Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Otázka z kolekce Martina Oplová
Autor: Martina (Občasný) - publikováno 5.1.2002 (21:44:17), v časopise 16.1.2002
další>
Nevíme, co je láska a přitom ho (ano, myslím to slovo) myslíme upřímně. Nejde vlastně o slovo, snad pojem, zkušenost, nebo snad zkouška? Cit? Moudrost?
Mnozí známe z dětství, jaká až může být nepovedená láska. V upřímnosti a přesto zkreslenosti našich vědomostí o bytí. Nemáme zkušenost denně se potýkat se zajištěním něčeho tak obyčejného a přitom ne všude tak zřejmého jako je jídlo, opora a troufám si říci i statečnost. Neboť každý, kdo miluje a je zodpovědný za něco tak krásného a zároveň mi promiňte, ale i těžkého, jako je něčí život, musí mít přece i hodně velkou dávku statečnosti. Ano, vím, možná se to do dnešního světa už moc nehodí, ale indiáni..., ale kdoví jací vlastně byli.
Říká se, že stateční. Bože, o čem to vlastně píšu, jen bolest dokáže hledat slova tak přímá. Vlastně je zřejmé o čem, prosím, vysvětlete mi, jak třeba zrovna Vy chápete lásku?
Přiznám se Vám k tomu, že já nevím. Ano, znám spoustu pojmů o lásce a těch příběhů! A vidíte, přesto ji stále nacházím a stále ztrácím, bojím se o ni, pečuji o ni, protože - znáte to - i o oheň musíte pečovat, aby nevyhasl. Tak velmi byl podstatný dříve k obživě a teplu lidí, co žili ve skalách. Řekněte, nechybí nám něco? Něco právě tak podstatného jako byl pro ně ten oheň?
Nevím, snad mohu jenom přiznat, že nerozumím lásce, přestože se jí dotýkám, jsem tak blízko ní a přesto jsem i stále daleko.
Pochopit lásku nelze, vím, snad budete se smát mému rozmýšlení, ale já ji nutně a právě nyní potřebuji a chci pochopit. Nechci, aby vznikla mýlka - ne spoutat, ale porozumět.
Jak jste na tom Vy?


Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Jana - 6.1.2002 > Já jsem na tom podobně, ale neumím to takhle krásně napsat. Také ji nemůžu uchopit a když si myslím, že ji konečně držím, prosmýkne se mi mezi prsty. Tvoje přirovnání k ohni je nádherné, stejně tak to, jak o ní píšeš. Také já cítím, že ji chci poznat a pochopit, ale nechci ji spoutávat.
Díky za tuhle hlubokou a krásnou úvahu, líbila se mi její upřímnost a procítěnost!
Body: 5
<reagovat 
stín (Občasný) - 6.1.2002 > Ahoj Martino, děkuju za tohle téma. A posílám úsměv největší:) Osmdesát procent básniček v Totemu je o lásce – myslím, že je to úplně nejdůležitější v životě – že ji potřebujeme jako vzduch – a tím nemyslím lásku k jednomu člověku, ale lásku jako takovou – ve smyslu Agapé – takové základní nastavení – jestli mám ráda sebe, lidi, svět vůbec, to, co dělám a tak. A je pravda, že většině lidí tohle do vínku dáno nebylo a musí si to vybojovat. A je to to jediné, myslím si, o co má smysl bojovat. A někdy je to hrozný boj a vypadá dost beznadějně.
Píšeš o odvaze v lásce – to je přesně to, co teď řeším – odvaha a s tím souvisící upřímnost. Poctivost. Nahlídnout, kde jsou mé hranice a co tudíž můžu druhému nabídnout – a co už ne – a mluvit o tom. Je to těžké. Musím být poctivá k sobě i k druhému i za cenu toho, že riskuju ztrátu toho vztahu – partnerského nebo přátelského. Jinak to nemá smysl. I tím se ten oheň udržuje.
A pokud mám někoho ráda, musím mu dát svobodu. Jinak to není láska. A těžké to je, pokud jde o dítě. To je jedna z nejsilnějších podob lásek.
Pro mě je teď láska něco jiného než dřív – pro mě je teď mým dobrým vnitřním stavem, o který musím každý večer a každé ráno bojovat. A můžu být šťastně zamilovaná nebo v partnerském vztahu zklamaná nebo cokoliv – a když mám v sobě tu lásku jako takovou, je to dobré, je to základ pro ty boje dílčí.
Měj se hezky.:)
Body: 5
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 7.1.2002 > ...vítejte v naší oblíbené a tolik, tolik "profláklé" soutěži: "CO JE LÁSKA?". Slyším mohutný rykot, každý by rád něco řekl, každý to tak nějak zná - ale ne úplně....¨
Jo, co tím chci říci? Že s láskou žiji, nevím, kdy jsem ji v sobě objevil, ale je to krásný pohled na svět. Bohužel tolik, tolik krásný a NESDĚLNÝ, že nemám rád, když o něm někdo píše (ze stejného důvodu nemám rád "psaní o bohu"). U takového tématu se lze jen steží ubránit "kýčovitosti" - ano "je tak krásná, ale tak zraňující...". Nezavrhuji milostnou tvorbu, jen říkám, že to chce pořádnou AUTOCENSURU, která v tomto případě chyběla. Nicméně: tato úvaha - až na to, že smrdí kýčem na sto honů - neříká nic zlého, ani namyšleného...dávám dvojku.
Jo, o lásce doporučuji: J. Barnes: Historie světa v deseti a půl kapitolách. Je to krásná kniha a mám namysli právě tu "půlkapitolu", která je celá krásně o lásce.
Přeju lepší nápady, ale hlavně, hlavně hodně štestí v lásce!!!
Jo, jak píše Ovidius (další dobrý autor):
"Najít lásku - to chce štěstí. Udržet si jí? To je umění, umění milovat." (parafráze)
Body: 3
<reagovat 
Čtenář - 7.1.2002 >
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 7.1.2002 >
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 8.1.2002 >
Body: 5
<reagovat 
čtenář Marian - 8.1.2002 > Krásné téma, krásná snaha po nalezení a pochopení. S tou péčí máš naprostou pravdu, jak se člověk nestará, hned ohníček začne skomírat... :-)
A mimochodem ten příměr sedí i proto, že se oheň dá uchopit asi tak stejně dobře jako láska... :-)
Nicméně, s ohněm jsme na tom jako lidstvo lépe - máme totiž sirky. :-))) Tak prosím pokračuj ve vynalézání, mě Tvoje snaha těší.
<reagovat 
Lukáš (Občasný) - 7.1.2002 > Moc pěkná úvaha :-). Líbí se mi jak se snažíš lásku "uchopit" a přitom nespoutat. Držím palec, aby se Ti to podařilo tak, jako se Ti povedla tahle úvaha. :-)
Bobr: A jak se o lásku, o víru podělíš jinak, než pomocí slov či obrazů? Nebudeme-li se pokoušet o sdělení "nesdělného" nikdy na ten "správný" výraz, formulaci, větu atd. nepřijdeme!
Body: 5
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 8.1.2002 > Lukáš> No, zdá se, že moje reakce byla pochopena příliš drsně. Jen mi jde o to, že to smrdí kýčem. Já taky cítím lásku, taky o ní přemýšlím - jen "dávat to na papír" se mi příčí. Ale: každý po svém. Proto jsem dal dvojku - ten text není špatný, jen už asi tisícátýprvý...
<reagovat 
Martina (Občasný) - 7.1.2002 > Děkuji Vám všem za Vaše odpovědi, doufám, že nějaké třeba ještě přibudou. :O)
Bobr: autocenzurou tento text prošel, dík, ale, že nemáš rád, když někdo o lásce píše není můj problém....nemám lepší nápady... a kdybych si přála hodnocení tohoto textu jako takového - pak bych to sem zadala - nicméně nic takového zde u hodnocení není :))))
Ale i tak Ti dík.
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 8.1.2002 > Martina> Ano, můj vztah k tématu lásky opravdu není tvůj problém. Jen opakuji, že u tak častého námětu bych spíše váhal, jestli mám o já přispět svou troškou do mlýna.
<reagovat 
Martina (Občasný) - 8.1.2002 > Bobr> Myslím, že nejde o četnost použití určitého námětu - (to by o jakémkoli tématu už asi nikdo nepsal :O)... ),ale o to, jestli mám co říci, chci a mám-li odvahu jít i v těchto tématech "s kůží na trh". :))
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 9.1.2002 > Martina> Ano, přesně tak "...jestli mám co říci..."! Věz, že to je jádro mé reakce. Nemůžu si pomoci, ale nenabyl jsem dojmu, "že bys měla co říci". Což se ve spojení s tématem lásky ještě umocňuje. Říkám jen: než bych publikoval o lásce, promyslel bych si, jestli to opravdu má co říci i jiným; pro mne je láska také důleřitý cit a krasný, ale nevím, proč bych měl přispívat do již tolik přeplněné "mlýnice".
Doufám, že teď už jsme se pochopili.
Ještě, abych předešel nedorozumnění:
Nepovažuji tvoji úvahu za "blábol", "blábol" je prostě nějaká blbost, často nemající žádný hlubší smysl. To není tento případ. Proto jsem dal "dvojku".¨
HOWGH
<reagovat 
Lukáš (Občasný) - 9.1.2002 > Bobr> Proč drsně ;-) ? Máš pravdu - každý po svém - mohu přemýšlet o čemkoli a nemusím o tom psát, ale asi bych tohle SVOJE stanovisko tolik neprotlačoval :-).
BTW: Neposouvá Ti tahle nechuť k určitým tématům hodnocení k odmítavosti (kýč, opakovanost...) a nebrání Ti vidět upřímnost pokoušející se dobrat se pravdy? Ona je totiž někdy velice prostá...

<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 9.1.2002 > Lukáš> Tak nevím, jestli mluvíš o protěžování MÉHO stanoviska, pak musím říci: Nezbývá mi než mít SVÉ stanovisko, za nic jiného se nemohu plně zaručit. S tou nechutí je to asi tak - mám předsudek. Ano, četl jsem už mnoho z tohoto tématu a mnohé je "kýč". Když tedy čtu o lásce, jsem citlivější na kýčovitost. Dál, myslím, mé předsudky nejdou. Myslím, že každý autor musí brát v potaz na jaké téma píše a počítat s tím, že mu hrozí srovnání s ostatními, či výše popsané předsudky.
Ano, upřímnost je krásná, ale nemusí ji každý publikovat. Od toho je deník. Osobní deník. Krásná a cenná věc pro pisatele.
A že je pravda prostá? Ano, někdy tomu tak je, ale to je asi tak všechno. Na "kýčovitost" tohoto příspěvku to nemá (v MÉM vidění) vliv.
Děkuji za všechny reakce na mé reakce.
<reagovat 
Martina (Občasný) - 9.1.2002 > Pánové, jak tu vidím Vaši diskusi, myslím, že příště dám "asi" rovnou moji úvahu na Fórum. ;O)))

<reagovat 
čtenář Lída - 10.1.2002 > Já to cítím jako Olina - láska je to nejdůležitější a potřebujeme ji jako vzduch. A bez svobody to není láska, ale vlastnění. A tahle úvaha je krásná a potřebná, ať si tu kdo chce co chce píše a sám sobě protiřečí.
<reagovat 
Rezi (Občasný) - 11.1.2002 > Tohle je spíš téma na fórum, samostatná úvaha jako celek má mít svůj závěr a ne závěr s otazníkem. Na téma lásky bylo napsáno již mnoho, nicméně její definice neexistuje. Od lásky je jen krůček k nenávisti. Láskou lidé mnohdy nazývají žárlivost, tyranii, všechno možné. Existuje pouto partnerské, existuje nutnost pomoci, starost o děti, ale láska. Láska k bližnímu byla dána jen Ježíšovi, my ostatní jsme k ní nebyli stvořeni, nemáme ji v sobě zakódovanou.
A jak řekl velmi mladý Rimbaud - Láska neexistuje, lásku musíme vynalézt.
<reagovat 
čtenář Radek - 13.1.2002 > Je to O.K. Oheň i Indiáni, jako přirovnání jsou bezva 8-)
Body: 5
<reagovat 
čtenář Leňa - 20.1.2002 > Líbí se mi to, jak jsi napsala své zamyšlení s citem! Ale nejen to, cítím z toho opravdovou upřímnost lásky.
Jak jste na tom vy? Pokud jde o mne: hledám ji stále stejně, tak jako Ty, i když ji mám před sebou!
Ráda jsem si Tvoji úvahu přečetla.
Body: 5
<reagovat 
seamed face (Občasný) - 21.1.2002 > Dobrá otázka! :-) Člověk musí pořád hledat, aby si na konci mohl říct: jo, já jsem našel, měl, udržel a taky dal. Takže se snažím :-)
BTW: A jaký myslíš, že byli ti Indiáni?
Body: 5
<reagovat 
Martina (Občasný) - 21.1.2002 > Protože uměli žít s přírodou v souladu - myslím, že dobří, chtěla bych znát jejich moudro! :O)
Děkuji všem za odpovědi. :))
<reagovat 
jop (Občasný) - 22.1.2002 > Pokud umíte velmi dobře anglicky, pak se podívejte na moji stránku
www.angelfire.com/ab/timereality/
Ujišťuji Vás, že i potom, co jsem si lásku "vědecky" vysvětlil, neztratil jsem schopnost milovat.
PS: Přeložila mi to kamarádka.
<reagovat 
Martina (Občasný) - 22.1.2002 > jop>Děkuji, zcela určitě se podívám a odepíši Vám. :O)
<reagovat 
Makrelka (Občasný) - 17.8.2008 > oh oh oh
tento textik mi pripomina samu sebe, a mozna proto mi to pripada takove... tezkopadne
zplodila jsem uvahu podobneho razeni a nakonec jsem dosla tusim k zaveru, ze laska je blbost
proto radeji nebudu bodovat, pac bych si pritom nejspis vyrizovala ucty sama se sebou...
<reagovat 
Makrelka (Občasný) - 17.8.2008 > Vzkaz pro jopa:
na té stránce, která je určena pro ty, kdo umí "velmi dobře anglicky", je hned na začátku poměrně závažná gramatická chyba, kterou by možná odhalil i student angličtiny na úrovni elementary.

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 9 10 11 12 13 14 15 16 17 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 30 31 32 34 35 36 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 55 55 56 56 57 57 58 59 61 63 64 65 66 67 68 69 70 71 71 72 72 73 74 75 (76) 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100
102 103 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter