Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Zpovědi, pocity
 > Zpovědi, pocity
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci Podzimní zahrady z kolekce Něčí hlas
Autor: kalais (Občasný) - publikováno 17.10.2005 (08:35:27)
následující v kolekci>

Až půjdeš mými zahradami
                                                                 poslepu

 

potáhneš dřevěné koně



tak
zahradník sundá gumové rukavice
odejme hadům jedové protézy
ucukne tvé ruce


já ne

až půjdeš mými zahradami
tápající - - v podzimní pěně
věštit si budeme

neklid

zimního                                       spánku                                                                                               



Poznámky k tomuto příspěvku
fff (Občasný) - 17.10.2005 > hele, tohle se mi zase líbí moc. co je s tebou? se nějak měníš:o)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 17.10.2005 >
Doporučil 
<reagovat 
hajka (Občasný) - 17.10.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
flétnistka (Občasný) - 17.10.2005 >
Body: 5
<reagovat 
Rambonaut (Občasný) - 17.10.2005 > vím...:)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 17.10.2005 > a zase.)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
c212h (Občasný) - 17.10.2005 > Já ano
Body: 5
<reagovat 
zirael (Občasný) - 17.10.2005 >
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 17.10.2005 >
Body: 5
<reagovat 
markýza andělů (Občasný) - 18.10.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
riply (Občasný) - 18.10.2005 >

úchva úchva

tná!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 18.10.2005 > joj, ale tadle je fakt dobrá, zásah :o)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 18.10.2005 > docela to ujde, až na tvé "klasicky účelové" konce

které pochopitelně účelové nejsou :-)
Body: 4
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 19.10.2005 > Václav Mráz> ty jsi mi to tak krásně vysvětlil:)

díky
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 19.10.2005 > mě tichotam vyloženě vyděsil. :)
<reagovat 
tichotam (Občasný) - 17.10.2005 > Nějak mi nesedne. Potáhneš poslepu dřevěné koně... tedy řekněmw nevědomě potáhneš dar, který je zbraní(trojský kůň)... Na to zahradník, kolem kterého ten dar jede, odloží odstup a ochranu(rukavice)... na vlastní nebezpečí odzbrojí ďáblovu falešnou hrozbu(umělé zuby) ... ale s leknutím ucukne tvé ruce! která je přítomna tažení výše zmíněného daru/zbraně. Zahradník tedy na jednu stranu odhazuje slupky, vše dělá jaksi bezprostředně na vlastní nebezpečí, aby rušil falešné, ale jsoucí hrozby... a na druhé straně, aby se zalekl člověka s oním darem/zbraní. Docela spletitá role pro zahradníka... Ale "Já ne" - Tedy je tu jakési vymezení lyr. subjektu oproti zahradníkovi. Předpokládám tedy opačné vlastnosti: lyrycký subjekt udržuje odstup (gum. rukavice), neřeší jedovatosti, které by se daly řešit jedině s odvahou a vůlí jít na vlastní riziko k jádru pudla (jedové zuby jsou jen nasazovací protéza)... a v neposlední řadě je tento lyr. subjekt oproti zahradníkovi schopen neucuknout "tvé" ruce... Je tu tedy jakási jiná odvaha, vycházející z uzavřenosti, pokrytectví, apatie (lyr. subjekt není zahradník, pouze zahradu vlastní), ale také zřejmě ze zanícenosti, která je všemi těmito pejorativními vlastnostmi vybuzena. Jde tedy o účinnost člověka, který není idealizován a je slabý, oproti neúčinnosti člověka řešícího, odvážného, nadaného silou...

Báseň pokračuje, opět je tu zdůraznění slepoty (podzimní pěna = něco jako mlha, ale bezprostřednější, více oslepující) toho, který prochází zahradami lyr. subj. s dřevěným koněm. Ale je tu ještě slyšet ono "já ne"... Čekáme vymezení onoho "já ne", nějaké konkretizování třeba jen obrazem... ale místo toho přichází jakési věštění, neurčitost, zahození rozehraného velice složitého "poměru" mezi lyr subjektem a zahradníkem. Věštit si budeme... když není zrak... nehledě na nějaké spojitosti s přebytečným zahradníkem a budeme si "zimně neklidnit a spát" bez řešení věcí, s gumovými rukavicemi, se slepotou, s mlhou, se spánkem... A vlastně docela logicky i bez zmínky o tom nepatřičně odvážném zahradníkovi, který se stará o cosi jako o živé věci. "Já ne" postrádá zdůvodnění, věrohodnost, je čistě egoistickým tvrzením a vzbuzuje poprávu i pochybnost, jestli ten zahradník opravdu ucukl, jestli to není trucovitý výmysl zabarikádovaného lyr. subjektu, který za svým "neucuknutím rukou" vidí jen slepotu, míjení v zahradě a nedochází mu, že neucukává právě proto, že hrozbu natažené ruky prostě v té slepotě, spánku a pěně nenachází - opájí se pocitem hledání té ruky aniž by počítal s nalezením. Vystačí si s tvcrzením, že neucukává - což je pravda(není před čím). Konec konců není třeba interpretovat dřevěného koně odvážně jako trojský dar/zbraň, může se jednat o dětské hračky... dokonce by tomu nasvědčovala i ona egoistická(děti jsou egoisté) stavba ústředního motivu básně. Báseň by ztratila trochu patetičnosti, ale ten uzel je pořád stejný. pozn: trochu jsem tu kritiku poupravil, také se omlouvám, že jsem blbec vlezl zrovna na "Zpověďi a pocity"... nevšiml jsem si předem. Když už je to ale napsané, tak to zas nechci mazat.
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 17.10.2005 > tichotam> já ti k tomu něco řeknu ale až budu mít víc času

dík za tvůj čas, který jsi tomu věnoval
<reagovat 
 nnnnnn (Občasný) - 17.10.2005 > tichotam> Tak já bych to tedy vyložil úplně jinak, i když se mi ta báseň taky zrovna moc nelíbí. Pochopitelně žádný výklad není privilegovaný a teprve v takových rozborech a diskusích prosvítá to nejcennější na umění: že je vtáhnutím nitra do děje, znásobením nitra, nekonečnou komunikací a šancí sdílení v rozmanitosti. Na Totemu chybí taková rozmýšlení, jaká činíš Ty... a cenné na tom je právě to, že jde jen o rozmýšlení (nakolik se tento fakt rozchází s Tvou intencí, mne nezajímá :-).
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 18.10.2005 > tichotam> nechce se mi na to dlouze reagovat, v podstatě sis tady střihl svou intepretaci a je to tvoje právo ostatně jako právo každého čtenáře..

proto ti vlastně nemůžu psát jak a s čím nesouhlasím, protože ti nebudu vnucovat své vidění ,,reality" popsané v ,,básni"

inu, ten uzel... Já myslím, že jsi na ten text šel příliš složitě;)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 19.10.2005 > tichotam> já to vidím trošku jinak ;o)
tři postavy: lyrický subjekt (ona), on (oslovovaný Ty) a zahradník - ten mi přijde jako kříženec "deus ex machina" a jakéhosi odosobněného druhého já, patřícího lyrickému subjektu (zahradník je někdo, kdo hlídá její zahrady - žeby nějaké superego? ;o))

dřevění koně (je jich víc) mi evokujou spíš cosi, co návštěvník jejích zahrad táhne za sebou, a ono to, narozdíl od lehce tančících koní živých, působí strnule a je smýkáno po záhonech a křovím...

a teď přichází ke slovu superego zahradníkovo: sundává rukavice - ti hadi s jedovými protézami jsou totiž její! takže on se jich bát nemusí... a zahradník asi nechce, aby Ho, tedy návštěvníka zvenčí, pokousala svými jedovatostmi, takže ji zcela rozumně odzbrojí ;o) ale na druhou stranu jakožto bytost čistě racionální nemá zájem o nějaký hlazení či dotyky od návštěvníka - kdežto Ona ano

a z toho jsou oba (vlastně nakonec všichni tři) asi neklidní, páč po zimním spánku přichází jaro, a vůbec... ;o))
Doporučil 
<reagovat 
 tichotam (Občasný) - 18.10.2005 > kalais> Ano, volnost interpretace uznávám, šlo mi právě o ten uzel, jsem rád, že sis všimla. Ani mne nenapadlo, že by má interpretace mohla být stejná jako tvá, nebo snad dokonce jediná. Že jsem ten uzel možná přesložitěl je možné, na to jsem talent, je to k diskusi... Ale nechci tě nutit k diskusi o "zpovědi, pocitu", za což se znouvu omlouvám. Ostatně k takové diskusi by stejně měl přistoupit spíš čtenář.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 19.10.2005 > kalaisko, sorry, nechci tu exhibovat, jen se mi zdály zajímavý ty různý úhle pohledu...

jinak prosímtě vyhoď to "tak" a bude to téměř dokonalý ;o)
a nedivila bych se ti, kdyby tě to napadlo v neděli večer ;o) mě tam popadaly podobné myšlenky...
Body: 5
<reagovat 
Bix (Občasný) - 19.10.2005 > Samotný motív jesennej záhrady je mimoriadne silný a človek s ním má spojených mnoho vlastných asociácií. Ty do nich však prikladáš ďalšie a ja sa nechávam viesť Tvojimi píšucimi rukami, vidiacimi očami. A podlieham tomu chveniu toho, čo bude a ako to od nás závisí...
Body: 5
<reagovat 
fff (Občasný) - 18.10.2005 > a já mam pocit, že se tu vo tý poezii nějak moc kecá.....
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 18.10.2005 > hajka je buh> lepší je nepřemýšlet a dávat déčka? :-)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 19.10.2005 > zkrveziv> a co bys čekal? jak si myslíš, že se žije na literárním serveru? ;o)
<reagovat 
 fff (Občasný) - 18.10.2005 > Václav Mráz> lepší je žít.
<reagovat 
 fff (Občasný) - 19.10.2005 > Kelly> nežije se.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 19.10.2005 > zkrveziv> takže si tu člověk pokecá o poezii :o)
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 20.10.2005 > zkrveziv> zloděj volá "chyťte zloděje"? zdravá sebekritika? :o
<reagovat 
 fff (Občasný) - 19.10.2005 > Kelly> což je ta nejnesmyslnější činnost, jaký se může dopouštět.
<reagovat 
 fff (Občasný) - 20.10.2005 > ariel> nemám pocit, že bych někdy poezií plejtval.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 19.10.2005 > zkrveziv> na literárním servru, jasně... se mi zdá, že ty o velký koze a já o Malým voze, takže to balím
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 21.10.2005 > zkrveziv> ano uznávám že tam mám hrupku:)ale kdo se někdy nesplete?:)

ty seš!!:)
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 21.10.2005 > zkrveziv> nemluvím o poezii ale o přebývání na netu
<reagovat 
 fff (Občasný) - 19.10.2005 > Kelly> hell... prostě mi kecání o poezii přijde naprosto zbytečný. kdekoliv. třeba v egyptě.
<reagovat 
 fff (Občasný) - 22.10.2005 > ariel> a o tom zas nemluvim já.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 19.10.2005 > zkrveziv> a mně ne a užívám si to tu :o)
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 20.10.2005 > Kelly> je to náhodou dobrý si tak počíst co vás napadá:)mně to baví:)


<reagovat 
 fff (Občasný) - 20.10.2005 > kalais> tobě to baví?:o))))
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 24.10.2005 > kalais> tak to jsem ráda :o)
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 24.10.2005 > krásná
Body: 5
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 24.10.2005 > jo proč ne?
Body: 5
<reagovat 
hermit (Občasný) - 24.10.2005 > píšeš krásně, kálo...:-)  dybych já jen zase začal bejt na básničky, ale vono mě to to do tý kebule a ne ne a ne se nastěhovat... páč pěkný to je, vytknout nic, tak... a rejt nechcu, tak nic. :-)
Body: 4
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 24.10.2005 > hermit> ale jen rej trdlo hermitovní
mně to taky nejde - je podzim a znáš to - nějak se mi chceč zas rýt po strništi drakem a ne slovama

jak je?
chataju by to chtělo;)
<reagovat 
 hermit (Občasný) - 24.10.2005 > kalais> 

chtaku by to chtělo pájáje břízám standům a jiným už to slibuju od kamenných dob, a zatím furt nic... sakra. tak já už to konečně naplánuju, ať tam zase protopíme nějaký dřevo...;-) určitě se ozvu, až vymyslím, kdy. (sem se tule tak krásně vožral, že bych měl zkusit jestli by se mi to nepovedlo tak pěkně zase znovu třeba :-))

 

draci lítaj dobře, včera jsme zkoušeli!


<reagovat 
 kalais (Občasný) - 24.10.2005 > hermit> já jsem vyrobila draka a nelítal:) s Klárou jsme ho děsně krásně vymalovaly a vono nič:)
ale jináč

jináč chataja jo i v zimě:)
vopít se dá všude:)
<reagovat 
 hermit (Občasný) - 24.10.2005 > kalais> 

1( chce to vítr

2) chce to líh

a tak.

jinak i v zimě..:-))


<reagovat 
 kalais (Občasný) - 24.10.2005 > hermit> ad 1. vítr byl ale slabý
ad 2. líh ve sklepě tleje
ad 3. zima bdue krutá chce to vytáhnout zavařený rum(b)ový pralinky...
:)

*
<reagovat 
Regio (Občasný) - 24.10.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 (10) 11 12
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter