Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
LEGALIZACE...?
Autor: Tina (Občasný) - publikováno 1.8.2001 (12:28:03), v časopise 6.8.2001
LEGALIZACE...?

Konopí neboli cannabis se pěstuje téměř po celém světě a má několik odrůd. Zelený keř rostliny se dělí na dvě části - z jeho samičí části se vyrábí lana a oděvy, ze samčí pak získáváme pryskyřici, která se dále zpracovává na hašiš a marihuanu. Pro lepší srozumitelnost budu dále mluvit o marihuaně.
Marihuana se nejčastěji kouří, nejpoužívanějším způsobem je její smíchání s tabákem.Účinky po jejím požití jsou zejména nutkání ke smíchu,zdvojené vnímání reality, větší chuť k jídlu. Při jejím dlouhodobém užívání se projevuje apatie, porucha paměti a nízký stupeň závislosti. V současné době je v České republice na seznamu zakázaných látek. Její pěstování a jakékoliv šíření je trestné. Podle zákona z r.1999 se hodnotí jako přestupek množství držené drogy odpovídající dvaceti jointům (tedy ubalených cigaret, které obsahují 1,5 Delta Thc) a od tohoto množství nahoru se již jedná o trestný čin. Za větší množství vám hrozí pokuta až do výše 10 000 Kč, nebo 2-5 let odnětí svobody.
Marihuana má stejně jako alkohol tisíciletou kulturní tradici, která se postupně vyvíjela od uznání svých léčebných účinků až po své absolutní zavrhnutí jako nelegální droga. Na recept byla poprvé předepsána v 17.století. Například mnoho pacientů trpících nevyléčitelnými chorobami tvrdí, že marihuana je pro ně nezastupitelným lékem proti velkým bolestem.
Největší odpůrci marihuany uvádějí, že je startovní čárou na cestě k tvrdým drogám. Opomíjejí ovšem fakt, že experimentátoři s marihuanou většinou konzumují i alkohol, takže pomyslná spojnice marihuana-tvrdé drogy je velice diskutabilní. Mnoho konzumentů marihuany, zejména mladistvých, se dostává k droze prostřednictvím černého trhu, kde se distribuce velice často prolíná s tvrdými drogami. Tam je, myslím, kámen úrazu automatického spojování marihuany a tvrdých drog. Není ale zaznamenán jediný případ, kde by konzument tvrdých drog uvedl jako důvod jejich užívání marihuanu.
Další argument, jenž odpůrci rádi citují, jsou negativní účinky drogy, přestože při srovnání jsou její účinky mnohem méně nebezpečné. Psychická závislost na droze vzniká pomalu a neprojevuje se výrazně. Fyzická závislost na marihuaně nebyla zatím prokázána. Rozhodně se nedá srovnávat s alkoholovou závislostí, kde je u mnoha případů jedinou možností léčby hospitalizace pacienta a následná terapie. Psychóza způsobené konopím jsou ojedinělé a jsou spíše připisovány špatnému stavu osobnosti konzumenta, než účinkům drogy. Na rozdíl od alkoholu u marihuany nebylo prokázáno úmrtí po jejím bezprostředním požití.
Někteří z oponentů marihuany řadí její konzumaci k protispolečenským jevům. Nutno uvést, že marihuana se využívá zejména při společenských rituálech. Konzumenti marihuany se většinou sejdou a zapálí si jointa se stejným úmyslem jako lidé, kteří se sejdou u piva. Cíl je jasný - pobavit se ve společnosti svých přátel. Rozdíl je tady ten, že konzumenti marihuany mají zakázaný vstup do hospod a tak jdou raději do některého z klubů, kde jsou tolerováni, nebo si sednou jen tak třeba v parku na lavičce. Po požití marihuanového kouře nejsou většinou konzumenti na rozdíl od alkoholu agresivní, nekřičí, pouze se nahlas a zdánlivě všemu smějí, nebo jen tak tiše promlouvají. Proč je tedy marihuana nelegální?
Jedna z možností je ekonomická a to že spotřební daň z alkoholu zaplňuje státní pokladnu poměrně uspokojivě, což by u konopí nebylo možné. Kdyby totiž došlo k legalizaci prodeje, prodávalo by se asi jako plevel značně pod cenou a do státní kasy by tedy moc prostředků nepřineslo. Příslušníci okrajových skupun západní společnosti dokonce tvrdí, že policie využívá kriminalizaci marihuany k její nezákonné kontrole.
Myslím si, že a´t jsou pohnutky ke kriminalizaci marihuany jakékoliv, nejsou správné. Stejně jako k marihuaně je totiž potřeba přistupovat ke každé částečně návykové látce měnící vědomí (nemluvím o tvrdých drogách) se zdravým přístupem plynoucím z osobního sebeuvědomění. Jedině tak se dá předejít závislosti a negativním účinkům. Zcela jistě nepomůže kriminalizace, která možná tuto zakázanou látku ještě více zpopularizuje. A tak stejně jako zakázané ovoce chutná nejlépe, tak dnešní mládeži chutná nejvíce marihuana, čehož si asi naši zákonodárci odmítají všimnout...


Poznámky k tomuto příspěvku
Drosophila (Občasný) - 2.8.2001 > O marihuaně bylo a bude řečeno hodně a asi většina věcí, co je tady, už někde nějak zazněla, ale myslím si, že je to pěkně napsané a vyjádřené, v podstatě se vším bych souhlasil. Bohužel nám asi nezbude, než ještě nějakou dobu počkat, dokud nadávači na trávu (a často chváliči chlastu v jedné osobě) nevymřou a do té doby to s nima nějak vydržet ...
Body: 5
<reagovat 
westfood (Občasný) - 3.8.2001 > baudleair... báseň o hašiši - pár stran, skvělé čtivo
<reagovat 
efa (Občasný) - 3.8.2001 > Heh no co na to říct...u nás v KM už jí třeba legální máme. Teda nedoporučuju si odpálit larvu přímo před policajtem ale jinak tě nikdo neprudí! Jak říká drosophila je to jen otázkou času.
Body: 3
<reagovat 
Majka (Občasný) - 6.8.2001 > Protože jsme již o tomto diskutovali na jinem serveru, tak napisi jen k čemu jsme se společne dopracovali. Debatovali jak mladší tak i starší.
Debatou jsme se dopracovali na otázku, proč vlastně marihuanu lidé "používají"? Ze "dát si ji" je vlastně možná důsledek něčeho...
Že jsou i jiné návykové věci (alkohol, káva...)
Že marihuana je návyková psychicky.
Že i mladší lidi mají raději třeba svého koníčka a marihuana je nazajímá.
Pak jsme uvažovali, zda lagalizací
nedáme do vínku další generaci "legalizaci něčeho normálního" - normálního z pohledu pokroku, nové doby, modernímu trendu...
(jako je třeba teď porno v každém stánku).
Rozebírali jsme i dobu uvolněné výchovy v 60. letech -hippis...a zda byly ty děti štastné či ne, když relativně "mohly vše"....
Takže nakonec stejně zbylo další "Proč?"
Body: 5
<reagovat 
Radovan (Občasný) - 6.8.2001 > No já bych taknějak souhlasil s předešlými věcmi, ale opravil bych malý nedostatek: ze samic se získávají palice a listy, které obsahují více THC než samčí listy (samec palice nemá) a tudíž se ze samce vyrábí lano a další produkty, kdežto samice se kouří a vaří, peče smaží...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter