Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Až se bude psát ...
Autor: mezon (Občasný) - publikováno 24.1.2006 (09:23:42)

Až se bude psát rok dva tisíce šest …

Tak a je to tady. Rok 2006 je pro mě daleko magičtější než třeba ten 2000. Generace Katapultu se dočkala toho o čem se doposud jenom zpívalo. A povím Vám, že když se s tímhle songem v děvětasedmdesátém Olda Říha vytasil, bez velkého přemýšlení jsem ho vzal za svůj. Stejně jako spousta mých vrstevníků. Najednou jsme měli něco konkrétního, na co se těšit, pro co žít. A bylo to báječných 27 let.


Až se všichni přestěhujem do obrovských měst ...


Žiji v malé vesničce kousek od Brna a do “velkého města” jen tak nepřesídlím. Nemám proč. Současné bydlení, po kterém jsem vždycky toužil, mi poskytuje tolik pohodlí, že se děsím dne, kdy manželku omrzí statut venkovanky a začne mě přemlouvat ke změně, která nám poskytne “komfort” multikin, stovek hospod, hromadné dopravy a podzimního astmatu. Ale dokud máme v chalupě děti, tak se to nestane.


Až dálnicí zeměkouli opředem ...

Pracovní povinnosti mě několikrát měsíčně vyplivnou na spojnici mezi Brnem a Prahou a jenom nutnost vlastnictví té maličké nálepky na předním skle mi dává jistotu, že se nacházím na dálnici. Jestli má být něčím podobným pokrytá celá země od severu k jihu a z východu na západ, jsem moc rád, že se tak ještě nestalo.


Až budem pyšni na všechno, co dovedem …

Já, jako člověk, jsem si za ta léta osvojil spoustu dovedností, hodně jsem toho dokázal a myslím, ne, já vím, že mám být na co pyšný. A také náležitě jsem. Ale my, jako lidstvo, jsme toho zatím moc nepředvedli a vlastně toho ani moc neumíme. A to je asi ten kámen úrazu, proč se nám jako jedincům daří mnohem lépe než celému člověčenstvu.


Až suroviny budem vozit z Měsíce …

Ale co se nám opravdu daří dobře, tak to je systematické plundrování naši matičky Země. Asi to tak mělo být, že závody o dobývání měsíce prozatím skončily. Představa, že se bude, jako kdysi Aljaška, parcelovat i náš vesmírný souputník, aby se z něj odvezlo co se dá a pak ty vzniklé díry zahrnout tunami odpadků, tak o tom se mi opravdu někdy v noci zdá a to se pak vždycky těším na probuzení.


Až počasí bude řídit družice …

Poručeti větru dešti. K tomu snad ani není co dodat. Jenom mě zaráží, že se o to stále někdo pokouší. Touha stát se takovým tím (alespoň meteorologickým) bohem stejně nakonec skončí směšným a úplně zbytečným rozsypáváním pochybného prášku z letadel na mraky ve třech tisících metrech, aby nám, nedej bože, zmokl prvomájový průvod.


Až budem létat na Venuši na výlet …

V roce devadesát jsem se podíval na dva dny do Paříže, rok na to jsem byl čtrnáct dní na Sicílii. A to je asi tak všechno. Proč bych létal na Venuši, když jsem ještě neviděl zimní zahradu v Lednici. Už jenom představa třeba čtrnáctidenního letu kvůli obědu a návštěvě zaskleného hypermarketu, za které bych zaplatil asi tak částku odpovídající rozpočtu středně velké, rozvojově se tvářící zemičky, mě naplňuje pochybnostmi, proč zrovna Venuše a ne třeba Humpolec.


Až za nás budou počítače přemýšlet …

Když se nad tím zamyslím, tak skutečnost, že by za nás měly přemýšlet počítače, mi docela nevtíravým způsobem podsouvá myšlenku na to, že bychom museli nejdříve přemýšlet my. No a to se děje tak zřídka, že je to prostě pitomost, vynakládat jakékoliv intelektuální úsilí a námahu na usnadnění, popřípadě úplné odstranění, této činnosti. Na to jsem přišel sám.


Až budeme mít továrny i na stromy …

Vyrábět přírodu. Velmi, opravdu velmi smělý plán. Tak na toto budeme, doufám, ještě hodně dlouho krátcí. Procházka lesem, kde je jeden strom jako druhý, všechny odporně pravidelné, se stejným aróma … fuj, to jsou představy. Snad to bude mít opodstatnění tehdy, až normální stromy přestanou stíhat tempo nutnosti přizpůsobení se množství exhalací a přežít budou schopny jen ty syntetické. Doufám, že se toho nikdy nedožije nikdo z mých příbuzných a potomků. A jejich potomků …


Až umělá tráva bude před domy …

Už jste si někdy šlápli na umělou trávu bosou nohou? Já si na ni dokonce lehl. Vydržel jsem to asi půl hodiny a to jenom proto, že to byl můj nápad, a nechtěl jsem před rodinou vypadat jako blbec. Takže jsem nakonec vypadal jako debil. To budu mít před domem raději vyjeté koleje, hlína totiž v létě docela hezky chladí a jdou z ní opravdu velmi dobře uklízet psí hovínka.


Až zavládne v celém světě blahobyt …

Tak to se jen tak nestane. Kdysi jsem četl, že světu vládne asi tak jeden milion neuvěřitelně bohatých nadlidí s neskutečnými příjmy, kteří jsou tak nějak rovnoměrně rozmístěni po celé zeměkouli. No a tomu jednomu milionu stačí k upevňování jejich moci a bohatství asi tak jedna miliarda obyčejných lidí. Zbytek nikoho nezajímá. Kdyby nebyl, taky dobře. Jak má potom ten blahobyt zavládnout? Ale jako sen a přání je to moc hezký. Dokonce jedno z mých nejoblíbenějších.


Až budem umět skoro všechno vyrobit …

Skoro všechno? A proč chtít všechno vyrábět? Není lepší nechat alespoň něco třeba vyrůst? K čemu to je, to umět, když nakonec stejně místo potřebných věcí vyrábíme jenom samé blbosti a hňupoviny pro co nejlevnější a nejrychlejší naplnění regálů? Proč zkoumat, jak vyrobit kvalitní a potřebnou věc, když si místo ní stejně koupíme aušus od vietnamského trhovce? I když, tuhle jsem přišel domů s trenkami naruby a vyrobil si docela slušný průser. Tak to ano, to by nám šlo.


Pak bude možná pozdě na to chtít se ptát,
co děti? Mají si kde hrát?

Opravdu málokoho zajímá, jestli si děti mají kde hrát. Možná pár maminek na mateřské si čas od času v družném hovoru na návsi uleví na starostovu adresu, že zase vyhodil balík peněz za nákup nových dresů pro jejich klapzubovu jedenáctku, ale aby se udělalo “něco” pro děcka, tak to ne. Proč se taky starat o to, kde si hrát, když samy děti nevědí, jak si vlastně hrát? Je mi z toho jako rodičovi trošku smutno, ale nenaříkám, a hraji si s nimi jejich hry, podle jejich pravidel. Dost možná bylo stejně smutno i našim rodičům, když nás sledovali jak si hrajeme nehrajeme. Asi to tak má být. Vždyť je to koneckonců vždycky o několik roků dál, na děti se díváme očima dospělých, a jsme bez šance jim porozumět. Mě v tom roce 1979 asi moji rodiče také moc nerozuměli. A to jsem si jen představoval, že až se bude psát rok dvatisícešest …



Poznámky k tomuto příspěvku
cardik (Občasný) - 24.1.2006 >

Bez ohledu na kritizované zpracování se mi to moc líbí. Už hodně dlouho tu na totemu nebylo (pokud jsem si všiml) nic takového, co by mě donutilo k malému zamyšlení a chvilkovému koukání z okna. Poslední dobou tu jen soutěžíme o to, kdo sem vloží lepší abstraktní výcvak z foťáku, nejvíce bodů mají klasicky příspěvky, které jsou pěkné na koukání, ale nenabízejí nic konkrétního kromě chvilkového nápadu a "pár tahů štětcem" (výjimky se snad neurazí). A tohle ano. Pro mě 5D, děkuju ti za jednoduchost a obsah.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 27.1.2006 > cardik> I já ti děkuji. Tvoje slova mě opravdu potěšila.
<reagovat 
KrtiCa (Občasný) - 27.1.2006 > Je to zvláštní, poslední dobou, kdykoliv jsem na nějaký dokument psala datum a podpis, vždy mi někde v podvědomí zazněla tahle píseň. Jsem ráda, že se předpovědi nenaplnily a opravdu mi tvé zpracování sedlo!
Body: 5
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 27.1.2006 > KrtiCa> Dík. Já si ji notuju už léta. A fakt jsem se na ten rok těšil hlavně kvůli tomuhle songu.
<reagovat 
zirael (Občasný) - 24.1.2006 > hm. nápad dejme tomu, ale zpracování to (alespoň mně) zabilo.
Body: 2
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 27.1.2006 > zirael> Tak to je mi fakt líto.
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 24.1.2006 >

Tak to vskutku dobré dílo.

Moc se mi líbí ten nápad, domyslet, poměřit naše sny (noční můry, obavy) s dnešním stavem. Myslím, že se ti podařilo moc pěkně Oldu aktualizovat. Líbí se mi i styl, místy mi připomíná Vonneguta (zvlášť pasáž o počítačích s pěkným koncem "a na to jsem přišel sám"). Snad jen bych vynechal některé profláklé pasáže,řipadá mi to zbytečně dlouhé, ztrácí to dech a rozpadá se to do střípků, sady glos. To je škoda, protože to má nosnou myšlenku a několik originálních postřehů. Prostě bych to "prostřihal". Myslím, že Rushdie někde píše "be careful what you wish, your dreams may come true", což by měl být opěrný kámen každých úvah o budoucím :-).  

Hm, z nějakého důvodu mi nejde vpisovat do již napsaného textu, ale chtěl jsem ti napsat, které pasáže považuji za profláklé: tu o Měsíc a Venuši, blahobyt v celém světě. Naopak, za dobré - možná hodné rozvedení a domyšlení (což ale jde mimo žánr fejetonu) - považuji všechny, kde narážíš na produkci přírody...no a tu s počítači. Možná bys mohl na něco z toho napsat úvahu, to by mohlo být zajímavé. Každopádně, drž si svůj příjemný humor, to není málo.

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 27.1.2006 > Bobr> ... byla to taková rychlokvaška bez korektur ... takže to podle toho vypadá ... snad se k tomu někdy vrátím a pokusím se o doladění ... každopádně dík za návštěvu i za kritiku ... obzvlášť ten Vonnegut mi udělal radost ... taky musel ňák začínat ... nééé ... ??? ...
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 27.1.2006 > mezon> Pokud se k tomu vrátíš nebo to jinak rozpracuješ, tak totem splnil to co, měl - pomohl ti, poradil. A to je dobře.
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 27.1.2006 > Bobr> Je to dobře

milý Bobře.
<reagovat 
Bell (Občasný) - 24.1.2006 > Bezvaný nápad, měl bys to Katapultu poslat. Nebudu opisovat Bobra, odporuji jen co se počítačů týká. Tady to já osobně vidím černě, nebudou za nás myslet, budou nás řídit, budou o nás vědět vše.  Ti co je budou ovládat ... no někdy mě z toho běhá mráz po hřbetě. Navíc na umělé inteligenci se velice usilovně pracuje. Souhlasím  s Bobrem i v tom, že by z toho námětu mohla být dobrá úvaha. Líbí.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 25.1.2006 > Bell> 

S těmi počítači vidím zádrhel jinde než ty a mezon. Vy oba tvrdíte v podstatě to, že počítače jednou "zlidští", naučí se od lidí přemýšlet (což, jak píše mezon, že to umíme sami), či se od nich naučí touze po moci. To je vlastně tak trochu Asimovský pohled.

Já jsem si kdysi položil otázku: nestanou se spíše lidé stoji než stroje lidmi? Překvapuje mne, jak rychle se lidé od počítačů učí. Učí se multitaskingu, ztrácí koncentraci. Učí se neklást otázky, ale řešit problémy. Velice mě překvapuje, jak lidé začali pod vlivem počítačů a jiných technologií nakládat se svou pamětí. Už jen to, že kusu hardwaru dali jméno paměť je zarážející, neboť pamět lidská a počítačová fungují zcela jinak. Co se ale děje s pamětí dnes? Tak třeba to, že všichni fotí, nahrávají, ale málo kdo vypráví. Mizí příběh, neboť ten je pokládán za příliš subjktivní - je třeba dokumentovat, nikoliv vyprávět.

Ergo: skutečně nemám strach, že by se počítače stali lidmi nebo jimi nějak manipulovaly, obávám se přesně opačného - lidé propadnou kouzlu počítačové efektivity a posunou se blíže strojům. A k tomu není třeba umělé inteligence, vystačíme s odvěkou lidskou blbostí a narcismem (počítač je projekcí, upgradem lidského: obrazem, vylepšeným obrazem lidstva, který je často nekriticky obdivován).


<reagovat 
 Bell (Občasný) - 25.1.2006 > Bobr> To jsi mě špatně pochopil ... dělám kolem počítačů celé věky :-) ... trvdím, že nás jednou dostanou pod dokonalou kontrolu, budou mít o nás všechny údaje od DNA až po co pijeme :-). Mě osobně z této představy mrazí. Je jen otázka kdo a jak bude s těmi údaji nakládat. Jinak s tebou souhlasím, já když mám napsat něco rukou, tak je to děs, mé kdysi docela slušné písmo je v tahu, když mám něco spočítat ... atd. Co je myslím horší, že lidé přestávají  umět komunikovat, ty hádky tady ukazují na úroveň dizkuzí - jinde to není lepší. Tož tak nějak jsem to myslela :-)
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 27.1.2006 > Bell> Riziko, že si některý stroj v daleké budoucnosti uvědomí sám sebe a tím projeví první příznak přirozené inteligence je podle mne natolik mizivé, že tuto skutečnost prozatím považuji za nereálnou. Něco uvnitř mě mi napovídá, že každý příští pokus o vytvoření čehosi, co by jen vzdáleně připomínalo funkční lidský mozek se vším všudy, tedy i s fantazií, smyslem pro humor, závistí a podobnými vlastnostmi, zřejmě skončí jako ve "Stopařovu průvodci po galaxii". Jsem klidný.
<reagovat 
 Bell (Občasný) - 27.1.2006 > mezon> Šlo mi spíš o to, že už dneska lidi monitorují na ulicích karery, vzorky DNA budou shromážďovány od každého z nás, počítače neboudou inteligentnější, ale mnohem výkonější, díky Internetu není problém propojit dnes kohokoliv s čímkoliv. Já mám prostě jen obavy, že naše soukromí a vše bude jednou monitorováno a otázka zní nakolik jsou tyto sběrné informace o každém jedinci zneužitelné. Dnes se na př. monitorují v USA všechny  !!!! tel. hovory - tam kde se objeví vytipovaná slova, "ty jsi terorista, uklízet nebudu" manželka verzuz manžel, je to okamžitě počítačem vytaženo a prověřováno. "Velký bratr tě sleduje", z toho mám docela obavy. Když vymyslí automatickou hospodyni budu moooc ráda :-), ale ....!!! 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter