Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<Zpátky malá antologie stesku z kolekce Čína za sklem
Autor: noa (Občasný) - publikováno 22.10.2007 (10:00:00)

Park byl zakotvený na průsečíku pečlivě vypočtených souřadnic. A já tam chodívala pro zeleň v očích a pro setřené obrysy za soumraku. Parkové šeření vonělo a hladilo. Houpalo. Omývalo. V onom dalekém městě neohebných souřadnic. S houstnoucí tmou se od semknutých dvojic a z lidských hloučků ozývalo: "počkej, Karle" nebo "tak zítra" - jak tesklivé chtění vkládalo do cizích úst slova milovaného jazyka v intonaci přátel a blízkých. A pak se z ohybů parkových pěšinek začali vynořovat – M. (workoholický krok chronického opozdilce) a L. (s netrpělivým úsměvem - nechce poslouchat, chce chrlit to svoje), a pak další a další.

 

A pak, bránu po bráně, se park otáčel zády. Nejdřív se na jižní straně rozvalila pivnice, tlustá a bachratá a kloktala lepkavost hluboko mezi stromy. Pak na severu otevřeli bordel. Na plakátu dokonalá šlapka, špínu světa koncentrovanou v přeštípnutém pase. Tráví pohledem zvířátko pod bránicí. A pak dvojice žebráků u západní brány. Nepřirozeně napjatá kůže na hlavě a divné díry místo uší, nosu i úst. Podíváš se a už nikdy se ti nepřestanou zjevovat ve snech. Projdeš příliš blízko, a budeš jako oni - natažené ruce s pahýly prstů.

 

To léto bylo úmorné. Město, nově zasklené, zrcadlilo vedro a dýchalo se těžko. Vzduch jako v prádelně, jen vůně škrobenky chyběla. Voněly cedry. Obešla jsem park ze tří stran a bála jsem se té čtvrté. Nahlédla jsem opatrně.

 

Na stromech před východní bránou visely tomely. Zatím ještě zelené, ale nebude trvat dlouho a vybarví se do své příznačné oranžové – v nejhřejivějším odstínu, jaký znám. Vypadají jako dvě koblihy přimáčknuté na sebe. Dozrávají koncem září. Po sklizení jsou sice sladké, ale v zadní chuti sedí tříslovina. Teprve když přemrznou, trpkost zmizí a sladkost se začne rozplývat na jazyku, až by se chtělo zavřít oči.

 

V jiném, ještě vzdálenějším městě, než bylo tohle, se tomely prodávaly v lednu – na každém rohu stál prodavač zamotaný ve vojenském vaťákovém kabátě, před sebou dřevěnou káru a na ní vyrovnané tomely zmrzlé na kámen. V tom jiném městě jako by nežili lidé, ale vaťákové kabáty. Nahlédla jsem jedním rukávem. Byla v něm štíhlá snědá ruka. Úplně hladká jako dětská. Otiskla se mi hluboko do paměti. A s ní olejové skvrny na uhelném prachu a vůně chladu, když horko jde vždycky jenom z jedné strany.

 

Někdy je třeba vypravit se hodně daleko.

 

Čínské mapy jsou orientované jihem nahoru. Prý že se otevírají k úrodné krajině plné příslibů, zatímco dole, na severu jim kryje záda Dlouhá zeď. Hradba proti barbarům. Nejsme Číňani toužící po kusu půdy na úrodném jihu. Aby druhá generace postavila dům a třetí pověsila obrazy. A nejsme ani barbaři, co v periodických intervalech prolomí zeď, vyplení pár vesnic, své padlé nechají ptákům a jedou zas dál. Nestálost v sedlech krátkonohých koní. Klepeme na brány, dokud se některá neotevře k domovu.

 

Zelené tomely u východní brány mi připomněly, že se léto překulilo do své druhé poloviny, že konečně opadnou úmorná vlhká vedra a na pár týdnů se udělá svěží jasno. 

 

Pomyslela jsem si: Jestli ještě někdy vstoupím dovnitř parku, obětuji na páté straně světa – na straně Středu, v chrámu předků. Obětuji tesklivost Li Pajových básní v Mathesiově překladu. Stesk se vznese jako dým. Rozechvěje listí jinanů a rozptýlí se v prostoru.

 

Chladivá byla už ta samotná představa. 

.

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
damika (Občasný) - 22.10.2007 > První pocit  - velmi příjemné. Vrátím se k tomu ještě doma. :) 
Doporučil 
<reagovat 
damika (Občasný) - 22.10.2007 > Dobře se mi to čte, teď večer ještě lépe...snad pro ten klid.
<reagovat 
celulosa (Občasný) - 23.10.2007 >
Body: 5
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 25.10.2007 > Tohle budu muset promyslet.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
Zpátky   
1 2 3 4 5 6 7 (8)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter