Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Hudba
 > Hudba
 > Profily
 > Recenze
 > Zajímavosti
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Z jiného soudku: Judy Frankel
Autor: Dementhor (Občasný) - publikováno 15.10.2001 (00:18:39), v časopise 8.7.2002
Ladinos byli - a vlastně dosud jsou - Židé, kteří byli usídleni ve Španělsku, odkud byli v 15. století vyhnáni. Stejně jako v jiných částech světa, kde se na delší dobu usídlily židovské komunity, i zde se židovská kultura navzájem ovlivňovala se španělskou (a v tom období i maurskou) a výsledek byl víc než zajímavý. Tím nejpodstatnějším a nejtrvalejším je asi jazyk, dodnes ne zcela mrtvý, zvaný Ladino. Ke španělštině má stejný vztah, jako jidiš k němčině, ovšem okolních jazykových vlivů nebylo tolik, jako ve střední Evropě, takže Ladino je dnes v podstatě zakonzervovaná středověká španělština. Později se do ní sice vmísilo něco turečtiny a dalších jazyků zemí, kde se Ladinos usadili, ty ale nejsou tak výrazné.
Druhým výsledkem setkání těchto kultur je hudba, zvaná také Ladino. Je v ní slyšet všechno, co čekáte od hudby španělské - oheň flamenca, energie a hrdost , i jistá zadumanost a patos, ale i veselí tak typické pro hudbu židovskou.
Judy Frankel je v současnosti jedním z nejuznávanějších interpretů Ladino, a nepochybně právem. Znalci hodnotí jak její výslovnost, tak podání jako zcela autentické a věrné, všichni ostatní si myslím tuhle hudbu rádi vychutnají. Upřímně řečeno, myslím, že hudební vydavatelství dělají velkou chybu, když se po takovýchto druzích hudby nepídí - s trochou reklamy by to mohla být senzace sezóny. Ale zase na druhou stranu nám ji alespoň nezprotiví neustálým omíláním rozhlasové stanice.
Písně Judy Frankel najdete zcela zdarma a legálně ve formátu MP3 na serveru www.audigalaxy.com, a to dokonce v "ostré" kvalitě.

 

 

UPDATE !!!

Audiogalxy je pod drnem, jak bylo správně poznamenáno. Takže pokud má někdo zájem, napište mi na dementhor@seznam.cz - mám to jako MP3 i jako audio CD, dokonce i s obalem a bookletem (viz níže :). K dispozici jsou i Barry Sisters - jiddish swing ze 60. let...

 

undefined



Poznámky k tomuto příspěvku
marjanka (Občasný) - 16.10.2001 > taky jsem se byla kouknout na audiogalaxy a ta hudba je fakt skvělá:) recenze taky není špatná :)
Body: 5
<reagovat 
farářskej (Občasný) - 15.10.2001 > Je to víc medievalistická španělárna než klezmer (kterej žeru nezřízeně), i když to flamenco mi definoval Paco de Lucia, takže si ho představuju jinak... na druhou stranu jsem si stáhnul teprve jednu písničku, třeba se to ještě rozjede :)
V každým případě díky za dobrej tip. Já z audiogalaxy stahuju samý bítlsárny (The Rutles a jim podobný) a Jello Biafru, nikdy není od věci dát cokoli novýho...
Body: 5
<reagovat 
 Dementhor (Občasný) - 20.10.2001 > farářskej> No klezmer to holt není - koneckonců židoviny nejsou zdaleka jen klezmer, že :)
Doporučuju Barry Sisters (jiddish swing z padesátých let, na Audiogalaxy taky snadno k nalezení) nebo třeba rabbi Shlomo Carlebacha...
<reagovat 
farářskej (Občasný) - 20.10.2001 > Povídej dál, tyhle informace pro mě mají cenu zlata :) já ti zase můžu navrhnout The Amsterdam Klezmer Band, kterej je teda výjimečně vyvedenej (doporučuju obzvlášť "Five Weeks"), případně ruský záležitosti Kalinka (ty teda můžu kdykoli) a Gypsy Balalaikas - obojí ke stažení na mp3.com a možná i na AG - ani jedno z toho sice není čistě židovská věc, ale mají k sobě tááákhle blízko...
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 8.7.2002 > Je to už sice rok, ale nějak byl tenhle zajímavý příspěveček přehlídnut, tak zařazuji do Časopisu! P.S. Ale audiogalaxy už bohužel nefunguje!
<reagovat 
Majka (Občasný) - 13.7.2002 > opravdu z jiného soudku, ale libi se mi to moooc:). Je to tezke a zajimave snazit se porozumnet teto, pro mne zvlastni, hudbe:)
Body: 5
<reagovat 
čtenář Jirka Meitner - 28.1.2007 > Ahoj, mám moc rád židovskou hudbu všeho druhu,můžete mrknout na můj blog http://gan.botanik.sblog.cz/ a tam je možnost se zaregistrovat do klubu, v rámci kterého si vyměňujeme po internetu hudbu. Nebo se tam přihlásíte přes http://groups.google.com/group/jewish_prag
Hudba se uloží např v mp3 a pošle se například přes yousendit kdo chce, tak si jí stáhne přes odkaz.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter