Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Pravdepodobny puvod slova duse
Autor: Zefram (Občasný) - publikováno 23.1.2002 (13:26:10)
V dnesni dobe je asi nejsnazsi jako analogii pouzit pocitac, protoze jej vsichni pouzivame a do jiste miry mame alespon zakladni poneti, cim je. Z jineho duvodu jsem si prave pocitac nevybral, nic v tom prosim nehledejte.

Predstavme si dva pocitace, tytez typy vybavene stejnym softwarem. Zminene programove vybaveni ma za cil shromazdovat jista data v kooperaci s druhym pocitacem a na tomto zaklade vydavat jiste prikazy do periferii. Program funguje tak, ze zadny povel nebude vykonan, pokud se na nem oba pocitace "neshodnou", tedy pokud jej ve stejny cas oba nevydaji.

Jelikoz oba tyto pocitace jsou napojeny na odlisne periferie, jiste budou data v jejich pametich jistym zpusobem odlisna. Velikost rozdilu neni prilis dulezita, nicmene nejake predpokladejme. Na zaklade odlisnych dat vsak oba nemusi nutne dojit ke stejnym zaverum. Proto program obsahuje pojistku ve forme moznosti vymeny vsech vstupnich dat a jejich vzajemne kontroly.

Co se stane ve chvili, kdy jeden z pocitacu dojde k zaveru, ze je treba vykonat jistou operaci, zatimco druhy nikoliv? Prvni posle druheme veskera sva data, aby je posoudil. Sam udela totez s daty druheho. Pokud nyni dospeji ke stejnemu vysledku, operace bude provedena, v opacnem pripade nikoliv.
Proc o tom ale mluvim. Na jedne strane muzeme o cele situaci mluvit v technickych pojmech, jak jsem to ucinil ja. Co vsak komukoliv brani, aby to popsal naprosto odlisnymi slovy? Prvni pocitac dospel (nikoliv vypocital) k rozhodnuti (vysledku) na zaklade vlastni zkusenosti (vstup z periferii). Bohuzel s nim druhy pocitac nesouhlasil. Prvni se vsak druheho pokusil presvedcit tim, ze mu vypravel, co vlastne videl. Druhy se na zaklade jeho vypraveni rozhodl ...

Jak vidno, mohu totez popisovat dvema zpusoby. A jak se domnivam, z tohoto duvodu existuje i utkvela predstava duse. To, co se udalo mezi dvema pocitaci, je situace celkem dobre myslitelna i pro lidi. Prvni clovek je v roli nekoho, kdo dojde k jistemu rozhodnuti, a snazi se presvedcit druheho o tomtez. Napriklad novinar, ktery se stal svedkem nejakeho valecneho konfliktu, presvedcuje prostrednictvim novin ostatni lidi k nejakemu cinu.

Prvni zpusob popisu nalezi vedeckemu nazirani na svet, druhy naopak tomu, jak sami lide vidi sve jednani. Oba popisy jsou stejne mozne, nikoliv vsak ekvivalentni. Prvni umoznuje odhalit priciny veci. Nemluvi o nejakem obecnem rozhodnuti, ale o konkretnim vypoctu, ktery byl proveden podle jisteho programu. Druhy se omezuje na pouhy popis vnejsich priznaku toho, co se skutecne stalo.

Domnivam se, ze duse a dualismus vubec je prave dusledkem takovehoto zdvojeneho videni tehoz. To plati i pro jedince samotneho. Veskere nase vedeni o tom, co se stalo, vychazi z pameti. Ovsem v pameti zcela zrejdme nemuze byt obsazen kompletni popis stavu celeho mozku ve vsech minulych casech. Proto nastupuje zkratka, predstava osobnosti, ja, ktere cosi kona. V pameti je pak obsazena pouze informace o tom, co ono ja vykonalo, nikoliv kompletni deterministicky popis toho, co vse se stalo.

Nase zakorenena predstava jakehosi ja tedy nutne neznamena, ze nejake ja skutecne existuje. Dokonce takove ja existovat ani nemuze, jak jsem ukazal minule.


Poznámky k tomuto příspěvku
Martina (Občasný) - 23.1.2002 > Zajímavé pojetí - spíše úvaha - nečetla jsem předchozí (škoda). A co když zasáhne do jednoho z počítačů jiná síla a prostě to "já" vytvoří :) Ber to jako sci-fi, ale můžeš i vážně - prostě zásah odjinud.
Nějaký člověk (a schválně to vztahuji k tomu počítači) prostě a jednoduše změní software jednoho z nich.... :)))
Ale každopádně je zajímavé, to co jsi napsal, zaujalo mne to - je fajn, že si tu člověk takto může zapřemýšlet.... díky :O)
P.S.: Není třeba popis mozku ve všech jeho minulých stavech, ale stačí přece popis kroků, které udělal... a je možně se "vrátit" do výchozího bodu.
Body: 5
<reagovat 
čtenář já - 23.1.2002 > mno a kde se tu vzaly ty počítače a kdo je vybavil softwarem? ;-)
<reagovat 
Zefram (Občasný) - 24.1.2002 > Obavam se, ze je treba popis mozku ve vsech minulych stavech, protoze na jeho "vypocty" jsou dany strukturou, nelze vypsat zadny sled instrukci jako u pocitace.
Pokud jde o zasah zhury, myslim, ze na situaci nic nemeni.
Obavam se, ze nektere otazky tykajici se kauzalnich pricin nelze zodpovedet, protoze kauzalita ma zrejme sve meze. Bohuzel pak i veskere odpovedi jsou pouhou spekulaci.
<reagovat 
Martina (Občasný) - 29.1.2002 > Zefram> A jak si myslíš, že se ta struktura "asi" organizuje - to je právě ten sled instrukcí!
Máš nějaký příklad prokázaného porušení kauzality ?
<reagovat 
 Zefram (Občasný) - 29.1.2002 > Martina> Nebyl jsem presny. Chtel jsem rici, ze nelze vypsat nejaky sled instrukci v assembleru a tim popsat mozek. Jeho struktura je mnohem slozitejsi a pripadny zapis by tomu musel odpovidat. Ovsem urcite nejaky je.
Kauzalita je porusovana napriklad v kvantove mechanice. Ovsem tim netvrdim, ze tam zadna neni. Zrejme jsme ji jeste nenalezli. Zastavam nazor, ze nikdy zadne prokazane poruseni kauzality nenalezneme, protoze je to mimo dosah moznosti naseho poznani. Pouze se budeme moci domnivat, ze kauzalita byla porusena.
Omlouvam se, obcas byvam nejasny a predpokladam, ze kazdy rozumi mym slovum presne tak, jak je myslim ja.
<reagovat 
Martina (Občasný) - 31.1.2002 > Možná jsem android, nebo Tvůj klon - kdoví - nenech se tím odradit :)))))))))))))
<reagovat 
Martina (Občasný) - 31.1.2002 > Omluva přijata :), ale tvůj předpoklad je nebezpečně sebestředný... :O))))))
Jinak s ostatním souhlasím.
<reagovat 
 Zefram (Občasný) - 31.1.2002 > Martina> Opravdu souhlasis? To bys totiz byla prvnim a jedinym clovekem, ktery se mnou nekdy v necem souhlasil. Asi vychazim z formy, musim cinit pokani a desetkrat se pomodlit otcenasek. Netvrd mi, ze mas stejne technokraticky pohled na svet, kde by pak byla moje hyckana vylucnost :)
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 1.2.2002 > Zefram> smajl
<reagovat 
 Yizhii (Občasný) - 28.9.2002 > Zefram> Já ti rozumim, ale rád činíš příliš silný závěry. Můžeme snad říct, že neexistuje tenhle monitor, prostě proto, že jeho existence je zapsaná pouze v naší paměti? To bysme úplně stejně mohli dojít k závěru, že neexistuje nic.
Navíc to není úplně srozumitelný, takže lidi, co o tom nepřemýšleli, to těžko pochopí tak, jak to myslíš ty.
Už jsem o těchhle věcech taky přemýšlel, brzo sem o tom nejspíš něco napíšu a pak bude řada na tobě, abys kritizoval :-)
<reagovat 
Yizhii (Občasný) - 28.9.2002 > A nebal nám tu Martinu, Zeframe! :-)
Balit svůj vlastní klon, kdo to kdy viděl...
<reagovat 
Zefram (Občasný) - 1.10.2002 > Yizhii: Tak mas nejake argumenty, anebo ne?
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter