Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Dobře sjetý debut / Petr Měrka: Telekristus a Mentál
Autor: MiKa (Občasný) - publikováno 2.5.2007 (08:55:41)

Dobře sjetý debut

 

 

Petr Měrka: Telekristus a Mentál

Vydalo Agite / Fra, Praha 2007

 

 

Shrnu/to hned na úvod: černý humor se zelenofialovou sarkastickou jiskrou, fabulace-halucinace, atentát na tabu, opulentní hody absurdity, švih, bohatý jazyk a vypsaná ruka, líbezná pointa korunuje cynický kmen textu a obludky žijí. Chvíli.

 

Telekristus a Mentál, sbírečka povídek od Petra Měrky z Valašské Polanky. Dobře sjetý debut.

 

Doporučuji. Ale připravte se na kontroverzní čtivo. Nesuďte však unáhleně a vychutnejte si vrstevnatost obrazu. Nevymaloval jej chorý či opilý, drogami omámený mozek. Kdepak, jde o řízené delirium. O záměrnou meganadsázku, o terapii šokem. Snad právě proto netrpíme, když nám Měrka předhazuje všelijaké masakry, ony jsou totiž skutečně produktem originálního, dvouhlavého smyslu pro humor. Jedna hlava se rozkošnicky vyžívá v hrátkách s tělem, tu sadistických, tu pornografických, tu exkrementálních a druhá hlava celé dění jiným tónem komentuje. S komickým  nadhledem a porozuměním, odlehčeně.  Obzvláště lehkou ruku tvůrce mívá při závěrečných tazích. Jeho pointy levitují, jako například v povídce „Říkal svému penisu Bože“:

 

„ Není se proto čemu divit, že půlku z nich (z chátry vedené Dementikem Čučem, která  se pokoušela transportovat do bezpečí na hlemýždích) pozabíjel znuděný starý medvěd a zbytek dorazil fanatický poustevník Igor. Avšak kladem všeho zůstává, že i přesto má tento svět stále svůj stejnosměrně střídavý řád odnikud nikam a zase zpět.“

 

Co se děje před pointou, také stojí za pozornost. Musíme obdivovat fantazii fabulátora, která, podobně jako u surrealistů pracuje se zdánlivou ne-logikou snu. Řádně ulítlého. Přesto úlet od reality realitu nepopírá. Vychází z ní, jen ji obrovsky nadsazuje, jen si s ní sarkasticky pohrává. Bez zábran. Vytváří zábavné panoptikum postaviček. Najdeme v něm Telekrista, zrovna si obráceným krucifixem zapíná televizi, poněvadž dávají přímý přenos z politiky, hajlujícího Ježíška, stará batolata, udělující svým rodičům elektrošoky, neukojenou bandu myslivců, slizký humus ego, magory z Valašské Polanky: Olina a Judeho, rozglébenou depresi, čínského filozofa, který se rozpadá na kousky a pak se zase nějak poskládá, aby mohl skončit v Nekonečnu, hospůdce čtvrté cenové... A všechny ty obskurní figurky se každou chvíli vraždí, šikanují, souloží spolu na kvadrát nebo se oddávají samohaně, mocně prdí, říhají, defekují, holdují čůču, LSD i Okeně. Prostě s gustem a naschvál jdou proti zvednutým ukazováčkům vychovatelek všeho druhu. „Tytyty, tohle se nedělá,“ říkával nám kdysi kdosi, maje paměti naše dobro a naše začlěnění do slušné společnosti. Přesně tenhle ukazováček Měrka ve svých hypertrofovaných satirách ožral jako hejno šílených a veselých piraní.

 

Primitivní nevkus, řekl by možná někdo. Mýlil by se, protože Měrka svým fantaskním naschválům dokáže dodat navíc ještě COSI takřka nezachytitelného. Neotřelou poetickou a transcendentální příchuť. Míchá pro nás velice zvláštní směsku, která se projevuje i v jazyce. Čerpá totiž z různých zdrojů – z oplzlostí, stejně jako z filozofické slovní zásoby. Nemůžeme se proto divit výčtu jmen-inspirátorů uvedených v autorském doslovu: Jim Morrison, Ladislav Klíma, Egon Bondy, Květoslav Minařík, Nietzche, Lao-c´. A halucinogenní drogy. Jenže ty byly jen klíčem k rozšířenému vědomí, jinak samy nepíší. Píše Měrka, zásadně střízliv, své exhibice s jasným záměrem formátuje do obrázků-koláží, které mají za cíl chytře pobavit a nehrají jen na první plán.

 

Můj závěr nelevituje, můj závěr běží zpět k úvodu, pak hned do knihkupectví. Telekristus a Mentál by neměl chybět v knihovně všech, kdo nemají úzká prsa, nebojí se vytlemených tabu zasazených do podivuhodného vesmíru, do bizarního snění.



Poznámky k tomuto příspěvku
Luk Malér (Občasný) - 2.5.2007 > jo jo dobře ddobře
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 2.5.2007 > Luk Malér> děkuju :)
<reagovat 
Leatherface (Občasný) - 2.5.2007 > dobře sjetá recka!  ten úvod, hlavně musim upozornit na ten úvod povedenej.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 2.5.2007 > Leatherface> právě se sjíždím na opeth :)
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 2.5.2007 > sepsáno vkusně a s citem. jen by sis měla víc mykat, jak ti pod Pelcem radil velejemně moudrý Václav Mráz, ale to po tobě asi nejde chtít, když nejsi Myka, ale MiKa. ach, to jsem si zašpásoval.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 2.5.2007 > stanislav> mrskám na mykání, když to píšu jipijipijá :) no, po pravdě, já to střídám, někdy mykám, někdy jákám, ale děkuju za komentář -- na mráziče si občas vzpomenu, i když jsme se spolu semotámo zhádali jako koně a poslali se do všech prdelí, přesto mi tu teď nějak chybí, hajzl :)
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 2.5.2007 > MiKa> Václav je roztomilý člověk. jak on je vždy za každou cenu upřímný. i kdyby na chleba nebylo. osobně jsem ho zřel dvakrát. jednou mi byl velmi milý, protože byl lehce zaražený, ale tak nějak jemnocitně se u toho jevil. podruhý trošku příliš mlel. asi má jiný starosti, než tu furt do lidí rejt, že. je to pochopitelné a omluvitelné.
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 2.5.2007 > autorka recenze našla prý: švih, bohatý jazyk ... nebo i: Neotřelou poetickou a transcendentální příchuť. Jistě není náhoda, že v těchto případech nemá co citovat, protože to je samozřejmě nesmysl. Dosah Měrkovy provokativnosti je hypertrofií vulgarity značně omezen. Nemohu nevzpomenout na poněkud měkčího podobného psavce, syna literátky Věry Jirousové, který nebyl schopen v klidu svoje mnohem méně "prošpikované" texty přečíst a čtení mu jaksi zkolabovalo. Ono je velmi laciné se prezentovat porušováním tabu, které takový autor nevystavěl; on literárně či esteticky vzato nevystavěl vůbec nic. Zlomyslně "ojíždí" ikony umění, náboženství či politiky, ale z vlastního světa neukazuje vůbec nic. Žádný svět totiž neexistuje. Kdyby existoval, muselo by v něm být alespoň něco svaté, hodno oslavy. Nemohu tedy nijak jásat nad autorem, který je hlasatelem hloupoučké "vzpoury proti životu". Nakonec ze stejnorodé prozaické kuchyně bych předpokládal již všeobecnou únavu. Autorů podobných, a v lecčems lepších než je Měrka, lze nalézt stohy. Nicméně přeju úspěch každému, jsou-li obdivovatelé ochotni, a zde je vidět, že jsou, pak ať prosperuje. Nakonec, neříká se: Ukaž mi svou knihovnu a já ti řeknu, kdo jsi? Já si Měrku kupovat nebudu, ačkoliv budu okamžitě obviněn z úzkoprsosti a bůhvíčeho ještě... unudil bych se, otrávil a nenašetřil na nová vydání Sartrovy filosofie.))) MiKo, MiKo, prvky transendence by mne ovšem velmi zajímaly a spolu s tím vlastně i tvoje představa, co to ta transcendence je...
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 3.5.2007 > Lyryk> 

lyryku, děkuju za komentář -- teď jen stručná reakce, ale chci si dát tu práci a najít příklady pro svá tvrzení

 

ujasněme si však znovu, co jsem přesně řekla:

"Měrka svým fantaskním naschválům dokáže dodat navíc ještě COSI takřka nezachytitelného. Neotřelou poetickou a transcendentální příchuť."

 

přívlastku "transcendentální" jsem použila ve významu: "nadpřirozený, nadskutečný, nadsmyslový" (viz Slovník cizích slov, SPN, Praha 1981) -- napíšu k tomu ještě víc - během víkendu

 

s tvým výrokem: "Zlomyslně "ojíždí" ikony umění, náboženství či politiky, ale z vlastního světa neukazuje vůbec nic. Žádný svět totiž neexistuje," hrubě nesouhlasím.

 

ale samozřejmě ti přiznávám právo na vlastní názor a na vlastní vkus

 

s pozdravem lehkoživka emká :)


<reagovat 
damika (Občasný) - 3.5.2007 >

Paráda, Miko. :) Byla doba, kdy jsem se nedostala přes ty názvy, a když mi jeden člověk tvrdil, že Měrka není o vulgaritě, nevěřila jsem. No jo, jenže on fakt není. :) A dnes to vnímám přibližně tak, jak jsi to popsala. :)) Opravdu je tam uvedený i Minařík? :))) Musím si to nechat poslat.

Jo, lehkoživka že snad jsem? K smíchu tato posuzování...sama vím nejlíp, kdo a co jsem.:)

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 3.5.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 3.5.2007 > přívlastku "transcendentální" jsem použila ve významu: "nadpřirozený, nadskutečný, nadsmyslový" (viz Slovník cizích slov, SPN, Praha 1981) -- napíšu k tomu ještě víc - během víkendu

ve starých slovnících je tento pejorativní význam slova překládán marxisty, na to pozor; vedle toho je nutné mít na mysli i význam, který mu přiřkla filosofie prostřednictvím Kanta a Husserla, příp. dalších; tedy transcendence jako překonání něčeho předchozího;
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 3.5.2007 > Lyryk> 

lyryku, napíšu ti odpověď a třeba i obsáhlou, ale nejdřív chci od tebe odpověď na jednu otázku

 

mně je jasný, že se mě snažíš dostat a já vím, že jsi sečtělej člověk a není to pro tebe problém -- já sama uznávám, že bych tě taky ráda v něčem vymáchala a zvítězila nad tebou, jelikož nechci vypadat jako kretén a jelikož bych ti ten políček sekla s VELKÝM potěšením z nejrůznějších důvodů -- neserme si do huby, přiznejme si tohle po pravdě --

 

jenže já nechci vstupovat do souboje, to je PAST na třeštící mamuty -- vysvětlím ti svůj postoj, ale protože se přitom musím pohybovat na tenké hraně nesnadno zachytitelných "vibrací", nemůžu přitom myslet na útok

 

ta otázka: jsi ochoten se oprostit od touhy mě rozcupovat? nebo se aspoň o to pokusit? já to sama za sebe (směrem k tobě) zkusím, neslibuju nic, ale zkusím neútočit

 

pokud se nedomluvíme na téhle podmínce, pak nemá smysl, abychom dále na téma měrka diskutovali


<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 3.5.2007 > MiKa> nejprve odpověď na otázku: samozřejmě, že tě nebudu neprávem cupovat; doufám, že naopak připustíš moje právo se pravdivě vyjádřit nebo mám po tvé odpovědi mlčet a odkývat cos napsala?

a k tomu pár poznámek:
- prý se tě snažím dostat... co bych z toho měl? netrápím se tím, že bych potřeboval někoho dostat;
- bych tě taky ráda v něčem vymáchala a zvítězila nad tebou... nevím podle čeho soudíš, měla by sis přečíst moji poslední polemiku ve Tvaru s Boženou Správcovou; odkazuji se tam na rozhovor s K. Chvatíkem s názvem "Nejde o boj, ale o tvorbu."
- bych ti ten políček sekla s VELKÝM potěšením z nejrůznějších důvodů... napiš mi někdy soukromě ty "nejrůznější důvody"; já to totiž nechápu; pokud si vzpomínám, tak jsme spolu promluvili sotva pár slov, možná jsme spolu v něčem nesouhlasili, ale o žádných invektivách na tvou adresu z mé strany si vůbec nevzpomínám; připomeň mi, kdy jsem se na tebe neprávem či hrubě obořil...
- mám dojem, že ses dostala do nějaké pasti sama; dnes na příkladu Měrky vidíš jaké to je, hájit nějakého autora proti "předpokladatelně umanutému volovi"; mně ale nejde o nějaký tvůj skalp, ale o to, jak lze Měrku (objektivizovaně?) zapojit do literárního okruhu, z něhož mi zatím zcela vypadává;
- pokud se nedomluvíme na téhle podmínce... musím se smát; vybavuji si tady desítky různých debat, kde jsem se o nějakou debatu pokoušel, ovšem zcela marně; pokud si vzpomínám, nelíbí se ti například moje poetika a rozhodně si nemyslím, že bys kdy brala nějaké moje podpůrné argumenty na vědomí; tvůj apriorní přístup byl zabetonován předem; možná je tady výhodou, že jde o někoho třetího, kde jsou osobní zájmy jen odvozené, nemám tedy žádný důvod nebýt velkorysý k nějaké pitomé minulosti;
- já totiž proti tobě osobně vůbec nic nemám .)
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 3.5.2007 > Lyryk> 

moje předchozí poznámka byla dosti excitovaná, to uznávám - ale dobře, napíšu něco málo k některým svým tvrzením, samozřejmě nechci od tebe, abys jen mlčel a kýval - přes víkend si dám práci a ještě tuhle partii s měrkovými šachovými figurkami dotáhnu do konce


<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 3.5.2007 > Obecně:) Některé "recenze" mají zvláštní až kouzelnou schopnost. Určitý okruh čtenářů -většinou to bývá taková "nadšená nebo pohoršená lůza" - ohromě emotivně nadchnou. Ti trochu bystřejší pak odhadnou styl recenze a jsou schopni si představit autora recenze, pochopit jeho vkus a "obzor" (neumělé recenze mívají právě v sobě zakódováno paradoxně daleko více informací o recenzentovi než recenzovaném díle)a působí na ně taková kritika jako odstrašující doporučení jednak knihu rozhodně nekupovat a nečíst a zároveň jako autorský či psychologický profil recenzenta. Pokud je pak kritika takového autora negativní, funguje to jako doporučení. Prostě to tak někdy bývá. :)
Body: 2
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 3.5.2007 > Šílená svině> zdá se, že ty sám se řadíš k těm bystřejším - tož nezbývá, než ti k tomuto objevu pogratulovat :)
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 3.5.2007 > MiKa> No, řadím neřadím...:) To je jak v auťáku... Já tu svou glosičku nadepsal "obecně", byť s poťouchlým úsměvem.Ale chtěl říci asi tohle: Měrkova tvorba není špatná, ale svádí ke dvěma věcem, jak už to tak bývá - k nekritickému nadšení a k odvrhování. Recenzent by těmto tlakům podléhat neměl. Ale měl by dílo věcně zhodnotit,povážit klady, zápory, přijít s nějakým výkladem. Tvá práce je vo tom, že je to "úžasná sjížděčka". No a já podle toho reaguji. :) Tvůj text je nedůvěryhodný. Tedy pro mě, ehm. :) P.S. To není recenze, ale nadšená až poblázněná obhajoba.
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 3.5.2007 > Šílená svině> 

jistě, může ti to tak připadat, protože se halt na měrku díváš jinýma, chladnějšíma očima - a vidím, že na nich máš i pěkný a slušivý brejle, tak to asi budeš mít pravdu, tu svou :))


<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 3.5.2007 > MiKa> Pravdu má jenom bouchačka...a cvoci. :)
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 5.5.2007 >

odpověď lyrykovi - první část

 

Nejdříve k termínu transcendentální – ověřila jsem si jej ještě i v Ottově slovníku naučném, vydaném v r. 2003 (takže doufám, že s ním marxisti nemají nic společného a dá se snad považovat za důvěryhodný zdroj) – i tady píšou:

transcendentální = překračující, přesahující, synonymum slova transcendentní – transcendentní = přesahující nějakou hranici, mez, to, co je za hranicemi naší reality (např. křesťanský Bůh je transc. Světu)


  • jsou tam samozřejmě i významy v pojetí vysloveně filozofickém (scholastika, Kant apod.), ale tak daleko jsem nemířila, to si ani netroufám – chtěla jsem tím přívlastkem prostě označit cosi, co přesahuje jedince a vztahuje se k nějakému vyššímu řádu


  • u petra cítím náznak přesahování v pozadí, není úplně zjevný na první pohled a dochází k němu jaksi paradoxně, a to ve dvou rovinách: buďto srovnáním dvou scén, dvou atmosfér, jejich zařazením vedle sebe – v jedné se nějak bizarně umírá a v druhé se nad tím mordem absurdně klene něco vesmírného, nezúčastněného, třeba tady:

  • ...zajela mi skalpelem do těla. Okamžik uvnitř šmátrala a nakonec si vzala ledviny. Přívětivě se na mě usmála a řekla mi: „Život se s nikým nesere!“ Bohužel vím, že nemá pravdu, to jedině člověk se s ničím a s nikým nesere! Znechuceně jako nějaký dobytek pohozený na hnoji jsem si odplivl, po chvíli jsem se zmátořil a z farního plotu si serval nějaké pavučiny, spojil je s listím trávy a tímto sajrajtem alternativního léčitelství jsem si zafačoval krvácející ránu. Na obloze se schylovalo ke srážce dvou nebeských těles a člověk, i když nechtěl, si musel bezodkladně připadat jako nějaký lehce pominutelný a dokonale postradatelný romantický červ!“

  • (schoulenost vs. rozprostírání se a obojí dvojí navíc ještě znovu shozeno) a pořád ten humor, humor, humor


  • druhou rovinu vidím v tom, s jak obrovskou nadsázkou a v jakém množství měrka zachází se smrtí, to je až jakési zaklínání smrti, v té hyperbole se obrací v nějaký opak, v plynutí – to měrka ještě podporuje záměrně klidným a smířlivým tónem vyprávění – jj, plynutí navzdory malicherným koncům, ony ty konce jsou součástí plynutí (navíc často měrkova figurka navzdory zraněním neslučitelným se životem vesele žije dál)


<reagovat 
MiKa (Občasný) - 5.5.2007 >

 odpověď lyrykovi - druhá část

 

ještě jeden příklad – k podivné poetičnosti (a zase i přesahování) – můžeš si o mně myslet, že jsem úchylná, ale já v téhle scéně objevuju pro sebe zvláštní, groteskní bá-snivost: (povídka Mám se dobře, jsem idiot, uvedu její začátek a konec)

  • Žiju zoufalým životem somnmbulního kreténa. Jmenuju se Axel Rozebráníčko a strašně rád se dívám z okna rozjetého vlaku. I teď se vykláním, mám otevřená ústa a naproti mně se zjevuje dřevěný sloup elektrického vedení. Je to přímo hrůzně nádherná srážka s hmatatelnou realitou. Matérie této přírodní hmoty proniká mým obličejem a mně to přijde, jako bych přišel o hlavu i s kouskem páteře. Jsem šťastný, že jsem to přežil, a hned na následující zastávce se pokouším vystoupit..... (Axel je v průběhu povídky ještě znovu sešrotován, nakonec má ruce místo nohou, odebere se do nádražní nálevny „Je to takové příjemné prostředí protknuté harmonií úpěnlivé autodestrukce.“....kde jej má obsloužit tlustá nadržená barmanka.........)

  • .....ta magoricky neukojená žena mě uchopí pod krkem, zvedne mě nad zem a po chvilce trapného ticha se mě zeptá: „Kde máš nohy se šulinem, kurva?!“ - Rozpačitě jsem se na ni usmál, a ještě dřív, než jsem jí to stačil s patřičnou dávkou neuvěřitelné racionality vysvětlit, udělala rázné rozhodnutí. Odgrcla si mi do obličeje, což mě mělo patrně paralyzovat, pročež potutelně řekla tlumeným hlasem plným něžné nelidské zvrácenosti: „Nevadí, udělám si z tebe utopence!“ - No a od té doby si hovím v nálevu. A vzhledem k tomu, že mě nikdo nechce sníst, mám spoustu volného času na meditace, rozvíjení osobnosti a hlubokého vhledu v konkrétno živočisně pudobých běsů, které okolními ochlasty přímo otřásají. Má nálada je skvostně elegantní a občas ze mě vyšlehne i proud oslňujícího světla.“


  • dovedu si představit námitky ze strany kritiků – humor by měl být jemný, pracovat s náznakem, jinak už je moc uvřískaný, měrka klade vedle sebe nafouknuté protiklady mechanicky apod. – beru tuhle námitku, prostě někdo se nemůže přenést přes nastavenou hranici přijatelnosti, to nesouvisí nikterak s inteligencí – pro mne se měrka křížením gigantických hyperbol dostává do jiné kvality, ale kvalitou je – co se mně, například v téhle ukázce ohromně líbí, je úplný závěr – představa vyšlehnutého proudu oslňujícího světla se skvostně obrací ze zvláštně poetického a „spirituálního“ úkazu do uvědomění si, že vlastně jde asi o prd :))


  • lyryku, myslím, že se nemůžeme domluvit – pro tebe bude měrka prostě odpudivý a nebudeš chtít otevírat dveře do jeho mikrokosmu, proč bys to taky dělal, když ti podobná činnost nepřináší žádné potěšení (opravdu tě tímhle vyjádřením nechci shazovat, myslím, že tvému, a nejen tvému, postoji rozumím) -- kdežto já jsem ochotná petrovy fantasmagorické dveře otevřít a hledat si v jeho zabydleném bizarním světě, kde se hraje zásadně ad absurdum, různé ukryté smysly v nesmyslech a nesmysly ve smyslech, vidím je tam, chtěla jsem ti pouze dokázat, že jsem ve svém textu o petrovi nežvanila jen tak pro nic za nic, že mám svoje slova sama pro sebe podložená, i když oponenta/y jimi s největší pravděpodobností nepřesvědčím, prostě měrkiče mám ráda a vím proč – ovšem i já ho nemůžu číst pořád, to připouštím, dopřávám si ho jen občas, zato s chutí :)



<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 5.5.2007 > ale jo, jsem pro ty dveře, vzájemně si je pootevírat; kdybych měl tebe nebo zdejší osazenstvo přesvědčovat o smysluplnosti napínavého čtení Holana či Kabeše, dopadlo by to nejspíš stejně; na celé epizodce se mi zdá nejlepší to, že když už se někomu stane, že něco má rád, není nutné, aby mu to za každou cenu někdo strhal do bezvědomí; to co tam nalézáš, tam doopravdy je, ale to nestačí mému pohledu a zájmu; nejenom, že jsem už podobné věci četl u jiných autorů, grotesknost je postmoderní zaklínadlo, ale odrazuje mne ten hnůj vulgarit, které mne unavují víc než naštvávají; nevidím proto důvod se v tom hrabat; není na druhé straně důvod komukoliv upírat otevřenost tímto směrem; jedině pokud bychom se dostali k otázce jakéhosi obecného doporučení, mám třeba problém s tím, pro jak starého či vyspělého jedince je tohle čtení; v tom je jisté nebezpečí, že bude špatně pochopen a aplikován v dimenzích, které tam v těch textech už samotný Měrka nemá; každopádně dík; a nezapomeň si na tuhle výměnu názorů občas vzpomenout, až budeš někde proti nějakému poetickému prostředku -> jako se někomu může líbit vulgarita výraziva, tak se někomu může líbit vynalézavost a stručnost novotvaru či onomatopoi; krásný den...
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 6.5.2007 > Lyryk> 

lyryku, z tvojí poznámky jako by vyplývalo, že já se nebojím být otevřená vulgaritám, ale neumím se otevírat vynalézavosti poetických prostředků -- proti tomu bych se ráda ohradila -- tady na totemu mám z poetů snad úplně nejraději švéďáka (taky si naprostou většinu z jeho příspěvků ukládám), například tahle báseň je pro mne mimořádně krásná

 

http://www.totem.cz/enda1.php?a=153639

 

občas se mi zalíbí nějakej jonáš, leodegrance, citizen, ondrej kern, born, občas i něco od egila, raimunda, něco od ztratiliných nicků, samozřejmě od blondý, mám moc ráda gémorra a jeho partu, leatherface, ewonneho a další -- občas mě zaujme i něco od tebe - u tebe mám většinou jeden problém, zdá se mi, že se necháváš příliš unést formou, hraješ si se slovy a umíš to a někdy tě ta lehkost, s jakou formuluješ, svádí k zlatoústosti -- zahltíš pak obraz kvantitou vybroušených výrazů -- na druhou stranu, jak sis nemohl nevšimnout, hodně mě zaujalo tvoje čtení a taky jsem ho upřímně ocenila - takže já tě nemám a priori na indexu, to by byla mýlka -- nehraju si na žádného znalce, v oboru poezie už vůbec ne, v poezii opravdu hodnotím citem a samozřejmě se můžu mýlit

 

---

 

ještě k měrkovi - tvůj argument o věku čtenářů se mi zdá opravdu mimo - samozřejmě že měrka je pro dospělého čtenáře, stejně jako spousta jiných autorů - přeci nechceš říct, že to, co nemůžeme předložit dětem nebo třeba i mladistvým, není tím pádem uměním?


<reagovat 
přáčh (Občasný) - 6.5.2007 > a ne a ne a ne 
Body: 1
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 6.5.2007 > Prach> když ne, tak ne, však ti to nikdo nebere
<reagovat 
 přáčh (Občasný) - 6.5.2007 > MiKa> to je dobře: Ne!
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 7.5.2007 > milá MiKo, veškerá gramotnost současného lidstva neřeší jeho potřebnou rozumnost; podobné Měrkoviny jsou pastí gramotnosti, pouhé gramotnosti, která vyluzuje zvuky podle pravidel, ale o skutečné šíři života neříká nic; a gramotné publikum o té šíři života ani nechce nic slyšet, proto rádo ulpívá na povrchu a cykluje se v oblíbené obehranosti; to důvěrně zná; jak vděčné je vidět v umělcově ohnisku svoje vlastní obrysy a jak příjemné je vidět sám sebe dokonce nad těmito obrysy v nenáročné neskutečnosti; literatura, která neklade žádný nárok na čtenáře - brak, prožívá sebezálibně své úspěchy, protože takoví lidé jsou; nenároční k sobě, zocelení absurditou, která jen zakrývá nepřekonatelné a nesplnitelné nároky vůči ostatním, vůči světu; jde o vibrátor neadresné kritiky, který na nic nepoukazuje, jen rozchechtává, nepoučuje a nic tedy neposkytuje; prostě zanedbatelná součást literatury, která zaslepuje anestézií sebeuspokojení nemožnostmi, jež se probouzí v každodenní úzkosti stereotypního opakování a zaměňuje se za tzv. bezpečí; bezpečí ohraničených představ... pak, při setkání s neohraničeností se slovutný literární spotřebitel rozpomíná na okřídlenou kritiku kteréhosi císaře, jenž hodnotil kdysi jednu Mozartovu operu a řekl: Příliš mnoho tónů... dnes i slovutní kritici tepají určitý typ literatury za její náročnost podobnou odvozeností a říkají: přetíženost významem; anebo i ty řekneš: zahltíš pak obraz kvantitou vybroušených výrazů; ano, tak cítím intenzitu potřebného výrazu, kterou musí podle mne literatura obsahovat, aby se na literárním podkladu neprobořila do laciné mysli tenkého ledu paniky, v níž se pobíhá od nikoho k ničemu; chápu, že si to nemůžeme prostě vysvětlit; pokud bych šel pod vlastní hodnoty ve výrazu svých textů, cítil bych za textem manipulaci, jíž se lze tak snadno dopustit; technicky by to nebyl žádný problém, ale byl by to problém sebeúcty; samozřejmě vím, co se čtenáři a kritikou od textu očekává, zkoumám to víc než jedno desetiletí, ale jen uspokojit ten hlad mne neuspokojuje; není to smyslem mojí tvorby; a pak dopadám hůř než Měrka .))) ale jinak to být nemůže, všechno má svůj čas;
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 10.5.2007 > Lyryk> 

lyryku Měrka jde podle svých pravidel, je to exponenciála, logaritmus, integrál našeho žití, o skutečném žití řiká jeho jedna věc víc, než tys tady publikoval celkem a paxes v textu zacyklil a mluvíš o něčem, mě příde že vo svym stylu tvorby.

Jo teď mě napadlo v nebi se uvolnilo místo anděla pro blitky - nechceš to vzít, řikaj žes hotovej kandidát... - nikdo delší a blpší neumí


<reagovat 
čtenář Miloš - 22.5.2007 > "Telekristus a Mentál by neměl chybět v knihovně všech, kdo nemají úzká prsa, nebojí se vytlemených tabu zasazených do podivuhodného vesmíru, do bizarního snění."

Ty asi nemáš malý prsa, viď? Vidím to nejmíň na osmičky a v prostoru "totemu" je transcendentně budeš mít největší kozy ze všech.:-D

"A všechny ty obskurní figurky se každou chvíli vraždí, šikanují, souloží spolu na kvadrát nebo se oddávají samohaně, mocně prdí, říhají, defekují, holdují čůču, LSD i Okeně. Prostě s gustem a naschvál jdou proti zvednutým ukazováčkům vychovatelek všeho druhu."

Ty postavy, soudím-li podle náhodných dvou povídek, nedělají nic jiného a povídky samotné nejsou ani o ničem jiném, natož, aby měly pointu.
Pokud jdou povídky proti vychovatelkám... nejsou zároveň také inverzivně karatelské a kazatelské a nejedná se jen o záměnu autorit? Asi ano, ale všichni víme, že jsou lidé, kteří mají rádi "vedení" a je jedno, jak dlouhé.:-))))
A já ti to z plna srdce přeji.:-)
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 22.5.2007 > čtenář> 

čtenáři miloši, vidím, že si potřebuješ zchladit žáhu, budiž ti to ve svobodném prostoru netu přáno, ale argumentovat kozama a dlouhým vedením - no, to jde asi nejlíp kokotům - a to ti říkám bez smajlu, jelikož nevím, proč bych se na tebe měla usmívat, ani jízlivě a ironicky se mi nechce - nač plýtvat energií ---


<reagovat 
 čtenář Miloš - 23.5.2007 > MiKa> "Nesuďte však unáhleně a vychutnejte si vrstevnatost obrazu."

Původně jsem chtěl dát k dobrému jen rýmovačku máme tady kokota, velkýho jak chobota, vysekat pár fekálních a sadomasochistických bonmotů, přidat něco o zvracení a kastraci či ženské obřízce a uzavřít to tím, že na transcendentní hloubky tvého podbřišku jsem stejně malej... - abys měla radost, když tě tak těší o vulgaritě si číst a také ji ve svých příspěvcích používat ve chvíli kdy jsi v úzkých, avšak mám to zapotřebí? Nemám. A tak tento odstavec považuj za škrtnutý a jen tě vyvedu z omylu:

Nemám zapotřebí si na tobě zchladit žáhu, avšak využívám možnosti "ve svobodném prostoru netu" vyjádřit svůj názor (na tebe jako na čtenářku a kritičku a na Měrku jako na autora). Ve vašem případě není o čem polemizovat.
Pokud v jiných textech a diskuzích považuješ výrazy o kozách a vedení (ve svém něžném a citlivém podání píšeš o úzkoprsosti a vychovatelkách) za argumenty, já ne. A tak tedy není vyargumentován můj postřeh, avšak ani tvůj článek, natož tvé nesmyslné výkřiky pod ním o tom, jak argumentují kokoti.

P. S.
Na rozdíl od tebe - sarkastickýho smajla mám a posílám.:-)


<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 23.5.2007 > čtenář> 

spoustu argumentů pro svá tvrzení jsem uvedla přímo v textu o měrkovi, potom i v poznámkách, ledacos jsem řekla ve fóru a v celé téhle diskuzi jsem došla k jasnému závěru: měrka je kontroverzní autor a najdou se lidé, kteří v jeho textech vidí to, co já (nebo alespoň podobně) a potom existuje veeeeelká skupina čtenářů, kteří měrku nejsou ochotni akceptovat - prostě v jeho povídkách nehledají, co ta zmíněná menšina -- já je neobviňuju ze snížené inteligence, mají jiný vkus, jsou jinak vnitřně nastaveni a budiž jim to přáno -- já je nenapadám (pokud oni primitivním způsobem nenapadají mě, pak se bráním metodou: na hrubý pytel, hrubá záplata) -- spíš se mi zdá, že někteří z nich mají jakýsi podivný a nepříjemný pocit, že nepatří do "klubu" a mají pak SILNOU potřebu odepsat celý ten klubík i měrku, aby si snad zdůvodnili, proč tam sami nepatří a že jejich postoj je ten jediný správný -- zaráží mě, proč tolik lidí nedokáže dopřát jiným svobodu mít odlišný způsob vidění a musí hned z dotyčných vyrábět kretény

 

tobě už žádné argumenty uvádět nebudu, jsem přesvědčená, že by to stejně nemělo žádný smysl

 

p.s.: smajla ti opět neposílám, nemám proč


<reagovat 
čtenář bla bla bla - 24.5.2007 > Nemůžu si pomoct, ale ty Milošovy argumenty jsou opravdu jak od kokota.
<reagovat 
čtenář Miloš - 24.5.2007 > Už jsem jednou řekl, že v případě Měrkovy tvorby není o čem polemizovat a tak o jakékoliv kontroverzi nemůže být sebemenších řečí a to, co tu probíhá je jen bouře ve sklenici vody, přestože TY obhajuješ cosi životně důležitého... FREEDOM, neboli SVOBODU.

Zůstaneme chvíli právě u svobody: z jedné strany musíš (protože jsem ve svobodném prostoru netu) akceptovat to, že se zde objeví i můj názor, ale z druhé strany (v následujícím příspěvku) tlačíš na mé etické cítění a vyčítáš jisté skupině lidí (ale protože je to věnováno mě, tak mě pravděpodobně mezi tyto lidi řadíš), že nedokáme dopřát svobodu jiným. Třeba to tak je a opravdu se jedná o tyrany vkusu, ALE je i druhá možnost - a to ta (držím se jen dvou rovin výkladu, abych si mohl dopřát extrémních - nikoliv však jediných možných - poloh), že tímto způsobem míníš "ovládnout" své oponenty skrz svou slabost.
Ať již je to jakkoliv, jsem toho názoru, že svoboda není o vzájemné toleranci, ale o schopnosti obhájit si (ne vyprošovat) svůj názor. Svoboda je boj, tak si zvykej.

Co se tvé argumentace týká, je děravá jak síto a jen se utápíš ve svých vlastních emocích. To není výčitka, to je fakt. Takže když nemáš smysluplné argumenty, prosím, neoháněj se tu holým zadkem. :-) Měrkovy texty jsou totiž, podle mého soudu, kontroverzní asi tak jako románky Lenky Lanczové (asi nepřekvapí, že Lanczovou hodnotím výše, ale nyní neprobíráme literární a ani jinou úroveň). Oba jsou grafomani a oba cílí na určitou skupinu čtenářů, kterým dopřávají pravidelný rituál hltání jistého typu čtiva. Nemíním tvrdit, že obojí čtou nevyzrálí jedinci (ti možná také), ale určitě se jedná o čtenáře a čtenářky, kteří se v tom našli. Zatímco jedni prahnou po citovém vztahu, Měrkovi čtenáři se domnívají, že se tím přibližují k trávníku Davida Lynche (jedná se o narážku směrem k Modrému sametu) a k dospělosti. Že se v Měrkově případě (ale tak tomu opravdu není) jedná o autora, který strhává ze světa, ze svý duše a bůhvíodkudještě přetvářku a ukazuje holou hnusnou skutečnost a ventiluje jakési zábavné zlo (nebo "prý" tak něco). Přesto, jakmile tito čtenáři (pokud vůbec) získají zkušenost i s jinými typy literatury, takovéto "měrkoviny" pro ně nebudou mít hodnotu kvalitní literatury a uvědomí si, že se více blíží k pornografii pro opakovanost exhibicí a nadužívání vulgarismů (i porno je lepší, protože je jednoduché jde přímo k věci a nezdržuje a tak když čteme na přebalech této produkce např. Sexminátor apod. víme, že nic oduševnělého to nebude). Ale pravdou je, že časem (určitě i Měrkovy čtenáře) za srdéčko chytne leda tak sentiment uplynulého času, protože kdybychom některé záliby zavrhli a vymazali z paměti, přišli bychom o část své minulosti...

Co se akceptace a tolerance týká, vidím to tak, že spíš ta malá skupina fanoušků není schopná se na svůj idol podívat z odstupu a kriticky - určitě tuto schopnost postrádám u tebe. Ponořit se, to ano - ale vyplavat zase na hladinu, to ne.

Do "Měrkova klubu" nepatřím (natož do jakéhokoliv jiného) a patřit nebudu. Do těchhle tolerantních klubů, ve kterých jsou ti bez odlišného (protože podle tebe většinového) názoru nazýváni (v nejlepším případě) kokoti, patřit nemíním a jsou mi fuk přísloví typu "na hrubý pytel hrubá záplata."

P. S.
Já o tvé smajly - natož o argumenty - nestojím. Stejně ani nemáš na to, abys nějaké měla.:-)
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 24.5.2007 > čtenář> 

jen malou poznámečku, narovnání překrouceného - v antiměrkovském klubu nejsou všichni kokoti, ale přinejmenším jeden tam bude - nauč se pořádně číst v poznámkách a rozlišovat plurál od singuláru

 

a dnes ti pošlu i smajl na rozloučenou :)) dnes se mi chce :)


<reagovat 
čtenář Miloš - 24.5.2007 > Pro autorku s nickem MiKa:
Míšení vět sg. a pl. tak jak to provádím já není chybné. Pokud ano - dokaž mi to (nebo pokud je ochoten někdo z přítomných, může se angažovat). Nepřijímám citace z češtinářských příruček mladších než rok 1993, takže Ottův slovník naučný ti nepomůže.:-)
Co se týká poznámek: ty tvé ani nemá smysl je číst (jedna hloupější než druhá) a stačí náhodně generovat věty - a bez obav - význam se ve tvém případě neztratí.:-D
A pokud je v antiměrkovském klubu nějaký kokot, tak jestli máš chuť, tak neváhej a klidně ho pěkně vykuř pokud se nechá.:-) Naštěstí pro všechny to nejsem já, neboť nejsem ani v žádném klubu a ani v antiklubu.:-)
Jinak, ozvi se, až budeš mít námitky nebo poznámky.:-)

Pro čtenáře bla bla bla:
Ty mi polib zadek. Dovolím ti to.:-) A jestli chceš, můžeš k svýmu polibku připojit i nějaký argument.:-)

P. S.
Taky mám dneska dobrou náladu a tak úsměvy jenom hýřím.:-D
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 24.5.2007 > čtenář> 

já žádný důkaz uvádět nechci (prostě nemám chuť), jsme ve svobodném prostoru netu, ty jsi vyjádřil svůj názor na měrku, na můj text i na mě, já ti ho nemíním vyvracet, zůstaň si klidně u něj :)

 

bye-bye :))


<reagovat 
čtenář Miloš - 24.5.2007 > Jistěže u svých názorů zůstanu.:-)
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 24.5.2007 > čtenář> tak vidíš, že se na něčem shodneme, isn´t it great? ale byla to zábavná one-milosh show :))
<reagovat 
 čtenář Miloš - 24.5.2007 > MiKa> Zato ty jsi nepředvedla (kromě své - slušně řečeno - naivity, té dokonce plnou měrku, ale bylas o nejmíň dvě měrky zábavnější než já) žádný výkon.:-)))
A pokud jsem podle tebe zde předvedl show - upozorňuji jen, že u svého slovanského jména lpim na tom, že je ukončené souhláskou "š" a že je graficky zobrazená právě v této podobě (takže žádné "sh" nebo "s"). To pro příště, až zase při broudání internetem navštívím tento bleší cirkus.:-)))

<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 25.5.2007 > čtenář> Miloši, tys nepředved nic, slinty nelícující dohromady - hrozná nuda. Prostě na Měrku nemáš, já jsem taky zjistil v matice, že na diferenciální rovnice nemam, ale nezačal jsem jim za to nadávat. Jako je nebezpečím kapitalismu blbej majitel, kerej nevidí že je blbej, tak nebezpečím  internetu jsou hlupci a manipuilátoři jako ty. Chceš-li pro internetové diskuse udělat nejvíc, co můžeš, nezúčastňuj se jich...
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 24.5.2007 > čtenář> 


<reagovat 
 čtenář Miloš - 26.5.2007 > Luk Malér> Pokud proti mým poznámkám nemáš žádnou věcnou připomínku kromě toho, že to jsou "slinty nelícující dohromady - hrozná nuda", nemá smysl, abys na mě reagoval.:-))) Když už, tak řekni konkrétně CO a KDE nelícuje a je slintem.:-)

Že nemáš na diferenciální rovnice, je tvůj nedostatek. Mě se s ním svěřovat nemusíš, já tě je fakt učit nebudu a řekni spíš Měrkovi. Ale pokud se mi tu chceš pochlubit, že ses se svou indispozicí pro rovnice dokonce smířil... tak to je teprv "slint".:-))) ... navíc mimo mísu našeho tématu.

Zdá se, že s mými názory máš stejný problém jako s matikou a zdá se, že to taky nezvládáš. Na to mám jednu radu - taky se s touto skutečností vyrovnej, nalezni opět svůj vnitřní mír, čti si (pro mě za mě) Měrku - a mlč.:-D

Jinak - pro kapitalismus jsou nebezpeční ne blbí majitelé, ale chytří dělníci.:-D

<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 26.5.2007 > čtenář> 

čéče, miloši, jak tě tak pozoruju, je mi čím dál víc jasný, proč ty nikdy nemůžeš měrku pochopit, ač jsi zcela jistě "vzdělanej Pán" -- s tím zatuhlým a hypertrofovaným egem bys měl něco dělat, nechat si ho rozmasírovat nebo tak něco -- bejt tebou, nepodceňovala bych ten problém :)) takové přebujelé jájájipijijpijá dovede natropit hodně škody!

 

relax, man :)


<reagovat 
 čtenář Miloš - 26.5.2007 > MiKa> Na Měrkovi není co chápat.:-)))
Natož vychvalovat.:-D
Jen ty o něm furt roztrubuješ cosi o "černém humoru se zelenofialovou sarkastickou jiskrou, o fabulaci-halucinaci a o atentátu na tabu".:-)))

Drahá MiKo - tobě asi často museli ego masírovat, když to víš tak dobře. Nejdeš s ním na kontrolu zase v pondělí? Nějak se ti v hlavě zase hypertrofuje - úplně jak megarakovina.:-) Bují ti v hlavě až tak, že pozoruješ úplné přeludy.:-)))
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 26.5.2007 > čtenář> 

miloši, buď trochu originálnější


<reagovat 
 čtenář Miloš - 26.5.2007 > MiKa> Nebuď trapná.:-)))
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 26.5.2007 > čtenář> 


<reagovat 
Kejchal (Občasný) - 27.5.2007 >

Zdravím Miloše!

 

Cosi jsem sem zablábolil jako čtenář bla bla bla. Nechtěl jsem to víc rozvádět. Protože mám teď čas, připojím několik argumentů.

 

Podívej. Argumentů kolem Měrky tady zaznělo dost. Stačí pozorně číst. Na jeho díla lze nahlížet různě. Podle toho co tam kdo objeví. Já ti rozumím, že tam nic přínosného nevidíš. Což je tvůj problém a tvůj názor. Kam sis ho zaškatulkoval. A je v pořádku, že to zde zaznělo.

 

Nevím ale co zde furt řešíš. Takhle to opravdu vypadá, že řešíš nějaký svůj problém. Vstoupils sem úvahami o přednostech autorky článku.Ta ti na to oprávněně napsala, že mluvíš jak kokot. Já bych spíš řekl, že jak nějaký puberťák. Později autorce podsouvals, že lidi co neberou Měrku považuje za kokoty. Když ti vysvětlila, že tím myslela pouze tebe, zcela demagogicky argumentovals gramatikou, která s tím ale vůbec nesouvisí.

 

Stejně hloupé, zcestné, demagogické a nelogické jsou tvoje úvahy o psychice autorky. Podsouváš sem svoje dojmy a zaměňuješ je za pojmy.

 

Zároveň velice laciným arumentem je tvrzení, že u Měrky není o čem polemizovat. On to dokonce ani není argument, ale pouze nijak neodůvodněný názor.

 

K úvahám o tom, že svoboda je boj. V některých věcech ano. Tady bych to řek takhle: "Co mi není rovno, po tom je mi hovno." Každý může číst co chce a nahlížet na to jak chce.  Opravdu si to nemusí nijak vybojovávat. Skoro by mě zajímalo, jaks na takovouto pitomost přišel, že by to mohlo být nějak jinak. Rozumím tvému názoru, že určitý náhled na dílo je správný a určitý náhled špatný. To je ovšem tvoje černobílé vidění světa. Ve skutečnosti je vše jinak. Časem to pochopíš. Zatím to neřeš.

 

Já ti rozumím, že seš přesvědčený o své pravdě a štve tě, že tě zde nikdo nebere. Poradím ti to, co tady už zaznělo. Vybodni se na to. Uleví se tobě a možná i pár dalším lidem. Vím, že na mě nedáš a nějaké ty svoje hlouposti sem opět napíšeš. Kdybys ale někdy zkusil dosáhnout nohama na zem, uviděl bys, že je to docela fajn.


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter