Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 2.5.
Zikmund
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Checkmate
Autor: Lamarski (Občasný) - publikováno 6.9.2005 (12:33:46)

Život je jen hra, jen někdy se změní pravidla, aniž nám o tom dají vědět. Ten, kdo nežije, nikdy nehodí na kostce šestku.

 

Opět seděli u malého stolku a kdyby se tolik nenudili, mohla to být příjemná chvíle v jejich neživotě.

“Přenechám vám volbu barvy,” navrhl.

“Že by se u vás po tak dlouhé době probudila galantnost?”

“Jen rád riskuji.”

“Myslíte, že je to v černobílém světě vůbec možné?”

“To vím zcela bezpečně.”

“Ach tak, už chápu.”

“Co jste tak mohla z mé odpovědi pochopit?”

“Dost.”

“Nic. Jen jste si přiřadila to co, víte už délku všech věků.”

“To je absurdní.”

“Absurdní je nezemřít, nebo žít po smrti.”

“Jen slova. Co činy?”

“Nikdy neobětujete pěšce.”

“Nikdy nepřežije vaše královna.”

“Nechme toho. Bílá není tma a černá světlo.”

“Já volím světlo.”

“Konstantní idealistka, žádná změna.”

 

Pohyb pěšci

 

          Stála tam tak tiše se  třemi navátými  vlasy ve škvíře rozpraskaných rtů. Objímala se pažemi ve slabém svetříku, který nedokázal odolat síle ranního větru, ale věrně kryl modřiny a nehojící se boláky. Chlad se do jejího pohublého těla zařezával jako zubaté ostří pily v intervalech obcházejícího tygra v kleci. Zapomněla, kdy naposledy něco jedla. Vlastně cokoli se jí kdy podařilo sníst, hned vyzvracela. Obsah jejího žaludku měl prostě jen pocit, že se mejdan tam venku nesmí konat bez něj. Ale doby večírků zmizely někdy v poločase broskvové pleti, vyznamenání na konci školního roku, šedých kruhů pod očima a věčně rozdrápaných boláků pod bradou. Kolony imaginárních červů, pomalu rozežíraly vnitřnosti pěkně kousek po kousku. Křeče, které v návalech svíraly její útroby nelidskou bolestí, teď polevily. Střídavé horko i chlad se schovaly do zákulisí jiných pocitů. To, co právě teď žilo okolo ní, se zdálo tak neskutečné! Rušná ulice velkoměsta se změnila v pojízdný kolotoč, plný světel a hudby. Včerejší předsevzetí proklínala stejně jako porod její matky před sedmnácti lety. Ale teď už jí to bylo jedno. Už neměla sílu jít do obchodu a ukrást další láhve alkoholu, aby měla na další dávku. Neměla to komu prodat. Každého svým zjevem odpudila jako aerosol na obtížný hmyz. Kolotoč světel a blesků protínal v levé části jejího mozku smog a hluk dopravy. Tunelem vzpomínek se k ní nesl dětský smích a veselé volání její matky. Odlepila podrážky svých špinavých, rozdrbaných a promočených tenisek od chodníku a překročila hranici žulového obrubníku.

 

          Jako každý den si vzal kufřík, přehodil si plášť přes ruku, políbil ženu na tvář. Mrkl přátelsky na zamlženou vidinu syna sedícího u kuchyňského stolu. Zrovna si cpal plnou lžíci směsi kukuřičných lupínků s jogurtem do pusy. Usmál se na něj a černými dírami několika chybějících zubů protekla mléčná hmota s rozžvýkanými kousky cereálií na rty.

Zlatý kotouč v nebeském moři už urazil pěknou dálku a neúnavně si razil cestu svým směrem dál po trase 2p r.

Kufřík i lehký kabát hodil na zadní sedadla a pak nasedl do auta. Pomalu projel ven branou živého plotu pečlivě zastřiženého.

”… hydrometeorologové na dnešní den opět slibují vydatné srážky po celém území …”

Přestal autorádio vnímat jakmile zabočil na hlavní silnici. Hlavou mu probíjela melodie těžké ukolébavky a cítil se jako každý den. Okolo něj se potměšile šířila stejná prázdnota v tmavém světe.

Silnice se středovým pruhem se mu ztratila v síti času a slila se do mihotavé stužky cigaretového dýmu. Najednou věděl odpověď na nepoloženou otázku času v jeho nekonečnosti. Bylo to jen zdání. Okamžik klamu. Pak prohlédl háčkovanou záclonou fikce a dupl zprudka na brzdy. Hlučný náraz postoupil své místo mizející šmouze nad stěrači. Pavoučí síť rozpraskaného skla se rozlezla z epicentra srážky do všech rohů předního skla. Skrz nepravidelnou mozaiku střepů na něj zíraly dva terče zúžených zornic s těkajícím pulsem.

”Panebože on ji srazil!” Znělo ve vlně ozvěny desítek hlasů, ale řidič nic neslyšel. Šokovaně zíral do zažloutlých očí, ve kterých měl život brzy pohasnout.

 

“Vy rád prohráváte?” Zasmála se a s chutí vyměnila černou figurku s nejnižší hodností za bílou.

“Neznám nikoho, kdo by to rád dělal.”

“Proč mluvit o konci, když jsme na začátku?” Sebevědomě se ušklíbl.

“Dlouho jste se tu neohřála,” dodal. “Něco za něco,” ťukl nožičkou černé věže do bílého pěšce.

“Nikdy neříkejte nikdy.”

“Prosím?”

“Prve jste říkal, že nikdy neobětuji pěšce,” významně se podívala na svou vyřazenou figurku.

 

Pohyb věží

 

           Leželi vedle sebe bez hnutí. Byl spokojený se svým výkonem a ani na chvíli jeho mysl nerozrazila pochybnost, že by ji mohl zklamat. Přehodil svou velkou chlupatou nohu přes její, pečlivě epilovanou strojkem, který dostala od manžela k narozeninám.

Je konec. Věděla to tak jistě jako to, že poprvé po tolika letech od smrti jejich syna chtěla zachránit své manželství. Přemýšlela, jak mu to má říct.

Dal by si pivo, ale ze zkušenosti věděl, že žádné v lednici nenajde. Její muž pivo prostě nepil. Copak to mohl být normální chlap? Nedivil se, že hledala jinde.

Zírala mlčky do stropu a hledala slova jak začít. Jak začít znovu zase od začátku. Přerušit tok téhle bohapusté mizérie.

Vstal z postele a ani se neobtěžoval přehodit si přes ramena manželův župan. Denní světlo odhalilo jeho nedostatky, které ji dřív naplňovaly touhou. Dveře ložnice se za ním bez jediného slova zabouchly.

Z ohlušujícího ticha výčitek ji vysvobodil ringot telefonu. Vyskočila hbitě z postele jako pokousaná z mraveniště.

Drapla po sluchátku.

“Ano?” …, “Jak to víš?” …, “Cože jsi udělal?”

 

“Náhoda,” vydechl.

“Není náhod, jsou jen události.”

“Už mě nebaví ty vaše poučky, drahá.”

“Spíš se nebavíte vy sám.”

“Ano, přestal jsem se bavit mezi slovy “není” a “události”. Už to není jako to bývalo. Dnešní svět mě nebaví.”

“Pak nechápu, že vás to tak znepokojuje.”

“Není události. To je zajímavé spojení, nemyslíte? Skoro cítím nový začátek.”

“Čeho?”

“Říkal jsem, že rád riskuji.”

“Děláte se jen zajímavým a vlastně se jen stavíte do polohy figurky na vaší straně hry,” poznamenala pohrdavě.

“Zato vaše prudce inteligentní postřehy mě omračují do bezvědomí.”

“To abych vám dala první pomoc.”

“Nejste vtipná.”

“Měla jsem dobrého učitele.”

Pohyb koněm

 

          Stál u okna v nemocniční hale a mřížka tmelu mezi bílými sterilními dlaždicemi ho svírala v kleci výčitek. Zíral do hlubin chodby, kde se v dálce ukrývaly operační sály.

Pak ho to napadlo. Vyndal mobilní telefon.

…, “To jsem já. Dej mi ho.” …, “Na tom už léta nezáleží, prostě mi ho dej, právě jsem srazil jeho dceru autem.” …, “Vběhla mi pod kola. Jsem s ní v nemocnici.”

 

“Nedáváte pozor na hru,” řekla naštvaně, “školácká chyba, to raději přestaneme.”

“Už budu pozorný divák, slibuji.”

“Slibem nezarmoutíš,” odsekla jízlivě.

“Uniklo mi snad něco?”

“Jste na řadě.”

 

Pohyb střelcem

 

          Myslel sil, že mu to bude trvat, než dorazí, ale zmýlil se. Nečekal od něj takový zájem o rodinu. Přiběhl udýchaný s lesklými krůpějemi potu na čele a trianglovitě propocenou hrudí. Pohledem plným zlosti ho protínal až za sítnici jeho očí.

“Cos to udělal mojí holce, ty hajzle!”

“Cos dělal ty s mojí ženou, když se můj kluk dusil.”

Jediné, co dokázali vyslovit. Stáli proti sobě bez hnutí a mlčky obviňovali jeden druhého.

Jejich vzájemně do sebe narážející tok nenávisti přerušil příchod lékaře.

“Bude žít.”

 

          Měl by být rád, ale cítil tupou bolest nespravedlnosti. Vzhlédl k nebeské oponě uzavírající reálný svět nad hlavou a vykřikl: “Dokázal jsi dnes ušetřit život, proč jsi toho nebyl schopen tehdy?”

Obvinění jeho slov se škrábalo z hrdla bolestivě jako jehelníček prošpikovaný špendlíky.

 

“Život není zásluha, život je dar,” odvětila mu stroze.

“Jak pro koho,” dodal její druh ironicky, “teď jste na řadě vy.”

 

… možná právě takhle si s našimi životy hrají ti, kterým říkáme něco jako Vyšší moc, ale oni se vlastně  u toho ani tak moc nebaví …

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Emmet_RAY (Občasný) - 6.9.2005 > "Stála tam tak tiše s navátými třemi vlasy ve škvíře rozpraskaných rtů" - slovosled, sakra, trochu práce si s tím dát, vždyť to je hrůza

velkoměsto a maloměšťácká matka - buď ten kontrast zvýšit, a nebo úplně utlumit, takto to totiž zase vypadá jako autorova neobratnost

"Pavoučí síť rozpraskaného skla se rozlezla z epicentra srážky do všech rohů pojištěného předního skla za pětistovku na rok. Skrz nepravidelnou mozaiku střepů na něj zíraly dvě nažloutlá bělma s tmavými terči zúžených zornic s těkajícím pulsem." všeho moc škodí - vzpoměň si - vidělas někdy v knize někoho uznávaného takto křečovitě nahuštěnou a přesto roztahanou obraznost při popisu akce? Já ne, já se s tím setkávám jen na netu. Spisovatelštější než spisovatel, dalo by se říct.

to jen pár postřehů, teď k celku:

líbí se mi název, fakt že jo

líbí se mi to rozvržení dle tahů

i ten nápad sám o sobě je dobrý, ale.. četlas Zajímavé časy od Pratchetta? On tam má tu partii popsánu stokrát lépe, taky jde především o souboj dvou "hráčů", ale mezi nimi to skutečně jiskří, dialogy těch tvých nemají šťávu, já vím, že to byl za daného rozvržení úmysl, ale není tam ani ta zlověstná černobílá, ani zlověstná šeď.. nehledě na to, že je oba docela blbě charakterově vymezuješ - jejich repliky splývají, občas je to i matoucí, člověk má pocit, že prohodit je, tak se nic nestane

a díky tomu ten jejich "souboj" blbě koreluje s tou "reálnou částí" - protože pro neukotvenost těch dvou se těžko z něčeho vychází

ten příběh "reálných postav" je dobrý, dobrej syžet, byť jsem něco velmi velmi podobného viděl ve filmu Sex a Lucía

no, abych to shrnul, nápad docela dobrý, zpracování horší

3-4










Body: 4
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 6.9.2005 > Václav Mráz> Díky za připomínky a postřehy, musím to téma nechat trochu uležet, abych těma opravama neudělala ještě víc paseky. Slovosled mi někdy ujede to je fakt. Kdybych četla Pratchetta nebo viděla sex a Lucíu, asi bych to nenapsala. Ale ono v dnešní době je toho už hodně vymyšleno.
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 6.9.2005 > Uf. Mě taky.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
jiri-jirik (Občasný) - 7.9.2005 > Až mě děsí jak černě vidíme realitu kolem .
Body: 5
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 7.9.2005 > jiri-jirik> Myslíš tím nás smrtelníky:)))) ono to tak horké nebude. Ď za B;)
<reagovat 
jiri-jirik (Občasný) - 7.9.2005 > Taky doufám ...
<reagovat 
jiri-jirik (Občasný) - 8.9.2005 > Takovej interaktivní , každej si vytvoříme vlastní vezi .
<reagovat 
celej on (Občasný) - 6.9.2005 > Já teda nejsem tak sečtělí. Nečetl jsem Pratchetta a ani jsem neviděl Sex a Lucía....
Pro mě to byla téměř inovace:) Je fakt, že šachisty jsem si taky trošku pletl a přímo jsem nechápal jejich souvislost s dějem...
Přesto se mi část příběhová líbila. Ano byla popisná do detailů ale nebylo to úplně přehnané...znám píšící autory, který mě s tím opravdu vytáčejí a tenhle případ mě nechal chladným.
Chybičkou pro mě bylo:"“Panebože on ji srazil!” Znělo ve vlně ozvěny desítek hlasů, ale ten komu to patřilo, nic neslyšel."- kde je " ten komu to patřilo velmi matoucí slovní spojení.
Rozhodně se mi to rozkouskování a stupnování příběhu líbilo i ty různé pohledy(taky jsem si s nimi pohrál).
Pro mě to rozhodně patří k nevšednějšímu.
Má to svojí kvalitu- nemůžu jinak.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 6.9.2005 > DondedoG> Děkuji moc. Na ty přímé řeči samozřejmě jednou dojde. To, že ji strazil mělo patřit řidiči, ale tomu to v tu chvíli docházelo dost pomalu, ale pokud to z toho není poznat musím to zaonači jinak, i to jak se baví ti hráči, aby bylo poznat kdo je kdo, ale na nich mi ani tak nezáleželo. Nejsou to reálné osoby z masa a kostí, jen taková plynoucí slova. Chtěla jsem těmi hloupými řečmi naznačit, jak jim na ničem nezáleží a je jim úplně jedno, že tím že táhnou nějakou figurkou, tak se u nás na zemi něco přihodí. To je ta souvislost. Pohrávají si s osudy lidí, jak s figurkami na šachovnici. No prostě to ještě promyslím...
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 7.9.2005 > Lamarski> Nooo vidíš to mě mohlo napadnout, že to jsou dvě entity, které si s námi zahrávají...já myslel, že to je ta holka co jí přejel a syn toho chlápka( jakožto déle po smrti tedy starší). Někdy hledám zbytečnou vědu:)
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 8.9.2005 > DondedoG> Tak to zase nenapadlo mě:) To je také dobré vysvětlení. Ale je vidět, že na tom musím zapracovat(abych to trochu zjednoznačnila), protože jsi už třetí člověk co si ty "entity" vtělil do někoho jiného:))))
<reagovat 
 jiri-jirik (Občasný) - 8.9.2005 > DondedoG> Jakou vědu ?? Ta pomsta ze záhrobí nemá chybu !
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 8.9.2005 > jiri-jirik> Tak si hoši říkám, že bych k téhle povídce vydala nějaký ten manuálek:))) verze výkladu č. 1, verze č. 2 atd. + nějaký ten upgrade;)
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 8.9.2005 > Lamarski> Tím ten příběh rozhodně neztrácí, ba naopak...dává mu to osobnější rozměr, když si může každý vytvořit svojí verzi...
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 8.9.2005 > DondedoG> To je tak hezky řečeno
<reagovat 
Lhostej (Občasný) - 30.9.2005 > tak jsem to přečetla dvakrát, abych to pořádně pobrala - no a líbilo. nejsem schopná nějaký hlubší pitvy, ale určitý části mě opravdu dostaly. a jako celek to podle mě funguje. někdy připíšu více.

Doporučil 
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.9.2005 > lhostej> Děkuji, to mě vždycky potěší, když se někomu výplody mé fantazie líbí:)
<reagovat 
Bílý Tesák (Občasný) - 29.9.2005 >

Nesouhlasil bych s Mr. Václav Mráz s tím , že ve větě "Stála tam tak tiše s navátými třemi vlasy ve škvíře rozpraskaných rtů" Ano , slovosled tam není podle Slovníku spisovné češtiny  ,ale to  to dílo to obohacuje.

Jinak , je to dost rozplizlé , chtělo by to více dynamiky .

Přidej dynamiku a  dám ti šest bodů.


Body: 4
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 29.9.2005 > Dog.White> 

Děkuji pane, je to čest číst vaše komenty. Navátými a třemi má byt přehozené, tak to jdu napravit;) Upřímně řečeno, nevím si s dynamikou rady, nějaké návrhy?


<reagovat 
 Bílý Tesák (Občasný) - 30.9.2005 > Lamarski> Není zač paní ()  ,  zkus psát více o  tom ,co lidé dělají , ne o tom , co si myslí
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.9.2005 > Dog.White>  příště se ´polepčím´, ale co ty? Dlouho se nic nového neobjevilo... jen ten mimozemšťan a toho jsem už četla dřív.
<reagovat 
 Bílý Tesák (Občasný) - 1.10.2005 > Lamarski> Já teďka pernamentně nestíhá,  ale už je něco na cestě. Možná , že to dopíšu  tenhle večer , uvidíme
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 1.10.2005 > Dog.White> Uvidíme:)
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 5.10.2005 > Dobře vymyšleno. :-))) Píšeš dobře. Se slovosledem mám občas taky problém. hi hi
Body: 5
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 5.10.2005 > sibyla> Děkuji má milá věštkyně
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 5.10.2005 > Líbilo se mi, jak jsi vykreslila postavy, hlavně tu dívku - feťačku, co cítí atd. To bylo super. :-)
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 5.10.2005 > sibyla> Tos mě tedy potěšila, je to opět jen fikce, neb nemám s drogami žádné osobní zkušenosti ...
<reagovat 
 sibyla (Občasný) - 6.10.2005 > Lamarski> To jsem ráda. :-))) Popsala jsi to fakt dobře. :-)
<reagovat 
hajka (Občasný) - 27.10.2005 > juj, dobře popsaná fetanda, celkove fajn plastický...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 28.10.2005 > hajka> Děkuji;)))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter