Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
hodina
Autor: vojtěška (Občasný) - publikováno 4.5.2006 (21:59:34)

hodina

 

          Šla přes pole, až k posedu. Vedle ní běžel pes Vlk. Neustále neposedně vyskakoval k jejímu pasu a tlapami špinil její kalhoty. Kousal vodítko s řemínkem a vůbec ji neposlouchal.  Ona pro sebe jako před nějakým velkým dozorem psího cvičitele se styděla za jeho neposlušnost a nesměle na psa křičela. „ Vlku nech toho, neskač, nekousej!“ Ale Vlk jakoby neslyšel.  V tom se jí zakousl do rukavice a ona nemluvila a nechala ho tak. Cítila v sobě stud, ne před sebou, ale před všemi, které  jejich psi poslouchají na slovo.  To byla celá ona.  Úzkost ze šmírování jejich myšlenek někým cizím ,  která se  v jejím dětství loudavě vkrádala do jejího vědomí každou noc, rozežírala její hlavu  a ona se  ztrácela  v sugesci svých nereálných představ.  Zároveň pocítila uvolnění, prolnutí jeho neposlušnosti a dravosti s jejím přáním prostě být jeho paní se jí zmocňovalo a ona si jen tak pro sebe řekla. „ no ať“ a kráčeli spolu  v třpytícím se sněhu. 

 Včera šla tudy její sestra  i s jejím synovcem. Ve sněhu se rýsovaly ještě jejich nezaváté stopy. Stopy malé   a velké boty, stopy Vlka a  saní.  Sestra bydlí i se svým manželem M v malém městě K. Před rokem si tu koupili velký dům s velkou zahradou a  nyní je jejich velkým přáním v klidu tu žít až do smrti a mít velkou  rodinu a  ona  si pokaždé  do města K přiváží sebou  marnost   staropanenství , která se mísí s odpovědností a štěstím svobody jejího velkého těla. 

Věří v jednoho Boha.  Ještě donedávna se snažila zastírat svou natvrdlost a nízkou úroveň důvtipu, ale nyní se už o nic nesnaží a každé ráno , v poledne a večer se modlí, aby byla alespoň dobrá, když už nemůže být nejlepší. Ve svých útrobách  konejší svého ducha  a je ráda, že ví, kdo je.  Rozhodla se žit v pravidelnosti odpočítávání minut celé hodiny a nebýt nikomu na obtíž. Chce  mít jednou vlastní byt a v něm mourovatou  kočku a Vlka. A s tímto přáním pravidelně jednou za měsíc navštěvuje sama své příbuzné.  

    Vlk se zastavil a čenichá  kobylinec. Potom se do něj v klidu s chutí pouští a ona se snaží mu v tom zbránit. Vlk přestane. Uleví se ji.  Už se stmívá, a tak se vracejí domů.

 

    Sestra zatápí v kotli dřívím. Má špinavé rukávy vytahané haleny. Na schodech do sklepa na ni   volá  její  dvouletý syn. Na plynovém sporáku v kuchyni se vaří pohanková polívka. Vlk je již uvězněn v ohradě, začíná kňučet a podhrabávat si vrátka. Když zjistí, že to nemá cenu, jde   do pelechu na madraci dírou v dřevěné kůlně. M  přijíždí na kole  od tchýně a v tašce veze chleba a rohlíky  a k tomu povidlovou buchtu. V kuchyni přetéká z hrnce pohanková polévka. M je nemile překvapen a plyn ztlumí.  Sestra stále zatápí v kotli. Nejde ji to, a tak je nervózní. Synovec se počůral do kalhot, až mu to steklo  na podlahu ve verandě a křičí nedočkávající se matčiny přítomnosti. Ona vchází do verandy, bere ho do náruče  a společně jdou do sklepa za sestrou. Synovec se usmívá a je opravdu šťastný. M sedí v kuchyni a čte si inzertní noviny. Na sporáku stojí hrnec s dovařenou pohankovou polévkou, které je teď o polovinu míň. Ona a sestra se synovcem vchází  do kuchyně.   M zvedá oči od novin a začíná se bavit se sestrou. Tématem rozhovoru  je přetečená  pohanková polévka a netopící kotel.  Sestra v zápalu hovoru jde do vedlejšího pokoje pro plínku. Synovec vezme ze stolu pastelky a čmárá po obalu knihy,  vánočního dárku pro M.  Ona  sedí za stolem a pastelky synovci bere. Synovec křičí a sestra mu v křiku vyměňuje plínku i kalhoty.  Ona mu podává lízátko.    M odchází ven řezat dříví. Sestra si sedá na židli a v náručí drží již uklidněného  synovce ulepeného od lízátka. Ona  sedí na židli  vedle ní a mluví spolu.     M  v klidu venku řeže dříví.  Vlk si  vítězně  podhrabal díru pod vraty a utíká po cestě kličkujíce mezi auty ke kostelu do města.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
vojtěška (Občasný) - 4.5.2006 > kdyz to zkopiruju z wordu, tak se mi to radkopvani zkopiruje takhle.jak to zmenit?
<reagovat 
Parsifal (Občasný) - 5.7.2010 > Jako kratičká povídka by to nemuselo být špatné, ale objevuje se zde spousta chyb. Překlepy (budiž, není jich moc), míšení časů, což může být v pořádku, ale musí se to umět ( Vlk se 'zastavil' a 'čenichá' kobylinec. Potom se do něj v klidu s chutí pouští a ona se snaží mu v tom zbránit. Vlk přestane. Uleví se ji. Už se stmívá, a tak se vracejí domů.)
Hlavním problémem ovšem jsou souvětí, častokrát z nich vůbec není poznat jejich smysl, čtenář si je musí číst několikrát, aby je pochopil. Někde stačí změnit pořádek vět, jinde jen pořádek slov, někde je nejlepší souvětí rozdělit do dvou vět. Celkově to má určitý potenciál, ale je potřeba zapracovat na technice psaní, zopakovat souvětí atp.
Body: 2
<reagovat 
Parsifal (Občasný) - 5.7.2010 > Co se řádkování týče, nepochopil jsem, jak to mělo vypadat? Mě se to teď zdá docela v pořádku :-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter