Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce NEJKRATŠÍ VÝDECH MANDOLÍNY z kolekce Rozvernosti
Autor: Barča (Občasný) - publikováno 20.12.2006 (16:26:44)
další ve sbírce>

 

 

            Jediný  výdech  blankytu

        dokončil  kresbu

        která  se  povedla  jen  náhodou     ---

            na  strohém  pozadí

        krouží  podivná  figura

        a  vymýšlí  si  stále  nové  trapnosti

        aby  nemusila  v  potu  tváře  snít

        o  situaci 

        nikoli  vzdálené ...   

 

        To  žhavé  téma  není  vlastně

        žádoucí

        a  k  nahlédnutí  je  jen  po  okraj

        džbánu  naplněného

        mízou  tmy    ---

        skulinou  ještě  tenčí  než  se  zdá

        která  se  nevejde 

        ani 

        do  oválu  v  dlani  

 

            Přes  všechny  rady  sojčích  per

        i  zlověstné  útržky  smíchu

        poklusem

        předběhne

        tma

        všechny  dráhy  energeticky  úsporné   

           ve  chvilce  kratší  než 

           mrknutí  oka    ---

        než  plavá  kráska  vyplave

        z  bazénu 

        zděšená  křikem  mandolíny

          

            a  ještě  stihne   vrátit  se  domů

        pro  sáček  mandlí

 

         zbylý

        

                          od  svačiny     

 

 

 

 

      



Poznámky k tomuto příspěvku
Barča (Občasný) - 19.12.2006 > Přeju všem hezké Vánoce a spokojený nový rok 2007 !

Barča
<reagovat 
tučňákův kámoš (Občasný) - 20.12.2006 > konec mi připomíná mou oblíbenou vypsanou fixu, ale začátek nějak nekapíruju.díky za přání.
<reagovat 
Barča (Občasný) - 20.12.2006 > Vidíš, s tou Vypsanou fixou jsi mě opět potěšil ....
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 23.12.2006 >

A tu je jasné, proč nemůžeš vystát ucho za ucho. ono ucho je jak mladý biochemik, na poezii nazírá s jistým odstupem, zkoumá její možnosti, šťouchá do ní, štípe ji, vrtá do ní. A dost o ní ví, což ty jeho pokusy směřuje. Ty ji bereš smrtelně vážně a přitom jenom pocitově, vágně. Jako něco neuchopitelného. Proto některé břehy nepřekročíš -


<reagovat 
 Barča (Občasný) - 23.12.2006 > ztratila>  Trošku opravuji -- ucho za ucho mi nevadí jako básník, jen mi vadí ( všeobecně ) kopírování cizích nápadů. Kdyby mladý biochemik měl přednášku, musil by nutně citovat autory, z jejichž textů čerpal. A také by si nemohl dovolit nazírat na svůj obor s jistým odstupem, alebrž musil by jej brát naprosto vážně, aby případně nezavinil tragédii..... ( Biochemie se dotýká např. lékařství atd. atd. .................) Básník si naproti tomu sice může dovolit jakýkoli odstup, ale to ho ještě neopravňuje k tomu, aby se pod báseň podepisoval sám, bez uvedení druhého autora, od něhož čerpal textový materiál.

Ale máš pravdu v tom, že beru poezii smrtelně vážně, přesto, že zde nejde např. o život. ..... Myslím tu náročnou poezii, pro menšinového čtenáře. Připadá mi totiž velmi těžká, a kdyby se neměla brát vážně, co by z ní pak za nějakou chvíli zůstalo ? ( Vím ale, že já sama v ní nejsem moc dobrá ... Velmi si jí ale vážím.)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 23.12.2006 >  

Dobrá, tedy bez metafor: V tvém podání se zdá být poezie smrtelně vážnou záležitostí a vedle toho čímsi abstraktním, neuchopitelným, vágně definovatelným. To je ovšem pouze jeden z přístupů k poezii. Člověk, který si momentálně říká ucho sem ucho tam, o poezii hodně ví. Je to člověk s velkým citem a velkou erudicí. Přistupuje k poezii bez předsudků, zkoumá její možnosti, hledá nové cesty, hraje si. V této entitě ji takzvaně remixuje. Vybere si text obvykle nějakým pro něj zajímavým způsobem blbý a vytvoří z něj cosi nového, obvykle legračního. Na nikom a na ničem takto netyje, dělá to rp zábavu sebe i dalších a snad – podle hesla „i cesta může být cíl“ si takhle zjišťuje či ověřuje něco o té poezii. Odkaz na původní text v jeho pracích nikdy nechybí. Přistupuješ k literatuře překvapivě naivně a toporně – každý neustále někoho cituje, nikdy nic není úplně původní, vezmi si třeba Hrubínovu Hirošimu... Ucho sem ucho tam nic nezastírá, nelže a nekrade. Snaží se s tebou mírně diskutovat – a tak myslím, že by ti prospělo, kdybys ubrala na bojovnosti a zapracovala na otevřenosti.


<reagovat 
Barča (Občasný) - 25.12.2006 > Něco jiného je ale inspirace, a něco jiného nepůvodnost -- ve svých MNOHA STUPNÍCH částečnosti ... Dále --- vyspělý autor by neměl, myslím, shazovat autora možná začínajícího, už také proto, že kritika se dá dělat i jinak, inteligentněji .... např, všeobecněji .... Odkaz na autora tu sice nechybí, ale měl by tu být i souhlas žijícího autora, myslím. Zejména když se jedná o pokusy víceméně zábavné, jak říkáš ..... Nezdá se mi to prostě férové.

Jinak -- jakou bojovnost vidíš u mne, když pouze vznáším námitky, a to zcela slušným způsobem ? ( Na rozdíl od vysoce erudovaného pana básníka "ucho sem .... " ? )
<reagovat 
Ai.ma (Občasný) - 26.12.2006 >
Body: 5
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 26.12.2006 >

V cem se k tobe, Barco, zachovalo ucho neslusne? - Ja vidim, ze ono se ti snazi vysvetlit svuj pohled na vec, nejspis i prostrednictvim soukrome posty. Ty nejak vlitnes, ohrnes nos a vlipnes jednicku.

 

 

Napises mnoho pismenek, znepokojivych uz svou podstatou: jsou nekonkretni, vagni, nedaji se za nic chytit.

Tady uvadis nekolik duvodu na prvni pohled konkretnich, staci se nad nimi ovsem dele zamyslet, abys zjistila, ze to jsou hlouposti.

 

  1. Ucho texty nekrade, pouze si s nimi [priznane] lingvisticky pohrava. Coz je nejen zabavne, ale vetsinou i zajimave pro nekoho, kdo se tak ci onak zabyva tvorbou literarnich textu.
  2. Inspirace necim textem, dialog s necim dilem neni zakazano. Postmoderna je na tom docela zalozena a existuji i hlasy, ze dnes nevytvoris nic, vubec nic puvodniho. Treba Zadie Smith ziskala Orange Price za roman O krase, v nemz prebira teze urciteho eseje, z nehoz cerpa dokonce nazvy kapitol a syzet je doslova opsan z dalsiho romanu -  myslis, ze je to neco jineho jen proto, ze se tim nekomu snazila vzdat hold? Nebylo by to tvrzeni pokrytecke a smesne? Podle me rozhodne ano.
  3.  Pises, ze neco jineho je inspirace a neco jineho nepuvodnost. Opisovani od nekoho, epigonstvi. Defacto obvinujes ucha z epigonstvi - neprijde ti to absurdni vzhledem k tomu, ze si vybira vyhradne slabe texty respektive texty reprezentujici urcity nesvar?
  4. Nesouhlasila bych s tebou tak docela ohledne znevazovani zacinajicich autoru. Totem je volny prostor, pise sem spousta lidi, coz automaticky neznamena, ze taky umeji psat. Gramotni jsou jiste, ale talentovani? Autori i ctenari k textum pristupuji ruzne, jsou ruzne narocni a maji ruznou potrebu nazyvat veci pravymi jmeny. Nekdo vydrzi vkladat sem spatne texty i nekolik let a bude mit i decka a patky, fanousky - prave proto, ze tu je tolik lidi s tak odlisnym vkusem.
  5. Myslim, ze ten zapskly ton nemas zapotrebi, ucha si opravdu vazim, prijde ti nutne se tomu posmivat ci nad tom ohrnovat nos, prijde ti to dospele, otevrene? To je totiz to, cos uplne presla v me predchozi zprave, tudiz to musim zopakovat: zkus byt mene upjata, otevrenejsi. 

  


<reagovat 
 Barča (Občasný) - 27.12.2006 > ztratila>  Zapšklá opravdu nejsem, ( na hodnocení jedničkou má právo i laik, bere se to přece dost subjektivně ). Chtěla jsem diskutovat třeba i s humorem ---- ale urážlivá oslovení mne odradila. ( To, že je autor potom smazal, je víc než nedospělé ..... a to, že se mi neomluvil, už raději nebudu komentovat ... ). To, že si autor vybírá slabé texty je podle mne zbabělé. A
vůči autorům ponižující. Když je tak dobrý, měl by si vybírat texty náročné, myslím .....
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 27.12.2006 > Barčo, já jsem ti tu včera vypsala pár bodů, mohla by ses k nim vyjádřit, především k prvním čtyřem? děkuju
<reagovat 
Barča (Občasný) - 27.12.2006 > 1, Pohrávání, zábavnost a zajímavost je možno vytvářet i jinak, mnoha a mnoha způsoby ! Možnosti kombinací slov jsou i dnes stále ještě nevyčerpané, přesto že se ozývají hlasy, že už vše bylo v poezii řečeno. Je to ale stále těžší a těžší, to uznávám. Proto zejména dobrý autor by se nemusil a neměl sám shazovat, a uchylovat se k tvorbě naopak lehčí, pohodlnější .... používat konkrétní slovní spojení a kombinace už hotové.

2, Ten román bych musila znát, abych mohla soudit.
Možná že tady byl pro takové počínání zvláštní, velmi důležitý důvod ... Výjimky uznávám, v neobyčejných, sugestivních, závažných případech ... třeba i ve zvláštních druzích satiry atd. ....( Jinak ceny se udělují také někdy víceméně subjektivně ... )

3, Částečná nepůvodnost, ( malé a nepodstatné úryvky ... ), nemusí být ještě epigonství. A vybírání si slabších autorů mi přijde trochu proti mravnosti, a také trošku zbabělé ... Experimentovat se dá i s vlastními, ( třeba i se záměrně blbě stvořenými texty ... ) ....

4, Totem je sice volný prostor, ale píšou sem také velmi mladí lidé, studenti, úplní začátečníci atd. .... dalo by se říci -- vpodstatě děti.
Jsou plni očekávání, naděje, poctiví, upřímní, a to i ti bez talentu. Nezaslouží si rozhodně ani náznak něčeho, co by mohli cítit jako něco ponižujícího.

Nezazlívala bych autorovi takovéto satirické a zábavné experimenty, pokud by si takto hrál se svými velmi důvěrnými kamarády.

Jinak s tou širokou růzností chápání poezie s Tebou naprosto souhlasím !






<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 1 2 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 46 47 48 49 50 51 52 54 55 56 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 93 94 95 95 96 97 98 99 100 101
102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 111 111 112 113 114 115 115 116 117 117 118 119 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 143 144 144 145 146 147 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 181 183 184 185 186 187 189 190 191 192 194 (195) 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 238 239 240 241 242 246 247 248 249 250 251 253 264 265 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter