Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Hůlová, nový román
Autor: Mašoun (Občasný) - publikováno 15.1.2006 (20:56:33)

Komorní dobrodružství

 

     Nakladatelství Torst uvedlo na trh novou prózu mladé autorky Petry Hůlové (1979), Cirkus Les Mémoires. Po Paměti mojí babičce (2002) a Matným sklu (2004), je to její třetí román v pořadí.

 

     Oxymóronem zavánějící titulek do jisté míry charakterizuje tuto knihu, to, jakou atmosféru navozuje a jak pozoruhodně semknutou ji udržuje od počátku až do konce. I přesto, že se události románu dějí na různých místech (v USA, ČR a Asii) a v odlišných časech, jedná se vlastně o komorní drama, o hru jednotlivých lidských osudů, o konfrontaci kultur a emocí.

     V určitých tenkých a miniaturních odstínech je ona atmosféra ne nepodobná například Burroughsovu Nahému obědu, tedy nikoli paralelou děje, jeho konstrukcí a hloubkou, ale spíše určitou těkavostí vzpomínek hlavní hrdinky Terezy a imigranta Ramida. Vzpomínek, které se různě prolínají, přeskakují se a opět na sebe navazují. Ovšem s chladnou logikou celé mozaiky příběhu, která je sice občas matoucí, ale časem si ne ni lze zvyknout. Postupně spíše vyvstane a vysublimuje otázka, zdali má vůbec smysl a proč je taková, jaká je.

     Zdá se, že Hůlová možná až příliš často odvádí pozornost různými mezihrami (Sula, Charil, atd.), ale právě to je onen hlavní motiv románu. Ten zvláštní „cirkus vzpomínek“.

     Jde vlastně o klasickou formu několika osudů, které se navzájem proplétají a skrze jednotlivé vzpomínky ukazují a ptají se na smysl celku. Tereza hledá obsah toho, co by chtěla, v konfrontaci s tím, co má a co je vůbec možné mít. Touhy srovnává s tím, jaká je realita a jak moc se jí sny podařilo naplnit. A pak nutně přichází deziluze. Pátrá po vlastní i nějaké obecné identitě – ve smyslu hledání místa v úplně novém světě – ale sama se tomu jaksi brání. Ironizuje to.

     Jednotlivé osudy se střídají s přítomností a vytváří útvar, jakýsi slepenec, model skutečnosti, ve které nežijeme většinou pouze tím co je nyní, ale ovlivňuje nás i to, co bylo.

     Hůlová si k tomuto zvolila hovorový jazyk, který ladí a natahuje atmosféru. Avšak způsob vyjadřování ve výsledku působí dynamicky a přirozeně. Popis je nadto rozdílný v určitých nuancích, je-li popisováno a vyprávěno očima trochu cynické a zklamané Terezy nebo klidnějšího a nostalgického Ramida. To vše jakousi pulzující formou, kdy jsou v jeden moment spolu, ale hned nato zvlášť.

     Změť barev a zvuků, která se slévá v jedno, a pak se opět roztržitými kreacemi trhá na jednotlivosti. Nová generace navazuje na tu předchozí a porovnává se s ní. Zvláštní je, že to obvykle nepůsobí nesourodě. I když každá z epizod by zřejmě sama vydala na knihu.

     Problémem ale je, že samotným vzpomínáním se hrdinové v určitých částech trochu vzdalují, nejsou tak životní, jsou jaksi cizí; jako bychom k nim nemohli proniknout, i přesto, že o nich víme dost z toho, co je citově i intelektuálně utvořilo.

     Koncepce románu je tedy vystavěna jako vzdušné šapitó pomocí vzpomínek všech hrdinů, které spolu v určitých směrech nějak souvisí. Pomocí únosného a chytře vystavěného patosu a atmosféry, která je nekýčovitá a je konzistentní až do konce.

     Román přirozeně plyne a není nijak zvlášť složitý. Nejedná se sice o něco objevného a strmě progresivního, ale jistě stojí za to ho alespoň jednou přečíst. Vícekrát to zřejmě nebude potřeba.



Poznámky k tomuto příspěvku
Zrzohlávka (Občasný) - 16.1.2006 >

Tereza hledá obsah toho, co by chtěla, v konfrontaci s tím, co má a co je vůbec možné mít. stylisticky ošklivá věta...

 

Touhy srovnává s tím, jaká je realita (čárka) a jak moc se jí sny podařilo naplnit.  (V recenzi máš spoustu přívlastkových vět; moc...moc...moc.)

 

Problémem ale je, že samotným vzpomínáním se hrdinové v určitých částech trochu vzdalují, nejsou tak životní, jsou jaksi cizí; jako bychom k nim nemohli proniknout, i přesto, že o nich víme dost z toho, co je citově i intelektuálně utvořilo. (nehodila by se více spojka přestože?)

 

3-4

Je pouze orientační hodnocení recenze jiného díla (které jsem - pardon - nečetla), protože děj není tak úplně Tvůj nápad, ale máš v textu jak povedené (skoro básnické) obrazy, tak i věty rozmělňující celkový dojem...Viz první věta v poznámce.


<reagovat 
 Mašoun (Občasný) - 16.1.2006 > Zrzohlávka> ano, o chybách a nepřesnostech vím a přiznávám, přílišnou korekturou to neprošlo...má chyba
jen nerozumím tvému hodnocení...konkrétně té větě s dějem..."Je pouze orientační hodnocení recenze jiného díla (které jsem - pardon - nečetla), protože děj není tak úplně Tvůj nápad..."
<reagovat 
 Zrzohlávka (Občasný) - 17.1.2006 > Mašoun> 

Já se Ti zase omlouvám za formulaci...

Snažila jsem se vyjádřit, že recenze je dost poplatná ději (obsahu, formě) recenzovaného díla, který ty příliš neovlivníš, protože nejsi jeho autorem (pokud tedy nemystifikuješ:-)).

Takže je vlastně dost relativní hodnotit recenze, které ty sice můžeš obohatit vlastním pohledem a přínosem, ale stejně nezáleží na tobě, jak se postavy v díle chovaly...

No a ještě hůř to jde, když jsem knihu výše hodnocenou nečetla...

Snad je to teď srozumitelnější.

Hodně zdaru v další tvorbě. 


<reagovat 
 Mašoun (Občasný) - 17.1.2006 > Zrzohlávka> ano, myslím, že tomu už rozumím...díky :)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 23.1.2006 > Můj pocit, že autora hodnotíš takto především proto, že se rozhodl napsat recenzi je mylná, nebo správná?
<reagovat 
 Zrzohlávka (Občasný) - 24.1.2006 > Ztratila> To je dotaz na mě?
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 24.1.2006 > jo, zrzohlávko, ptám se tebe.)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 23.1.2006 > v rychlosti: kdybych bodovala, asi za 4, ale o to nejde. jsem ráda, že někdo něco takovýho spáchal.

ve výsledku je fajn, že ses neuchýlil k otřepanému postupu: a napsal knihu o b a já si o tom myslím c. jenže to vychází trochu zmateně: uvádíš například, že se mění dynamika vyprávění, vypráví-li tereza/ramid: měl bys tam nějak vpašovat, v jaké osobě, kolika vypravěči je kniha vyprávěna. pokud je vypravěčů víc (u hůlové standardní), jestli se jejich jazyk nějak mění (obvykle ne).
a zajímá mě, co si představuješ pod pojmem "natahovat atmosféru"? je to pozitivní nebo negativní věc?
<reagovat 
 Mašoun (Občasný) - 24.1.2006 > Ztratila> no...v knize je těch momentů, o kterých jsem mohl psát a které jsou stejně nebo náznakem důležité víc...neudělal jsem to...prostě jsem vybíral...řekněme, že jen jednu interpretaci a názor
...co se týká toho natahování...je tam "ladí a natahuje atmosféru"...mně ta slova trochu souvisejí...myslím, že z nich vyplývá spíše to pozitivní...ostatně spíše pozitivní je i ta recenze...zvláštní...myslím, že má jiné nedostatky než tohle...
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 24.1.2006 > A ještě technická - pravils, že myslíš, že text má podle tebe jiné nedostatky: pokud si jich jsi vědom, proč ej neodstraníš? Ty zkoušíš svoje čtenáře, nebo co?:)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 24.1.2006 > jenže, milej mašoune, myslím, že vypravěč je v knize dost zásadní moent, to enní žádná pominutelná epizodka. navíc u hůlové je vypravěč docela zajímavej až zásadní, jakož i její jazyk.

slovo ladí mi obecně, ani v tomhle případě pozitivně nezní. Evokuje mi situaci, kdy autor chce něco říkat, ale v pdostatě nemá co, popřípadě má,a le málo a snaží se to nějak prodloužit - to není pozitivní.
Ani vazba "ladí a natahuje" to nevylepší, zní to neohrabaně a nejistě. Patrně tím chceš vyjádřit, že Hůlové - no já vlastně nechápu, cos tou větou chtěl vyjádřit, že hovorový jazyk dělá text autentičtějším? Nebo že umožňuje autorce ovlivňovat dynamiku textu? Jak?

Ačkoli jsem původně vyzdvihla zrovna tuhle stránku tvojí recenze, zaměřila bych se ze všeho nejvíc na jasné, stručné, srozumitelné a maximálně trefné přiblížení knihy případnému čtenáři. Je nakonec jedno, bude-li to na začátku, na konci nebo někde uprostřed, ale bylo by fajn, kdybys čtenáři přiblížil to, o čem si myslím to, co si o tom myslíš - jestli mi teda jako rozumíš.)

<reagovat 
 Mašoun (Občasný) - 25.1.2006 > Ztratila> no, zdá se, že ty tomu přece rozumíš mnohem víc, nechápu, proč si tu recenzi nenapsala sama...ale to je jen řečnická otázka...
prostě je to tak, že tobě to zní jinak než mně a to je v pořádku...ale neznamená to, že máš nutně pravdu...
a i když neříkám, že vypravěč v knize je pominutelným momentem, prostě jsem se mu nevěnoval tolik jako jiným věcem...nepřišel mi ani až tak objevným, jestli mi rozumíš...
to je myslím vše...a své čtenáře nezkouším...jen se mi do nějaké úpravy nechce...nepovažuji to za důležité...taky bych možná nedělal už nic jiného...
a na závěr...nech si pro příště toho "milýho mašouna"...není důvod, aby si se mnou mluvila z patra...díky
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 25.1.2006 >

Nemyslím to povýšeně, i když to tak může vyznít.

A chápu, že čistá chvála zněka by ti líp. Ale šermovat hned "tak to zkus sama, ty chytrá" je trochu lacinej. Prostě když na to kouknu, vidím zbytečnou roztříštěnost a stylistický nedostatky, což neznamená, že je to vyloženě špatnej text


<reagovat 
 Mašoun (Občasný) - 25.1.2006 > Ztratila> nejde mi přece o čistou chválu...takhle útočit přijde laciný zase mně...mimo to, kdyby si mě znala, věděla bys, že čistá chvála je mi ještě podezřelejší :)...
a co se týče té otázky...nebylo to myšleno tak jak píšeš, ale na druhou stranu...přijde mi na místě...
měj se...
<reagovat 
čtenář petra - 26.1.2006 > Diky Masoune za recenzi na moji knizku. Popsals to docela zajimave, dik. ph
<reagovat 
 Mašoun (Občasný) - 26.1.2006 > čtenář> není zač :)...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter