Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Mizení podob z kolekce Nebeské krajiny, pozemské vidiny
Autor: Lin Sien Ti (Občasný) - publikováno 9.3.2006 (09:38:15)

 

 

 

Zšeřelé stezky mne dovedly až sem

Tekutá zrcadla zdobená zemskými i nebeskými ději

výrazy oživení a umírání vlnivě se prostupují

pozorující mysl je kamsi třpytivě odráží...

 

Prázdné jsou podoby jimž tu přihlížím...

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
.......... (Občasný) - 9.3.2006 >

doufám, že můj talíř dnešního poledne nebude prázdný:)

zdravím:)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 9.3.2006 > ..........> 

Hovořím o "prázdnu podob", ne o "postrádání podoby". To je rozdíl.

Když řeknu, že na obloze nejsou ve dne mraky, a tedy je prázdná a jeví se v modré barvě, říkám tím, že na ní nejsou vidět žádné formy, její podoba je "prázdno" a projevuje se v tu chvíli jako bezbřehá prázdná modř.

Neřeknu, že obloha je "plná" modři, protože aby něco bylo plné, musí být v něčem ohraničeno. 

Podobně když řekneš, že se ti zdá, že čas rychle utíká, nebo se vleče, máš asi namysli "jak se časovost jeví v naší mysli". Ale zcela bez pochyb je, že to co se mění a děje (časově) má určitou periodicitou. Ovšem ta je u každého ještě naroubována na jeho subjektivní prožívání času. 

A přece by se dalo říci, že čas je po stránce podstaty prázdný. Vše co známe se nějak děje "v něm", ale on paradoxně sám hranice nejeví. Nevíme kdy zcela vypršelo minulo, kdy je přítomno a kdy začíná budoucno. A ještě k tomu mluvíme o "čase" v přirovnáních, nepřímo.

To, že něco můžeš nahmatat neznamená, že to z jiné stránky náhledu nemá v posledku prázdnou "podstatu".

Ovšem to bychom tu u tématu tak lákavého pro některé buddhistické adepty, zůstaly "bez mála navěky"  

Ať ti polední talíř nabídne co nejvíce jevů, které v tobě hned zmizí      


<reagovat 
.......... (Občasný) - 9.3.2006 > :)) no, já totiž dnes neobědvala:) jen procházku:) to ž tak:)
<reagovat 
Čtenář - 9.3.2006 >
Body: 5
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 9.3.2006 > ..pozorující mysl.....co to je ?A jak můžeš přihlížet podobám ?
Doporučil 
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 10.3.2006 > Raimund> 

Jedna ze schopností (či složek) mysli je pozorovací. To, co nazývám "mysl" buď vytváří myšlenky, představy, zkrátka nějaké koncepty, ale když se ji podaří trošku uklidnit, tak může být pouze ve stavu registrujícího, pozorujícího, toho, kdo je vědomě přítomný u toho, co se děje. V takovém rozpoložení (jogíni je myslím nazývají kontemplace) se pak nahlíží, jak jsou všechny ty děje a věci "kolem i uvnitř" relativní, svým způsobem nepevné, nestálé. Pokud by šlo tohle převádět do řeči a sdělovat, tak už tu nejsme  

Lidská řeč a pojmy na tohle prostě nestačí. Jde se k tomu jemně a tiše přibližovat.

V takovém rozpoložení se dá přihlížet, jak "prázdné jsou podoby, jimž tu přihlížím". 


<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 10.3.2006 > Lin Sien Ti> 

Pokud chseš vytvářet poezii s omezením  funkce lidské řeči a pojmů evropského typu, tak se tedy nadřeš.Důležité ale je, jestli Ti to něco dává a někam jdeš.

Kam se můžeš dostat : např. na stránkách Blue World má k nahlédnutí Raimund Brimm sbírku Lyrické obrázky pro královnu Sebeknofru.Nevychází sice z východních kořenů, ale i ty prastaré naše ke komplikacím bohatě postačují.

Hodně úspěchů přeji


Body: 5
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 10.3.2006 > Raimund> 

Právě že nechci omezovat řeč víc, než už je. Je tu ale povědomí, že významová pauza nebo zámlka je někdy nosným místem sdělení v rámci básně. I ticho mezi slovy (či verši) hovoří. Pojmy evropského typu - tohohle normování se musí každý autor zděsit. Poezie byla vždy také vynalézáním možností řeči (a šla za tzv.běžně užívaný jazyk) "bez omezení škatulky".

Ano, něco mi to dává, někam jdu a navíc ještě to píšu, aby to třeba v někom zaznělo (ať už souladně nebo nesouladně).

Nesleduji kam by se dalo dostat nebo nedostat, prostě si po svém jdu. Jediné co mne "v rámci poezie" málo zajímá jsou podezíraví lidé. S těmi se totiž sdílení většinou nezdaří. Východní kořeny, inspirace, tendence, tradice... ze samé pokleslosti dneška plyne, že už člověk nemůže KDEKOLIV něco z gruntu vnitřního napsat, aby se hned někdo neozval s tím, jak se mu zdá, že v textu cítí něco cizorodého, přejatého, odněkud inspirovaného atd. atd.


<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 11.3.2006 > Lin Sien Ti> Formuloval bych závěr diskuze spíš takto : člověk může kdekoliv něco z gruntu vnitřního napsat i když někdo přijde s tím...atd
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter