Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Příběh Alvina Straighta aneb The Lynch Story Upside Down
Autor: Viktor Csisztics () - publikováno 14.2.2000 (19:09:39), v časopise 15.2.2000

The Straight Story/PŘÍBĚH ALVINA STRAIGHTA

Pro Lynchovypříznivce překvapivě přímočarý příběh příkladně (u)přím(n)ého starce Alvina s příznačným příjmením Straight (přímý, o člověku upřímný), přirozeně již přihublého a přichromlého, přeplněný příjemnými i nepříjemnými příhodami při překonávání překážky přátelství nepřející. Bratři Straightovi jsou v rozepři, a to rozepři příslovečné, Alvinem přirovnané k příběhu Abela a Kaina, před přízrakem smrti přece jen přelehce překonané, což ale nepřipadá v úvahu v případě předělu přírodního, totiž dálky, kterou na traktůrku-sekačce s přívěsem i přes nepřízeň počasí a osudu příkladně se kající Alvin Straight přesto překonal.

Uf, dobrý, ne? Ne ten nápad s dějem, ten úvodník přece. I když pro skalní Lynchovce to asi bude zklamání. Ten úvodník i ten děj. Žádní pošuci a psychouši s maskama, žádné násilí, just pure, single-concept story. Ale pro ty neortodoxní to je malý filmový svátek. Tedy alespoň pro mě jo. Nevím, jestli to natočil skutečně podle reálné události, ke kterémuž podezření přidává volba(?) příjmení hlavní postavy, mimochodem s bravurou podané Richardem Farnsworthem, ale vše tomu nasvědčuje. Ale byl jsem z toho unešen právě proto, že jsem to celou dobu považoval za smyšlenku, za slovní hříčku v názvu, což mi nakonec v závěru titulků vyvrátil nápis "Věnováno Alvinu Straightovi..." a letopočty jeho života v závorce. The Straight Story jako, a tady si troufám říct, že lze určitý člen chápat v jeho občasném významu jedinečný nebo opravdový, takže Opravdu přímočarý příběh a pak taky Příběh Straight(a) nebo Straightův příběh. Faktem bohužel zůstává, že o filmu se člověk zpravidla dozvídá víc než je záhodno již dávno předem. A to je vlastně i tvůj případ, můj milý čtenáři. Jsou ale recenzenti, kteří se snaží to nejdůležitější nevyzradit, a tak ani já ti to, můj milý čtenáři, neudělám. Ostatně na to nemám v tuto chvíli ani dost informací a nejsem si jist, zda-li vlastně tu nejdůležitější vůbec znát potřebuji. Myslím, že ne. Mám záruku ve jméně Davida Lynche. Věřím, že by mi to prostě neudělal, a hotovo dvacet. Nehodlám si to vůbec připustit.

To, co David Lynch provedl, by se dalo podle mého přirovnat k poslednímu kousku jiného Davida, toho z naší strany Atlantského oceánu, Davida Bowieho. Jeho poslední album je prý (ještě jsem ho neslyšel) totálním odvratem od (post)moderny směrem k instrumentálkám až countryovým. Jakoby už byli oba tito veteráni unaveni a chtěli se vrátit k přímočaré jednoduchosti. O to víc je tento návrat k jednoduchosti krásnější, že přichází od experimentátorů tak navýsost povolaných. Sice vyvstává otázka kam dál, ale to asi necháme zase na nich.

Ještě jeden moment byl pro mne v tomto filmu převratným - Harry Dean Stanton, herec statutu přinejmenším kultovního (začínal v The Wrong Man (1957,A.Hitchcock!), Kmotr 2, Vetřelec, Smrt v přímém přenosu, Paris,Texas, u Lynche pak Zběsilost v srdci, Twin Peaks), si v tomto filmu doslova jen štěknul a to i přesto, že byl v titulcích uveden hned na třetím místě, po Richardu Farnsworthovi a Sissy Spacekové. Rád bych to znovu připsal k mistrnému záměru mistra Lynche. Ten Stantonovi totiž připravil tak intenzivních dvacet sekund na plátně, že mu tím podle mne vysloužil další atribut kultu, nejkratší a zároveň nejintenzivnější vedlejší mužská role v dějinách filmu. Nejintenzivnější proto, že právě v kontextu jeho (Lynchovy) tvorby jde skutečně o upřímně míněnou výpověď.

A na závěr: už jste někdy viděli road movie, kde se jede krokem?



Poznámky k tomuto příspěvku
Dusan (Občasný,Správce) - 7.3.2000 >
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 12.3.2000 >
Body: 5
<reagovat 
Magdalena () - 13.3.2000 >
Body: 3
<reagovat 
Čtenář - 14.3.2000 >
Body: 3
<reagovat 
Čtenář - 23.3.2000 >
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 27.3.2000 >
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 28.3.2000 >
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 28.3.2000 >
Body: 3
<reagovat 
Čtenář - 28.3.2000 >
Body: 1
<reagovat 
Čtenář - 23.12.2000 >
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 23.12.2000 >
Body: 3
<reagovat 
Čtenář - 23.12.2000 >
Body: 1
<reagovat 
Čtenář - 1.1.2001 >
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 1.1.2001 >
Body: 3
<reagovat 
Čtenář - 1.1.2001 >
Body: 1
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi ()   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter