Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Přespříliš pil až přišel podzim
Autor: tichotam (Občasný) - publikováno 11.9.2006 (20:03:21)

 

 

 

 

 

Zamžilo, déšť, navlhla hlína,

sesedlo pole, usnul kůň,

jako daleká svítilna

vlaštovky shořely na jihu

 

-

 

Probuďte ho.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
tři_černí_mravenci (Občasný) - 11.9.2006 > hůůů...
Body: 5
<reagovat 
ariel (Občasný) - 12.9.2006 >
Body: 5
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 12.9.2006 > wake me up when september ends?
Body: 5
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 12.9.2006 > nic tam neni - nejdřív hodně vlhka, pak pole a kůň (ostatně koně v zimě pochopitelně nespí, jen v noci, jak je všeobecně známo)a jeden slovní obrat - ne špatný ale taky nic moc...takže pro mě slabé.
Body: 3
<reagovat 
 tichotam (Občasný) - 12.9.2006 > Opíječ tchýní> Zkus si sundat růžové brýle a třeba najdeš něco jiného, než co je v tvém výčtu.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 12.9.2006 > tichotam> ne, není to dobré. ať čtu nahoru nebo dolu. já už holenku, nevím ani, co to růžová je...
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 12.9.2006 > Zmatené.
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 13.9.2006 > Tichotame, já chápu, že se nechceš smířit s tím, že podle mého názoru je ta báseň mizerná, ale můžeš si říkat, co chceš, když si to přečtu znova, tak to na mě působí ještě hůř než napoprvý. V té básni nic není, jem taková atmoška, navíc nijak "pregnantně" zachycená. Spíš takový dojmy maturanta. Seš maturant? P.S. Nech si od někoho vysvětlit, co znamená "mít růžové brýle" popřípadě "mít brýle černé". Jinak nevím, jestli tu maturitu zvládneš...
<reagovat 
 tichotam (Občasný) - 13.9.2006 > Opíječ tchýní> Jednak nevím, proč na soukromou zprávu v poště reaguješ po dílem a druhak ty růžové brýle má tvá ikonka. S tvým názorem se smiřuji.
<reagovat 
AutumnCollection (Občasný) - 13.9.2006 >
Body: 4
<reagovat 
Claw (Občasný) - 14.9.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 15.9.2006 > Milý tichotame,
hezká, roztromilá báseň v rozměru skácelovských čtyřverší (vím, je jich pět). Užité obrazy? Ano, krásné... člověk má neodvratné pocity a podzim už je vážně tu. A tak má tahle báseň svojí krásnou poetickou hodnotu.
Jediné, co mě na ní mrzí, je, že ti dle mého soudu utekla forma a taková "disharmonie" u tak harmonického dílka je možná škoda. Jinými slovy: první dva verše budí jasné rytmické očekávání a další dva ho zklamávají. O posledním verši nemluvím, ten je außerordentlich.
A nebo se pletu, i to je možné.

Na jedno drobné slůvko (i když se to nedělá) pěju ódu : "zamžilo". Otočením vidu tohodle slovesa jsi totiž dosáhl krásného efektu, kontrastu a překvapení. Kontrast spočívá v tom, že u mžení člověk zná a tudíž čeká něco neúprosně trvalého... nedokonavého, a tak ho slovo "zamžilo" překvapí a probudí. Taková slova jsou na začátku básní zdá se velmi užitečná.
Doporučil 
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 15.9.2006 > PS: Prosimtě kvůli opíječi nezjednodušuj svoje básně, přijde mi to takměr sebetrýznitelské. Jeden z těch krásných francouzských básníků kolem dvacátých let (jak vidíš, nevím který) řekl, že básně by se neměly vysvětlovat, protože pak je člověk může rovnou napsat znovu.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 16.9.2006 > Ondrej Kern> ty seš asi dost mimo
<reagovat 
Skafloc (Občasný) - 12.9.2006 >

Kdyby Opíječ věděl něco o koních, nenapsal by že je všeobecně známo že koně spí v noci ;o)

 

mě se to celkem líbilo, i když jsem čekla něco víc, jako by tomu chybělo ještě pár řádek k dokreslení celkově ospalé nálady.... 


Body: 4
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 12.9.2006 > Skafloc> opíječ toho ví o koních docela dost, minimálně víc než skafloc, jak se zdá - noční predátor to prostě není.
<reagovat 
 Skafloc (Občasný) - 14.9.2006 > Opíječ tchýní>  milý opíječi, kdybys (tak jako já) studoval etologii koní, věděl bys že kůň ve svém režimu vpodstatě nedělá mezi dnem a nocí rozdíl... de facto dovedeno ad absurdum kdybys chtěl, můžeš koně trénovat třeba ve dvě ráno - nebude mu to vadit. Důvod je prostý... kůň je únikové zvíře, kdyby v noci spal, noční predátoři ho dostanou... spí během 24 hodin kalendářního dne kdykoliv je k tomu dobrá příležitost.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 14.9.2006 > Skafloc> kůň ve svém režimu vpodstatě nedělá mezi dnem a nocí rozdíl... de facto dovedeno ad absurdum kdybys chtěl, můžeš koně trénovat třeba ve dvě ráno - nebude mu to vadit :) - Milý Skafloci, nevím, co vás učej za nesmysly, možná řeči zvířat, či nějaký zvláštní druh empatie, ale kůň je denní zvíře, u nás značně domestikované, které zpravidla brzo ráno žere a pije (podle velikosti a zatížení) asi dva kýble vody, pak něco melasy a sena, dopoledne buď pracuje nebo někde pobíhá (pravda asi si dá taky nějakou dřímotinku - ostatně kdo ne?) pak budˇčeká před hospodou až ho dřevař odvede domů, nebo pobíhá dál v ohradě, popřípadě čeká na staromáku na rito, večer je zahnanej do maštala (ale ve skutečnosti se tam už těší: dostane nažrat - trávu, seno, napít) a jak se zavřou dveře a lidi odejdou, tak ve stoje dřímá a dřímá, až si buď lehne, nebo si dá dvacet ve stoje - záleží na prostoru, jaký má na spaní, na staří, popřípadě nemocech (když má nemocnou nohu, moc si neléhá např.) a někdy doslova chrápe. Abys takového koně probral k činosti, tak bys mu musel dát čichnout nejmíň koksu, jinak mu budou venku plandat nohy, hlavu stále svěšenou dolu a není ani jisté, že si (klidně s jezdcem na hřbetě) uprostřed cetsy nelehne...:)))
chce to prostě místo teorie (ta se často mění podle doby, že... a podle inteligence pisatele, že:), mít dostatek obyčejných zkušeností, či postřehu, všímavosti, či obyčejné (dobře míněné) drzosti...
:) Měj se.

<reagovat 
 tichotam (Občasný) - 14.9.2006 > Opíječ tchýní> Jsem rád, že sis všiml dvou základních asociací, jaké máme ke slovu kůň, a sice volnost a práce - což je pro báseň klíčové(proto o tom tady asi taky píšeš). Také jsi terefně sám sobě vysvětlil, že spánek nebyl myšlen ani tak zimní, jako spíš spánek po práci. "Stačí trocha obyčejných zkušeností..." a hned je vše jasné ;-). Jen mi není jasné, proč básni vytýkáš že zachycuje pouze "atmošku", když o tom báseň zjevně není? Pochopil bych výtku ohledně podání myšlenky, mohlo by tio být překombinované, přiliš zamlžené, přiliš polopatické... ale pouze atmoška? To mi nějak neleze do hlavy. Mohl bys to nějak rozvést? Když bude vysvětlujícího textu alespoň tolik, co provokačního, budu šťastný ;-)

Jinak k tomu skaflocovi: Skafloc mluví o koni jakožto koni a má pravdu. Opíješ mluví o koni jakožto o domestikovaném koni ve službě člověka. Vzhledem k básničce je opíječův náhled relevantnější. Pravdu máte oba. Máte mé požehnání.
<reagovat 
 Skafloc (Občasný) - 17.9.2006 > Opíječ tchýní> Já prostě nemůžu nereagovat ;o) zkusil někdy vtáhnout koně v noci ven? Byl bys překvapenej jak velmi rychle ožije ;o) ale nechcme to být... možná kdybysme se znali osobně, měla by tahle debata i nějaký přínos, pokud jsi od koní a měl bys mi co říct. ;o)
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 15.9.2006 > tichotam> Nechme tedy koně koňmi, mají vetší hlavu, jak se říká... S tím Skyflocem by se dalo polemizovat a nakonec i s tebou, zda má/máte pravdu, když hovoříte o "koni jakožto o koni". Dalo by se polemizovat i se mnou, že koně domácí nežerou jen melasu, ale spořádaj kde co... ano, ano můj text je provokační, souhlasím, trochu sem se u toho i bavil, ano, ale třeba říci, že s provokací si začal ty, ne? Ale nechme i to, beztak by to nikam nevedlo. S tvou básní je to na jednu stranu jednoduché, na druhou stranu složité až hrůza. Co tím myslím? Tak to jednoduché nejdříve: První verš je jen taková evokace nálady, prostředí, sychrava. V pořádku - ale z mého hlediska je tam zbytečně kladen důraz na to vlhko (hned třikrát v jednom verši). "sesedlo pole, usnul ků'n" je hezký obrat, trochu jsem se do něj pustil, ano byla to provokace, ale je to hezký obrat (podle mě a jak se zdá i podle jiných). Další dva verše jsou pro mě taková mladická "kýčovka" , taková romantická slzička - vlašťovky, hořet, jih...svítilna...už by mi tam chyběla jen bílá velryba, ale k těm vlašťovkám snad asi bílej jelen... No, já chápu, že se člověku na podzim stýská po vlašťovkách (zvlášť když je sychravo, ale nezlob se, zas tak zajímavé to není - obrazně ani myšlenkou. Poslední verš je taková koncovka z nouze ctnost. Úderné, má to dokonce i nějaký takový vachrlatý smysl, ale prostě nouzovka - sečteno podtrženo u mě dva body (jeden zajímavý verš), jinak slabé.
Teď to težší: hodnotit poezii (s vědomím, že to víš, možná nevíš) je dost ošemetná věc. Lze k tomu také přistupovat různě. Já k tomu přistupuji spíše emocionálně stylem líbí- nelíbí, někdy zkusím (spíš naznačit než přesně detekovat), co se mi nezdá. Tvá báseň na mě nepůsobí nijak špatně, ale špatně na mě nepůsobí na totemu vetšina básní, ale snažím se je, pro sebe i popřípadě autora (nebo pro autora a pak pro sebe) nějak odstupňovat, upozornit na kvalitu, nekvalitu ap. Ty chceš o své básni hodně vědět, znát reakce, rozebírat je, popřípadě možná polemizovat...já to chápu...ale pro mě osobně ta báseň není tak výrazná, abych něco zdlouhavě vysvětloval a rozebíral (ačkoliv tak paradoxně činním). Jako autor musíš pochopit (možná chápeš), že na straně čtenáře není tak velká potřeba zaujmout k dílu názor, jako na straně autora - který bývá někdy až posedlý (často je to záležitost mladšího věku a mála zkušeností) informacemi a názory na své dílko. Někdy si dokonce takový autor (nezřídka zahleděný do sebe a své tvorby) může myslet, že čím víc křiku (ale spíš hluku) se kolem jeho díla nadělá (což někteří rádi podporují) tak je ta báseň hodnotnější... ap. Jak to je ve skutečnosti (co je a není hodnotnější a jak se to pozná, zda na to existuje nějaké obj.měřidlo) já nevím. A myslím, že to ví málokdo. Proto je to tak zapeklité a složité a navíc do toho ještě vstupijí různé "šumy", "lobbingy" a jánevímcoještě. Mně tvá báseň příde příliš jednoduchá, méně propracovaná, mladicky nakyčlá, tak nějak nahodilá méně invenčně.. to ovšem ještě neznamená, že nemůže být pro dalších tisíc lidí fantastická. Můj názor je jen názor jednoho. Napsal jsem ti k básni asi dva řádky (na totemu velmi standardní, myslím), dal nízké hodnocení a ty hned...že si mám sundat brejle, že asi špatně vidím..., protože v tvé básni, je toho víc, než jsem přečetl. A co když, čistě hypoteticky, tichotame, i to nejhlubší, co si myslíš, že jsi do té básně dal, já považuju za takovou průměrnou "atmošku" skoro bez hloubky? P.S. Ale měním hodnocení ze dvojky na trojku. (ale zas na druhý straně, jsou to jen čtyři verše, takže tak 2,5)
<reagovat 
 tichotam (Občasný) - 15.9.2006 > Opíječ tchýní> Velmi děkuji za reakci, čekal jsem jen pokračování provokace. K té mladické nakýčlosti. K tomu se vázala i ta má poznámka o brýlích. Nemyslel jsem ji jako provokaci, myslel jsem ji cíleně. Možná to báseň nedostatečně akcentuje, ale smyslem těch dvou veršů a posledního řádku bylo asi něco jako: probuď se ty, kdo jsi právě napsal něco tak naivně lyrického. Když to přeženu šlo asi o takovýto efekt:

Nocí se line něžný vzdech
milenci hladí se na schodech
něžně je seníčko šimrá
ve stáji sivého šimla.

Prosímtě probuď se, zaspal jsi dobu...

Je to ovšem jen jedna rovina. To "probuď se" se vázalo i jinak, jednak na toho koně a druhak na název básně. Tahleta tři čtení jsem chtěl uplatnit najednou. Ještě jednou dík.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 16.9.2006 > tichotam> fajn, možno i tak nahlížet. Ovšem to pak vypadá, že tomu koni se zdá o svítilnách a vlašťovkách, což mi nepříde dobrý...a opět to nahrává tomu kýči - "copak se to zdá mému koníčkovi". Pokud je ale míněna nějaká třetí osoba (třeba oráč řekněme - taková hezká vesnická archaická postavička, pokud ovšem nesedí na traktoru), tak to "probuďte ho" se nešťastně vztahuje pro čtenáře spíš k tomu koni. Ale stačilo. Zatím ahoj.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 21.9.2006 > vidíš, a já myslela, že se lyrický hrdina na konto nadcházejícího podzimka ožral, padl do vlhký brázdy a čeká, jestli ho někdo na jaře vykope zpod sněhu ;o)
Body: 4
<reagovat 
 tichotam (Občasný) - 21.9.2006 > Kelly> ano, to je ta rovina nadpisu ;-) i tak jsem to myslel. díky za všechna čtení
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 21.9.2006 > tichotam> když už jsem po delší době zavítala, čtu si ty, co mě baví :o)
<reagovat 
travička (Občasný) - 27.9.2006 > tvé básničky mě nikdy nezklamou
Body: 5
<reagovat 
Cum-ley (Občasný) - 24.10.2006 >

No, skoro mi přijde zábavnější ta diskuse pod dílem  a ještě ta kremace vlaštovek  

Jinak mé rytmické očekávání to nezklamalo (viz Ondřej Kern) v první části všechno postupně usíná, mizí a pak najednou HOP! probuďte ho...to se mi líbí 


<reagovat 
Lhostej (Stálý) - 26.12.2006 > tak ta se mi líbí hodně.
mám ráda takové úsporné, nerozvleklé.

Doporučil 
<reagovat 
Věza (Občasný) - 15.9.2008 >
Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter