Jasně, pokud to teprve píšeš, hraješ si se vším a měníš, ale jak poznáš, že jsi hotová? Tak, že se již nic změnit nedá, každé slovo má to správné místo a nejde s ním nikam uhnout, protože by už to nebylo to, co jsi chtěla. Ne?


<reagovat 
 Aquarius (Občasný) - 3.8.2005 > Citizen> Já zas oceňuji, že respektuješ i špatnou kritiku. S Kelluší jsme ti to tu trošku proprali a že máme každý jiný názor... a co? To je přece správné. Chápu, že máš svá dílka rád, to já taky, ale smutný kvůli mým slovům být jistě nemusíš. Sám jsi řekl, každá kritika je posun a s tím plně souhlasím. Přeji ti mnoho čtenářstva!
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.8.2005 > Aquarius> No, když se podívám na pointu, určitý posun tam vidím. Buď skončíme jen u smolného boha a snů (asi ne moc příjemných), nebo ještě zdůrazníme vyhasnutí všech věcí, které patří ke dni - mmchdm právě ta bílá lebka dne se mi dost líbí.

Teď ti ale nerozumím, když říkáš, že obsahově se zdá být báseň stejná - myslíš ty dvě variace? No, řekla bych, že kdyby se nějak výrazně lišily obsahem, byly by to spíš dvě různé básně než variace. Já osobně tu variaci vidím právě v lehkém posunu vyznění pointy.
Navíc tady nenajdeme nějakou výraznou dějovou linii, nejde přece o epiku - jde o zachycení atmosféry, pocitů. Tady s tebou souhlasím v tom, že pokud píšeš, hraješ si s verši, a ve chvíli, kdy jsi hotový, měl bys mít pocit, že každé slovo je na svém místě. A pokud s něčím kousek pohneš, vyzní báseň o kousek jinak. A jak už jsem psala v úvodu, já tu určitý posun vidím - a proto hodnotím jak hodnotím :o)
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 3.8.2005 > Kelly> Kelly děkuji za tvou angažovanost, velice si toho vážím. Na vysvětlenou chci říci, že to jisté míry hra opravdu je, ale ne nevázaná. Intuicí se snažím prostě hledat tu správnou polohu básničky dokud ji necítím. Nevím jestli tenhle proces lze nějak objektivizovat, to znamená, že můj odhad ohledně naplnění té které básně může být chybný. Já se orientuju hlavně podle zvukového těla básně. Když to slyším, pouštím ji ven. Významy buď cítím anebo ne, někdy přijdou ex post...
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.8.2005 > Citizen> "Intuicí se snažím prostě hledat tu správnou polohu básničky dokud ji necítím."
Jo, rozumím ti naprosto přesně - mám to velmi podobně :o)
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 5.8.2005 > zajímavé
Body: 5
<reagovat 
Barča (Občasný) - 4.8.2005 > Ještě bych za sebe dodala, že se mi líbí také víc ta první varianta, a také v té druhé mi chybí ta lebka. A navíc, vůbec se mi nelíbí ta souměrnost formy u druhé varianty .... K tomuto stylu se to , myslím, nehodí .... ( ? )
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 5.8.2005 > Barča> díky,Barčo, musím říct že ono zarovnání na střed se událo náhodou a nebylo záměrné, už jsem to tak nechal...
<reagovat 
hajka (Občasný) - 5.8.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 3.8.2005 > mně se asi víc líbí první varianta - o bílou lebku dne bych nerada přišla...
a tady teda peříčko zalechtalo ;o) tvoje poetika je mi dost blízká
a tady mě zaujala obraznost, nápady, vykreslení atmosféry
ostatně ani ty variace nejsou od věci :o)

inu, tak si dáme zas jednou časopis
Body: 5
<reagovat 
 fff (Občasný) - 5.8.2005 > Kelly> a do časáku jsi dala první anebo druhou verzi?

nějak se mi ta nerozhodnost protiví...

Body: 3
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 5.8.2005 > zkrveživ> esli četls mé hodnocení, odpovíš si sám :o)
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 5.8.2005 > zkrveživ> Díky za návštěvu, chápu, že se přítomnost obou variací může zdát jako kalkul, nerozhodnost, případně alibismus. Nevnímal jsem to tak. Prostě mě zajímalo - co se změní když to zkusím ještě jinak. Jistě že na základě reakcí.
Ale nechtěl jsem kvůli tomu rušit nebo měnit původní text¨. Net je nedefinitívní, není to vytištěná stránka.
<reagovat 
 fff (Občasný) - 5.8.2005 > Kelly> jasněže čet:o)))
<reagovat 
 fff (Občasný) - 5.8.2005 > Citizen> mno jo, já to ani nebral jako nějakou vypočítavost... jen to prostě nemám rád. a neptej se proč:o)))
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 5.8.2005 > zkrveživ> v pohodě
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 5.8.2005 >

Celkově moc pěkná. I já se přikláním k první variantě.

Noc

hrne ven z hrdla

netopýra.

Blanité křídlo jí je

jediným jazykem.

-tohle, snový pahýl a bílá lebka dne jsou podle mě báječné.

Trochu mi nesedne smolný bůh.

Klesání hlavy k výloze a peřina ze skla mě zaujaly, ale tápu v nich významově.

Souhlasím s Barčou ohledně středové souměrnosti u druhé varianty. 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 5.8.2005 > Naty> Naty, díky za návštěvu. Ano, ty jsi vždycky přesná ve vychytávání sporných míst. Mně osobně přijde "smolný bůh" jako výraz, který by se spíš používat neměl. V kontextu básně teď na mě působí docela prvoplánově, ale přesto si své místo uvnitř básně našel. Smolný bůh je mužský protějšek noci. Co se týče výlohy a peřiny ze skla, význam asi netkví mimo ta slova. V určitou dobu mne pronásledovala představa usnutí za chůze, ztráty vnímání polohy vlastního těla...Odtud je už k představě usnutí na výloze a ke kýžené peřině ze skla docela blízko...
<reagovat 
 Naty (Stálý,Redaktor) - 6.8.2005 > Citizen> Dík za nápovědu. Dobrý.
<reagovat 
Newton (Občasný) - 8.8.2005 >
Body: 5
<reagovat 
Claw (Občasný) - 12.8.2005 >

první varianta*

 

A nemám ponětí

A smolný bůh

 

Dávej si pozor na ty A A  zasebou


<reagovat 
Claw (Občasný) - 12.8.2005 > ještě by to chtělo body, že?
Body: 5
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 12.8.2005 > a mně zas mnohem víc druhá
Body: 5
<reagovat 
step (Občasný) - 9.8.2005 > toto je klasicka internetova tvorba...nic viac k tomu radsej nepisem
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 9.8.2005 > canis lupus> No, to by bylo právě zajímavý, kdybys napsal!
třeba jak se podle tebe pozná "klasická internetová tvorba", jak se liší od (předpokládám máš na mysli) neinternetové tvorby a proč je podle tebe(předpokládám) horší? :o)
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 9.8.2005 > canis lupus> vida, to by mě zajímalo, o internetové tvorbě mám taky určitou předsdavu, a je mi jasné, že touhle poznámkou nemyslíš nic lichotivého, čert vem tu věc samotnou, ale to jaké věci dávat na net, to je vůbec zajímavé téma, co ty na to?
<reagovat 
 step (Občasný) - 10.8.2005 > Kelly> pokusim sa to zhrnut, cez internet vznikaju dost divne "komunity" kde citatel je zaroven autorom a kde zaroven vacsina pride z niekadial a vie len to ze chce pisat a popri tom sa este zabava (priam nieco ako zoznamka...)a to je zjavne velmi podstatne...vznika dojem ktory pochadza od tych ktori su uz dlho v tejto komunite ze "takto" a o "tom" sa ma pisat...pretoze tvorba na nete je akoby pisana od jedneho autora (samozrejme prehanam) citas a mas pocit akoby to bolo stale od jedneho (az na vynimky) a to tak spracovanim ako aj temou
zaroven by som len dodal, ze som nemal cas odpovedat ti ako spoznas (podla mna) internetovu tvorbu...zatial len skor preco mi vadi internetova tvorba (urcite sa casom dostane aj mimo internetu a to bude zaujimava konfrontacia s citatelom...ten to konieckoncov nakoniec rozhodne nehladiac na vsetky reci okolo toho)
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 10.8.2005 > canis lupus> Chápu, doufám, že nevadí, že reaguji také, rád tímt způsobem s tebou canne lupusi ( je to tak správně?) komunikuji. Je to zkrátka otázka kontextu, a ten není jenom záležitost internetu. Je to otázka komunikace obecně, vždy se člověk dostane někam, kde vládou již někým dané komunikační kódy, které příchozího mohou ovlivňovat v různém směru. Buď ty kódy nepřijmá, a buduje si tak vlastní autonomii, která potom zase naopak buď může anebo nemusí být přijata ostatními. Anebo nastane druhá varianta, že je člověk ať už z vlastní vůle nebo prostě jen prostou přítomností touto komunitou "asimilován". To znamená, že jeho autonomie ztratí vlastní jedinečné znaky za cenu určité nivelizace, připodobněním k hlavním znakům té které komunity.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 10.8.2005 > canis lupus> Citizen ti koukám už odpověděl, a to velmi sofistikovaně - já s ním celkem souhlasím, na okraj mám jen pár poznámek:
Komunity? jistě, spojuje nás zájem o stejnou věc, a je velmi přirozené, že lidé zde nejen publikují vlastní věci, ale i čtou příspěvky ostatních a konfrontují vzhledem k nim své názory a svůj způsob tvorby. Na tom já osobně nevidím nic divného.
Část z nás si tu samozřejmě "jen tak píše" a snaží se "pouze" nějakým způsobem vyjádřit, co nás zajímá, potkává, těší či trápí, bez nároků na cokoliv dalšího. Ale věř tomu, že tu najdeš i dost lidí, kteří mají svůj vlastní styl a tvůrčí osobitost, a kterým zároveň přineslo setkávání s živými (rozuměj online) reakcemi čtenářů hodně zajímavých podnětů a názorů, které by nikdy nedostali, kdyby publikovali knižně.
Čímž se dostávám k další věci - není pravda, že netová tvorba by byla striktně separovaná od té tištěné. Mnoha zdejším autorům už vyšly jejich básně či povídky časopisecky, v poslední době se autoři Totemu objevili například i v příloze Tvaru, a vím o několika lidech, kterým bude vycházet knížka. Čili asi tolik o konfrontaci zdejší tvorby s prostředím mimo net :o)

A díky za reakci :o)
<reagovat 
 step (Občasný) - 11.8.2005 > Kelly> Citizen to vystihol a presne na to som u tohto dielka narazal...
no a Kelly...nepride ti ani trochu divne ze sa na literarnych serveroch neobjavuju citatelia skor len citatelia-pisatelia?

No a este ti dlzim odpoved na prvu otazku...ako spoznas internetovu tvorbu. Poviem to takto neexistuje nic absolutne konkretne co ju spaja (a neocakavaj prosim, ze internetova tvorba je nejakym presnym terminom), ale je pre nu typicke (hovorim o poezii :), ze citatelia-pisatelia vyzaduju aby sa utapala v slovach, cim vyumelkovanejsie tym lepsie (na kazdom serveri pritom existuje isty vzor podla ktoreho sa zvysok riadi a to suvisi prave s druhom komunikacie na serveroch). Na kazdom serveri existuju aj vynimky obcas popularnejsie obcas menej popularnejsie.

No a dalsou vecou ktora spaja tvorbu na nete je tema. O tej by som povedal, ze vacsinou je len vykrikom typu JA SOM a este ked hovoris o tom, ze sa dostava do tlacenej formy. ANO to je pravda, ale stale je pre nu typicke to za akych podmienok vznika (ta neustala snaha vyrovnat sa niektorym tlakom a vzorom) a hlavne to ktorym smerom sa vydava...
<reagovat 
 step (Občasný) - 11.8.2005 > Citizen> ...zalezitost kontextu a ten nie je len zalezitostou internetu...

ano ale ma svoje specifika, ktore sposobuju deformaciu istych (vacsiny) autorov a ta im zase zaruci uspech v tejto internetovej komunite
<reagovat 
 fff (Občasný) - 11.8.2005 > canis lupus> ano.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 11.8.2005 > canis lupus> Myslím, že rozumím a přijmám proč ti to nesedí.
Když budu mluvit konkrétněji - ta věc byla vyřazena z celku Insitní záznamy, ale možná už tou selekcí došlo k nivelizaci. Také jsou tam ty vděčné výrazy...Smolný bůh...snový pahýl... cítím, že to jsou asi právě ty nic neříkající obrazy. Ale nechci se nějak obhajovat, téma je mi blízké, zpracování je už zřejmě odvozené. Takže jen abych to shrnul, souhlasím s Tebou.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 15.8.2005 > canis lupus> Ne, nepřijde mi divné, že na literárních serverech se registrují většinou píšící autoři - od toho amatérské literární servery jsou, aby na nich lidé publikovali (a zároveň četli dílka ostatních).
Když už jsme u toho - ty sám publikuješ na Totemu a zároveň hodnotíš :o) mně to přijde přirozené.

Možná tvá otázka spíš míří někam sem: proč se na literárních serverech nevyskytují hejna "pouzečtenářů" a jen několik málo autorů?
Analogicky k tomu, že málokomu vyjde kniha básní, ale koupí si ji spoustu čtenářů? Jasně...
Ale co my víme - velmi pravděpodobně čtenáři tištěné poezie sami také píšou - lidé, kteří mají zájem o poezii, to podle mě sami také nejméně jednou zkusili...

Máš pravdu v tom, že na Totemu si může uveřejnit každý autor (téměř) všechno a že se tu najde spusta balastu a citových výlevů. Jeeeenže - já si pořád myslím, že zároveň tady vzniká jakési "podhoubí" pro to, aby tu sem tam mohl vyrůst i nějaký ten poetický hříbek-pravák :o)

No a ohledně "utápění se ve slovech" - zrovna tohle bych jako specifický rys netové tvorby neviděla. Občas si taky přečtu nějakou tu knížku básniček, která vyjde tiskem, a musím říct, že i tam se dají najít velmi pěkné příklady "utápění".
<reagovat 
 Čtenář - 16.8.2005 > Kelly> ono vobec nejde o to ci sa registrujulen pisuci autori alebo nie...ide o to ze to co sa pise je formou "sutaze" a potom do toho pride fakt ze sa tu objavuju len ludia ktori sami v momente cosi tvoria
<reagovat 
 step (Občasný) - 16.8.2005 > čtenář> toto som napisal ja len aby som sa neskryval za anonymitu...
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 16.8.2005 > canis lupus> formou soutěže? proč? to myslíš kvůli bodování??

ale neeee :o) jasněže "pětibobek" potěší - ale každý soudný autor si doufám uvědomuje, že nejde o body a o žebříčky sledovanosti... mně osobně třeba daleko víc "pomůžou" tři body s podrobným komentářem, co se líbilo a co ne, než pět bodů bez jediného slůvka :o)
a najdou se i autoři, kteří body nechtějí, a vyžadují pouze slovní hodnocení :o)

úlohu "hodnocení" na Totemu vidím spíš jako určité zvýraznění toho, co zaujalo, třeba pomocí čtenářských doporučení nebo redakčních výběrů
Body jsou fajn, ale pevně doufám, že nikdo apriori nepíše kvůli tomu, aby jich nasbíral plný košík...

"fakt ze sa tu objavuju len ludia ktori sami v momente cosi tvoria" - tomuhle úplně nerozumím - myslíš to tak, že sem někdo přijde vložit básničku, a jen proto si tu něco přečte? nesouhlasím - chodí sem spoustu lidí, kteří si pročítají, co je nového, a jen občas sami něco publikují.
<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 24.8.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
zirael (Občasný) - 26.8.2005 > hoj
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter