Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Tak
Autor: back (Občasný) - publikováno 11.8.2006 (21:52:27)
 

      Ležím na posteli a dívám se na svou nataženou ruku. Mezi prsty mi prokluzuje světlo. Jak dokonalá je lidská ruka, pomyslím si. Na patře cítím chuť sirupu proti kašli, který jsem dostával v mateřské školce. Ta chuť vyvolává zasuté vzpomínky. Útržky z dětství, stále nové a nové. Již nerozeznám co je pravda a co fikce. Pohlazení od tety, plynová maska s filtrem na dlouhé hadici, policajt v modré uniformě, houkání hasičského vozu...

      Zase to píchnutí na hrudi. Přichází čím dál častěji. Hůř jej rozdýchávám. A začalo to tak nevinně. Na dovolené mne rozbolela páteř. To je z té tvrdé postele, přesvědčil jsem sám sebe. Lékař mi po příjezdu řekl, že to je výrůstek, který dráždí nerv. „To musíte rozcvičit, choďte plavat, trošku posilovat, to víte, sedavé zaměstnání,“ řekl mi po vyšetření. Plavání nepomohlo. A týden před vánocemi mě odvezli do nemocnice. Pak začal kolotoč. Ozařování, chemoterapie, ozařování.

      Zmáčknu tlačítko nad postelí. Přiběhne sestra. „Co si přejete pane Kamiňský ?„ zeptá se. Ze spodních tónů jejího hlasu vnímám soucit. „Chce se mi čůrat sestři,“ odpovídám s námahou. Podívá se na bažanta vedle postele. Chce něco říct, ale v poslední chvíli svá slova polkne a přistaví k lůžku nemocniční vozík. Já se mezitím posadím a spouštím nohy k podlaze. Zatočí se mi hlava. „Copak, dobrý ?“ zeptá se. Kývnu hlavou. Ta holka mne unese! Kolik můžu vážit? Padesát kilo? Spíš něco přes čtyřicet. Jedeme po nemocniční chodbě. Zvláštní procesí. Krásná holka, mé nemocí zmučené tělo na pískajícím vozíku.

      Stojím u záchodové mísy. Neudržím se na nohou, tak si raději sedám. Srdce mi bije, jako kdybych právě doběhl maratón. S námahou močím. Pokouším se postavit. Zase to píchnutí... Vykřiknu bolestí. Přijdu k sobě na lůžku. V pravé ruce mám zavedenou infuzi a kolem postele poskakuje sestra s doktorem. Doktor si všimne mých otevřených očí. „Jste nás vylekal pane Kamiňský,“ vypískne ten floutek. Vypadá, jako kdyby včera skončil gymnázium. „Hm,“ je jediné, co ze sebe dostanu. Pak usínám, probouzím se a znova usínám. Proplouvám jakousi mlhou.

      Cítím Katku. Neumím vysvětlit jak, ale vím, že je v pokoji. S námahou otevřu oči a vidím ji sedět u lůžka. Má zarudlé oči. „Ahoj lásko,“ zašeptám. Pohladí mě po tváři a marně se snaží potlačit slzy. „Nebul, nebo budu taky,“ pronesu a natahuji ruku k její tváři. Dívám se Katce do očí a vidím obrovskou bolest. To mne vyděsí.

     „Co děti?“ zeptám se. „Tomášek Ti namaloval obrázek. Pouštíte na něm draka...“ Po těch slovech znova potlačuje pláč. Z tašky vytahuje výkres s dětskou malbou. Katka mne drží za ruku a já usínám.

      Probouzím se a přemýšlím, jestli je den, nebo noc. Sestry si na chodbě tlumenými hlasy předávají službu. „ Kamiňský z trojky se drží jako klíště, ale říkal doktor, že dnes v noci možná exne. Kdyby něco, máš volat jeho ženu.“ Chci na ty krávy zařvat. Podaří se mi jen tiché zasténání. Bojím se usnout, ale píchnutí, tentokrát milosrdné, rozprostře před mýma očima bílý závěs. 

      Za okny svítá. Po dlouhé době mám opět jasnou mysl. Vzpomněl jsem si na rozhovor sester z noci. Zvedá se mi žaludek. Nemám co zvracet a tak se jen nadavuji. Špatně se mi dýchá, cítím, že jsem se pokálel.  Dusím se. Chci zazvonit na sestru, ale nemám sílu zvednout ruku. K-a-t-k-o...



Poznámky k tomuto příspěvku
Emmet_RAY (Občasný) - 11.8.2006 > přečtu si to až zítra, tak ne abys to smazal .)
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 11.8.2006 > Nebudu to bodovat, je to hodně na hranici. Myslím, že tvůj standard.
<reagovat 
holger (Občasný) - 12.8.2006 > Umřel Ti někdo takhle? Můj táta bohužel ano. Jeho smrt jsem minul o půl hodiny.
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 12.8.2006 > velkej útok na city, jenže ono to takhle v životě, bohužel, chodí
Body: 5
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.8.2006 > MiKa> Ano. Člověk často podléhá dojmu, že přijde nějaký anděl, možná jednorožec a za ruku jej odvede do prozářeneho tunelu. Ne. Biologický konec člověka je o samotě a bolesti. Člověk je ve svém cogitu nejosamělejší tvor na světě a umírání není jiné, spíše naopak, ta osamělost se naplno projeví. Mně šlo spíše o to popsat to nepateticky, popisně, zdůraznit vztah který tam vždy je a přitom nesklouznout do klišé. Musím se do toho trefit, což je součástí něčeho ucelenějšího. Děkuji za zastavení.
<reagovat 
jaspra (Občasný) - 12.8.2006 > Jojo city
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.8.2006 > jaspra> Dík za zastavení hnědoočko.
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 12.8.2006 >

ale jo, tohle je realita...jen se nabízí otázka, zda takhle to vnímá i umírající a ne jen jeho okolí...na to aby člověk viděl bílé jednorožce, stačí i čtyřicítky horečky:o) prostě reakce mozku na velké přetížení...


<reagovat 
 back (Občasný) - 12.8.2006 > Jozífek_a_ryby> To máte ryby tak. Co jsem poznal, není to jako ve filmu SSSR, kdy člověk v umírání pozdraví celé příbuzenstvo a ještě vzdá hold straně. Umírat lze různě. V bezvědomí, nebo naopak při plném vědomí. Je mnoho nemocí, kdy člověk zmírá při plném vědomí. Vnímá postupné selhávání organismu a nakonec mozek podlehne hypoxii. Anebo se potácí v jakémsi polovědomí, při občasném prozření, k překvapení nemocničního personálu, či příbuzenstva.Jistě. Dále je popsáno mnoho shod při líčení umírání lidí přeživších klinickou smrt. Já to spíše připisuji právě té hypoxii. Ale jednorožci tam určitě nezapadají.
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.8.2006 > Jozífek_a_ryby> Dík za zastavení a názor :-))
<reagovat 
 tři_černí_mravenci (Občasný) - 12.8.2006 > back> ok, to jen že nám přišlo že je to dílko trochu protestem proti těm jednorožcům a tunelům...
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.8.2006 > Jozífek_a_ryby> Ano správně :-)) 
<reagovat 
BELA1 (Občasný) - 12.8.2006 > Ty mne nikdy nezklameš....Jistě, reálný život, ale zde hodnotím jakým způsobem je popsán...a já říkám PERFEKTNĚ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 back (Občasný) - 12.8.2006 > ALISSIE> potěšilo :-)) Děkuji za návštěvu.
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 12.8.2006 >
Body: 5
<reagovat 
Karhaj(Sinner) (Občasný) - 13.8.2006 > Veľmi sa mi to páči..ale v závere by som pár viet premazal, je to krásne a ony vytrčajú, ako ten výčnelok na začiatku a udierajú mi do očí.
<reagovat 
 back (Občasný) - 13.8.2006 > Karhaj(Sinner)> Dík za zastavení.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 13.8.2006 > vůbec se mi to nelíbí, bodovat nebudu, nicméně asi omrknu tvé starší povídky - že bych se tak seknul? ;-)

je to útok na city plný těch nějvětších klišé, pro tuto situaci nejtypičtějších popisů a podobně

takže snaha vymezit se proti "světlu na konci tunelu" je jistě chválihodná, ale když stvoříš esenci opačného kýče, tak je to svým způsobem přibližně stejně nasírací

setřičky si šeptají na chodbě, manželka drží za ruku, Tomášek maluje obrázky - hu! nejde o to, že to tam je, ono se to pravděpodobně v některých případech děje nějak podobně, ale jak ty sis na tom sentimentálně smlsnul :(
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 13.8.2006 > tak nějak jak Mráz...podobný témata sou hodně tenkej led...rozhodně nejslabší co jsem od tebe tady čet...
<reagovat 
back (Občasný) - 13.8.2006 > :-)) HAWK
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 13.8.2006 > copak se děje? že mažeš....
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.8.2006 > Max Bubakoff> Myslel jsem, že je to vymazáno. vymazal jsem vlastně vše. jak ses tam Bubáku dostal ? 
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 14.8.2006 > back> dostal....čoveče...todle dělaj místní psycha, že mažou...nechtěj se dostat do jejich řad...;))
<reagovat 
 back (Občasný) - 14.8.2006 > Max Bubakoff> 

Nejsem psycho. Jsem v pohodě, skuteně :-))

 

Je to někde v koši ? Jde to z toho smáznout ? Můžeš mi poradit ? Dík. Jarda


<reagovat 
dr. Wojtek (Občasný) - 4.2.2010 > .
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter