Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Nataša
Autor: back (Občasný) - publikováno 19.5.2006 (09:58:53)

              Koukám se na tu spoušť a vím, že tentokrát je to  nafurt. Hromada oblečení na velikém kufru, ubrečená máma u kuchyňského stolu, táta poletuje po bytě a něco si mumlá.

„Kam jdeš?“ křičí za mnou fistulí máma. „Jdu se učit k Olinovi,“ odpovím a aniž bych čekal na odpověď, zavírám za sebou dveře. Sejdu schody,  zamířím k malému sklepu v přízemí našeho domu. Kopnu do dveří, ty se otevřou a já vejdu. Potmě  dalších deset schodů, mírně doleva. Jsem tam. Zapálím svíčku, sednu si k malému stolku. Budu bez táty. Jako Olin, Radek a Miloš, napadne mě a rozbulím se. Kdyby tady byl alespoň Hans. Je už tři měsíce v Řecku. Otevřu zásuvku stolu, vytáhnu ušmudlaný pohled. Jsou na něm tři fotografie s nápisem GREECE. Na první fotce je spoustu barevných stánků, u kterých lidi nakupují veliké, zelené melouny. Na druhé fotce je pláž a na třetí plachetnice. Zrovna taková, na jaké jsme se chtěli s Hansem plavit. Na obálce je razítko s nápisem PAR AVION. Máma říkala, že ten pohled letěl v letadle nad tím modrým mořem. Taková dálka! Přičichnu si k němu. Opravdu to moře cítím.

            Najednou uslyším na schodech kroky. „Je tam někdó?“ ozve se Olinův hlas. Rychle si otřu slzy. Chraplavým hlasem odpovím : „ To sem já.“ Olin přijde dolů a spustí : „ Potkal jsem tvýho fotříka před barákem. Tahal velký kufr.“ Podívám se na něj červenýma očima.  Olin  pokračuje:

„ Zdrhl, co ? Bez fotra ti bude líp. Když odešel můj fotr, bylo to super.“ Olinův táta je už dva roky zavřenej. Jednou jsem slyšel mámu, jak se o tom baví s tetou Vlastou. Věděli to všichni, kromě Olina. „Teď už se vlastně máme jenom my dva,“ pokračuje Olin.“Seš normálně teplej,“ odpovím mu. Začne se strašně smát a rukama plácat  do stehen. Jak se tak směje, hrozně si uprdne. To mi přijde  směšný. Začnu se smát taky. Chci si uprdnout, ale moc mi to nejde. Povede se mi jen slabší upšouknutí. Ale to už se Olin válí po zemi.

            „Jsme bráchové Jerry. Normální bráchové.“ Souhlasně přikyvuju , ale mít Olina za bráchu, tak to  potěš koště, jak říká babička Dolfička, pomyslím si..

            „Jerry, mám pro tebe překvápko,“ řekne zničehonic Olin. „Hm,“ zamumlám. Zvědavě se na něj podívám. „Ale nesmíš to nikomu říct. Nikdy, přísahej,“ dodává .„ Přísahám na smrt mámy,“ stvrdím svou mlčenlivost tou nejvážněji míněnou přísahou, jaké jsem schopen. „Tak jo. Pojď, něco ti ukážu,“ dodává  a už se zvedáme.

            Na dvoře našeho domu vylezeme na zídku. Po střechách se dostaneme k řece.

„A co to má  bejt ?“ vyzvídám cestou. „ Jenom počkej, to budeš čubrnět,“ napíná Olda mou zvědavost na skřipec.

            Dorazíme k bazénu a po požárním žebříku vylezeme na plochou střechu. Budova bazénu je ve tvaru písmene L. Lehneme si na kraj střechy. Olda ukazuje na okna sauny.

 „ Čučni se,“  řekne  a podává mi divadelní kukátko. Přiložím ho k pravému oku. Koukám do oken. Rozeznávám obrysy postav. Zaostřím a vidím nahaté ženské !!

Naprázdno polknu. Nevěřícně vyvaluju oči. Olda se tlumeně směje. „Půjč, teď já,“ řekne. Snaží se mi vzít kukátko. Já mu jej ale nechci dát, tak mi ho musí vytrhnout. „Dneska je čtvrtek. Sauna ženy,“ řekne a s otevřenou pusou si tiskne kukátko k pravému oku. „Teď se Jerry podívej. Z toho se zblázníš,“ podává mi kukátko. Znovu si jej přiložím k pravému oku. U malého bazénku vidím takovou zralou ženskou s obrovskýma prsama. Sjedu kukátkem níž. Nevěřícně sleduju velikého, černého bobra.

            Několik bobrů jsem už viděl, ale to bylo na fotce  časopisu, který kdysi přinesl Hans do sklepa. Tvářili se tehdy s Oldou hrozně tajemně. Za pár dní nato mi Hans řekl, že u nich doma chytil Olina, jak si u toho časopisu honí péro. Zeptal jsem se Hanse co to znamená, honit si péro. Hans vyprskl smíchy a řekl, ať se zeptám Oldy. Dnes už to vím. Vysvětlil mi to táta. Je to špatná věc a škodí zdraví. Ale tehdy jsem šel za Olinem a zeptal se ho. Byl fialový vzteky. Asi týden trucoval a nepřišel za náma ven. Ale s Hansem jsme si vystačili sami.

            „Víš kdo to je?“ řekne najednou Olda. Zavrtím hlavou. "Tak se podívej pořádně," dodává. Podívám se té ženské do obličeje. Málem vykřiknu. Je to úča, která nás má z ruštiny. Říkáme jí Nataša. „To sou blembáky, co?“ řekne s úsměvem Olda. Podávám mu kukátko. V první chvíli chci ze střechy utýct. Olda mě chytá za rameno. „Nikdo to neví. Jen ty a já. Klídeček,“ uklidňuje mě. Vytáhne dvě cigára. Zapalíme si. Olda ještě chvíli čumí do oken sauny, já už nechci.

            Slezeme po žebříku. Pomalu jdeme domů, tentokrát normálně po cestě. Kopeme před sebou kulatý šutr a mlčíme. Vzpomněl jsem si na tátu. Chce se mi znova bulit. „Tak čau,“ řekne Olda před naším barákem. „Čus,“ odpovím. Ploužím se po domovních schodech.

            Máma sedí v kuchyni. Má zarudlé, ubrečené oči. Sedám si k ní ke stolu. „Neplač mámčo, já se o tebe postarám,“ řeknu  a hladím ji po vlasech. Máma se usměje a přitiskne mě k sobě.

            V posteli nad tím vším přemýšlím. Nejlepší by bylo, kdybych utekl za Hansem. To byl úplně můj nejlepší brácha. Ale nemůžu tady mámu nechat samotnou. Rodina potřebuje chlapa,  vzpomenu si na tátova slova a pomalu usínám.



Poznámky k tomuto příspěvku
Lenki (Občasný) - 19.5.2006 >

 

Další kousek do skládanky... Pěkné... 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
čtenář dee - 19.5.2006 > Čte se to moc pěkně. Nadprůměr zde.
<reagovat 
sympathique (Občasný) - 19.5.2006 > dobre, dobre
Body: 5
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 19.5.2006 >  
Doporučil 
<reagovat 
Gabra (Občasný) - 19.5.2006 >
Body: 5
<reagovat 
Helienn (Občasný) - 19.5.2006 > Jo
Body: 5
<reagovat 
trew (Občasný) - 20.5.2006 >
Body: 4
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 21.5.2006 >

backu, pozor na strašně často se opakující spojku a

 

líbí se mi, jak si umíš udržet pozornost čtenáře, jak uvěřitelně rozehráváš emoce (čtenář se s nimi může identifikovat) + oldova přímá řeč je pěkná, ale toto se mi nějak nezdá, tedy ta druhá věta: (máš to v myšlenkovym monologu náctiletýho kluka, to by musel být nepřirozeně velkej slušňák, aby takhle myslel - obzvláště, když přirozeně zkoumá, jakýho má soudružka učitelka bobra ) - já vím, žes to nejspíš myslel jako kontrast - tu soudružku vs. jejího bobra, ale stejně jsem o to zakopla

 

Podívám se té ženské do obličeje a málem vykřiknu. Je to soudružka učitelka, která nás má z ruštiny.

 


<reagovat 
 back (Občasný) - 21.5.2006 > MiKa> Ano. Máš pravdu. Opravím to . Děkuji za návštěvu .
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 22.5.2006 > se mi od tebe líbí asi nejvíc

má spád, správně praštěný dětský slova (už dlouho jsem si tohohle faktu v povídkách nevšimnul) a dobrej příběh

zvládnuls ji skvěle
možná bych v tom pokračoval bejt tebou
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 22.5.2006 > Nemocný> Od tebe obzvlášť těší. Dík.
<reagovat 
BELA1 (Občasný) - 24.5.2006 > pěkně ses vypsal...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Efča (Občasný) - 25.5.2006 > Na malém prostoru bylo hodně vyjádřeno.Mám se co učit.
Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 25.5.2006 > je to fajn, dobré vypravěčské postupy

z hlediska literárního asi hodnotnější věci, než to, s čím jsi tady začínal, nicméně z hlediska originality je to naopak slabší

zajímavé jsou ty stejné postavy, ten mikrosvět, který těma povídkama neustále o kousek rozšiřuješ, i to je dobrá hra se čtenářem, byť nevím, zda by to pak všechno šlo skloubit nějak knižně
Body: 5
<reagovat 
army of me (Občasný) - 15.6.2006 > Jen maličkosti:

Na první fotce je spoustU barevných stánků
Já mu JEJ ale nechci dát, tak mi HO musí vytrhnout

První větu beru vzhledem k faktu, že celá povídka je psaná na hraně spisovné a nespisovné češtiny, mnohdy to ruší, tady ne, ve tvém podání to působí přirozeně. V tom druhém případě mi to ale nesedí - a je to právě to skloubení spisovného JEJ s nespisovným HO. Vím, že použít 2x jedno z těch slov by znělo asi dost příšerně, ale takhle to z mého pohledu není o moc lepší. No. Ale jsou to opravdu maličkosti. Celek se mi líbil, asi o chlup víc než 1984 (a bobry tentokrát nechme stranou :-)).

Body: 5
<reagovat 
 back (Občasný) - 15.6.2006 > army of me> Díky. Je to někdy těžké skládat slovíčka. Těžší, než se zdá :-)))
<reagovat 
Maura (Občasný) - 30.7.2006 > Nelíbí se mi, že píšeš nespisovně a nebo prokládáš nevhodně oba způsoby mluvy. kromě toho, používán germanismů a těch, při bohatosti českého jazyka není třeba. přitom, děj je povídky je vulgární, nechutný a zaráží mne, že to umisťuješ na veřejný server. Myslíš si, že opravdu každý si tohle rád přečte ? No, nebudu tě hodnotit, aby sis nemyslel, že se ti mstím, jen jsem se šla podívat na tvé dílo, když se odvažuješ chodit kritizovat druhé.
<reagovat 
 back (Občasný) - 30.7.2006 > Maura> Je mi Tě upřímně líto. Svou prostotu si neuvědomuješ, tak se Ti asi žije dobře, ale běž do sebe. Začni číst, chodit do divadla, do knihovny. Docela bych typoval, že Tě manžel mlátí a možná i znásilňuje. Jestli je to tak, neboj se to oznámit.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 31.7.2006 >

Text se mi líbí, ten mikrosvět, na který už upozornil Vašek. Mírně bych si asi zaremcala nad jazykem... Mísení spisovnýho s nespisovným je v pořádku, jen si nejsem jistá, nakolik tö máš pod kontrolou. V první části nadužíváš je - a tam zřetelně především proto, žes na nic lepšího nepřišel.  .


Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 31.7.2006 > Máš takový trapný invektivy zapotřebí?
<reagovat 
 back (Občasný) - 31.7.2006 > ztratila> ztratilo, je mi moc líto, žes to musela číst. Jde to mimo Totem, jedná se o jiný literární server, kde jsem té osobě Maura napsal kritiku, slušnou a doporučující s tím, že jsem se neprozřetelně zmínil, že publikuji zde. Ona sem skočila a začala jedničkovat moje pokusy. Jsem se naštval, no. Asi to zabalím, jaký to má smysl ? Fakt to nemám zapotřebí....
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 31.7.2006 > jsem úplně přesně nepochopila, proč máš co balit. Obecně vzato bych se nad takový věci povznesla - ne vždycky, ale často se najde někdo, kdo ti vlepí jedničku jen proto, aby podpořil svůj názor na tebe, jakej seš blbec - a spíš to říká něco o něm. Psaní jako takový enenchávej!:)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter