Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Ganga: koupání v ní se rovná Bobříku odvahy
Autor: Lather (Občasný) - publikováno 30.1.2002 (02:36:21), v časopise 2.5.2002

GANGA! Všichni ji považují za vzácnou a jedinečnou řeku. To ona je, ale do té doby, než jí člověk začne ničit. Ze svého pramene v ledovcích Gangotri si Ganga s sebou odnáší celou řadu minerálů, jež mají značnou nutriční a terapeutickou hodnotu, ale jakmile Ganga steče z hor do nížin, dostane se do ní mnoho závadné vody z jejích přítoků a jedinečná kvalita vody je tatam. Někteří vesničané házejí těla svých zemřelých přímo do řeky v naději, že jejich duše poputují do nebe. Osobně si myslím, že nelze takto znečišťovat vodu a následně ji pít, a přitom tvrdit, že jde o něco posvátného. Dr. Džagdiš Čandra Bóse, prominentní indický vědec, shrnul svou analýzu vody z Gangy takto: "Zdá se, že na světě neexistuje žádná podobná řeka jako Ganga. Její minerální složky mají schopnost léčit mnohé nemoci." Lidé tomu věří tak, že se bez sebemenších zábran ponoří, ba dokonce i pijí, vodu , v které jsou jak lidské tak zvířecí výkaly, ostatky lidských těl atd. Mám poměrně silný žaludek, ale tohle bych nezvládla za nic na světě.      
                         
V každém domově je alespoň jedna láhev vody z Gangy a prakticky všichni vesničané ji dávají pít umírajícím. Tohle, když jsem se dozvěděla, tak mě přecházela chuť. Nemyslím si, že by mé poslední přání bylo vypít vodu podobající se vodě z kanálu a mající v sobě zárodky chorob jako je cholera či jiné nemoci. Vždycky jsem si myslela, že poslední minuty mají být ty nejkrásnější a ne ty nejnechutnější. Vypadá to, že vše jen kritizuji, ale já obdivuji tu silnou víru lidí, kteří doufají, že jim tato ZÁZRAČNÁ voda pomůže. Říká se, že když člověk v něco hodně věří, tak se to stane, ale proč se tedy radši neponoří do vany s čistou vodou a nevěří tomu, že je to OČISTÍ.
Lituji těch lidí, kteří dodržují ceremonie, kdy knězi na ghatu provádějí rituální obřad s ohněm a davy věřících okolo pouštějí na břehu lodičky z lotosových květů naplněných květy se zapálenými svíčkami a věří v to, že například zplodí dítě, nebo z nich budou smyty hříchy. Lituji jich pro jejich osobní zklamání. Říká se, že Ganga je voda která dává život, ale lidé už se nedívají na to, že život může i brát. Vždyť cholera, žloutenka, tyfus, nebo jiné zárodky nemocí, které vedle těch bezmocných lidí plavou jako by nic přece život nedávají, ale berou.
Ale hinduisté nejsou přece jen tak nevinní, jak je tu popisuji. Docela a určitě jsou alespoň zčásti zaslepeni byznysem.
Ano byznysem. Začíná to běžným zvykem hinduistů obětovat v chrámech květiny. Dají se koupit všude, zejména ale na ghatech na nábřeží, což jsou schody, vedoucí do svaté Gangy.
Ghatů je ve Váranásí několik stovek a slouží k různým účelům: mytí (fyzickému), smývání hříchů, pohřbívání. Nebo také k nastoupení do loďky a projížďce po řece. Loděk je tu hodně a majitelé se o zájemce bezohledně přetahují.
Pak je tu BYZNYS SE SMRTÍ. Protože je Váranásí tak prominentním místem smrti, je třeba zajistit, aby se duše opravdu dostala do nebe. K tomu slouží tzv. spalovací ghaty. Ve Váranásí jsou hlavní spalovací ghaty dva. Při tomto obřadu se byť z velké vzdálenosti nesmí fotit………ale, vše se dá obejít. Můžete si koupit povolení. Ale to už se mi zdá jako velká zvrhlost platit za to, že si vyfotíte pohřeb.Celý obřad probíhá takto. Nejprve je navršena hromada dřeva. O kousek dál stojí velká kupa polen a váhy -za obřad se totiž platí přesně podle váhy spáleného dřeva. Pak na dřevo položí nebožtíka (zabaleného ve zlatém rouchu). Nakonec zapálí oheň. Je to vlastně kremace, jen taková veřejnější.
Protější břeh Gangy je prý prokletý. Čím? Tím, že ho tam lidé neničí, vlastně ani nemají možnost, protože tam žádní nejsou. Nevím, nevím, ale celý se mi to zdá jako jeden začarovanej kruh. O Ganze je známo, že je to SAMOČISTÍCÍ řeka, ale to co do ní lidé hází to už vyčistit nejde. Asi jsou tak zaslepení, že si toho ani nevšímají.

Ale především věřte tomu, že čím je pro rodilého Pražana Vltava, tím je pro hinduistického veřce Ganga.

V tomto článku vyjadřuji svůj názor, takže se na mě nezlobte za to, jestli to vidíte, nebo cítíte jinak.

 

To je to co bych v životě nedookázala. Ponořit se do stoky.



Poznámky k tomuto příspěvku
Dagmar SVOBODOVÁ (Občasný) - 30.1.2002 >
Body: 5
<reagovat 
čtenář Goro - 30.1.2002 > Pěkně zpracovaný cestopis. Dobře se mi četl a graficky je taky hodně dobrý. Jen více takových perel :!)
Body: 5
<reagovat 
 Lather (Občasný) - 30.1.2002 > čtenář> Opravdu moc díky za pochvalu. nečekala jsem s žádnym ohlasem, ale prostě mě napadlo vyjádřit svůj názor a jsem ráda, že se to aspoň trochu líbí.
<reagovat 
Martina (Občasný) - 30.1.2002 > Názor, který zde vyjadřuješ je zajímavý a ráda jsem si Tvůj cestopis přečetla - o to více, že není jen popisem, ale proto, že je zároveň právě i Tvým zamyšlením a názorem!**
Body: 5
<reagovat 
 Lather (Občasný) - 30.1.2002 > Martina> Díky za tvůj názor na článek. Moc si toho vážím.
<reagovat 
čtenář jk - 10.10.2003 > Ahoj Lather,
psat umis hezky, ale Indii a jeji viru jsi nepochopila. Cistotu nebo necistotu vody v Ganze nemuzes urcovat chemickym rozborem nebo tim co po ni plave. Ganga prameni v risi bohu a jeji vody nemuzou byt znecisteny clovekem. I kdyby byla cerna a smrdela, jak mocuvka (jakoze k tomu nema daleko), tak bude lecit a ocistovat.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter