Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
1984
Autor: back (Občasný) - publikováno 14.5.2006 (16:59:06)

             Sedím s Jendou Zatloukalem na zídce oddělující velký dvůr od hřiště zemědělské školy.          „Ty Jendo,  naučíš mě kouřit ?“ zeptám se nesměle. „Řek sem, že mi máš říkat Hans. A už máš chlupatý péro ?“ odpoví a přehodí stéblo trávy z jednoho koutku úst do druhého. „Trošku jo,“ kontruju.

            „Kecá,“ vloží se do toho Olda. „Je to mlíčňák.“ Ale to už stahuju kalhoty i s trenýrkama. Jenda, teda Hans, z několika centimetrů prohlíží hebkou kůži kolem mého pinďoura. „No jo, něco už tam raší,“ uzavře  debatu vytažením Startek. Jednu vyklepne  a nabídne mi. Vděčně vytáhnu cigaretu, vložím si ji do úst. Olda škrtne zapalovačem a připaluje mi.“Musíš tahat a ne foukat vole,“ směje se  Hans a dá mi výchovný pohlavek, až mi cigáro vypadne z pusy. Pomalu se kutálí k okraji zídky. Zachytím je na poslední chvíli a znovu strčím do úst. Tentokrát tahám. „Musíš šlukovat vole,“ poučuje mě Olda. Sám si taky zapálí.

            „Takhle se to dělá,“  předvádí šlukování. Nechám se inspirovat, potáhnu modrý dým do plic, až se mi zatočí  hlava a rozkašlu se. Kluci se smějou a mně je blbě. Hans mi cigáro vezme, štítivě se na něj podívá. „S to celé poslintal prase,“ pronese. Následuje další salva smíchu.

            „Jarků, večeře,“  křičí z okna máma. „Mazánek musí papat,“ komentuje to Olda. Ale to už slízám ze zídky a utíkám domů. „Kluci, za chvíli přijdu jo?“ křičím za nima.

            Doma rychle zhltnu chleba se sádlem a cibulí. „Mami, jdu ještě ven,“  prohodím v předsíni a už peláším. Máma za mnou něco křičí, ale nerozumím ji. Vyběhnu na dvůr. Kluci už na zídce nejsou. Zklamaně kopu do šutrů.

             „Psss,“ ozve se od šopy v rohu dvorku. Je to Hans. Vykukuje z díry mezi fošnama a mává na mě. Okamžitě tam běžím. Vlezu dovnitř. Vedle uhlí je několik dřevěných bedýnek kolem otřískaného stolu, který táta asi před rokem vyhodil. Na jedné z bedýnek sedí Olda a vedle něj nějaká holka. Je starší než kluci.  „ Co čumíš vole?“ řekne to milé děvče. Dnes už potřetí se mi všichni smějí. „To je moje buchta, jmenuje se Dáša,“ ukazuje Hans na tu holku. „Ahá,“ dostanu ze sebe a překvapeně zírám. Tak Hans už má buchtu, pomyslím si

              Olda mi nabízí cigáro.“Už sem dneska měl,“ odmítnu ho frajersky. Hans na mě spiklenecky mrkne, jakože jsem dobrej. „Děcká, co budem dělat?“ zeptá se Dáša a vzápětí navrhne: „zahrajeme si flašku.“ Nechápavě se na ni podívám. Postřehnu záblesk v Oldových očích. Hans jen přikývne. Posadíme se kolem stolu, Olda odněkud vytahuje flašku od sodovky a roztáčí ji.  Nejdříve se oťukáváme, sundáváme boty a tak. Pak najednou Olda řekne Dáši: “dej Hansovi pusu.“ Dáša se nenechá přemlouvat a vlepí jí Hansovi. 

             Pak se znova oťukáváme. A najednou Hans říká Dáši: „dej tady Jerrymu hubana“. Dáša nejdříve jakože s mladejma se nelíbá a podobně. Ale další fant už bez újmy nemůže dát a tak se ke mně naklání a vlepí mi hubana. „Tak to ne. Myslel sem francka,“ není Hans s výkonem spokojený. Dáša se chvíli ošívá, ale nakonec souhlasí. Vidím Oldu, jak nás sleduje s otevřenou pusou. Naposledy jsem francka viděl v sobotu. Ale jenom kousek, než mě táta vyhodil od televize. To musím zvládnout, říkám si a jdu Dáši s obličejem naproti. Cítím, jak mi mezi rty cpe do pusy jazyk. Tlustý, nechutný a ještě k tomu vlhký špalek. Mám ho v puse, dělá se mi trošku špatně, ale držím. Teda, co na tom všichni vidí,  pomyslím si. Dáša začíná jazykem kroužit. No to je hnus. Prudce se od ní odtrhnu. Vidím Oldu, který pořád hledí s otevřenou pusou. Hans se spokojeně směje.  „Jarků, domů,“ křičí z okna máma. „Ahoj, zejtra po škole, jo ?“ rozloučím se a už beru schody po dvou.

            Než usnu, tak ještě dlouho přemýšlím, že už jsem vlastně trochu jako Hans a taky mám buchtu. To až řeknu klukům ve třídě.



Poznámky k tomuto příspěvku
 back (Občasný) - 14.5.2006 > modrá muška> To jsme rád...
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 14.5.2006 > tady nemám výtek, je to i dobře napsané, neodfláknuté

byť opět musím dodat, že by se to hodilo jako část něčeho většího

jo a 84 jsem zrovna vykoukl z kundy ;-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.5.2006 > Václav Mráz> No vidíš. A já tu kundu začal objevovat :-))
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 14.5.2006 >
Body: 5
<reagovat 
the_dark_side_of_me (Občasný) - 14.5.2006 > ať žijou 84, pozdravuju vencu mražíka, jsem na tom stejně(:

samozřejmě že back opět napsal něco, co se dá číst, má to hlavu i patu, ale tý patě chybí achilovka - prostě "pointa", něco... a ne jenom myšlenka, že už mám taky buchtu.
takže za to jeden dolů, ale D
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.5.2006 > the_dark_side_of_me> 

:-))

Pointa jsem já :-))) Pošlu Ti foto.
<reagovat 
Natasha_ (Občasný) - 14.5.2006 > Vytanula mi na mysli Obecná škola, když jsem to četla.
Vypsaný sloh a téma líčené s příjemným nadhledem. Málokterou prózu mě tu baví číst - tohle mě bavilo.
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.5.2006 > Natasha_> Dík.
<reagovat 
Leatherface (Občasný) - 14.5.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
MCMXLI (Občasný) - 14.5.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 14.5.2006 > štyryavosumdesátej byl, až na narození mráze, dobrej rok...;)))
Body: 5
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.5.2006 > Max Bubakoff> :-))  Jo.
<reagovat 
zirael (Občasný) - 15.5.2006 > dobrý. škoda těch formalit typu čárky, mezery, uvozovky - pak by to bylo bez chyby.
Doporučil 
<reagovat 
pepiino (Občasný) - 15.5.2006 > Pěkné. Pro mě velmi příjemná krátká internetovka, která mi akorát po práci sedla do noty :)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
KEHTH (Občasný) - 15.5.2006 >  Asi to moc nechápu
<reagovat 
Lenki (Občasný) - 14.5.2006 >

Další část deníčku...mmm...jo, je to pěkné, musím se všema souhlasit...

Kolik tu je Jerrymu?


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.5.2006 > Lenki>   že by 13  ? :-))
<reagovat 
 Lenki (Občasný) - 14.5.2006 > back> Hm, tak to jsem pozadu...
<reagovat 
 Lola (Občasný) - 15.5.2006 > back> 

13? To mi moc nesedí.Možná že ale jo..


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 15.5.2006 > Lola> .-)) jakto ?
<reagovat 
 Lola (Občasný) - 15.5.2006 > back> 

Znám lidi v tomhle věku. A nemyslim, že by se to za ty roky až tak změnilo(byl by to hoooodně velký posun). Ale je to možný...To napopírám. Stejně je to chování třetí třídy...

Jinak je to dobře napsaný. Lepší než co jsi psal předtím.


<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 15.5.2006 > :o)
<reagovat 
sartre2 (Stálý) - 16.5.2006 > dobryyy...tohle dela dojem,ze autor pribeh prozil a...asi zatim nejlepsi co jsem od tebe backu cetl a tedy cool.Bodik dolu,za to,ze jsi ji nesahal na prsa ...:-))),libi.
Body: 4
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 16.5.2006 > Dočet jsem do konce což se mi zde nestává až tak často, možná to ale bude délkou :o) Jinak seš vypsanej, dobře se mi četlo, pochopitelně ale brnkáš na hodně nostalgickou strunu trsátkem technickýho kytaristy. Obraz idylickýho dětství, jakoby si člověk pamatoval jenom to dobrý ...
Body: 4
<reagovat 
 back (Občasný) - 16.5.2006 > DeadKennedys> :-)) Jo, jo. Růžové brejle.
<reagovat 
Periskop (Občasný) - 16.5.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
Čtenář - 17.5.2006 > Moc dobrý....tak ňák mi to připomíná i střípky z mého dětství:-)
<reagovat 
BELA1 (Občasný) - 16.5.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 17.5.2006 > ALISSIE> dluhy bys měla splácet rychlejším tempem ;-)
<reagovat 
 BELA1 (Občasný) - 17.5.2006 > Václav Mráz> Proč...něco ti dlužím..?
<reagovat 
Bell (Občasný) - 17.5.2006 > jj
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
zajik (Občasný) - 17.5.2006 > to je tak na zfilmování....možná si to jednou pujčim, jestli mi to dovolíš...je to super
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 17.5.2006 > zajik> Jo, jo. Ať mě nepřechválíš :-))
<reagovat 
Čtenář - 18.5.2006 > Ta Dáša byla dost otrlá, co? Dávat francouzáka někomu, kdo pojedl cibuli.
Taková skoro roztomilá vzpomínka, neurazí, neohromí:-)
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 18.5.2006 > vlastně ani nevím, proč to není v časáku - šup :-)
<reagovat 
Gabra (Občasný) - 18.5.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
back (Občasný) - 18.5.2006 > Dík Vám všem :-))
<reagovat 
trew (Občasný) - 18.5.2006 >
Body: 4
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 20.5.2006 > vskutku pěkné; ale s tím věkem jsem taky v rozporu, ovšem také to můžeme mít každý trochu jinak; cosi dikcí podobného já pamatuju někdy kolem 9 roku .)))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 20.5.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
Regio (Občasný) - 21.5.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 22.5.2006 > jojo
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mishela (Občasný) - 8.6.2006 >

aaach jo... Nad tím zavzpomíná každý.. Jak se mu poprvé (ne)zvedal žaludek a jak z toho pak nemohl spát... Dík moc za ty melancholické vzpomínky


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 8.6.2006 > Mishela> :-)) Není zač.
<reagovat 
skold (Občasný) - 13.6.2006 >

nevím proč, ale s tím Hansem mi to připomíná Simmela -Láska je jen slovo (ale jen kvůli tomu jménu ) ..jooo kdybych uměl tka fajnově psát prozu  

 

maj sa pane s podzravem, pětkou a déčkem skolder


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 13.6.2006 > skold5> Skoldíku, kamaráde, díky. A opožděně blahopřeju k matuře :-))))
<reagovat 
 skold (Občasný) - 13.6.2006 > back> u tohodle není za co děkovat....muhehe.....já nedávno napsal zamyšlení a sítn mi to tak zritizoval, že jsem to radši zas smázl  prostě proza je pro mě smrt a o to víc ji dokážu ocenit ... a díky za gratulaci..přijeď na sraz do Brna a zvu Tě na jedno pomaturitní vrrrr
<reagovat 
 back (Občasný) - 13.6.2006 > skold5> 

Tánička už psala :-))

 

Uvidím, jak na tom budu časově.


<reagovat 
nikdenic (Občasný) - 11.8.2006 > Hm. Dobrej rok.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter