Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ze soboty na neděli
Autor: mezon (Občasný) - publikováno 27.1.2006 (15:33:46)
Protože byla příjemně vlahá noc, sed sem si s cigaretou na schody před dům.
Když sem dokouřil, odhodil sem cigáro až na silnici a sledoval oblouk, kterej opsal ve vzduchu ten žhavej popel a pak se rozprsknul o asfalt.
A najednou ... "Dobrý večer".
Skoro sem se lek. Ten chlápek stál tak dva metry ode mně a i na tu dálku sem ucejtil vůni kadidla. Podle hlasu tak třicet, pětatřicet, dlouhej kabát, vzpřímená postava.
"Vy jste se k nám přistěhoval z města, že?"
Nechápal sem, proč se mně na to vůbec ptá. Tadlecta vesnice má sotva padesát čísel a na to, co sme se stěhovákama tahali z auta se přišli během hodiny podívat snad skoro všichni, co tady žili. Stáli a čuměli. Nikdo nepomoh. Né že bych o jejich pomoc stál, to zrovna né, ale to jejich tichý čumění mě děsně štvalo.
"No jó, z města."
"A kdy přijede vaše rodina? Jste tady už měsíc a nikoho jiného jsem u vás neviděl."
Hergot, co je mu do toho? To mu tady mám vykládat, že se tu schovávám skoro před celým světem. Že sem si radši nezapálil doma.
"Nemám žádnou rodinu. Žiju sám."
Chlápek, asi to byl farář, vyndal kapesník a vysmrkal se.
"Nikdo není sám. I když nemá rodinu."
No přesně na takovýhle kecy mám zrovna teďka náladu. Blábláblá. Ještě mi tady začne kázat. No to určitě, honem to musím ňák utnout.
"Helejte se. Nezdá se vám, že je to jenom a jenom moje věc? Že je vám do toho akorát tak velký kulový?" To ho už snad trkne, že má teda jako pokračovat v cestě.
"To máte pravdu. Je to jen vaše věc."
"No to bych řek."
"Ale přesto bych vás rád viděl někdy na mši."
Vo co mu sakra jde? No to se mi snad zdá! Skoro půlnoc a on tady agituje jak ňákej apoštol, nebo co.
"Na mši? To jako v kostele?" No, blbějc už sem se fakt zeptat nemoh.
"Ano. V kostele."
"No kde asi jinde, že jo? Podívejte se, jestli vám jde vo prachy, tak to řekněte rovnou a já vám zaplatím třeba vopravu střechy nebo třeba nečeho jinýho, ale do kostela mě netahejte. Nikdy! To jen aby bylo mezi náma jasno? Rozumíme si?"
Zapáli sem si další cigaretu a plamen zapalovače mě oslnil, Když sem se pak trochu rozkoukal, tak chlápek už tam nebyl.
Že mu to ale trvalo. Dokouřil sem druhou a šel spát.

Ráno vylezu před barák, že si pudu trochu zaběhat a něco mi najednou připadalo divnýho.
Nevěděl sem co.
Stojím, koukám, jak jdou lidi ve svátečních hadrech na mši, poslouchám jak si povídaj vo králíkách a vo rajčatech a přitom mám pořád takovej divnej pocit.
Rozhlížím se a snažím se na to přijít. Všechno se mi ale zdálo úplně v pořádku.
Až sem se podíval na kostelní věž. Viděl sem, jak se proti obloze houpou zvony ... ale já je neslyšel.

-------------------------------------------------

Je to už skoro rok co sem slyšel naposled zvuk zvonů. Nevím co mám udělat, abych je zase slyšel. Nastrkal sem do toho kostela slušnej balík, i tu střechu sem nechal opravit. Dokonce sem zašel i párkrát na mši. Tak trochu z nudy a tak trochu ze zvědavosti. Lidi mě tady maj snad i rádi. Zdravíme se a občas s někým i trochu pokecám. Ale ty zvony pořád neslyším.

Poslední měsíc chodím kouřit ven každou noc a vždycky když se žhavej popel cigára rozprskne vo silnici čekám, co se stane. Neděje se nic. Vůbec nic.

A pořád mi vrtá hlavou ten chlápek. Netuším, kdo by to moh bejt. Teď už totiž vím, že našemu farářovi je přes sedumdesát a do postele zalejzá už ve vosum hodin.



Poznámky k tomuto příspěvku
WhiteShadow (Občasný) - 27.1.2006 > Zajímavé, ale asi to s tím zvonem nechápu..Viděl jak se houpou zvony, ale neslyšel je..no hm..nevím, nevím.
Body: 3
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 30.1.2006 > WhiteShadow> Z toho si nic nedělej, já taky nechápu, jak je možný, že malý princ rozuměl tý lišce, co mu vykládá. Prostě to tak beru a negómám nad tím. Bych si to tím přemejšlením taky moh zkazit. (Fakt mi nevadí, že ta liška mluví.)

A dík za návštěvu.
<reagovat 
Lenki (Občasný) - 27.1.2006 >

Né že bych o jejich pomoc stál, to zrovna né, ale to jejich tichý čumění mě děsně štvalo. (To přesně znám...)

 

Jo, moc se mi líbí... Má to svoje kouzlo a obsahuje některé mé názory.


Body: 5
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 30.1.2006 > Lenki> Dík. Potěšilo.
<reagovat 
čtenář Kiko - 28.1.2006 > Ahoj, tak tohle se mi libilo. Moc a moc. Styl je presne takovy, jak se mi to libi. Zajimavy napad, fantasticke zakonceni. Delka tak akorat. Jen tak dal!!!
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 30.1.2006 > čtenář> Dík za hezká slova. Budu se snažit.
<reagovat 
Evangel (Občasný) - 29.1.2006 > Jo, dobrý nápad... ale to je asi tak všechno...
Body: 3
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 30.1.2006 > Evangel> I nápady se cení. Třeba to někdy předělám. Dík za návštěvu.
<reagovat 
KrtiCa (Občasný) - 29.1.2006 > Člověče, z téhle jsem rozpačitá.. Nějak mi nesedla.
Body: 4
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 30.1.2006 > KrtiCa> Nevadí, KrtiCo, pokud to teda nedopadne jako když mi minulou sobotu nesedlo to osmý pivko. :o)

A dík.
<reagovat 
annandale (Občasný) - 29.1.2006 > Pekne. Jen ten jazyk vypravece je jako pest na oko. (rusil)
Body: 3
Doporučil 
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 30.1.2006 > annandale> Jazyk vypravěče jest jazykem hlavního hrdiny a má dokreslit jeho charakter. Nic jiného v tom není.

A dík za návštěvu i hodnocení.
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 30.1.2006 > mezon> To jsem pochopila, ze ma dokreslit charakter. Ale on nejak nema moc co dokreslovat, protoze hrdina je sice atheista, ale jinak normalni, obycejny, veskrze slusny clovek, zrejme byvaly podnikatel ci zbohatlik, nic jineho o nem nerikas. Takovych co nechodi do kostela je v Cechach snad vic nez 80 procent. Neverici clovek = "primitiv myslici jen na prachy" je klise.
Ale to s tim jazykem je jen muj nazor, tak se nezlob, me to v tomto pripade odrazovalo, pusobi to spis neprirozene, jaksi "autenticky za kazdou cenu."
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 30.1.2006 > annandale> To je v pohodě, já se nečílím, nemám proč. Si tady jen tak vykládáme, nééé?
Hrdina je sice normální, obyčejný a veskrze slušný člověk, ale i tak trošku jednodušší, skoro bych si troufal tvrdit, že je primitiv. To, že nemá hluboko do kapsy je z textu patrné, přičemž jeho mluva by nám měla napovědet, z jakých společenských vrstev se etabloval mezi ty majetnější. Čímž jsem se snažil evokovat myšlenku na legálnost jeho podnikání (ostatně zmínka o tom, že se schovává před celým světem k tomu též vede). Zvolil jsem proto takovýto autentický JÁ-styl, abych nesklouzl k pouhému vyprávění a mohl do díla propašovat hrdinův naturel bez nějakého rozsáhlého popisování jeho pocitů a nálad. Jak je vidět, ne každému to musí sednout.
Chci se tě na závěr ještě zeptat, kdy je podle tebe "přípustný" takovýto hovorový až slengový jazyk v literárním díle?
<reagovat 
 annandale (Občasný) - 31.1.2006 > mezon> Pripustny je samozrejme podle gusta, at si pise kdo chce jak chce, ale ja to radsi tam, kde to neni samoucelne, kde to neni jediny (ci prevazujici) zpusob, jak ukazat charakter nebo vytvorit autenticitu.
Psany text zvelicuje, zkresluje - kdyz neco vyslovis slangove ci hovorove, nezni to tak hrube, jako kdyz to napises. Casto to sklouzne do -"tak cim jeste sokovat... co jeste vic...")
Proto radsi min nez vic, spise do primych reci, protoze napsat neco delsiho v tomhle stylu a nebyt fadni (a ne jen ten primitivni) je kumst.
Pak je treba Hulova, nebo Topol - ale v pripade Hulove
me to taky po chvili zacalo otravovat. Navic nezvladla to, ze veschny jeji postavy mluvi stejnym stylem, neni to uveritelny. V tom to zase Wievegh zvlada lip. Topol je proste Topol.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 22.2.2006 > tohle už povídka je, čistokrevná - ale moc mne nenadchla, raději mám silné příběhy a pokud už na lehčí notu, tak ne jen takové nahození

šíleně mne iritoval ten tvůj pokus o uvolněný jazyk či co - brr

a pointa - o týpkovi, který pošle do prdele kněze (tudíž v podstatě i Boha) a pak přestane slyšet zvony - to mne taky moc nedostalo - jasně, dá se nad tím třeba zamyslet - proč se stěhoval, proč byl v takovém psychickém rozpoložení a jestli třeba to, že neslyší zvony, neznamená, že už ztratil šanci a... bla bla bla :-)

holt nesedlo, no

3-4
Body: 3
<reagovat 
 mezon (Občasný) - 23.2.2006 > Václav Mráz> Asi máš pravdu Václave. I ten jednoduchý buran z Vidlákova by měl mluvit spisovně. Je to až s podivem, jakou odezvu vyvolal styl vyprávění. Když totiž ve stejném gardu probíhá dialog třeba ve filmu, nikdo nezochybňuje etickou úroveň zvoleného slovníku. Nehledě k tomu, že právě tímto jazykem spolu velmi často hovoříme, aniž si to uvědomujeme. Ale na papír to nesmí. Právě takovéhle a jim podobné odkazy považuji za jedno z nejodpornějších klišé, kterým se hodnotí jakékoli literární dílo. Pokus o uvolněný jazyk? Pche! To vážně autor musí mít jméno, aby si mohl dovolit psát takovým stylem? Já osobně bych si připadal jak naprostý magor, kdybych svého "primitivního" hrdinu nechal mluvit spisovně. On je to totiž hňup a jinak mluvit neumí. Kurva!!! To sem se teda ale vážně nasral. Děte už konečně s těma vašema standardama do řiti!

P.S. Tím "šíleně iritoval" myslíš něco jako "děsně nasral"? V tom případě nechápu ty tři body. Za takovouhle kritiku si je, milý Václave, nabouchej do špic. Buď a nebo.

Jo a za ostatní podněty a kritiky dík.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 23.2.2006 > mezon> ha :-)

Nevadil by mi hovorový jazyk, nevadil by mi dialekt - potíž je v tom, že by z toho měl dýchat život, mělo by to být přirozené

nejsem rozhodně první na koho naopak mluva hlavní postavy (resp. vypravěče) působila toporně

ono nestačí jenom udělat něco na způsob fonetického přepisu ("Skoro sem se lek"), abys dostal mluvu ulice

ve filmech to vadí taky, pokud je to umělé, pokud ne, tak nic proti - jenže tam je třeba rozpracovaný slang vhodný k prostředí či společenské vrstvě atd.

já nezbochybňuji etickou úroveň toho slovníku, jen mu tento styl nevěřím, protože nepůsobí přirozeně

PS: "šíleně iritoval" není "děsně nasral" - iritovat je ubíjet, nasrat je vybudit k reakci (svým způsobem)

buď a nebo - to máš těžký, kdybys psal "buď a nebo" i ty, tak by to možná šlo, ale takhle mi holt nezbývá, než ti dát nějaký body, protože ten text není ani na jedničku, ani na pětku, tudíž... :-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter