Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kráska v nesnázích
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 27.10.2006 (09:07:06)

  Jana Hřebejka jsme si zvykli vnímat především jako režiséra humorných, lehce nostalgických snímků z doby dávno i nedávno minulé. Však také řada jeho filmů vznikla na základě knih humoristy Petra Šabacha.

  Už jeho předposlední snímek Horem pádem, posunutý do přítomnosti, ale přinesl kromě odlehčené roviny také druhou, vážnější polohu, která už nebyla tolik k smíchu. Kráska v nesnázích, poslední Hřebejkův počin, už ponechává pouze onu „vážnou“ rovinu. Připomíná tak spíše snímky režiséra Bohdana Slámy (naposledy Štěstí), staví na prokreslených charakterech a smutnějších, nejednoznačných příbězích. A když se tu objeví humor, vyplývá nenásilně ze situací, a leckdy má dosti hořkou příchuť.

  Mladá maminka dvou dětí (Anna Geislerová) žije s manželem na pokraji bídy, kterou ještě prohloubí ničivé povodně. Manžel se jejich následkem dá na krádeže a skončí ve vězení. Mladá žena se vrací k matce, do neustálých konfliktů s nevlastním otcem. Zároveň se ale setkává s českým emigrantem na penzi (Josef Abrhám), který dělí svůj čas mezi život ve slunné italské Toscanně a návraty do Čech, kde získal zpět rodinný dům. Ten nabízí ženě, která měla vždy hluboko do kapsy, zajištění pro ni i rodinu, a možná také nový, perspektivní vztah. Do jejího dalšího rozhodování promluví jak děti, tak matka a otčím v podání Jany Brejchové a Jiřího Schmitzera, stejně jako manžel Romana Luknára, který se pokouší začít znovu a lépe.

  Druhou linii reprezentují problémy s restitucí domu, do kterého se vrací český emigrant, a o který díky právnickým kličkám vypočítavého nájemce málem přijde.

  Je třeba ocenit, jak nenásilně a neokázale Hřebejk příběh vypráví, jak se neuchyluje k žádným divácky vděčným legráckám ani se nijak jinak nepodbízí. Opravdový smích v publiku nezazní ani jednou, a rozhodně to není ke škodě věci. Film otvírá naléhavé otázky, zejména ohledně vztahů, ale často je úmyslně ponechává nezodpovězené.

  Postava Josefa Abrháma je možná až trochu moc čítankovým „bohatým dobrodincem,“ který splní chudé hrdince každé přání, a který snad nemá žádnou chybu. Také se nezdá, že by odlišný intelekt a vzdělání obou hlavních postav nepřinesly více problémů, než příběh ukazuje. Zajímavě nejednoznačná je naproti tomu postava Romana Luknára – oproti reklamním textům k filmu totiž není jeho vztah k manželce jen sexuální posedlostí, ale věříme mu, že má ženu doopravdy rád.

  Náboženské společenství, kam dochází hrdinčina tchýně (Emília Vášáryová) je bohužel až příliš karikováno, a když se ukáže, že jeho čelný představitel je ve skutečnosti člověkem zcela bezcharakterním, máme neodbytný pocit, že se díváme na dávné klišé.

  Na konci se zdá, jako by tvůrcům trochu došel dech – nečekaná smrt jedné z hlavních postav k žádnému zvláštnímu přesunu sil nevede, a příběh sám končí až trochu příliš „v ničem“, bez výraznějšího vypointování. Na druhou stranu je to lepší, než se pokoušet o pointu za každou cenu, což se zrovna Hřebejkovi vymstilo ve filmu Pupendo.

  Kráska v nesnázích je postavena na vynikajících hereckých výkonech. (Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když ji otipuji na několik hereckých Českých lvů.) Geislerová dobře odstínila matku dospívajících dětí, která je sama ještě trochu v pubertě, a ve scénách s Janou Brejchovou coby matkou chorobně obhajující nového partnera není pochyb, že vidíme setkání dvou mimořádných hereckých osobností. Hvězdou plátna je ale Jiří Schmitzer, jehož postava diabetika-uzurpátora dokáže vzbudit v jediném okamžiku odpor, smích i soucit. Výborně vybraní jsou také představitelé obou dětských rolí, Adam Mišík a Michaela Mrvíková.

  Hřebejkovi se jeho první skutečně „vážný“ film vydařil.

                                                                                                 

     

undefined                                                  

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Martin (Stálý,Redaktor) - 27.10.2006 > Přečetl jsem si toho jen půlku, abych na ten film mohl jít...nuže díky za inspiraci:-)
Body: 5
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 2.11.2006 > bože můj...nepiš recenze...rozhovory...nepiš...
Body: 1
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 4.11.2006 > Max Bubakoff> Nestřílej, já mám z tý hlavně ffffóbiji:o))))))))))))

<reagovat 
zirael (Občasný) - 5.11.2006 > asi víš, že se stylem tvých recenzí se neshodnu, ale tentokrát - po dlouhé době - souzním s obsahem.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 6.11.2006 > Je mi líto, ale neposlechnu Tě...Holt mě nečti. Já Tě taky nečtu. Přátelsky zdravím.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 6.11.2006 > Zirael: Děkuju.
<reagovat 
čtenář dee - 7.11.2006 > Nejsem si jistá, jestli autorka recenze vážila každou větu, kterou sem hodila, např. : Manžel se následkem povodní dá na krádeže - mě to dost pobavilo.
I některá spojení působí legračně:..např. manžel Romana Luknára (co takhle Roman Luknár v roli manžela nebo manžel ztvárněný Romanem L..):-) Diabetik-uzurpátor -rovněž okouzlující spojení.
Trochu mě zaráží, že přes to, že autorka recenze vidí slabiny filmu (děj, téma,černé či bílé postavy)a to celkem slabiny podstatné, zakončí recenzi náhle, strohým tvrzením, že Hřebejkovi se první "vážný" film skutečně vydařil.
A: "Film otvírá naléhavé otázky, zejména ohledně vztahů, ale často je úmyslně ponechává nezodpovězené."
-promiňte, ale to je větička, se kterou se často v recenzích setkávám (asi se učí na škole), nakonec, copak lze tyto "naléhavé otázky vztahů" vůbec zodpovědět? V čem, prosím, tkví ú m y s l je ponechat nezodpovězené? Ach, ty tajemné umělecké záměry, úmysly tvůrců, ještě že na ty se dá vždycky vymluvit:-)Takže autor odpověď ví, ale neřekne?:-)
Tolik k recenzi z mého pohledu.
Ostatně, jak čtu dostupné recenze (kladné i záporné) na výše zmíněný film, , nemám chuť ten film vidět.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 7.11.2006 > Samozřejmě že jsem každou větu zvážila. Psaní recenze je, aspoň pro mne, dlouhá a náročná práce, a čtenář nevidí všechny ty verze, které autor napsal a zavrhl. Ale tak je to samozřejmě v pořádku.
O té větě s povodněmi jsem samozřejmě také přemýšlela. Nakonec jsem usoudila, že není třeba rozepisovat se ve stylu: "Povodně mu zničí vybavení autodílny, proto se dá na krádeže," že je to takhle dost srozumitelné. Možná není, možná jsem se zmýlila.
Manžel Romana Luknára - formulace typu "prostitutka Jany Janěkové" nebo "prodavačka Evy Holubové" jsou běžné obraty. Asi se Ti nelíbí, že to vypadá, jako by to byl jeho manžel. Jak se na to teď dívám, zřejmě to nebylo nejšťastnější, příště se toho vyvaruju.
Souhlasím, že diabetik-uzurpátor je okouzlující spojení. Proto jsem ho tam dala.´
Nemyslím si, že film má podstatné slabiny. Většinu recenze jej, pokud dobře vidím, chválím. (Zkusila jsem si to spočítat, a jako nepříznivá kritika by se dalo brát šest řádků). Když říkám "možná je něčeho až trochu příliš", pak to není výrazná výtka, jen že by se to tak někomu mohlo zdát.
Asi tam teď trochu křičí ta poslední věta- já jsem ale nechtěla opakovat klišé, které jsem sama víckrát použila, tedy "i přes všechny výtky ale můžeme říci, že se film vydařil." Teď to působí trochu nápadně, máš pravdu. Ještě se na to podívám.
"Úmyslně nezodpovězené otázky" - tím chci říci, že se nesnaží všechno vyřešit za každou cenu, což je mimochodem u Hřebejka dosti neobvyklé. Nevidím v tom žádné "tajemné úmysly" ani nic podobného.
Doufám, že si mou odpověď přečteš, vypadáš jako člověk, se kterým se dá rozumně a na úrovni diskutovat. (Což bohužel pro všechny tady neplatí.) Měj se.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 7.11.2006 > stylisticky hrozně neobratný.
<reagovat 
čtenář dee - 8.11.2006 > Oplatko, ano, zajímala mě tvoje reakce a musím říci, že si zachováváš chladnou hlavu:-)
Na mě z tvojí recenze (ale nejen tvojí) ten film dělá dojem, že nebýt známých herců a podivných rolí, je to jen mnoho povyku pro nic. Položme si otázku, dal by se ten "příběh" uvěřit a potěšil by duši, dal by někomu něco? Máš ho po shlédnutí plnou hlavu nebo je to taková zábava, že si hlavu dokonale pročistíš a je ti líp? Proč nebude čas strávený v kině promarněný? Film by měl na člověka nějak působit, ať už vyburcovat z letargie nebo potěšit, osvěžit, otevřít nové obzory, pobavit,atd. cokoliv z výše řečeného. Co přináší tedy tento film? To bych chtěla vědět, ani ne tolik popis děje, ale čím je ten film zvláštní, dobrý natolik, že ho můžeš doporučit (nebo naopak). A co technicky? Zaujme záběry, zvukem, má zajímavý střih, prostředí, hudbu, kostýmy?
Je ale pravda, že takové recenze psát už vyžaduje mnoho úsilí a spoustu času a že to často nedokážou ani lidé za to placení, v rámci tohoto serveru i tak je dobré, že je tu někdo, kdo se věnuje filmu celkem soustavně a je fajn, že o nich napíše aspoň něco, i když s tím leckdo ( i já) nesouhlasí. Nechci se pouštět do "polemik" k Hřebejkově filmu, protože jsem ho neviděla, ale jak říkám, zatím jsem nečetla recenzi, která by mě přesvědčila na ten film jít. TV upoutávky mě také odrazují. Například mi naskakuje husí kůže z "dobrodince" emigranta, ale vidíš, zrovna si můžeme položit otázku, proč? Protože jsme už dnes tak cyničtí, že nám takový člověk přijde jako "mimoň"? Třeba zrovna toto je ze strany tvůrce úmysl - upozornit...ale osobně si na základě určitých zkušeností a znalostí myslím, že ne:-))
<reagovat 
opožděné zrcadlo (Občasný) - 22.11.2006 >
Body: 1
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter