Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Dům kde jsem se narodil
Autor: rohoz (Občasný) - publikováno 5.10.2006 (08:21:48)

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  DŮM  KDE  JSEM  SE  NARODIL

 

 

 

 

 

                                                  Půltónům nádraží

                                                  odstínům šedé
                                                  i prknu přes kaluž

 

                                                  rozsvítím lampión

 

                                                  Až všechny obejdu najdu dům
                                                  kde jsem se narodil

 

                                                  V prohnuté střeše uložím nebe 
                                                  na práh noci misku
                                                  mléka

 

 

 

 

 

 

 


 



Poznámky k tomuto příspěvku
dadik (Občasný) - 5.10.2006 > krásný...
taky to udělám..
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lei (Občasný) - 5.10.2006 >
Body: 5
<reagovat 
frency (Občasný) - 5.10.2006 >
Body: 4
<reagovat 
holger (Občasný) - 5.10.2006 > Povedená. A za ten krásný konec D.
Doporučil 
<reagovat 
opožděné zrcadlo (Občasný) - 5.10.2006 > Někde od čtvrtého pátého řádku to začíná být nátěr. Nevím, jestli bys měl obcházet právě tyhle a takhle.
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 5.10.2006 >

abys nedopadl jako Viridiana

ale ta odvaha je správňácká


Body: 4
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 5.10.2006 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 5.10.2006 >  
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Barča (Občasný) - 5.10.2006 >       Roztesknilo mě to, dojalo, a také inspirovalo k novým meditacím .... to není ode mne fráze, ale upřímnost a obdiv.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
rohe (Občasný) - 5.10.2006 >

klaním se


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 6.10.2006 > líbí...příjemně napsaná
<reagovat 
rohoz (Občasný) - 5.10.2006 >

rohe, Barča, blondýna, Raimund, swedish_nigg, lidstvo, holger, frency, Lei, dadik

 

Všem Vám ze srdce děkuji, vždycky se třesu, jestli nenapíšu  nějaký propadák, no a z nejhoršího jsem venku. Děkuju.


<reagovat 
 holger (Občasný) - 6.10.2006 > rohoz> Za sebe, není zač a piš dál, takové si vždycky rád přečtu.÷)
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 6.10.2006 > promiň, mě ty dětské, boženčiny či jak se vrátil tovaryš ze zkušené a dovedl si princeznu, o které kámen na prahu řekl "tu si vem, ta je hodná dosti" už moc nebaví.
Body: 3
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 6.10.2006 > Opíječ tchýní> Mohl bys to upřesnit ?  Přece jen nevím, kam míříš. Dík.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 6.10.2006 > rohoz> Pokusím se: první tři verše na mě působí jako z němcové Babičky. Vidím tu chaloupku s doškovou střechou, usměvavé dětské tvářičky...pak rozsvítím lampion - je takové pořád nostalgické až sentimentální, navíc mi to evokuje nějakou trampskou písničku "půjdeme na karneval, pannou jsi a zůstáváš dá". ale samotný lampion tolik nevadí - ale je třeba s takovým velmi výrazným a konotacemi nabitým slovem zacházet opatrně a v náležitém kontextu. Myslím.
Následujích pět veršů opět skluzává k takové kýčovitosti, připomíná mi to trochu takovou atmosféru pěkné selské rodinky, která má kůzlátko a synka, co se vrací z domu ze zkušené...Ta báseň je velmi citlivá a není špatně napsaná. Ale je jako pro děti - když odmyslím ty opilce, tedy pro hodné děti...tolik dojem. Samozřejmě i básně pro děti mohou mít svou hodnotu, jistě. Ale řekněmě si upřimně, koho Babča boženy němcové baví...pokud tedy nežije štastně na venkově v potěšeném věku a kolem sebe nemá houfec raubířů a chce si nostalgicky zavzpomínat. Nic proti tomu, já hodnotím ze svého úhlu...stačí to tak?
<reagovat 
 dadik (Občasný) - 6.10.2006 > Opíječ tchýní> ..no tak mě babča z Boženy Němcové baví velmi!!
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 6.10.2006 > Opíječ tchýní> 

Především chci poděkovat za slušnou odpověď. Ztěží mohu změnit tvé vnímání, skutečností je. že motivace k básni , i její smysl, jsou jiné, ale není tvou chybou, že jsi ji pochopil po svém. Myslím si však, že nelze hodnotit nízkou známku to, že se nám nelíbí, řekněme žánr, či obsah, zvláště pak, kdyžse nejdná o nějakou xenofobii, apod., a opomenout formu, když ji sám označuješ, že, cituji: "Ta báseň je velmi citlivá a není špatně napsaná". Krom toho, nelze odsuzovat ani nostalgii či sentiment, obojí má v životě místo i přirozené a přijatelné zdroje. Není to sice nyní již k ničemu, ale báseň jsem psal o tom, jaký bych chtěl být. Nicméně, ještě jednou díky.

 


<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 6.10.2006 > rohoz> Ano rohože, díváme se na to nejspíš každý trochu jinak, nic se neděje. Známkování (jakoukoliv známkou) považuji za své výsostné právo čtenáře i autora. Je to můj názor, nechť ti štěstí přeje a dostaneš dalších deset pětek a déček! Já hodnotím s čistým svědomím takto. :)
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 6.10.2006 > dadik> jistě, výjimky existují :) My chlapi máme zase radši něco akčnějšího :)
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 7.10.2006 > Opíječ tchýní> Opíječ tchýní, nezpochybnil jsem tvé právo známkovat, ale jeho objektivitu. Je to už podruhé, kdy jsi se pod mou věcí ustřelil, v prvním případě jsi to gentlemansky přiznal. Myslím, že jakkoliv chceme po jiných, aby ctili naše formální práva, pak my sami bychom měli mít na paměti, že hodnocením jejich práce se nutně dotýkáme i jich samotných. Ovšem, polud, jak říkáš, máš čisté svědomí, je to v naprostém pořádku, bez jakékoliv ironie z mé strany.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 7.10.2006 > rohoz> dobře rohože, udělám svoje svědomí ještě čistější a dám ti z dvojky trojku. Ale jenom proto, že si to tak vydupáváš...
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 7.10.2006 > Opíječ tchýní> nechat si dupat po svědomí ? Ta dvojka či trojka  je po té naší výměně názorů již bezpředmětná. Nicméně sympatický signál to je.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 7.10.2006 > rohoz> Vydupáváš si lepší hodnocení. Mně osobně rohože, je úplně jedno jestli dám dvojku nebo trojku. Tu báseň nepovažuji za nepovedenou, jak jsem napsal, ale poněkud kýčovitou. tomu odpovídá známka, někde mezi 1-3, podle sympatičnosti. a mě ta báseň, krom té kýčovitosti, sympatická je. Měj se.
<reagovat 
moyri (Občasný) - 9.10.2006 >
Body: 5
<reagovat 
dj_salinger (Občasný) - 11.10.2006 > nosíš kůži na trh, to je sympatické...
Body: 5
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 12.10.2006 >
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 17.10.2006 > na pocit ti samozřejmě šahat nechci, ale text je na můj vkus trochu prvoplánový a obvyklý... vyčistí a nepoškrábe - a přitom by měl spíš pohladit a dotknout se smutně
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 18.10.2006 > Příjemný obrázek. Dotkl se, ale nevryl.
Body: 4
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 19.10.2006 > na hranici kýčíčku, ale celkem to ustáls :o)
Body: 4
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 28.10.2006 > vrátila jsem se sem, je to výborná věc a konec bravurní. o hranici kýčíčku bych pomlčela, ten kdo to píše, tak se asi nikdy nevrátil z cest domů a nevoněla mu mámina bramboračka. leda, že by mu podala misku mléka, ta máma, ale to by musel být kocour:-)
<reagovat 
rohe (Občasný) - 4.11.2006 > ještě avi opíječi
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 4.11.2006 > rohe> děkuji za avi, ale nepřesvědčils, spíš naopak, ale to nevadí. Ber to tak
:na názoru jednoho člověka zas tolik nesejde :)
<reagovat 
ariel (Občasný) - 5.11.2006 >

pohádky v dolíčcích jsou na mě už moc. opilci můžou být. prkno přes kaluž to zase příjemně shazuje. pak může být. a ta poslední strofa je už pro mě zase na hraně takové té "lyrické jímavosti" mnohokrát opakované. ale líbí se mi takové ty základní obrazy, ty můžu číst opakovaně - tady je to mléko a noc.

no, byl jsem nucen to číst pozorněji. a hodnotím tedy

5-


Body: 5
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 6.11.2006 > ariel> Děkuji, s tou pohádkou v dolíčcích to také vnímám jako problém, ale neumím si s tím zatím poradit. Významově to tam patří, formou spíše ne, no prostě, už je to tak.
<reagovat 
rohe (Občasný) - 6.10.2006 > Opíječ.. těžko vyčítat tchýni že je tchýní :-) pokud chceš kritizovat text, musíš se ponořit do jeho světa a hovořit jeho jazykem, jinak jde o bezcenné pokřikování z druhého břehu řeky.. život má více poloh a možností nazírání světa zaplaťpámbůh za to.. tvá kritiky je nesystémová. Můžeš nesouhlasit s estetickým názorem ale kritizovat ho má smysl jen v jeho paradigmatu, nikoli z paradigmatu jiného, pak nejde o kritiku ale ideologický výkřik.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 7.10.2006 > rohe> Fajn. Moje poznámka možná pro rohož cenu má. Pokud ne, nic se neděje. Dostal o jeden zbytečný názor na svou báseň navíc.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 3.11.2006 > rohe> to, co píšeš, se mi hodně líbí, i když, jako obvykle, to zároveň není úplně tak. (o nesouměřitelnosti paradigmatů mluví Kuhn, ale Lakatos už třeba ne, ale to samozřejmě není můj argument)
<reagovat 
 rohe (Občasný) - 7.10.2006 > Opíječ tchýní> 

pokud jsem neposlal avi tak se omlouvám. Máš pravdu nic se neděje, možná že má poznámka bude mít zase cenu pro tebe :-)


<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 4.11.2006 > ariel> arieli, přiznám se, že jsem se nedozvěděl nic o tvém názoru na tuto báseň, a tak, mohu-li poprosit.Dík
<reagovat 
 rohe (Občasný) - 4.11.2006 > ariel> 

ariel.. dobrý postřeh..  jistě že jsem byl jednostranný..(musíme ovšem rozdlovat postoj filozofický od literárně kritického) mé širší paradigma je ve skutečnosti založeno na různosti a rozmanitosti nazírání.. má ideologie a vnitřní fundamentalismus  staví na neexistenci "objektivnosti", respektive objektivnost vzniká pro mne maximálně konfrontací minimálně dvou rozporuplných stanovisek. Spíš jsem zde reagoval na Opíječovu nekontextovost.. jeho postoj je pravda konceptový, nikoli však kontextový.. má jistě svou pravdu v rovině všeobecné.. v rovině literární kritiky ovšem jen blafe.


<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 11.11.2006 > rohe> Výborně pánové, netetelím se sice blahem, ale zaujali jste mě, oba dva (ty+Ariel). Vyjádřím se ještě k básni rohože: ta báseň je velmi příjemná, ale, podle mého soudu, je to text plný takové podbízivosti čtenáři, "hlazení po duši, po dušičce". Typický je například postoj blondýny, která směšuje několik věcí dohromady. Říká: kdo prožil návraty, nemůže o tomto říci, že je to kýč. Velký omyl. Kýč dokonce předpokládá, že věci, které zobrazuje, lidé dobře znají (a připustme, že zážitek návratů není z těch, který by nezažila drtivá většina lidstva). Proto je to také téma velmi oblíbené. Autor kýče vyhledává taková témata a zpracovává je způsobem, který lidem a jejich pocitům lichotí. Tato báseň je kýč. Pěkně napsaný. To se nevylučuje! Naopak. Kýč je velmi často po technické stránce velmi dobrý.
Můj estetický postoj je ten, že mám k takovým věcem negativní předsudek. To mi ovšem nebrání (alespoň myslím) abych byl schopen, do určité míry, bez nějakého "nepřátelství" tu báseň hodnotit. Asi takto: nemám v lásce filmy, kde se moc střílí a dochází k naturalistickým vraždám - ale přesto se mi některé filmy tohoto žánru líbí.
Nyní k paradigmatum a dalším těmto cizotermínům. Hodnotit dílo z jeho paradigmatu může v podstatě jen umělec, který ho vytvořil. Protože jen on to paradigma zná. Čtenář zcela přirozeně přistupuje k dílu se svým paradigmatem a hledá a nalézá nakolik se oba pohledy na svět doplňují a míjí. Já, jako vnímatel díla a také autor, hodnotím na základě 1) zkušenosti 2) nějaké estetické libosti či nelibosti 3)snažím se v míře, které jsem schopen, aplikovat na dílo znalosti, které mám...
Zkušenost si myslím, že je u mě asi nejpodstatnější... Přečetl jsem na totemu řadu básní (a předtím, než jsem zde začal "působit" nebyl jsem zdaleka pole neorané) a srovnávám je. Za tu dobu mám v hlavě určitý žebříček a nové básně, které přečtu, do něj zařazuji. Mám asi představu, co je top na totemu (nemyslím autory), co je průměr a co je velmi slabé. Mezi to zařazuji tuto báseň jako průměr. Analogie? Představ si, že jsi vášnivý rybář a již jsi vyzkoušel desítky prutů. Když přijdeš do obchodu, okamžitě vidíš: tenhle prut je moc pěkný, ale nemá dost pružný. Ten je méně atrktivní, ale zase špatně drží, tenhle má blbej mechanismus navyjáku tamten tohle, tenhle zas to...Pokud bys začínal rybařit, nebo si kupoval teprve svůj druhý prut, prostě ty chyby a přednosti tý spousty zboží, co máš před sebou, neuvidíš. Ale přesto se ti nějaký bude líbit víc a jiný méně. Pokud ale výrobce přidá k nějakému prutu román, kým byl vyroben, z jak skvělého materiálu a kolika prošel zatěžkávacími zkoužkami, může tě to ovlivnit, ale nakonec to je k ničemu, když se ti ten prut na prvním kaprovi zlomí. Ale i zkušenost v tomto ohledu není bez rizika. Taky se můžeš seknout.
Pak je ta rovina líbí-nelíbí (pokud zkušenost je subjektivní pohled - ale má nějaké objektivní rysy) tak rovina -líbí/nelíbí je subjektivní dvojnásob. A co se týče znalostí z oboru literatury či umění? Nemysli si, že dobří hodnotitelé jsou ti, kteří se vyznají v teoriích - většinou je to naopak! Nechci tě o tom přesvědčovat...bylo by to zbytečné. Já jsem se s několika teoriemi v životě setkal, dokonce jsem se jimi i dost zabýval, ale mnoho si z nich už nepamatuji. Spíš takové obecné věci, jak lze také na dílo pohlížet...že existují různé pohledy. Člověk zapomíná... Takže v rovině literární kritiky...rohe...blafu. Ale věř mi jednu věc. V téhle oblasti, tak trochu blafuje každý! Nemysli si, že když studuješ nějaký obor spojený s uměním, že jseš odborník, který neblafuje. Škola ani literární kritika není od toho, aby dávala jednoznačné odpovědi. Jen v tom labyrintu umění má nyježděnou nějakou tu dálnici, cestu nebo vyšláplou pěšinku - nic víc. A nikdy to víc nebude.
Ještě k hodnocení. Tohle je prostor (totem) v něčem velmi zajímavý. Hodnotitel je zde často zároveň autorem - můžeš se podívat, jak píše on. A za druhé: na svou báseň můžeš mít tolik reakcí, kolik lidí oslovíš. A vůči jednomu, dvou negativních můžeš mít klidně sto pozitivních. Ve vyšším (profesionálním) světě umění to tak nefunguje. Na dílo vyjdou tři kritiky a basta. diváci, čtenáři se můžou rochňat blahem z tvého díla, ale kritik tomu přisoudí třeba špatné hodnocení. A ty se můžeš ptát? Má na to právo? Rozumí mému dílu? Jeho paradigmatu? Není to nějakej blbec? víš, co ti odpoví, když se ho zeptáš? tohle:"mně je úplně jedno, jak nějakej nezkušenej autorek brečí nad tím, že mu nerozumím a neznám jeho maminku"¨. "Já sem si to přečetl a napsal, že je to blbý. Protože si myslím, že to tak je. A mohu jmenovat deset autorů, kteří jsou lepší...a proč bych tedy měl tomuhle dávat jiné hodnocení, když si ho svým dílem nezaslouží?" Zde na totemu se ale kvůli jednomu špatnému hodnocení není třeba vzrušovat. Prostě si řekneš: ten to hodnotí špatně, uvidíme, co jiní. a je to. A navíc, si ještě můžeš říci, že je tady beztk spoustu lidí, kteří literatuře a umění ani nerozumí - a budeš mít pravdu. Když budou hodnotit kladně, tak si zase můžeš říci, že tomu všichni rozuměj. Záleží na tvém egu. Měj se!
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 4.11.2006 > rohe> 

přemýšlel jsem nad tím, a dospěl, přeskakuje mezi hledisky různých oborů,  ke starému známému závěru, že kritizovat paradigma, tedy mluvit z jiného paradigmatu, může ten, kdo to kritizované paradigma zná a rozumí mu.

na druhou stranu, blb si myslí, že rozumí všemu, a moudrý není ten, kdo nic nekritizuje. tak je tam snad ještě láskyplnost. kritizovat, abych pomohl. ale zase: málokdo si myslí, že vlastně nepomáhá.

je opíječ chytrý? je láskyplný? bude se jistě tetelit nad těmito úvahami. vím jen, že je zřejmě stejně vlažný ke kritikám svých děl, jako kritizuje jiná, takže minimálně mě takový člověk učí si kritiky přečíst a nechat je na sebe působit, jen když chci. dobrý autor ať tohle ustojí.

 

 


<reagovat 
 rohe (Občasný) - 12.11.2006 > Opíječ tchýní> Opíječ.. fajn, tvá úvaha zaslouží širší odpověď,, zde jen krátce než se v delším příspěvku ohradím oproti tomu proč nevnímám tento text jako kýč.. Ještě jednou k čemu jsem směřoval.. existuje několik paralelních esetických modelů, které jsou často vymezeny proti sobě agresivně.. je to podobné jako pohrdání které cítí výtvarník pracující v intencích figurativnosti oproti autorovi vyjadřujícímu se abstraktně.. jako kdyby každý hovořil jiným jazykem.. jeden se opírá o tradici.. druhý staví svou práci v popření tradice a vymezování se proti ní.. staví svůj program na negaci jiného estetického modelu... Volit mezi tím který extetický model je hodnotnější bych nikdy nechtěl.. v mém vidění tvé kritiky jsi právě toto provedl.. sám jsem zastáncem jiného estetického modelu než Rohož.. přesto cítím z jeho textu kvalitu před kterou mi nedá se nesklonit.. jen na úvod.. tvé vzkříšení démonu kýče žádá delší a hlubší úvahy.. dík za podnět.. vrátím se a se mnou kýč :-)
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 11.11.2006 > Opíječ tchýní> 

s tím, co píšeš, jsem-li to schopen vnímat, mohu vcelku souhlasit. Snad až na jednu podstatnou věc, kterou jsi sice uvedl v obecné rovině, ale můžeš mne s ní spojovat. Napsal jsi:

 

"Autor kýče vyhledává taková témata ", vyhledávám je proti své vůli. Zní to nejspíše nesmyslně, ale prostě neumím se zatím oprostit od jakési až nadbytečné přecitlivělosti vůči vlastním prožitkům. Také si nemyslím, že je to kýč, ale rozumím tomu, že to pohledem jiného lze tak vnímat. Zatím se mi podařily napsat snad jen dvě básničky - Sněženky a Láska, kde mám jinou polohu. A konečně byl bych rád, milý Opíječi, abys věděl, že nemám pocit nějaké zaujatosti z tvé strany, i přes jednu zkušenost, že jsi vypál od boku, a pak jsi to bez problému přiznal. Snad ještě za sebe, nevím, ale osobně jsem opatrný označovat něco za kýč, ale to je projev mé vnitřní nejistoty.


<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 11.11.2006 > ariel> avi
<reagovat 
damika (Občasný) - 18.1.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter