Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce ambiwaltz z kolekce hierarchoglyfy
Autor: Lyryk (Občasný) - publikováno 24.2.2006 (14:24:43)
další ve sbírce>

 

co nejpomalejší tanec pro můj rytmus

s pošlapanýma nohama tanečnice

s postupně natrženým rouchem

tanec jako pitvu

chci k tomu pokorně těkající svíce

tak dva tři úkroky v pořadí jednoduchém

 

v těžišti chladnokrevných os

musím ochladit tuhle nemožnou křeč

a do lednice klidu

tvé touhou bystré oči nazdobím na podnos

jenž přinesou až zjistí se jak nemoudře

naložil jsem s láskou – mají mě za nelidu

 

a přitom neumím jen tancovat

dle kdejakého krysaře

jen podle svého

tu šlapu větám na slova

jak bouře střechám na faře

hrozím všem hromosvodům něhou

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
cit-i-zen (Občasný) - 24.2.2006 > Obecně mám problém s určitými slovy, což jistě o něčem svědčí, např se slovem něha...ale když někdo napíše, že hrozí hromosvodům něhou...to je odzbrojující! Báseň sama se mi zdá velmi přesná, přesná jako obraz "lyrického subjektu" který má dobrou vůli mně jako čtenáři toho dost říct.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 24.2.2006 > takhle napsaný to je moc krásný...

fakt...

akorát ty očička sou trochu drsný...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Barča (Občasný) - 24.2.2006 > Chladný tanec je jen zdánlivý .... tají v sobě bouři, a všechny možné fantazie .... Ty oči na podnose mě naopak uchvátily !
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 25.2.2006 > Poslední verš. Jinak strašnej pes ves. Roucho, svíce (ještě to "pokorně" - to je mi až odporný - "těkající") x lednice, osy. Takže já svoji tradiční 3. ale kdyby tam nebyl ten balast, tak si myslím, že to obsah má.
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 25.2.2006 > Ot: moc bych stál o objasnění pojmu balast, jinak si to budu muset interpretovat, že zase píšeš jen blbost;
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 25.2.2006 > Lyryk> najdi si to ve slovníku.
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 25.2.2006 > líbí se mi "tanec jako pitvu"
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 25.2.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 25.2.2006 > Já tě prostě beru takového, jakej seš. Tanec jako pitva se mi taky moc líbí.
Body: 5
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 25.2.2006 > Ot: evidentně se tvoje pojetí slovníku vymyká, měl jsem tudíž za slušné, abys dostal příležitost vysvětlit, ale ty se opět musíš vytahovat; tož nic...
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 25.2.2006 > Lyryk> Hele, s tebou se fakt skvěle diskutuje. Já tomu snad ještě přídu na chuť. Prostě lyriku, děkuju za příležitost to vysvětlit, já tu příležitost potrestáníhodně nechám propadnout (nechám svůj výklad slova "balast" bez vysvětlení - čímž potvrdím svoji nepovolanost k hodnocení tvých děl, čímž se samozřejmě před všemi sám zesměšním, ale ve svých očích se strašně vytáhnu, že budu za chvíli nejdelší muž na světě). Ty opět - skvělý smysl pro humor, skromnosti a nadhledu tolik, že by se dalo nakrájet pro všechny totemáky. No nic, trochu sem to chtěl odlehčit...
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 25.2.2006 > Lyryk> Ale abys neřek, tak ti zkusím vysvětlit - co mě na tvé básni vadí trochu jasněji a to i přesto, že se mi do toho v tvém případě nechce - z prostého důvodu: z tebe totiž (včetně tvé básně) čiší taková aurolela vlastní nedotknutelnosti, ale ty básně, které jsem já četl, by tě stěží k něčemu takovému mohly opravňovat, takže si myslím, že se ano - použiji tvou terminologii (oblíbenou) vytahuješ. Ale vynechal bych vzájemné špičkování na úkor podstaty.
V prvních dvou slokách výrazně chybí zajímavé sloveso, které by dalo tvým veršům plasticitu. To nahrazuješ spojeními (plošnějšími) typu: "nejpomalejší tanec", "pošlapané nohy tanečnice", "postupně natržené roucho", "pokorně těkající svíce", "chladnokrevné osy", "nemožná křeč", "touhou bystré oči". Netvrdím, že ta jednotlivá slova nějak drasticky čouhají (i když ta pokorně těkající svíce a touhou bystré oči...), ale že ta slova vytvářejí zbytečně načehranou pěnu - na úkor odhalení kostí. Tedy balast ve smyslu nahrazování údernosti přídavnými jmény a příslovci (nejlépe dohromady), v kterých si ve své básni libuješ a dle mého soudu přebývají.
V poslední části už nějaké to sloveso (zajímavé) je - "šlapu" a velmi výrazné "hrozím". V této části ale bych už nemluvil o balastu, ale o něčem jiném. Zde mě osobně provokuje takový furiantský rys, který zde čtu asi takto: já si tancuju jen jak si sám pískám a je to obdivuhodné, koukejte na hrdinu! Možná sem "nevěrohodný" čtenář (ačkoliv to spojení je stejně neobratné, jako jiná tvá - viz výše), ale já tohle v tvé básni čtu. A když začínám chápat (tedy skrze internet, samozřejmě, tvoji nedůtklivost, ještě se mi to potvrzuje. Ten poslední verš, jak sem psal, se mě líbí, ale i zněho cítím takovou bojovnost, zakomplexovanost typu - "tak já vám to všem ukážu, jak to se mnou je" - - - "mají mě za nelidu" -- ale já - - - "hrozím všem hromosvodům něhou".
Tvoje krkolomnost se projevuje i v této básni a vidím ji především ve verši "jak bouře střechám na faře". Problém vidím v plurálu. Když si tedy já předstvím faru tak s jednou střechou - často sedlovou s takovými patkami - nevím jak se to nazývá. Ale chápu co chceš říct a možná se to používá i plurálu (nevím, mě to provokuje a hlavně mě to zasekává na tom verši a nutí to nějak zkoumat, když bych se chtěl nechat "nést") - přesto z mého hlediska by se to dalo nahradit něčím jako "jak bouře na střechy fary" nebo nějak jinak - tohle mi zrovna asi rytmicky nesedí (to co sem napsal já - ta tvá verze mi příjde krkolomná, jak sem psal). Jinak Lyriku si sem vědom, že sem totální kretén, rozepsal jsem ti to více, než je zde zvykem, netvrdím, že mám pravdu, ale jak na mě tvá báseň působí. Takže až budeš zase "vytahovat" ty své obhajovačky typu, že sisyfů je deset a každej dělal něco jinýho, tak si UVEDOM JEDNU VEC: Mně je tvé dílko víceméně lhostejné, i když rád občas nakouknu, co jsi napsal, ale ten kdo žádá o reakci JSI TY. Já sem ti tu reakci dal poměrně obsáhlou - měl bys tedy, teoreticky, PODEKOVAT:)Tedy ne že bych o to stál. Ten zájem o reakce máš napsanej pod svým dílem. NENI TAM NAPSANO: mám zájem jen o objektivní vědecké komentáře, které věrohodně rozebírají mé dílo a nejlépe s pozitivním hodnocením. Můžeš mi napsat klidně sto stran a dovíst si stopětačtyřicet autorit včetně opice a stejně mě ta báseň prostě nesedne. Proč - jsem se ti pokusil napsat už prve. Takže Ahoj!
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 26.2.2006 > Opíječ tchýní> Ot:

1) Doufám, že je něco i nad námi dvěma, jinak bych ti asi těžko dokázal poděkovat za poměrně výmluvnou "kritiku"; v každém případě prostě dík.

2) Dalo by se nyní poukázat na zametání před vlastním prahem a pozabývat se tím, jak a z jakých důvodů ty sám hájíš i svoje básně na tomto serveru.

3) Dalo by se nadávat hromověji až do úplného vyčerpání blbosti a vzteku.

nicméně:

a) Nemyslím si, že by bylo jakkoliv možným východiskem směšovat skutečnou osobnost autora s výpovědí lyryckých subjektů v básních.

b) Nevím nic o tom, že by dnes existoval nějaký závazný dekret o údernosti poezie, leda bych se vrátil až někam do 50.let Ladislava Štolla, kdy bylo "slavně" odhaleno, že: psychologismus; meditativnost; morbidní lyrika; perverzní obraznost; překultivovanost; intelektuálština - nelidovost; pusto v hlavě, pusto v srdci; chtěnost; křečovitost - křeče nicoty; slovní násilnictví (neologismy); svévolnost; tvrdost; nehudebnost; nerecitovatelnost; pesimismus; nihilismus; existencialismus; rozervanost; přecitlivělost; individuální smutek; symbolismus; subjektivismus; opájení se slovy; přetíženost smyslem; slovní sliz formalistických (čistých) krás vydávaný (V. Černým, B. Fučíkem, F.X. Šaldou) za vrchol, smysl a poslání poezie (Michal Bauer cituje Ladislava Štolla v knize Tíseň tmy, str. 56, 63, 66, 69, 78, 86, 87, 89, 121, Filip Tomáš – Akropolis 2005); tedy souhrnně řečeno tzv. halasovština -> jsou ztělesněny poezií nedávno zesnulého Františka Halase.

c) Jednotlivé básně dělají dojem, jako by si autor napřed vyexcerpoval nevšední slova, jako by si sám utvořil neologismy a pak je spojoval bez myšlenky do zvukových asociací. Tak vznikly pěstky ňader, úlitba, letokruh. Ale to už je rok 1936, evropské drama se blíží vrcholu a tak mezi planými slovními cizelacemi považuje básník za nutné také si všimnout sociální stránky života, a tak žena zase je tu jen jako samice vzrušující svou fyziologií. (Michal Bauer cituje Ladislava Štolla v knize Tíseň tmy, str. 83, Filip Tomáš – Akropolis 2005)

d) Tak jako Štoll máš jistě na svůj názor právo, ale problémem je, že on jej mocensky vydává za obecně platný, stejně tak bys neměl napsat lehkomyslně slovo balast, plasticita, plochost, neobratnost, krkolomnost bez poukazu s čím a jak porovnáváš. Tady vidíš, co lze za tvým vyjádřeím také vidět a nabízí se tedy otázka, zdali ty sám nejsi mírně řečeno neobratný ve svém kritickém vyjadřování.

e) Pokud jde o žádost o kritiku, zde se musím opět ohradit, neboť: Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku v žádném případě neznamená, že lze autorovi nadávat, napadat ho a vydávat svoji mělkou a povrchní kritiku považovat za hlubší. Ohledně slova hloubka máme zřejmě rozdílné požadavky a náhledy. Já předpokládám, že hlubší kritik napřed pochopí celistvost díla a jeho kontextu a potom reflektuje a kritizuje. Nepleť si hloubku významovou s hloubkou jednoho náhodného řezu nožem. Máš přece i druhou možnost. Pokud se ti nechce diskutovat a probírat hlubokomyslně daný text, zejména jsi-li k němu od počátku zcela lhostejný, nech ho bez povšimnutí projít a věnuj se textům, které se ti líbí nebo na něž tvoje pojmové a uchopovací možnosti stačí.

<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 27.2.2006 > Lyryk> Sakra lyriku, budu si uchopovat, co chci. Jinak si myslím, že seš básnickej průměr par exellance. A jestli si myslíš, že tvé básně a pseudointelektuálština je výrazně zajímavější než totem a jeho prostředí, se vším, co k němu patří, tak se obarť na nějakou "hodnotnější" a "důstojnější" instanci, třeba na AVPČJ. jinak se smiř s tím, že prostě budu hodnotit, co se mi zlíbí a jak. Zbytečně se vyčerpáváš.
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 27.2.2006 > Ot:

my autority jsme nevyčerpatelný .)))

tvůj postoj je mi předem dostatečně jasný, ale nepíšu odezvy jen pro tebe... tolik sebestřednosti jsem od tebe naopak neočekával; měj se Štollbo
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 2.3.2006 > chlapci, škoda že nemám sílu číst si tu diskusi...
báseň se mi zdá něžná a přitom vtipná :o)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 (20) 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter