Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Citáty
 > Citáty
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci Třetí lesy (Amis, Čapek, Doležel, Lodge...) z kolekce Lesy...
Autor: Petr Vaněk (Občasný) - publikováno 30.3.2006 (22:55:13)
další v kolekci>

35) David Lodge

36) Karel Toman

37) Lubomír Doležel

38) Pier Paolo Pasolini

39) Martin Amis

40) Karel Čapek

 

 

 

35) I. Myslím pojetí romantického příběhu jako epického striptýzu, ustavičné vábení čtenáře, opakovaný odklad konečného odhalení, ke kterému stále nedochází – a když k němu dojde, končí prožitek z textu...

II. V pořádném příběhu nemá být nic bezvýznamného.

III. Důsledná specifikace (ve vyprávění) posiluje iluzi reality.

 

(David Lodge: Svět je malý)

 

 

 

36) V zoufalství snad, ve víře však nejsme sami.

 

(Karel Toman: Únor, sb. Měsíce)

 

 

 

37) Avantgardní básnický jazyk se radikálně rozchází s jazykem sdělovacím, rozrušuje konvenční spoj mezi označujícím a označovaným a ve výzvě sémantickým normám vytváří svou vlastní nekonvenční sémantiku. Avantgardní narativ se nezajímá o mimesi reality prostřednictvím referující zprávy, nýbrž vytváří svébytný poetický svět, který je, stejně jako svět avantgardního malířství, soběstačný ve svých vlastnostech, tvarech a barvách.

 

(Lubomír Doležel: Dva moderní vypravěči: Karel Čapek a Vladislav Vančura. In: Narativní způsoby v české literatuře)

 

 

 

38) Mistr: Proč tvořit umělecké dílo, když krásnější je o něm snít.

 

(Pier Paolo Pasolini: Il Decamerone)

 

 

 

39) Pronesl jsem cosi, co mělo být mým nejdelším projevem toho večera; řekl jsem totiž, že jsem se dozvěděl, že si chce porozprávět o své roli, porozprávět o Garym. Lorne na mě opět dlouze zíral. Pak spustil.

            „Já toho Garfielda chápu jako muže značné úrovně,“ řekl (Lorne) Guyland. „Milenec, otec, manžel, sportovec, milionář, ale také muž značně sečtělý, značně... kulturní, Johne. Básník. Neklidný duch. Třímá v rukou svět – ženy, peníze, úspěch; tenhle muž ale proniká hlouběji pod povrch. Vy jako Angličan, Johne, porozumíte tomu, co říkám. Jeho dům na Park Avenue je pokladnice uměleckých skvostů. Sochy. Staří mistři. Tapiserie. Sklo. Koberce. Poklady ze všech koutů světa... On sám je kdysi profesorem přes umění. V úvodním záběru bych viděl Garfielda za pulpitem, jak nahlas předčítá z prvního vydání Shakespeara, vázaného v kůži nenarozeného telete. Za ním visí na zdi celá ta halda olejomaleb. Ti staří mistři, Johne. On zvedá hlavu, a jak hledí do kamery, světlo se odrazí od jeho monoklu a on...“

            Neradostně jsem civěl přes místnost na Lorna, který žvanil a žvanil. Začněme třeba tím, kdo je Garfield. Ten chlap se jmenuje Gary. Barry není zkrácená podoba jména Barfield. Je to prostě Barry a nazdar. A to by bylo zatím to nejmenší. Lorne začal vymýšlet Garfieldův čtenářský deník. Chvíli fantazíroval o básníkovi jménem Rimbo. Předpokládal jsem, že je to jeden z našich přátel z rozvojového světa, jako například Fenton Akimbo. Potom Lorne řekl cosi, co mi pomohlo toho Rimba napůl identifikovat jako Francouze. Ty troubo pitomá, pomyslel jsem si, to nebude žádnej Rimbo, to je Rambot nebo Rembeau. Rembeau měl přece kámoše nebo vrstevníka, náhodou si na to vzpomínám, a ten se jmenoval jako nějaké víno... Bordeaux. Bardolino. Ne, to je italsky... co? Ach bože, to je tak vyčerpávající, nevědět nic!

 

(Martin Amis: Peníze)

 

 

 

40) Zvykne-li si člověk bavit se náhražkami života, ztrácí schopnost bavit se životem samým.

 

(Karel Čapek, těžko říct, kde jsem citát sebral)



Poznámky k tomuto příspěvku
nnnnnn (Občasný) - 31.3.2006 > A ja uz se tesil na nejake Tvoje dilo :-)
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 5.4.2006 > viz Boris ;o)

Martin Amis je syn Kingsleyho? podobnej styl...
<reagovat 
 Petr Vaněk (Občasný) - 5.4.2006 > Kelly> je... ten román je vcelku dlouhej a někdy vleklej, ale tuhle pasáž jsem si musel zapsat:o)
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 12.4.2006 > příjemné drobky.
Body: 5
<reagovat 
Jonáš (Občasný) - 11.5.2006 > za toho Tomana.

Jo a ještě bys moh přidat něco z Balabána, tam se to nápadníky o citování jenom hemží. Třeba: "Dobrodružství nesmí trvat příliš dlouho, jinak se stane utrpením."
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
zirael (Občasný) - 13.5.2006 > chytrý, pěkně poskládaný
Doporučil 
<reagovat 
Periskop (Občasný) - 16.5.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
kink (Občasný) - 18.7.2006 > ten poslední výkřik z amise mi dokonale padne ;)
<reagovat 
kink (Občasný) - 20.7.2006 >

kéž bych uměla psát ještě o chlup líp :-)

každopádně autora doporučuju ;)


<reagovat 
kink (Občasný) - 19.7.2006 >

J.- P. Toussaint: Televize

 

…vykročil jsem rázně k obrazárně, začal stoupat staletími proti proudu až k renesanci, procházeje bez zastavení různými sály věnovanými francouzské a anglické malbě osmnáctého století a celými kolekcemi Nattiera, Bouchera, Largillierra, Hoppnera a Raeburna, na něž jsem jen zběžně pohlédl a zdráhal se je soudit. Myslím, si totiž, že pokud můžeme být strozí v obdivování, musíme zůstat skromnými v očerňování. Nevědomost, povšechně, neznalost, neschopnost být sveden nebo milovat by pak nebyly povýšeny na ctnosti (tou myšlenkou jsem se honosil, když jsem rychle procházel kolem těch mazanic)…

 

 

nebo

 

Vlastnil jsem celou sbírku různých notesů, zápisníků a poznámkových bloků od Rhodia a Shleicher Schuell, s oranžovou obálkou a trhacími listy, a také malé čínské notýsky, čtvercové, s úhlednou tuhou červenou obálkou. Vždycky, když jsem šel ven, bral jsem si některé s sebou, strčil je do kapsy před odchodem z pracovny a podle toho, kam jsem měl namířeno, zaplňoval jsem je neustále úryvky, aforismy a myšlenkami, postřehy a rozličnými formulacemi (obvykle byly jen přesnějším vyjádřením těch předchozích), jichž jsem vak později při práci většinou nikdy nepoužil. Mám totiž pocit, že myšlenka, ať je sebeznamenitější, není skutečně hodna toho, aby byla zaznamenána, pokud si ji proto, abychom si na ni vzpomněli, musíme zapsat. (…) Všechny ty ve spěchu zapsané myšlenky, jež se mi zdály tak zářné, když mě napadly, později vyprchaly, jejich inkoust seschl, vůně vyvanula, a pokud jsem je zvážil s chladnou myslí, bez nadšení, bez znechucení, působily na mě trochu jako mé spodky, když je strčím do igelitového pytle a nesu do prádelny, pociťuje k nim už jen nejasnou důvěrnou něhu, plynoucí spíše ze vzpomínky na to, co nás po určitou dobu spojovalo, než z jejich objektivních zásluh.

 

J


<reagovat 
 Petr Vaněk (Občasný) - 26.7.2006 > kink> jo, má to švih a koule:o)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 (3) 4
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter