Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Memento pro slovanskou kulturu
Autor: Kateřina Farkasová (Občasný) - publikováno 10.9.2001 (00:44:36), v časopise 14.9.2001
Určitě už jste si někdy, milí čtenáři, povzdechli, jak je ten náš rodný jazyk, ta naše čeština krásná. Zažili jste si pocit, snad i hrdost nad tím, že právě vy smíte mluvit a psát touto řečí. Svou mateřštinu jste dostali v dětství od svých maminek, když vám ji vlévaly do srdcí v podobě písní, říkanek a obyčejných slov, na kterých se stavěl celý svět. Když jste dorostli do školních lavic, ony poklady literatury jste se naučili číst, dokázali správně, bezchybně zapsat myšlenku, začínali jste poznávat nová tajemství přírody, zákony a vztahy mezi nimi.

Proč o tom vlastně píši? Odpověď je snadná, abych bojovala za slovanský jazyk, k němuž patří i ten náš, tentokrát však za lužickou srbštinu. V Sasku žije minorita Lužických Srbů, v obci Chrósčicích místní lidé nyní zápasí o svou identitu, o všechno, co mají - o vlastní jazyk. Jak těžké a smutné musí být to, pokud se vaše děti nemohou učit a rozvíjet řeč, jíž mluvili vaši předci a která jediná zaručuje udržení kultury. Kolik básníků, lékařů, inženýrů a dalších lidí udržovalo tak dlouho při životě svou totožnost, své vlastenectví, svou národnost, kontinuitu, a teď by mělo být všemu konec? Jen proto, že se oficiálně neotevře třída základní školy s výukou v lužické srbštině? Škola přeci formuje společnost, toto si uvědomili všichni signatáři petice "Lužickosrbské školy je nutné zachovat", jež se stále šíří v ČR, dokud se situace v Sasku nezmění k lepšímu.

Domnívám se, že nastala ta pravá chvíle, kdy opět zazní slovanská otázka vzájemné pomoci, otázka ryze demokratická. Je potřeba, aby lužickosrbské školy v SRN dál směly vychovávat občany hrdé na svůj původ a tradici.

Děsilo by mne, kdyby následující Šaldova slova byla pravdivá!

" Uchopit nepřítele a utkat se s ním v otevřeném boji, hruď proti hrudi, je v demokracii skoro nemožné. Stále nahmatáváš slizká a kluzká, medůzovitá těla klik, která se ti vysmekají z rukou..." ("Moje pochyby o demokracii", Šaldův zápisník - ročník druhý, F.X.Šalda)

KATEŘINA FARKASOVÁ


Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Sóky - 20.1.2002 > Pouvažuji nad tím, respektive si to přečtu ještě tak 5x a budu mít ten správný názor.
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 18.12.2002 > tak to je dobry tema, jen prilis zbytecne intelektualne rozepsane...myslim ze by trochu lidovosti neuskodilo, ale pro me osobne dobry
Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 10.9.2001 > Hle, hle, Kateřino, krom lyrické duše a záře z duše jsi i sveřepý bojovník! :o) Díky za mail!
Body: 5
<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 10.9.2001 > Kajman> Za mejl nemáš zač. Bojovník pro dobrou myšlenku... Neber to jako klišé, ale poprvé v životě jsem cítila, že okamžitě musím bojovat na "všech frontách" pro něco, co je člověčensky nutné. Když už o tom ve svých úvahách píšu, bylo by nevhodné to tak ve skutečném životě nedělat! Nemyslíš? Zapojíš se? Vlastně jsi to už udělal, přečetl jsi si to, a to je skutečně dobrý začátek.

Srdečně Tě zdravím!
Kateřina

Kolik lidí přede mnou udělalo v jiných věcech více než já, která jsem jen sháněla a sháním podpisy pro petici, publikuji toto memento na internetu a v tisku. Je to minimum, jež mohu pro Lužické Srby udělat a dělám to s přesvědčením!

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter