Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce autentikům z kolekce Překříž Tristus z Pych-Nutě
Autor: Lyryk (Občasný) - publikováno 8.6.2006 (01:58:51)
další ve sbírce>

 

 

neodvratný svět se ježí

vystřeluje bezradná dikobrazí pera

která prošpitávají instantní ražniči

 

autenticita je v rejži

v divadelních poznámkách co včera

pomyslel jsem si o svém romantickém voliči

 

předstíraná zpověď o pouhém nedostatku

nedodovolání pozornosti na pudové vzory

osvit „náhodou“ nastaveného filmu

 

múza přistižená v neurotickém šátku

pokyvování zmatkům své diaspóry

naposled snadno viděné například větve jilmu

 

řeky bezbřehých abstrakt vně logiky

prádlo překotně vymáchané –kapesník- zavěšen pěti kolíky

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
tři_černí_mravenci (Občasný) - 8.6.2006 >

tahle nás dost bavila...mno...jakože jsme u ní ani tak netrpěli jako obvykle...

 

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
skold (Občasný) - 8.6.2006 > abstrakt to rozhodně je....ale to je tak asi vše, co mi tenhle text ukázal a vcítil
Body: 3
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 9.6.2006 > Tady stojíš úplně mimo zaběhnuté koloryty, jsi osobitý, nápaditý a zároveň pevný v kramflecích. Kupodivu i výrazně obrazný.
Doporučil 
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 8.6.2006 > kubajz> 

 zjišťuj, zjišťuj...V některých básních je přímo zmiňována osobnost básníka a jeho( resp. její) vztah k okolnímu světu,

někde je zamlčena, odsunuta do pozadí.Čtenář prochází  kolem pozůstatků dějů, vztahů, mýtů a kdovíčeho ještě, jakýmsi lapidáriem duševních artefaktů a je apelováno na jeho zvědavost a chuť poznávat něco nového či skrytého.Buď na hru přistoupí nebo ne.


Body: 5
<reagovat 
 kubajz (Občasný) - 8.6.2006 > Raimund> nesouhlasím s projekcí osobnosti básníka, protože při čtení textu, ten kdo k nám promlouvá není autor, ale jakýsi imaginární subjekt, který je pak v textu zakódovaný (Eco uvažuje ještě o modelovém autorovi, ale to je jedno)- a jak říkáš, může být centrálním nositelem děje, nebo v pozadí (u Rilkeho je třeba tzv. Dinggedicht, kde je vlastně jen jakýsi "pozorovatel" a ten vlastní "život" v textu je vložen do věcí okolo). Mýty a artefakty....hmm....výborně to dělá Kolář, Holan a v posledních desetiletích se nám o to strará postmoderna, všechno se stává intertextem..... ale mně se zdá, že tady tomuto textu ( a jemu podobným zde na totemu) prostě chybí nějaký motorek, nebo spouštěcí mechanismus....prostě jak jsem řekl, zdá se mi plochý a budu uvažovat v čem to je:-)Loučím se s tímto serverem, abych měl více času na hloubání...checht:-)
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 9.6.2006 > kubajz> 

Jo, to bych měl taky udělat.Ale asi bych už potom nic nenapsal

 

 

P.S. od toho Akrobata jsem se dostal k Filozofii v budoáru, takže moc nehloubej, topografie je nepřeberná.


<reagovat 
čtenář egil - 9.6.2006 > Tento text je na moje gusto příliš subjektivní a autentický.

Váš Ladimír Ovotný

;))
<reagovat 
Jonáš (Stálý) - 9.6.2006 > Jo.. je v rejži, politá omáčkou Uncle Ben's.
Body: 5
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 9.6.2006 >

má to smysl?

bojím se, že poezie je jinde.

 

slovo: nedoddovolání mě docela vykolejuje


Body: 3
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 10.6.2006 > drfaust> bohužel já zas naopak nevím zdali je tvoje otázka po smyslu směřována smyslu básně nebo obecně "mému stylu psaní, možná i obojímu; kdo ví... kde poezie doopravdy je, na to nelze nic namítnout; s tím slovem ovšem promiň .))) vidím jak se ti ho v rozrušení podařilo napsat, trauma bylo asi veliké;
<reagovat 
vikinga (Občasný) - 9.6.2006 > To je asi typické dílko pro současou postmodernu; co nejneobvyklejší slovní spojení, za každou cenu, i kdyby to ve finále nemělo mít žádný kloudný smysl...
Nebojím se říct, že tomuto dílku nějak nerozumím, což ještě není nutně nutné pro percepci poezie obecně, ale zdá se mi to být zároveň příliš krkolomné, příliš umělé a příliš vykonstruované, navíc neoslovuje, ve mně nijak "nekonotuje", je to trošku hluché - prostě poezie per se, nebo lépe řečeno akademická poezie per se (protože naši slavní akademici by jistě ocenili:-)).
Body: 3
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 10.6.2006 > Vikinga> Reaguji pouze na část vytrženou z kontextu: "ve mně nijak "nekonotuje", je to trošku hluché". Nevím zdali jste se podívala do kontextů této básně a položila si základní otázku, kdo je onen "Překříž", zřejmě ne, potom není divu, že vás báseň neoslovuje natolik, abyste se ji snažila pochopit. Nakonec možná nemáte s oním "Překřížem" srovnatelné životní problémy, což samozřejmě vůbec nemusíte; ale napsat i v tomto vašem kontextu, že jsou verše hluché, to je unfair. Chcete se vydávat za přesný měřič dostatečného porozumění veršům akdyž neporozumíte, tak jsou hluché? Dosti podivné na šéfredaktorku jistého literárního serveru, která se mezi opovrhované akademiky svými snahami infiltruje, neřkuli je vlastně v malém jedním z nich.

Pokud byste chtěla nejakou hlubší rozpravu na téma postmodernismus, vězte, že v dnešní době jsme postmoderní všichni. Podle současných literárních badatelů nikdo neuniká. Čím více se někdo liší, tím více stvrzuje, že je postmoderní .))) Můj styl rozhodně není vědomou touhou po postmodernismu, ale možná je v tradici naší poezie navazováním na autory jako byli např. Kabeš a Rotrekl. Po nich jsem na jiném začátku poezie, než byste si možná dokázala představit, neboť jste se tím směrem, (dle toho, co jsem od vás četl), nevydala. Znám řadu lidí, kteří nejsou schopní přečíst ani stránku z Kanta a přesto tím Kant nepřestává být jedním z největších filosofů všech dob.
<reagovat 
 kubajz (Občasný) - 9.6.2006 > Vikinga> dobrý postřeh:-)
<reagovat 
 kubajz (Občasný) - 10.6.2006 > Lyryk> Dobrý den, dovolím si jen několik poznámek na okraj:
1. váš přístup ke kritice je podle mne "hluchý"; autor přece nemá mít potřebu obhajovat to, co napsal; publikováním text, začíná tento text žít nezávisle na vás: to byste měl jako "postmodernista" snad chápat.
2. argumentace, že všichni jsme postmodernisti je také hluchá; nejen kvůli zákonům logiky a argumentace, ale i v tom, že v době, kdy vládne postmoderna, očekávám spíše protiproud; o ten se tu téměř nikdo nesnaží a texty pak působí vyumělkovaně, protože se snaží být poplatné; to, co vašim textům podle mě chybí, je trocha přirozenosti.
3. Tedy: nesnažte se čtenáři vnutit váš způsob interpretace, nechte to na nás!
<reagovat 
 vikinga (Občasný) - 10.6.2006 > Lyryk> No, psala jsem VE MNĚ, což neznamená, že to nemusí konotovat v jiných, ostatně myslím, že jsem celou kritiku napsala čistě ze subjektivního pohledu a že je to zřejmé (přečtěte si ji ještě jednou a bez afektu, prosím), a když napíšu, že je hluchá, je to v kontextu předchozího PRO MNĚ. Můžu mít přece svůj vlastní názor, navíc o hlubší kritiku jste stál. Čili když JÁ neporozumím, pak je báseň PRO MNĚ hluchá; tak přeci poezii vnímáme všichni, dokonce i vy. Vždyť jinak to ani nejde, to by pak bylo moc snadné objektivně odlišit, která poezie je dobrá a která špatná, kdyby všichni měli stejný názor. No a ta následná poznámka o zdravém rozumu je se smajlíkama, čili měla by být brána s dost velkým nadhledem.
Že se vám moje kritika nelíbí, za to se omlouvám, ale lhát vám do kapsy by bylo k ničemu. Navíc oproti jiným se snažím být konstruktivní a věcně popsat chyby tam, kde je vidím. Mnozí jiní z Totemu by vám zde napsali, že je to "sračka" a ani by se neobtěžovali s vysvětlováním. A netvrdím, že mám patent na rozum, jen jsem myslela, že by vás zajímal názor dalšího čtenáře. Ale evidentně vás ne zrovna pozitivní názory nezajímají. Pak stačí říct, poznamenat k básni a já budu hodnotit jen to, co se mi od vás líbí.

Překříž Tristus, to je slovní spojení, které mne zaujalo na první pohled, ale nehodnotila jsem a nezmiňovala, neb jsem hodnotila jednu báseň a ne název sbírky - kdybych měla hodnotit název sbírky, pak ten oceňuji, protože ten konotuje velmi (a nejde jen o narážku na Ježíše Krista ve spojení s latinským "smutný").

Postmodernisti jsme všichni, dokud historičtí kritikové nevyzobou ty, kteří se výrazně odlišují, a nedají jim jiné jméno. Které bude třeba ještě víc hanlivé, než nálepka "postmodernista":-))
Já mám zde na Totemu jen zlomek toho, co dělám. Je dost věci, které publikovat nemohu a které si ode mě přečíst tudíž ani nemůžete (a možná je to lepší:-)). Na internet dávám jen ty věci, které se jinde neuchytí:-)))
<reagovat 
 vikinga (Občasný) - 9.6.2006 > kubajz> Spíš zdravý rozum:-))
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 10.6.2006 > Vikinga> Nevím z čeho usuzujete, že by mi negativní kritika vadila; mně vadí, když není fair, ale to nevadí vám. Nadhled rozhodně nechybí, já se nijak nerozčiluju, jen se domnívám, že použít slovo "hluchá" nejste vzhledem ke svým snahám a aktivitám zcela oprávněna .) to je nadsázka, dělejte samozřejmě jak umíte; nechte mne zase klidně se domnívat, že kritiku prostě neumíte, zejména tu negativní.

Jistěže vnímám poezii subjektivně, ale nepřijdu nikam a neholedbám se slovem "hluchá", pokud něčemu neporozumím, potom bádám nebo se zeptám. Neporozumění není výrazem kritičnosti. Jiná věc by byla, kdybyste napsala, že tento typ poezie nemáte ráda, pak by mlčel. Jinak popište opravdu věcně, čím si vysvětlujete tu hluchost, protože vedle vašeho tvrzení o tom zhola nic nepíšete. .) krásný den
<reagovat 
 vikinga (Občasný) - 10.6.2006 > Lyryk> Ale jo, příčiny pocitu hluchosti jsem uvedla hned na začátku: připadá mi to jako snaha o maximalizaci neobvyklosti slovních spojení (je to typické pro mnoho současných básníků), konkrétně třeba při čtení zarazí a vykolejí tato slova: dikobrazí, instantní, autenticita, volič, diaspóra, abstrakt...
Ne že by všechna z nich byla s daným substantivem či atributem (:-)) ve výsledku nesmyslná; ale v souvislostech přesahujících hranici verše už nejsem já osobně schopna "vidět za". Konotovat. Čili pro mě je to hluché. A i když slovo hluché vás irituje:-), já to opravdu nemyslím nijak pejorativně. Prostě pro mě osobně báseň poztrácela po cestě sdílnost, protože nejsem schopna jí díky výše uvedeným důvodům hlouběji porozumět a něco si z ní sama pro sebe odnést.
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 11.6.2006 > Co se týče diskuze, připadám si jako v dejavu.
<reagovat 
poetor (Občasný) - 11.6.2006 > zajimavé, zajimavé ! jsem přesvědčen, že tohle je výborná báseň .. to, co mne na tvém válcovacím stylu vždy iritovalo, najednou mi imponuje .. má stejné tělo i ducha .. slova jsou organicky spojitá nejen rýmově a metaforicky, ale dokonce i rytmické nesrovnalosti jakoby byly schválně .. je to krásný surový materiál, vytržen z básnikova vnitřku a nehraje si na styly ani líbeznost .. vylévá se z tvojí nezaměnitelné poetiky, aby demonstroval její možné dimenze v budoucnu .._:-)

Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 10.7.2006 > máš to za pětikolík ;o)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 (14) 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter